چگونه رسید کارت به کارت جعلی و فیک را تشخیص دهیم؟

رسید کارت به کارت جعلی
رسید کارت به کارت جعلی و فیک

رسید کارت به کارت جعلی که امروزه بسیاری از سودجویان از آن برای منافع مالی غیرقانونی خود استفاده می‌کنند؛ به یکی از معضلات آنلاین‌شاپ‌ها و کسب‌وکارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام تبدیل شده است. این رسیدها که به نوعی نشان دهنده موفقیت‌آمیز بودن تراکنش انتقال وجه از حساب شخصی به حساب شخص دیگری‌اند، بسیار شبیه به فیش‌های واریزی اصلی هستند. از این‌رو، شناسایی فیش‌های جعلی کارت به کارت برای مقابله با افراد متقلب و کلاهبرداران ضروری است.
اما این که چگونه می‌توانید رسید جعلی و فیش واریزی فیک را تشخیص دهید؛ در ادامه این مقاله به این موضوع و همچنین روش‌های مقابله با رسید واریزی فیک می‌پردازیم.

رسید کارت به کارت جعلی چیست؟

رسید انتقال وجه کارت به کارت، درواقع خلاصه‌ای از اطلاعات تراکنش موفقیت‌آمیز یا ناموفق کارت به کارت است؛ که به منظور اطلاع گیرنده وجه از صحت عملیات انتقال وجه از جانب واریزکننده برای او ارسال می‌شود. این رسیدها، معمولاً حاوی اطلاعاتی از جزئیات تراکنش مثل مبلغ، تاریخ واریز وجه، شماره کارت‌های مبدأ و مقصد، نام دریافت کننده وجه و شماره پیگیری هستند.
امروزه، متأسفانه رسید کارت به کارت جعلی برای اهداف فریبنده و غیرقانونی با استفاده از ربات‌های تلگرامی ایجاد و موجب نگرانی صاحبان کسب‌وکار می‌شوند. این رسیدها، اسناد تقلبی هستند که نشان می‌دهند عملیات انتقال وجه از یک کارت به کارت دیگری به درستی انجام شده است؛ اما در حقیقت انتقال وجهی صورت نگرفته است.

رسید کارت به کارت جعلی چگونه ساخته می‌شود؟

در ساخت رسید کارت به کارت جعلی، از بات‌های تلگرامی یا اپلیکیشن‌های رسیدساز که توسط مجرمان سایبری برای این منظور طراحی و توسعه داده شده‌اند، استفاده می‌شود. این ربات‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که با وارد کردن اطلاعات گیرنده وجه در آن و تعیین میزان مبلغ واریزی، رسید فیک و جعلی در عرض چند دقیقه برای فرد سودجو صادر می‌شود. اساس کار این برنامه‌ها، جعل رسید کارت به کارت واقعی بانک‌ها و جایگذاری اطلاعات پرداختی جدید در آن است.

بر اساس آنچه پلیس فتا در این زمینه اعلام کرده است؛ فرد متخاطی برای به دست آوردن نام کامل گیرنده وجه، ابتدا یک تراکنش کارت به کارت سوری در اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین واقعی یا همراه بانک‌ها انجام می‌دهد. سپس با ورود به برنامه رسیدساز جعلی یا فعال‌سازی بات تلگرام، اقدام به صدور رسید واریزی فیک می‌کند. این رسید کارت به کارت جعلی به دلیل این که با رسیدهای واریزی اصلی شباهت نزدیکی دارد، اعتماد گیرنده وجه را به خود جلب می‌کند.

پس، لازم است افراد و به خصوص صاحبان کسب‌وکارها این مورد را حتماً در نظر داشته باشند و برای جلوگیری از هر گونه سو استفاده مالی از آن‌ها، پیامک حساب بانکی خود را بررسی کنند. یا اگر پیامک بانکی آن‌ها فعال نیست، در وهله اول نسبت به فعال‌سازی آن اقدام کنند؛ در غیر این صورت، صحت رسید واریزی دریافتی را با چک کردن حساب بانکی خود تأیید کنند.

نمونه فیش جعلی و رسید فیک

در ادامه، یک نمونه فیش جعلی که می‌تواند به شما در تشخیص رسید کارت به کارت جعلی کمک کند، آورده شده است. همان‌طور که می‌بینید این فیش واریزی فیک در مواردی مثل شماره مرجع، سایز فونت و دکمه بازگشت با رسید واریزی اصلی تفاوت دارد. همچنین، در پایین رسید کارت به کارت جعلی، یک آدرس تلگرامی درج شده است که مربوط به آدرس بات تلگرامی است که فرد متقلب از آن برای ساخت رسید فیک استفاده کرده است.

