گجت (Gadget) چیست ؟ چه انواع و کاربردی در زندگی دارد

گجت چیست و چگونه می توان آن را به میز کار اضافه کرد
گجت چیست و چگونه می توان آن را به میز کار اضافه کرد

گجت (Gadget) چیست؟ هر آنچه باید بدانید

گجت از واژه های پرکاربرد امروزی که در زمینه های مختلفی مثل ابزارها و دستگاه های کوچک، رایانه و نرم افزار زیاد استفاده می شود؟ اما آیا شما پاسخ روشنی به این سوال دارید که گجت چیست و چه انواع و کاربردها و اهمیتی دارد؟ با ما همراه باشید تا هر آنچه که در این زمینه لازم است بدانید را با شما در میان بگذاریم.

تاریخچه کلمه گجت چیست

منشا کلمه گجت (Gadget) در هاله ای از ابهام است. برخی معتقدند که این کلمه برای اولین بار در قرن ۱۸ در صنعت شیشه سازی به کار رفته است.

ادعاهایی هم وجود دارد که این کلمه در قرن نوزدهم در انگلستان به عنوان اسم یک مکان یا به عنوان اصطلاحی در نیروی دریایی استفاده شده است.

یک داستان معروف هم این است که شرکتی بنام Gaget, Gauthier & Cie که در سال ۱۸۸۶ در ساخت مجسمه آزادی در آمریکا مشارکت داشته با ساختن نسخه کوچکی از آن مجسمه اسم آن را گجت گذاشته است. اما این روایت هم قابل اطمینان نیست.در زبان فارسی گاهی از معادل «ابزارک» برای گجت استفاده می شود.

تعریف امروزی گجت چیست

تفاوت گجت و ویجت

با استفاده گسترده از یک گجت، دیگر از آن با این عنوان یاد نمی شود. به عنوان مثال، هنگامی که تلفن های همراه برای اولین بار معرفی شدند، آنها یک گجت محسوب می شدند. اما با تبدیل شدن آنها به وسایل همگانی، دیگر از این عنوان استفاده نمی شود.گجت هایی که قسمت‌ های متحرک داشته باشند گاهی اوقات دستگاهک یا گیزمو (gizmo) نامیده می شوند.

تفاوت دستگاه (device) و گجت چیست ؟

دستگاه (device) ابزار یا وسیله ای است که برای انجام کارهای خاص یا دستیابی به نتیجه مشخص استفاده می شود. بنابراین رایانه شخصی و دوربین فیلمبرداری دستگاه هستند. اما به عنوان مثال، دسته بازی کامپیوتری یا ریموت کنترل دوربین، گجت هستند.

اغلب تمایز این دو مفهوم دشوار است زیرا معنای آنها بسیار مشابه است. نکته اصلی در اینجا این است که بدانید هر گجت فیزیکی یک دستگاه است اما عکس آن درست نیست.

بیشتر بخوانید: تفاوت گجت و ویجت چیست؟

گجت به عنوان نرم افزار

در صنعت نرم افزار گجت نام دیگری برای ویجت (widget) است که عبارت از برنامه هایی است که روی رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند شما قابل اجرا هستند. اما باید در نظر داشت که مفهوم گجت کلی تر از ویجت است.

ویجت بیشتر به ابزارک های نرم افزاری وابسته به برنامه های دیگر مثلا در وردپرس گفته می شود اما گجت همچنین یک دستگاه فیزیکی است که با فناوری های جدید مرتبط است و یا برنامه های کامپیوتری هستند که به طور مستقل از راه اندازی یک برنامه دیگر، قابل اجرا هستند.

گجت دسکتاپ

گجت کامپیوتر چیست

گجت دسکتاپ یک ویجت نرم افزاری یا یک برنامه کوچک است که به گونه ای طراحی شده است که روی صفحه نمایش کاربر قرار گیرد، تقریباً همان طور که برنامه ها در تلفن های هوشمند و تبلت ها قرار دارند.

به طور معمول، گجت های دسکتاپ عملکردهای ساده ای مانند نمایش زمان یا آب و هوا را انجام می دهند و یکی از راه هایی هستند که کاربران می توانند با استفاده از آنها دسکتاپ خود را شخصی سازی کنند.

