توییتر مارکتینگ چیست؟ و چه تاثیری در کسب و کارها دارد؟

توییتر مارکتینگ
توییتر مارکتینگ

در سال های نه چندان دور که هنوز استفاده از شبکه های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام تا این حد گسترده نشده و خبری از توییتر مارکتینگ و اینستاگرام مارکتینگ نبود، بخش عمده‌ی بازاریابی و برندینگ کسب و کارهای اینترنتی صرفا در محیط وب سایت های پربازدید و محبوب اجرا می شد.
تبلیغات بنری ثابت و متحرک، لینک های سایدبار و بالای سایت و… بیشترین بودجه‌ی بازاریابی دیجیتال کسب و کارها را به خود اختصاص داده بود.با گذشت زمان و استقبال مردم از شبکه های اجتماعی و افزایش ترافیک این پلتفرم ها به واسطه‌ی تعامل و تولید محتوای افراد جامعه، کسب و کارها هم بخش قابل توجهی از بودجه و منابع بازاریابی خود را به این محیط ها اختصاص داده اند.

بازاریابی در توییتر

اگر پیگیر خبرهای روز جهان و ایران باشید حتما متوجه نقش توییتر در انتشار خبرهای دست اول شده اید. همه‌ی ما بارها شنیده ایم که منبع یک خبر داغ و جنجالی، حساب کاربری توییتر یک شخص یا سازمان شناخته شده و معروف اعلام می شود.
برخلاف فضای مدیا محوری مانند اینستاگرام، توییتر متن محور بوده و محیط ساده ای را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد. همین سادگی باعث شده تا برای تولید و انتشار متن های کوتاه و تاثیرگذار در اولویت شخصیت ها و سازمان های بزرگ و کوچک قرار بگیرد.
بی شک استراتژی بازاریابی توییتر یا توییتر مارکتینگ متفاوت از پلتفرم های دیگر مانند اینستاگرام بوده و مخاطبین و نحوه‌ی تعامل آنها با این شبکه کاملا مجزا از شبکه های مدیا محور است. به همین دلیل لازم است کسب و کارها و مدیران بازاریابی آنها با شیوه و استراتژی بازاریابی و آگاهی از برند در توییتر آشنایی کامل داشته باشند تا جذب مخاطب و مشتری در عالی ترین سطح ممکن انجام شود.

استراتژی بازاریابی توییتر

هدف از حضور در شبکه های اجتماعی افزایش تعامل مخاطب با سازمان و کسب و کار است. از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که سبک تعامل مخاطب و علاقه مندی های او در هر پلتفرم متفاوت از سایر پلتفرم هاست. بنابراین استراتژی بازاریابی در توییتر کاملا متفاوت از شبکه های دیگر بوده و نباید محتوای یکسان را در همه‌ی شبکه ها انتشار داد.در این قسمت به مهم ترین نکات لازم درباره‌ی فعالیت و بازاریابی در توییتر می پردازیم.

استراتژی بازاریابی توییتر

بیشتر بخوانید: لینکدین مارکتینگ چیست؟

در توییتر مارکتینگ اصرار بر تبلیغ دائم محصولات ممنوع!

برخلاف مخاطبان اینستاگرام، کاربران توییتر به پست های تبلیغاتی معمولا واکنش مثبتی از خود نشان نمی دهند. انتشار مکرر و بدون وقفه‌ی پست های تبلیغاتی برای مخاطبان خسته کننده بوده و آنها را به آنفالوو کردن حساب توییتر شما تشویق می کند.