نمونه فیش جعلی

بیشتر بخوانید:کلاهبرداری اینترنتی یا فیشینگ (phishing ) چیست؟

روش‌های تشخیص رسید کارت به کارت جعلی

در ادامه، قصد داریم 8 نشانه‌ای را که به شما در تشخیص رسید کارت به کارت جعلی کمک می‌کند، بررسی کنیم:

1.عدم مطابقت اطلاعات واریزی

یک راه تشخیص سریع رسید کارت به کارت جعلی، عدم مطابقت اطلاعات فیش واریزی فیک با واقعیت است. به عنوان مثال، ممکن است در جزئیات تراکنش، مواردی مثل نام دریافت کننده وجه، شماره کارت، مبلغ یا تاریخ به اشتباه وارد شده باشد؛ بنابراین، شما می‌توانید با یک بررسی سریع، متوجه فیک بودن رسید انتقال وجه شوید.

2.وجود تناقض در ظاهر و فونت‌های رسید جعلی

در طراحی رسیدهای بانکی، همیشه از یک قالب‌بندی یکسان، فونت و رنگ مشخص استفاده می‌شود؛ بنابراین، در صورتی که احساس کردید ظاهر رسید واریزی یا فونت‌های آن با رسیدهای قبلی‌تان متفاوت است، این عامل بسیار مشکوک به نظر می‌رسد.

3.رند بودن مبلغ واریزی

تراکنش‌های بانکی واقعی، معمولاً مبالغ غیر رندی دارند؛ این در حالی است که در رسید کارت به کارت جعلی ممکن است این مبلغ به صورت رند و مضربی از 100 یا 1000 درج شده باشد.

4. شماره پیگیری غیر معتبر

صحت شماره پیگیری مندرج در رسیدهای کارت به کارت را می‌توانید با تماس با پشتیبانی بانک خود بررسی کنید؛ در صورتی که شماره پیگیری غیر معتبر باشد، به وضوح می‌توانید متوجه شوید که یک رسید کارت به کارت جعلی از فرد کلاهبردار دریافت کرده‌اید.

5. اشتباهات تایپی و نگارشی

فیش‌های رسمی بانکی، همیشه به صورت صحیح و بدون غلط املایی و نگارشی نوشته می‌شوند و قبل از انتشار، از نظر اشتباهات تایپی بررسی می‌شوند. با این حال، رسید کارت به کارت جعلی ساخته شده توسط کلاهبرداران اغلب حاوی غلط املایی و اشتباهات نگارشی است.

6. داشتن ظاهر نسخه قدیمی از رسیدهای بانکی

رسیدهای اصلی بانکی به‌طور مرتب، قالب و ظاهرشان به‌روزرسانی می‌شود تا ویژگی‌های امنیتی آن‌ها بیشتر شود. در نتیجه، استفاده از نسخه قدیمی رسیدهای بانکی برای کلاهبرداری از راه‌های دیگر تشخیص رسید کارت به کارت جعلی است.

7. وجود تناقض در لوگو یا نام بانک

در رسیدهای انتقال وجه معتبر، عناصر بصری تجاری مثل لوگو، رنگ سازمانی، فونت و نام بانک با دقت زیادی درج می‌شوند؛ بنابراین، هر گونه تناقض یا تغییر در طراحی لوگو، فونت و نام بانک به معنای سو استفاده مالی از شما است. به دلیل این که کلاهبرداران معمولاً در طراحی الگوی رسید کارت به کارت جعلی، نمی‌توانند برخی موارد را کاملاً با رسید اصلی مطابقت دهند. پس، سعی کنید به دنبال تفاوت‌های جزئی در آرم، رنگ‌ها و سایر ناهماهنگی‌های ظریف باشید تا فریب کلاهبرداران را نخورید.

8. وجود لینک کانال تلگرامی

رسیدهای بانکی، فاقد هر گونه لینک برنامه یا کانال‌های تلگرامی هستند؛ بنابراین، وجود لینک کانال تلگرام در انتهای رسید، نشان دهنده فیش واریزی فیک است.