گجت های دسکتاپ ویندوز یک مجموعه ویجت برای ابزارک‌های مایکروسافت با نام برنامه sidebar.exe است. این قابلیت در ویندوز ویستا معرفی شد و امکانات آن به نوار کناری محیط دسکتاپ ویندوز اضافه می‌شود.

انواع گجت های هوشمند

اما انواع هوشمند گجت چیست و چه کاربردی دارد؟ این ها ابزارهای الکترونیکی هستند که از اینترنت یا اینترانت برای اتصال و برقراری ارتباط با سایر دستگاه ها یا شبکه ها برای تکمیل یک کار یا حل مشکل استفاده می کنند.

گجت های هوشمند اساساً کاربران را از نظر عمل، یادگیری، تفکر و همچنین انجام بسیاری از عملیات پیچیده و محاسبات کاربران را کمک می کنند.

مزایای گجت های هوشمند

گجت های هوشمند با برخورداری از جدیدترین فناوری ها کیفیت بالایی از خدمات را به ما ارائه می دهند. بلندگوها و هدفون های جدید با صداهای شفاف و قوی، لذت مکالمات و شنیدن موسیقی ها را بیشتر کرده اند.

گجت های هوشمند با برخورداری از جدیدترین فناوری ها کیفیت بالایی از خدمات را به ما ارائه می دهند. بلندگوها و هدفون های جدید با صداهای شفاف و قوی، لذت مکالمات و شنیدن موسیقی ها را بیشتر کرده اند. ساعت های هوشمند با محاسبه فعالیت های روزانه و امکان ثبت کالری مصرفی، قد، وزن و اندازه گیری ضربان قلب، وضعیت سلامتی شما را چک کرده و در حفظ تناسب اندام و سلامتی شما نقش ایفا می کنند. این ابزارهای هوشمند همچنین بازی ها و سرگرمی های لذت بخشی را برای پر کردن اوقات فراغت شما ارائه می کنند.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن چیست ؟

گجت های هوشمند موبایل

گجت موبایل چیست

این ابزارهای پیشرفته موبایل شامل ابزارهایی مانند ساعت های هوشمند، کتاب خوان، ردیاب های تناسب اندام، دستگاه های GPS، قطب نما، سنسورهای دما و فشار، دستگاه های بازی ویدیویی، لرزش گیر، گیم پد و شارژ وایرلس هستند که امکانات کاربردی بسیاری را در اختیار شما قرار می دهند.

گجت های هوشمند اداری

گجت هوشمند برای دفاتر اداری دستگاه های مکانیکی یا الکترونیکی هستند که به کاربران برای کار در دفتر و همچنین مسائل غیرکاری کمک می کنند. ابزارک های مربوط به کار می تواند شامل لوازم جانبی لپ تاپ و همچنین میز اداری باشند. آنها می توانند به ایجاد محیط کار بسیار هوشمند، راحت و با بهره وری بالا کمک کنند.

این وسایل هوشمند همچنین با اتوماسیون ارتباط دارند زیرا اکثر موارد ابزارهای هوشمند با خودکارسازی فرایندها و عملکردهای خاص، تجربه کاربر را آسان می کند.

این ابزارهای هوشمند اداری برای مسائل دیگر نیز مفید هستند و می توانند از تناسب اندام و سلامتی گرفته تا گرم نگه داشتن قهوه شما کارایی داشته باشند. این بازار بزرگی برای ابزارهای هوشمند است زیرا اکثر افراد شاغل بیشتر وقت خود را در دفتر کار می گذرانند.

گجت های هوشمند خانه

این ابزارها در خانه و لوازم خانگی، لوازم جانبی خودرو، وسایل الکترونیکی، لوازم بازی، محصولات اداری و لوازم جانبی تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این وسایل هوشمند خانه را در ادامه معرفی می کنیم.

گجت های الکترونیکی

لامپ های هوشمند

یکی از این ابزارهای های هوشمند محبوب برای خانه، روشنایی هوشمند است. روشنایی هوشمند وقتی است که چراغ خانه شما به اینترنت متصل است و می تواند به طور خودکار روشن یا خاموش شود. این لامپ های هوشمند مانند لامپ های هوشمند LED فیلیپس از طریق دستیار صوتی Alexa یا Google Home به اینترنت متصل می شوند.

