تفاوت گجت و ویجت چیست و انواع و کاربردهای مختلف آن ها کدام است؟

تفاوت گجت و ویجت
تفاوت گجت و ویجت

تفاوت گجت و ویجت و هر آنچه در مورد آنها باید بدانید

در دنیای امروزی دائما نرم افزارها و سخت افزارهای جدید تولید می شوند. این پیشرفت فناوری باعث به وجود آمدن اصطلاحات جدید زیادی شده است. گاهی این نام ها هم در ظاهر و هم در کاربرد شباهت زیادی دارند و افراد معمولا آنها را به اشتباه به جای یکدیگر به کار می برند. مثلا همین دو کلمه گجت و ویجت به دلیل شباهت زیادشان اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اما تفاوت گجت و ویجت چیست؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

گجت چیست؟

برای فهمیدن اینکه گجت چیست بهتر است از دو نوع کلی آن ها شروع کنیم. گجت ها هم کاربرد سخت افزاری دارند و هم کاربرد نرم افزاری.

گجت چیست

گجت های نرم افزاری

در صنعت نرم افزار گجت به نرم افزارها و برنامه هایی گفته می شود که روی کامپیوتر، لپ تاپ یا گوشی های موبایل هوشمند قابل استفاده هستند.

از جمله گجت های نرم افزاری می توان به گجت دسکتاپ اشاره کرد. گجت دسکتاپ یک برنامه کامپیوتری جمع و جور است که برای استفاده روی صفحه نمایش رایانه طراحی شده و در ظاهر شبیه اپلیکیشن های مورد استفاده در تبلت ها و گوشی های تلفن هوشمند است.

گجت های دسکتاپ دارای کارکردهای خاص خود هستند. گجت های دسکتاپ مختلفی برای ساعت، آمار سخت افزار مورد استفاده، شرایط آب و هوا، نرخ ارز، ماشین حساب، معنی کلمات و تاریخ وجود دارند. گجت های دسکتاپ این امکان را به کاربران می دهد که صفحه نمایش خود را به دلخواه شخصی سازی کنند.

گجت های نرم افزاری کاربردهای محدود دارند و فقط در برخی وب سایت قابل استفاده هستند. به طور مثال گجت های شرکت گوگل فقط در سایت های گوگل کاربرد دارند. از طرف دیگر گجت های تولید شده توسط شرکت مایکروسافت فقط روی سیستم عامل ویندوز قابل استفاده هستند.

گجت های سخت افزاری

گجت در کاربرد آن برای سخت افزارها به ابزارها و وسایلی گفته می شود که معمولا وسیله ای کوچک هستند که با فناوری های جدید ساخته شده اند. این وسایل برای کاربردهای مشخصی طراحی و تولید می شوند.

از جمله گجت های فیزیکی می توان به هدفون، میکروفون، دوربین عکاسی دیجیتال، موس وایرلس، دستیار صوتی، دسته بازی کامپیوتری، ریموت کنترل موبایل، لامپ هوشمند و بسیاری ابزارهای مشابه دیگر اشاره کرد.

گجت های هوشمند در تبلت ها، گوشی موبایل، خانه و ادارات کاربرد دارند. تمام ابزارهایی مثل کتاب خوان، قطب نما، لرزش گیر، فشار سنج، دما سنج که در گوشی شما قرار دارند از جمله گجت های موبایلی به حساب می آیند.

گجت چیست

بیشتر بخوانید: گجت چیست؟

ویجت چیست؟

ویجت کد کوتاه و ساده ای است که به شما این امکان را می دهد که ویژگی هایی را به وب سایت یا وبلاگ خود اضافه کنید.  ویجت ها برنامه هایی هستند که در روی کامپیوتر، موبایل و تبلت قابل اجرا هستند. این ها شبیه همان ابزارک هایی هستند که در وردپرس مورد استفاده قرار می گیرند.

