کارآفرینی چیست؟ و کارآفرینان موفق چه مهارت ها و ویژگی هایی دارند؟

تعریف کارآفرینی
تعریف کارآفرینی

کارآفرینی چیست؟ و کارآفرین موفق کیست؟

کارآفرینی از واژه های پرکاربرد در زمینه کسب و کار و روش های کسب درآمد و خلق ارزش و تولید ثروت است. امروزه افراد کارآفرین موفق مورد ستایش قرار گرفته و حتی جزو سلبریتی ها به حساب می آیند. کارآفرینان علاوه بر ارائه محصولات و خدمات ارزشمند، باعث ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی جوامع نیز می شوند. اما مفهوم دقیق کارآفرینی چیست؟ و کارآفرین موفق به چه کسی گفته می شود؟ برای پی بردن به پاسخ این سوالات تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کارآفرینی چه چیزی نیست؟

کارآفرینی به دلیل تعریف ها و تفسیرهای زیادی که برای آن وجود دارد گاهی با برخی مفاهیم مشابه اشتباه گرفته می شود. پس برای فهمیدن اینکه کارآفرینی چیست؟ بهتر است اول بدانیم که کارآفرینی چه چیزی نیست.

انواع کارآفرینی چیست

کارآفرینی، اشتغال زایی نیست

اشتغال زایی با کارآفرینی متفاوت است. اشتغال زایی وقتی به کار می رود که برای شغل ایجاد شده، به دنبال جذب نیرو هستیم. اشتغال زایی به توزیع ثروت در جامعه کمک می کند اما کارآفرین یک منبع جدید ثروت ایجاد می نماید.

کارآفرینی، مدیریت نیست

سوءتفاهم بین این دو مفهوم هم بسیار رایج است. بین ویژگی ها و شاخص های مدیر و کارآفرین تفاوت اساسی وجود دارد. این تفاوت ها از ویژگی هایی چون انگیزه و شایستگی شروع شده و تا نوع پاداش و میزان خطرپذیری و نوآوری آنها ادامه می یابد. به طور خلاصه می توان گفت که هر کارآفرینی می تواند و یا باید یک مدیر خوب نیز باشد ولی الزاما هر مدیری، یک کارآفرین نیست.

هر کسب و کاری کارآفرینی نیست

هر نوع فعالیت تولیدی یا خدماتی که منجر به کسب نفع مادی شود کسب و کار نامیده می شود. اما برای اینکه یک کسب و کار یک فعالیت کارآفرینانه باشد باید دارای ویژگی هایی باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

ایده در کارآفرینی چیست

تعریف کارآفرینی چیست؟

مردم معمولا تصور می کنند کارآفرینی یعنی شروع یک کسب و کار جدید. اما این درک درستی از مفهوم کارآفرینی نیست. برای پی بردن به معنی دقیق کارآفرینی بهتر است ببینیم این کلمه از کجا آمده و چه تاریخچه ای دارد.

اصطلاح کارآفرینی (Entrepreneurship) از واژه فرانسوی enterprendre گرفته شده است و به معنی متعهد شدن برای انجام کاری استفاده می شود. برای اولین بار یک اقتصاددان به نام کانتیلون در سال ۱۷۳۲ کلمه کارآفرین را برای فردی به کار برد که محصولاتی که دیگران تولید کرده اند را خریداری می کند و پس از اضافه کردن ارزشی به آن، محصول را با قیمت بیشتری می فروشد.اما بعدها تعریف های مختلفی از کارآفرینی ارائه شده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

کارآفرینی به عنوان نوآوری در کسب و کار

شومپتر به سوال کارآفرینی چیست؟ این طور پاسخ می دهد که کارآفرینی عبارت است از عرضه کالایی جدید، روش جدید در فرایند تولید، ایجاد بازاری جدید، یافتن منابع جدید در کسب و کار.

بر اساس این تعریف کارآفرینی نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی است و نقش کارآفرین نوآوری و ایجاد ترکیب های تازه مواد است.