پست های شما باید به سبکی نوشته شود که از جذابیت کافی برخوردار بوده و به نوعی حاوی یک خبر دست اول و داغ باشد. محتوای جذاب و غیر تبلیغاتی در زمان کوتاهی با واکنش کاربران روبرو شده و با سرعت از جانب آنها بازنشر می شود.
اگر توییت شما به اندازه‌ی کافی جذاب و مرتبط با ترند روز باشد ممکن است چند دقیقه بعد از انتشار، اسکرین شات آن را در کانال های محبوب تلگرامی و استوری اینفلوئنسرهای اینستاگرامی مشاهده کنید!
واکنش نشان دادن به وقایع داغ و مهم روز و افزودن چاشنی طنز به اصل ماجرا می تواند شما را به سرعت در معرض دید چند میلیون مخاطب فعال در توییتر، اینستاگرام و تلگرام قرار دهد. توصیه می کنیم حتما سری به حساب کاربری کبریت توکلی در توییتر بزنید!

تمرکز بر افزایش آگاهی از برند در بازاریابی توییتر

اگر سری به توییتر برندهای معتبر داخلی و یا خارجی بزنید متوجه خواهید شد بیشتر انرژی این کسب و کارها در توییتر صرف ارتباط مستقیم با مخاطب و افزایش آگاهی از برند شده است. توییتر فضایی ساده و بدون پرده را بین شما و مخاطبانتان برقرار می کند و به کاربر اجازه می دهد به راحتی با شما ارتباط برقرار نموده و در صورت رضایت از توییت شما، آن را با سایر افراد به اشتراک بگذارد.
به جای تمرکز روی محصولات و خدمات خود به تولید مستمر محتوای جذاب و آموزشی بپردازید و از موضوعات داغ و ترند روز هم غافل نشوید. هرچه توییت های شما بیشتر دیده و به اشتراک گذاری شود، شانس برند شما برای دیده شدن هم به همان نسبت بالاتر رفته و آگاهی جامعه از برند شما ارتقاء می یابد.

نکته‌ی دیگری که باید مدنظر شما و تیم بازاریابی کسب و کارتان باشد این است که مردم هرگاه بخواهند به نقد یک برند پرداخته و تجربه مثبت یا منفی خود را راجع به محصولات یا خدمات یک برند با سایرین به اشتراک بگذارند، در اغلب موارد انتخاب اولشان توییتر است.

کسب و کار در توییتر

بنابراین لازم است همیشه گوش به زنگ باشید و ببینید مخاطبان در مورد شما چه می گویند. واکنش به موقع و حساب شده به توییت های مثبت و حتی منفی می تواند برند شما را بیش از پیش در معرض دید عموم قرار دهد.
اگر کاربری از محصول یا خدمت شما اعلام رضایت کرد، آن را بازنشر دهید و خوشحالی خود را از رضایت او ابراز کنید. اگر شخص از محصول شما ناراضی بود با او ارتباط برقرار کرده و دلیل نارضایتی اش را ریشه یابی و در اولین فرصت رفع کنید.
با این استراتژی نه تنها اعتماد از دست رفته برند باز می گردد بلکه با به نمایش درآمدن سرعت شما در رفع مشکل و دلجویی از مشتری ناراضی، دسته‌ی جدیدی از مخاطبان جدید را به برند خود جذب می کنید.
سعی کنید به طور خیلی ساده و غیر تبلیغاتی و در لا به لای توییت های روزانه، اطلاعات لازم در خصوص برند و محصولات خود را هم در اختیار مخاطبان قرار دهید. به گونه ای که مخاطب، توییت را به عنوان یک پیشنهاد سودمند و قابل اعتماد از جانب شما دریافت کند نه یک بیلبورد تبلیغاتی.

در توییتر پروفایل حرفه ای داشته باشید

اول از همه یک تصویر پروفایل مناسب را برای توییتر خود انتخاب کنید. این تصویر باید لوگوی برند شما باشد تا چشم کاربر با لوگوی شما آشنا شده و به آن عادت کند. حتما همیشه یک توییت Pin شده داشته باشید و مداوم آن را بروز کنید.
از ارسال توییت های متعدد و پراکنده در روز خودداری کنید و برای فعالیت خود یک تقویم و برنامه‌ی مدون داشته باشید.