روش‌های مقابله با فیش واریزی فیک

متأسفانه، تاکنون بات‌ها و برنامه‌های رسیدساز زیادی طراحی شده‌اند که این امر، شیوه مقابله با ایجاد رسید کارت به کارت جعلی را دشوار می‌کند؛ اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، احتمال دریافت رسید کارت به کارت جعلی را به صفر برسانید. این روش‌ها عبارتند از:

1. استفاده از درگاه پرداخت

با دریافت درگاه پرداخت، می توانید برای هر محصول یک لینک مجزا بسازید و در فروشگاه آنلاین خود قرار دهید، یا برای فروش راحت‌تر در اینستاگرام لینک هر محصول را در دایرکت بفرستید، بدون این که نیاز باشد آدرس پستی و شماره تماس و اطلاعات دیگری از مشتریان خود بخواهید و از همه مهمتر در برابر رسیدهای واریز جعلی در امان خواهید بود.

اگر می‌خواهید فرآیند فروش خود را تقویت کنید و در کنار آن از ابزارهای نوین مالی و امکانات ویژه‌ای مانند گزارش‌گیری از تراکنش‌ها، ساختن لینک پرداخت برای فروش محصولات در اینستاگرام و تلگرام و سایر خدمات مالی برای پردازش سفارش مشتریان خود بهره‌مند شوید می‌توانید با عضویت در زرین پال و ایجاد حساب کاربری، به تمامی این ابزارها دسترسی داشته باشید.

1. فعالسازی پیامک حساب

برای جلوگیری از دریافت رسید کارت به کارت جعلی، حتماً در اسرع وقت، سرویس پیامکی حساب خود را با مراجعه به بانک مربوطه فعال‌سازی کنید. در این صورت، زمانی که انتقال وجهی از حساب دیگران به حساب شما انجام می‌شود، بلافاصله پیامک افزایش موجودی به شماره همراه شما ارسال می‌شود.

همچنین، این را هم در نظر داشته باشید، زمان‌هایی که انتقال وجه به صورت پایا یا ساتنا انجام می‌شود، به دلیل این که سیکل قرار گرفتن وجه در حساب شما تابع قوانین خاصی است؛ باید تا زمانی که پول به حساب شما واریز نشده است از دادن کالا یا خدمات به شخص واریز کننده خودداری کنید.

2. بررسی موجودی حساب

گاهی اوقات این اتفاق رخ می‌دهد که به دلیل اختلالات بانکی یا آنتن دهی، پیامک واریزی با تأخیر برایتان ارسال می‌شود. در این موارد شما می‌توانید موجودی حساب خود را از طریق همراه بانک، اینترنت بانک یا دستگاه‌های خودپرداز ATM چک کنید.

3. استفاده از ابزارها و برنامه‌های هوش مصنوعی

واقعیت این است که بررسی فیش‌های واریزی به صورت دستی به ویژه در زمان‌هایی که رسید کارت به کارت فیک قابل تشخیص با رسید اصلی نیست؛ نمی‌تواند روش مناسبی برای تضمین جعلی بودن رسید باشد. در این زمینه، فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توانند به شما در تشخیص فیش واریزی فیک کمک کنند. ازجمله ابزارهای هوش مصنوعی عبارتند از:

  • تکنولوژی OCR: با استفاده از فناوری نویسه‌خوان نوری (ocr) می‌توانید رسیدهای جعلی را از طریق انطباق آن‌ها با الگوهای اصلی به سرعت شناسایی کنید. امروزه، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی به این فناوری مجهز شده‌اند که می‌توانند به شما در تشخیص رسید کارت به کارت جعلی کمک کنند.
  • ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌های EXIF: الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند فایل تصویری رسید جعلی را اسکن کنند و داده‌های EXIF آن را تجزیه و تحلیل کنند؛ تا متوجه شوند که آیا این رسید واریزی با نرم‌افزارهای ویرایش تصویر، تغییر یافته است یا خیر. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا بتوانید فیش واریزی فیک را با دقت بیشتری شناسایی کنید.
  • نرم‌افزارهای هوشمند پردازش اسناد: این نرم‌افزارها هم از OCR و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای استخراج داده‌ها و بررسی الگوهای تراکنش رسید واریزی استفاده می‌کنند؛ تا صحت فیش دریافتی را بر اساس الگوهای فیش اصلی تأیید کنند.

جمع‌بندی

ساخت رسید کارت به کارت جعلی، موضوعی جدی است که باعث کلاهبرداری‌های مالی زیادی شده است. ما در این مقاله، سعی کردیم مواردی مثل توجه به اطلاعات واریزی، ظاهر فیش، نوع فونت‌ها، رنگ‌ها و موارد این چنینی را برای شما بیان کنیم. توجه به این موارد، علاوه بر این که به شما در تشخیص بهتر فیش واریزی فیک کمک می‌کنند، می‌تواند هوشیاری شما را در مقابل فریبکاری افراد کلاهبردار بیشتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.