کارآفرینی به عنوان سبک زندگی

مکللند تعریف وسیع تری از کارآفرینی ارائه کرده و فرایند کارآفرینی را فراتر از یک شغل و حرفه و نوعی سبک زندگی می داند. به طوری که از نظر او خلاقیت و نوآوری، نیاز به موفقیت، مخاطره پذیری، عشق به کار و تلاش مستمر، ارزش آفرینی، آرمان گرایی، فرصت گرایی و مثبت اندیشی، زیربنا و اساس زندگی کارآفرینانه است.

در این تعریف کارآفرینی، شکست به عنوان پله ای برای بالا رفتن و فرصتی برای آموختن است. در سبک زندگی کارآفرینانه، پول و ثروت انگیزه اصلی و اولیه فعالیت نیست بلکه معیاری برای سنجش موفقیت فرد به حساب می آید.

کارآفرین موفق

کارآفرینی به عنوان خلق چیزی ارزشمند

هیسریچ و پیترز در تعریفی جامع تر، کارآفرینی را فرایند خلق چیزی جدید و ارزشمند، با اختصاص دادن زمان و تلاش لازم، در نظر گرفتن ریسک های مالی، روانی و اجتماعی و رسیدن به رضایت و استقلال مالی می دانند.

در این تعریف بر چهار جنبه اساسی کارآفرینی تاکید می شود:

  1. کارآفرینی مستلزم فرایند خلق هر چیز ارزشمند و جدیدی است.
  2. کارآفرینی مستلزم صرف زمان و تلاش کافی است.
  3. ریسک های اجتناب ناپذیر، در نظر گرفته می شود.
  4. کارآفرینی پاداش هایی مثل رضایت و استقلال مالی را به همراه دارد.

با توجه به تعریف هایی که گفتیم، حالا می توانیم به سوال کارآفرینی چیست؟ این طور پاس دهیم که کارآفرینی فرایندی شامل ویژگی های زیر است:

  • شناسایی و استفاده از فرصت ها برای ایجاد ثروت
  • تخریب خلاق
  • هدایت به خلق سازمان جدید
  • توسعه موقعیت ها و اقدام های نوآورانه و همراه با خطر
  • تعقیب فرصت ها بدون توجه به منابع موجود
  • انجام وظایف و فعالیت هایی برای تحقق فرصت های شناخته شده و ایجاد سازمانی متناسب با آن
  • فراتر از شغل و حرفه و یک سبک زندگی

کارآفرینی انواع گوناگونی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارآفرینی اداری، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی فرصت گرایانه، کارآفرینی اکتسابی، کارآفرینی ابتکاری، کار آفرینی فردی، کارآفرینی اجتماعی و … که هر کدام تعریف خاص خود را دارند.

هدف از کارآفرینی چیست

مراحل فرایند کارآفرینی چیست؟

برای فرایند کارآفرینی مراحل مختلفی را ذکر کرده اند اما به طور کلی می توان آن را در سه مرحله مشخص کرد:

  1. جستجو و فرصت شناسی: یک ایده مناسب در میان فرصت های مختلف، برای حل یک مشکل یا رفع یک نیاز باید جستجو شود. ایده پردازی در کارآفرینی مرحله ای اساسی است که همه چیز از آنجا شروع می شود.
  2. امکان سنجی: اگر ایده ای خوب تشخیص داده شد باید با توجه به وضعیت بازار و شرایط خود، امکان اجرا و سوددهی آن را سنجید.
  3. ارزیابی، اجرا و توسعه: این مرحله مقدمات عملیات و برنامه های اجرایی برای شروع کار را فراهم می کند که شامل چشم انداز، استراتژی ها، برنامه ریزی، استفاده از تجارب دیگران، راهکارهای تامین مالی، انسانی و فیزیکی و بازاریابی است.

کارآفرین موفق کیست؟

پاسخی که به سوال کارآفرینی چیست؟ دادیم تا حدودی پاسخ این سوال را که کارآفرین کیست؟ مشخص می کند. به طور کلی می توان گفت که کارفرین کسی است که کسب و کار مخاطره آمیز و نوآورانه و سازمان جدیدی را بنیان گذاری می کند.

یک کارآفرین منابع، نیروی کار، مواد و سایر دارایی ها را باهم ترکیب می کند تا ارزش آنها را نسبت به قبل بیشتر کند. او همچنین کسی است که تحولات، نوآوری و نظم جدیدی را ایجاد می کند.