پس ویجت یک کد کوتاه است که معمولا در هر سایت یا سیستم عاملی می توان آن را اجرا کرد. این قطعه کد قابلیت استفاده مجدد دارد. به طور مثال اگر شما کار مدیریت یک سایت یا وبلاگ را بر عهده دارید می توانید از ویجت های وردپرس برای طراحی بخش های مختلف وب سایت خود استفاده کنید. همین طور می توانید ویجت هایی را به وبلاگ یا وب سایت شخصی خود اضافه کنید تا کاربران بتوانند مطالب شما را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

ویجت ها در قالب کدهای HTML نوشته و ذخیره می شوند و وقتی که اجرا شوند نقشی مثل یکی از ابزارک های وردپرس را به نمایش می گذارند. ویجت ها در زمینه های مختلف اینترنت کاربردهای زیادی دارند زیرا این امکان را به کاربر می دهند تا دستگاه مورد استفاده خود را ارتقا دهند. از این طریق ویجت ها گزینه هایی را در اختیار کاربران قرار می دهند تا مجبور نباشند هر بار برای به روزسانی، به وب سایت فروشنده مراجعه کنند بلکه ویجت ها این کار را انجام می دهند.

مثلا اگر شما دارای یک فروشگاه آنلاین با یک درگاه پرداخت اینترنتی هستید، ویجت ها امکان سفارشی سازی زیادی را در مورد چیدمان محصولات و فرایند خرید برای شما ایجاد می کنند.

یکی از اشکالات استفاده از ویجت ها این است که بیشتر ویژگی های مورد نظر در قالب یک قطعه کد اضافه می شوند. به همین دلیل ویجت های مختلف باید در قالب قطعه کدهای مختلف اضافه شوند تا بتوان ویژگی های مختلف را به طور مستقل کنترل کرد.

ویجت وب و ویجت دسکتاپ

به ویجت هایی که می توانند در وب سایت ها یا وبلاگ ها قرار گیرند، ویجت وب می گویند. ویجت هایی که برای استفاده روی صفحه نمایش رایانه، موبایل یا تبلت به کار می روند، ویجت دسکتاپ یا ویجت رومیزی گفته می شود.

کاربرد ویجت ها

ویجت ها به شما کمک می کنند که بدون باز کردن برنامه مورد نظر خود، بتوانید روی صفحه اصلی گوشی موبایل یا تبلت خود اطلاعاتی را کسب کنید.

ویجت ها علاوه بر امکان شخصی سازی صفحه نمایش، برنامه های نصب شده روی دستگاه شما را توسعه می دهند. مثلا ویجت ساعت یا پیش بینی هوا از جمله ویجت های بسیار رایج است که به شما این امکان را می دهند تا بدون بازکردن برنامه ساعت یا هواشناسی مستقیما آن ها را روی صفحه نمایش خود مشاهده کنید.

به این ترتیب ویجت ها پیچیدگی استفاده از برنامه های نصب شده در سیستم عامل شما و دسترسی به بخش خاصی از آن را از بین می برند. با قرار دادن یک ویجت روی صفحه نمایش گوشی موبایل یا تبلت خود، با باز کردن قفل صفحه نمایش بلافاصله به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا می کنید.

ویجت ها برای کاربردهای گوناگونی ساخته می شوند. مثلا Dashclock Widget یکی از ویجت های معروف و کاربردی گوشی های اندروید است که وظیفه آن نشان دادن اطلاعات کاربردی و مفید مثل وضعیت آب و هوا، ایمیل های جدید، اعلان ها، برنامه های روزانه و امثال آن روی صفحه نمایش است.

از کاربردهای معمول ویجت ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • نمایش ساعت
  • نشان دادن وضعیت باطری
  • وضعیت آب و هوا
  • نمایش تقویم و تاریخ
  • خودکار کردن برخی عملیات
  • نمایش نقشه گوگل
ویجت در برنامه نویسی چیست

تفاوت گجت و ویجت چیست؟

با توجه به آنچه گفتیم حالا می توانیم راحت در مورد تفاوت گجت و ویجت صحبت کنیم. گفتیم که ویجت ها برنامه های نرم افزاری هستند که روی رایانه، موبایل و تبلت اجرا می شوند و مثل ابزارک های وردپرس عمل می کنند. اما با اینکه گجت های نرم افزاری هم وجود دارند اما گجت فقط یک برنامه نیست.

