ویدئو مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

ویدئو مارکتینگ
ویدئو مارکتینگ

قطعا شما هم با ما هم عقیده اید که نیازی نیست بر سر مهم بودن یا نبودن ویدئو در بازاریابی و فروش بحث کنیم. ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی آنقدر گسترده شده که دغدغه‌ی کسب و کارها صرفا مربوط به نحوه‌ی اجرای بازاریبی ویدئویی است و اصل آن را همه پذیرفته اند.

اهمیت ویدئو مارکتینگ

بهتر است بدانید در حال حاضر حدود 80 درصد از ترافیک اینترنت جهان صرف ردوبدل ویدئو می شود! همین آمار کافیست تا به اهمیت محتوای ویدئویی در بازاریابی پی ببریم و از نقش آن در رشد فروش غافل نشویم. اغراق نیست اگر بگوییم غفلت از ویدئو مارکتینگ در جهان امروز مساوی با باخت است!

دیگر سال 1390 نیست که بخواهید مشتری را صرفا با متن و تصویر جذب کسب و کار خودتان کنید. کاربر امروز به اندازه‌ی دیروز حوصله‌ی مطالعه‌ی متن های طولانی و بررسی تصاویر ثابت را ندارد و مایل است محتوای مدنظر خود را در قالب ویدئوی جذاب و مفید دریافت کند.

استراتژی ویدئو مارکتینگ

در حال حاضر کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در اینستاگرام حضور نداشته باشد. بیشتر محتوای منتشر شده در اینستاگرام به صورت ویدئویی تهیه شده و کاربران بیشترین تعامل را با این فرمت برقرار می کنند. البته استقبال از محتوای ویدئویی محدود به اینستاگرام نیست.شبکه های اجتماعی دیگر مانند تلگرام که مانند اینستاگرام ویدئو محور نیستند هم بخش زیادی از محتوای منتشر شده در آن در قالب ویدئو تدوین شده است.

بازاریابی ویدئویی را می توان جزء یکی از اثربخش ترین و مهم ترین روش های بازاریابی محتوایی نامید. محتوای ویدئویی جذاب بیش از هر نوع محتوای دیگری در ذهن مخاطب ماندگار شده و آگاهی از برند کسب و کار را افزایش می دهد. ترکیب حرفه ای و اصولی صوت و تصویر و ایجاد یک محتوای ویدئویی ناب می تواند ذهن مخاطب را درگیر خود کرده و بیشترین تاثیر را در فروش و مارکتینگ می گذارد.

قدیمی ترین محتوای تبلیغاتی که به خاطر دارید چیست؟ یک تیزر تبلیغاتی تلویزیونی یا یک آگهی چاپ شده در روزنامه؟ هنوز هم تیزرهای تبلیغاتی 20 سال پیش در اینستاگرام و آپارات منتشر و دست به دست می شود.

بیشتر بخوانید: توییتر مارکتینگ چیست؟

استراتژی ویدئو مارکتینگ

قبل از هر چیز باید بدانید بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ متفاوت از تبلیغات ویدئویی است. اگر برداشتتان از ویدئو مارکتینگ صرفا ساخت یک تیزر تبلیغاتی و انتشار آن در شبکه های اجتماعی است باید بدانید سخت در اشتباه هستید.ویدئو مارکتینگ اصول و استراتژی مشخصی دارد که برای هر محصول و برند متفاوت است. اینطور نیست که بتوانیم برای همه‌ی کسب و کارها و محصولات یک نسخه‌ی یکسان و مشترک بپیچیم.

ویدئو مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی است که تهیه و انتشار محتوای ویدئویی به منظور معرفی برند (آگاهی از برند)، معرفی محصول و جذب مخاطب و نهایتا افزایش فروش انجام می شود.

در بازاریابی محتوا و به خصوص بازاریابی ویدئویی قبل از هر چیز لازم است مخاطب هدف محصول یا خدمت ارائه شده از طرف کسب و کار مشخص شود تا تمرکز بازاریابی روی رسانه هایی صورت پذیرد که مخاطب بیشترین تعامل را با آن دارد.