اما برای اینکه یک کارآفرین موفق باشد باید دارای ویژگی ها و مهارت هایی باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

ویژگی های یک کارآفرین موفق

برخی از ویژگی های کلیدی که در کارآفرینان موفق شناسایی شده به صورت زیر است.

نیاز به موفقیت

کارآفرینان موفق معمولا نیاز به موفقیت بالایی دارند که به معنی تمایل فرد به دستیابی به هدف و میل مداوم برای کسب سطوح بالای کارایی برای رسیدن به یک استاندارد بالا برای انجام کار بهتر نسبت به کاری است که در گذشته انجام شده است.

دارای مرکز کنترل داخلی هستند

عقیده فرد به اینکه او تحت کنترل وقایع خارجی یا داخلی است مرکز کنترل نامیده می شود. کارآفرینان موفق دارای مرکز کنترل داخلی هستند. آنها به خود و توانایی هایشان ایمان دارند و معتقدند که سرنوشت شان در دست خودشان است.

ریسک پذیری

ریسک پذیری یا مخاطره پذیری به معنی پذیرش مخاطره های معتدل است که با تلاش های شخصی قابل مهار است. هر کارآفرین موفقی دارای این نوع ریسک پذیری است.

استقلال طلبی

نیاز به استقلال از ویژگی هایی است که به آن به عنوان نیروی انگیزشی مهم برای کارآفرینان تاکید شده است. رئیس خود بودن یکی از قوی ترین نیازهای یک کارآفرین موفق است.

قدرت تحمل ابهام

کارآفرینان موفق می توانند شرایط ابهام و عدم قطعیت را تاب بیاورند. در این شرایط آنها بدون اینکه احساس تهدید کنند، قادرند به طور موثر با مسائل روبرو شده و با رفع ابهامات، شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

تعریف کارآفرینی

مهارت های یک کارآفرین موفق

علاوه بر ویژگی های شخصیتی، یک کارآفرین موفق باید دارای مهارت هایی نیز باشد.

مهارت های فنی

شامل نوشتن، گوش کردن، ارائه شفاهی، سازماندهی، مربیگری، هدایت گروه و داشتن دانش فنی.

مهارت های مدیریت فعالیت اقتصادی

که عبارتند از: توسعه و مدیریت بنگاه، مهارت های تصمیم گیری، بازاریابی، امور مالی، حسابداری، کنترل، تولید و فنون مذاکره.

مهارت های کارآفرینانه فردی

توانایی کنترل درونی، ریسک پذیری، نوآوری، تحول گرایی، مقاومت و آینده نگری در رهبری.

مهارت های ارتباطی

شامل توانایی فهمیدن نظرات دیگران و فهماندن نظرات خود به دیگران.

آیا من می توانم یک کارآفرین موفق باشم؟

حالا که فهمیدیم کارآفرینی چیست؟ و کارآفرین کیست؟ و با کارآفرین موفق آشنا شدیم باید بدانید که برای کارآفرین شدن نیازی نیست که کارآفرین به دنیا آمده باشید و فردی خاص با قابلیت های ویژه ای باشید. چون بیشتر ویژگی ها و مهارت های لازم برای اینکه کارآفرینی موفق باشیم، قابل اکتساب هستند. شما باید ایده ای خوب و پشتکاری بالا داشته باشید.

کارآفرینان عملگرا هستند و قادرند به سرعت ایده های ناکارآمد را رها کرده و ایده های خوب را محقق سازند. بیشتر کارآفرینان موفق کسانی هستند که رویایی در سر داشته اند و حاضر شده اند بهای دستیابی به آن رویا را بپردازند.

آیا شما رویایی در سر دارید؟ تصور کنید که از هر جایی که هستید با راه اندازی یک سایت و دریافت درگاه پرداخت اینترنتی یک کسب و کار کارآفرینانه آنلاین راه انداخته اید و هر لحظه صدای پیامک های واریز پول به حسابتان پس از خرید مشتریان گوش شما را نوازش می دهد. رویای شیرینی است و شما به شرط تلاش و خلاقیت کارآفرینانه می توانید آن را محقق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.