همان طور که گفتیم گجت های فیزیکی هم وجود دارند مثل ساعت های هوشمند و ابزارهای سنجش گرما، قطب نما و غیره در موبایل یا تبلت که دارای بخش فیزیکی هم هستند.

پس اولین تفاوت گجت و ویجت این است که ویجت ها فقط یک نرم افزار هستند در صورتی که گجت ها دارای انواع سخت افزاری و فیزیکی هم هستند.

بخش دیگر تفاوت گجت و ویجت به محدوده کار آن‌ها مربوط است. با اینکه گجت های نرم افزاری هم کارکردی شبیه ویجت ها دارند اما آن‌ها به طور محدود و تخصصی روی یک سیستم عامل یا وب سایت خاص کار می کنند. مثلا گجت های گوگل فقط روی پلتفرم های گوگل و گجت های مایکروسافت فقط روی ویندوز قابل اجرا هستند. در صورتی که ویجت ها روی پلتفرم ها و سیستم عامل های مختلفی مثل اندروید یا iOS قابل نمایش هستند.

پس با اینکه یک گجت نرم افزاری درست مانند یک ویجت عمل می کند و معمولا همان هدف را برآورده می سازد، اما این ابزارها اختصاصی هستند. به این معنی که فقط روی دستگاه ها، وب سایت ها یا سیستم عامل های خاصی کار می کنند.

جنبه بعدی تفاوت گجت و ویجت به قابلیت سفارشی سازی آن ها مربوط است. در حالیکه ویجت ها گزینه های سفارشی سازی زیادی در اختیار کاربر قرار می دهند، این گزینه های شخصی سازی در گجت ها محدود است.

این تفاوت گجت و ویجت به نحوه کدنویسی آن ها مربوط است. شما به عنوان کاربر قادر هستید برای ویجت مورد نظر خود کدنویسی کنید یا کدهای موجود را ویرایش نمایید اما کدنویسی گجت فقط توسط شرکت ارائه کننده انجام می شود و دارای لیسانس یا حق کپی رایت است. به عبارت ساده شما امکان دسترسی به کدنویسی ویجت ها را دارید در صورتی که در مورد گجت ها این طور نیست.

ویجت های دسکتاپ شبیه گجت های دسکتاپ هستند و از طریق نصب نرم افزار فعال می شوند ولی ویجت های وب با کپی کدهای آن روی صفحه مورد نظر در وب سایت یا وبلاگ شما فعال می شوند.

خلاصه تفاوت گجت و ویجت

  1. ویجت ها برنامه های کدنویسی شده هستند و کلا جنبه نرم افزاری دارند. در صورتی که برخی از گجت ها ابزار فیزیکی هستند و جنبه سخت افزاری دارند.
  2. گجت ها روی وب سایت ها و سیستم عامل های خاص خود کار می کنند در صورتی که ویجت ها روی سیستم ها و پلتفرم های مختلف قابلیت اجرا دارند.
  3. ویجت ها در قالب قطعه کدهای HTML هستند در صورتی که گجت ها در قالب برنامه های نرم افزاری ارائه می شوند.
  4. ویجت ها گزینه های سفارشی سازی زیادی در اختیار کاربر قرار می دهند در حالیکه برای گجت ها این گزینه ها محدود است.
  5. گجت ها دارای حق لیسانس و کپی رایت هستند اما ویجت ها قالب باز یا اوپن سورس هستند و کدهای آنها قابل ویرایش است.
  6. گجت دسکتاپ از طریق نصب نرم افزار فعال می شوند اما ویجت وب با کپی قطعه کد آن در صفحه مورد نظر سایت به نمایش در می آیند.

1 دیدگاه

  1. مرسی خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.