برای مثال معرفی ویدئویی محصولی مانند لباس ورزشی مردانه در یک صفحه‌ی اینستاگرامی آموزش آشپزی بازدهی حداقلی را برای کسب و کار خواهد داشت زیرا اغلب مخاطبان این صفحه را بانوان خانه دار تشکیل می دهند.

این فقط یک مورد از پرسونای مشتری است که برای ساخت و انتشار محتوای بازاریابی باید مدنظر قرار داد. جنسیت، رده‌ی سنی، زمینه‌ی شغلی، میزان درآمد، محی کار و زندگی، منطقه‌ی جغرافیایی، علایق و احتیاجات از جمله مهم ترین مواردی است که در بازاریابی ویدئویی باید مدنظر کسب و کار قرار گیرد.

بازاریابی ویدئویی

قطعا سبک ویدئویی که مخاطب آن کودکان هستند با ویدئویی که برای افراد میانسال ساخته می شود تفاوت های بسیاری داشته و عدم توجه به این موارد می تواند اثر بخشی بازاریابی را تا حد زیادی کاهش داده و اتلاف بودجه‌ی بازاریابی کسب و کار را به دنبال داشته باشد.

ضمن اینکه بازاریابی ویدئویی فقط ساخت و انتشار ویدئوی تبلیغاتی نیست. یک ویدئوی بازاریابی می تواند صرفا معرفی برند یا حتی یک ویدئوی حاوی نکته‌ی آموزشی باشد. یعنی هیچ اشاره‌ی مستقیمی به محصول و فروش نشده و صرفا در کنار محتوای آموزشی، برند کسب و کار به مخاطب نمایش داده شود.

با عرضه‌ی محتوای ویدئویی مانند آموزشی، بهداشتی و تفریحی و ارائه‌ی برند یا نشان تجاری در کنار آن می توان حس اعتماد و رضایت را در مخاطب ایجاد کرد و به نوعی محتوای مفید را به برند مدنظر مرتبط کرد.

انواع ویدئو مارکتینگ

پس از آشنایی با استراتژی در بازاریابی ویدئویی لازم است با انواع ویدئو در این نوع بازاریابی آشنا شویم. پس از بررسی این قسمت نتیجه می گیریم ویدئو مارکتینگ فقط ساخت ویدئوی تبلیغاتی نیست و تبلیغات تنها بخش کوچکی از این حوزه به شمار می رود.

اگر این دسته بندی را در قالب قیف بازاریابی ویدئویی تعریف کنیم، ویدئوها در 3 دسته‌ی آگاهی از برند (Awareness)، توجه (Consideration) و تصمیم گیری (Decision) قرار می گیرند. در ادامه این 3 دسته را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع ویدئو مارکتینگ

1.بخش اول قیف: آگاهی از برند

در قدم اول لازم است با ساخت ویدئوهای جذاب و سرگرم کننده، برند و محصول خود را برای مخاطبین به نمایش گذاشته و نام برند و محصول خود را بر سر زبان ها بیندازید. در این مرحله فقط باید روی آگاهی از برند خود تمرکز کنید نه تبلیغات و فروش محصول.

ساخت ویدئوهای آموزشی که اندکی چاشنی سرگرمی و هیجان هم داشته باشد به سرعت می تواند کسب و کار شما را در ذهن مخاطب حک کرده و محتوای ارائه شده را بر سر زبان ها بیندازد.

در این مرحله لازم است با ساخت ویدئوهایی مخاطب را از برند و حوزه‌ی کاری خود آشنا کنید. به یاد داشته باشید مخاطب تا زمانی که برند را نشناسد اقدام به خرید نمی کند.