رعایت زمان بندی ارسال توییت

قبل از شروع فعالیت توییتر خود رفتار مخاطبان خود را بررسی کنید و ببینید بیشتر در چه ساعاتی از شبانه روز در توییتر حضور فعال و موثر دارند. انتشار توییت در زمان نامناسب بازدهی حساب توییتر را کاهش داده و محتوای شما آنطور که باید، دیده نمی شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ در توییتر

تقریبا همه‌ی ما با شنیدن اینفلوئنسر ناخودآگاه به یاد شخصیت های محبوب در اینستاگرام می افتیم که البته طبیعی هم هست. محیط اینستاگرام به دلیل مدیا محور بودن آن، فضای بیشتری برای عرض اندام اینفلوئنسرها در اختیارشان قرار می دهد.اما اینفلوئنسرها و شخصیت های محبوب و پرطرفدار در توییتر هم حضور فعال داشته و مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده اند.

اینفلوئنسر مارکتینگ در توییتر

بیشتر بخوانید:بهترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B

البته شیوه‌ی استفاده از اینفلوئنسرها در توییتر با آنچه در اینستاگرام شاهدش هستید کاملا متفاوت است. در اینستاگرام اینفلوئنسرها مخاطب خود را مستقیما به خرید محصول شما دعوت می کنند در صورتی که در توییتر وظیفه‌ی آگاهی از برند، راه اندازی ژانر و وایرال کردن توییت و توفان های توییتری بر عهده‌ی این شخصیت هاست.بنابراین نتیجه می گیریم انتقال محتوای تبلیغاتی و رپورتاژ آگهی از طریق افراد تاثیرگذار در توییتر یک استراتژی اشتباه بوده و تنها حاصل آن هدر رفت هزینه ای است که بابت قرارداد با اینفلوئنسر بسته اید.

به خاطر داشته باشید یک محتوای صرفا تبلیغاتی هیچگاه وایرال نخواهد شد هرچند اینفلوئنسر شما محبوب و پرمخاطب باشد. از اینفلوئنسر بخواهید در قالب یک توییت جذاب و هدفمند و با چاشنی مسائل روز و دغدغه‌ی مخاطبان، برند شما را به کاربران توییتر معرفی کند.توییت اینفلوئنسرها به سرعت وایرال شده و علاوه بر محیط توییتر در مدت زمان کوتاهی در دیگر شبکه های اجتماعی هم بین کاربران و کانال های پرمخاطب دست به دست می شود. در واقع شما با یک تیر چند نشان می زنید.

جمع بندی

در این نوشته به بررسی مفهوم توییتر مارکتینگ یا بازاریابی توییتر و استراتژی های صحیح بازاریابی در این شبکه‌ی اجتماعی متن محور پرداختیم.کسب و کارهای اینترنتی با بهره مندی از جایگاه توییتر می توانند رشد نرخ فروش بالایی را بدست بیاورند. البته لازمه‌ی بازاریابی و فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی، راه اندازی یک وب سایت فروشگاهی استاندارد و به روز است که مشتریان با پرداخت آنلاین وجه سبد خرید در کمترین زمان ممکن محصول یا خدمت خود را دریافت نمایند.

با استفاده از سرویس های فروشگاه ساز معتبر مانند فروشگاه ساز زرین اکسپرس و فعالسازی درگاه پرداخت به سرعت و بدون نیاز به آشنایی با مباحث فنی و برنامه نویسی وب می توانید فروشگاه اینترنتی کسب و کار خود را راه اندازی نموده و با خیالی آسوده انرژی و بودجه‌ی خود را صرف بازاریابی و برندینگ کنید.

2 دیدگاه

  1. ممنون از این محتوای جذاب اما هیچ چیزی مثل شبکه اجتماعی اینستاگرام جذاب نیست

  2. مطلب بسیاز جامع و عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.