با نصب این لامپ هوشمند در خانه، می توانید چراغ های خود را با کنترل صدا روشن یا خاموش کنید. فقط تصور کنید که وارد اتاق می شوید و فقط می گویید “الکسا، چراغ را روشن کن” و چراغ بلافاصله روشن می شود.

دوربین امنیتی هوشمند

گجت چیست و چگونه می توان آن را به میز کار اضافه کرد

یکی دیگر از گجت های هوشمندی که در خانه های مدرن ضروری است دوربین هوشمند است. دوربین هوشمند در اصل یک دوربین مدار بسته است که به تلفن هوشمند شما متصل است. بنابراین، شما می توانید خانه خود را از راه دور از طریق اینترنت نظارت کنید.

اهمیت گجت در زندگی ما

امروزه گجت ها کارهای مهمی برای ما انجام می دهند و نقش مهمی در زندگی ما دارند که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

گجت ها کارایی ما را افزایش می دهند

قبل از اختراع تلفن یا ایمیل، چند روز طول می کشید تا پیام و نامه به مقصد برسد. نرم افزاری که برای کاربرد در اینترنت و مخابرات استفاده می شود چیزی جز گجت های فنی نیستند.

این ابزارها باعث می شوند که کارها را سریع تر، راحت تر و باکیفیت تر انجام دهیم و به این ترتیب در واقع بهره وری ما را از در انجام کارها افزایش داده و جهان را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کرده اند.

گجت ها برای کسب و کار به کمک ما می آیند

در گذشته، شروع یک کسب و کار بسیار دشوار بود، فرد باید سرمایه زیادی می داشت و حتی آنها دسترسی محدودی به اطلاعات تجاری داشتند. امروزه با وجود انواع گجت ها شروع یک تجارت آنلاین در خانه بسیار آسان است. کافی است با راه اندازی یک وب سایت و اتصال آن به یک درگاه پرداخت شروع به فروش انواع کالاها و خدمات بکنید.

گجت دیجیتال چیست

گجت ها روابط از دور را بهبود بخشیده اند

با ظهور وب کم و سایر لوازم جانبی ویدیویی، دور ماندن از خانواده و دوستان دیگر زیاد دردناک نیست. این ابزارها به ما کمک می کنند با وجود هزاران کیلومتر فاصله فیزیکی از عزیزانمان چهره آنها را به طور زنده ببینیم و با آنها گفتگو کنیم.

این کارکرد ارتباطی گجت ها است که می تواند چیزهای دور را نزدیک کرده و دسترسی انسان های کره زمین به یکدیگر را بسیار آسان کند.

گجت ها باعث سرگرمی و تفریح می شوند

گوشی موبایل، آی پادها، سیستم های پخش موسیقی، بازی های ویدئویی و بسیاری دیگر، نیازی به گفتن ندارد که آنها چقدر زندگی ما را لذت بخش کرده اند. چنین ابزارهای این قدرت را دارند که با دسترسی به احساسات و عواطفمان، ما را به لبخند وا دارند. آنها ابزارهایی هستند که می توانند احساس تنهایی را دفع کنند. آنها آنقدر سرگرم کننده هستند که حذف آنها از زندگی امروزی ما غیرممکن به نظر می رسد.

بنابراین، گجت ها نه تنها زندگی ما را آسان می کنند، بلکه باعث صرفه جویی در پول و زمان ما نیز می شوند. خرید ابزاری مثل یک گوشی موبایل هوشمند با وجود انواع ابزارک ها عملکردهای بسیاری را در اختیار ما قرار می دهد.

پس می توان نتیجه گرفت که گجت ها نه تنها به این دلیل مهم هستند که زندگی ما را آسان می کنند بلکه همچنین از این نظر اهمیت دارند که ما با استفاده از آنها می توانیم زندگی خود را بهبود بخشیده و لذت بخش تر کنیم.

1 دیدگاه

  1. ممنون، مطلب جذاب و جالبی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.