2.بخش دوم قیف: توجه مخاطب

در این مرحله لازم است مجددا با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و مخاطبانی را که در مرحله‌ی قبل جذب برند خود کرده اید، پرورش داده و برای تبلیغ محصول و فروش آن آماده کنید. دقت کنید در این مرحله هم نباید ویدئوهای شما جنبه‌ی تبلیغاتی آن زیاد باشد و بیشتر روی تعامل مخاطب با ویدئو مانند لایک، به اشتراک گذاری و ارسال دیدگاه باید تمرکز داشته باشید.اینجا باید احساسات مخاطب را درگیر خودتان کنید و تصویری ایده آل را در ذهنش  به یادگار بگذارید.

ویدئوهای معرفی محصول، معرفی فرهنگ شرکتی و سازمانی، مصاحبه با کارشناسان و مدیران مجموعه، نظرات مشتریان و رویدادهای برگزار شده می تواند توجه مخاطب به برند و محصول شما را به خود جلب نماید.

3.بخش سوم قیف: تصمیم گیری مخاطب

در این مرحله توانسته اید تعداد قابل توجهی مشتری بالقوه جمع آوری کنید که قصد خرید محصول را داشته و احتمالا بین انتخاب محصول شما یا رقبا در شک هستند. در اینجا نباید از این مخاطبان غافل شد و لازم است تعامل او با برند خود را حفظ کنیم.

حالا وقت آن رسیده که با ساخت ویدئوهایی، این دسته از مخاطب را به مشتری وفادار محصول خود تبدیل کنیم. ویدئوهای سوالات متداول، راهنمای محصول یا خدمت متداول ترین محتوای ویدئویی این قسمت از قیف بازاریابی ویدئویی را تشکیل می دهد.چنانچه این سه مرحله به خوبی اجرا شده باشد، نرخ فروش محصول تا حد زیادی افزایش یافته و توانسته اید به هدف خود در ویدئو مارکتینگ دست یابید.

مزایای ویدئو مارکتینگ

بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

مزایای ویدئو مارکتینگ

با توجه به آنچه تاکنون گفته شد جای هیچ شکی درخصوص اهمیت بازاریابی ویدئویی باقی نمی ماند. با اینحال بهتر است به برخی مزایای این نوع بازاریابی اشاره ای داشته باشیم:

  • بهبود وضعیت وب سایت در موتورهای جستجو (SEO): در سال های اخیر گوگل اهمیت زیادی به محتوای ویدئویی می دهد و وب سایت هایی که در کنار متن و تصویر، ویدئوهای مورد نیاز را در اختیار مخاطب قرار داده اند معمولا جایگاه بالاتری در نتایج جستجو کسب می کنند.
  • فهم ساده: در بین انواع محتوا، محتوای ویدئویی به ساده ترین روش ممکن محتوا را در اختیار مخاطب قرار می دهد و به همین سبب بیشترین تاثیرگذاری را هم به ارمغان می آورد. ضمن اینکه محتوای ویدئویی نسبت به فرمت های دیگر بیشتر از سوی مخاطب به اشتراک گذاشته می شود که همین مسئله نشان دهنده‌ی تعامل او با ویدئو است. داستان سرایی در ویدئو در مقایسه با دیگر محتواها آسانتر بوده و نتیجه‌ی بهتری به جای می گذارد.
  • افزایش نرخ فروش: استفاده‌ی صحیح از بازاریابی ویدئویی می تواند نرخ تبدیل و فروش را تا 80 درصد افزایش دهد. بر اساس آمار موجود، بیش از 70 درصد مشتریان با دیدن ویدئوهای یک محصول تصمیم به خرید آن گرفته اند.
  • ایجاد اعتماد: انتشار مداوم محتوای ویدئویی به سرعت موجب ایجاد حس اعتماد در مخاطب می شود. تا زمانی که مخاطب به برند و محصول شما اعتماد نداشته باشد، فروشی هم در کار نیست.

ارائه‌ی محتوای جذاب و آموزشی در قالب ویدئو نقش موثری در جلب اعتماد مخاطب داشته و او را ترغیب به خرید محصول می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.