اپلیکیشن چیست؟(هر آنچه که باید ازمزایا، کاربرد و انواع اپلیکیشن بدانید)

اپلیکیشن چیست
اپلیکیشن چیست

اگر می‌خواهید بدانید اپلیکیشن چیست و با انواع،مزایا و کاربردهای اپلیکیشن اندروید و اپلیکیشن iOS آشنا شوید پس این مطلب را از دست ندهید.

شاید امروزه کمتر کسی را بتوان یافت که یک گوشی همراه داشته باشد اما کلمه اپلیکیشن یا اَپ به گوشش نخورده باشد. معمولا در گوشی موبایل هر یک از ما ده‌ ها اپلیکیشن وجود دارد که هر کدام نیازهای خاصی را برای ما رفع می کنند. اما آیا واقعا می دانید که اپلیکیشن چیست و انواع آن کدام است و چه مزایا و کاربردهایی دارد؟ با ما همراه باشید تا با پاسخ این سوال ها پی ببرید.

اپلیکیشن چیست ؟

اپلیکیشن (application) یا آن طور که به طور روزمره به کار می بریم اَپ (app) نوعی نرم افزار است که می تواند بر روی رایانه، تبلت، گوشی هوشمند یا سایر دستگاه های الکترونیکی نصب و اجرا شود. به اپلیکیشن ها «برنامه کاربردی» یا «نرم افزار کاربردی» هم گفته می شود.

شاید در برخورد اول با این سوال که اپلیکیشن چیست به این فکر کرده باشید که آن هم نرم افزاری مثل سایر نرم افزارها است اما این طور نیست. اپلیکیشن با نرم افزارهایی مثل نرم افزار سیستم عامل کامپیوترها و زبان های برنامه نویسی از قبیل html یا php متفاوت است.

منظور از اپلیکیشن همان اَپ هایی است که معمولا در تلفن همراه یا در کامپیوتر استفاده می شود. اپلیکیشن اغلب برای عملکردهای خاص و محدود ساخته می شوند.

به عنوان مثال انواع اپلیکیشن های فروش کتاب مثل فیدیبو، کتابراه یا طاقچه به شما امکان خرید و دانلود کتاب الکترونیک یا کتاب صوتی را می دهند اما نمی توانید از طریق آنها کیف یا کفش بخرید. این اپلیکیشن ها به یک درگاه پرداخت اینترنتی مثل زرین پال متصل هستند که امکان تراکنش مالی و خرید را فراهم می کنند.

کاربرد اپلیکیشن

سوپر اپلیکیشن چیست

گفتیم که اپلیکیشن ها کاربرد محدودی دارند. اگر اپ ها کاربردهای چندگانه داشته باشند و قادر به ارائه طیفی از خدمات باشند به آنها سوپر اپلیکیشن یا سوپر اپ گفته می شود.

مثل اسنپ در ابتدا فقط یک اپلیکیشن معمولی بود و خدمات دسترسی به تاکسی برای سفرهای درون شهری ارائه می داد. اما به مرور خدماتش را گسترش داد و حالا انواع خدمات شامل درخواست خودرو، موتور، وانت، سفارش غذا، رزرو هتل و اقامت گاه های ارزان، خرید بلیط هواپیما و اتوبوس را هم ارائه می کند. پس اسنپ حالا یک سوپر اپلیکیشن به حساب می آید.

کاربرد و مزایای اپلیکیشن چیست

اپلیکیش ها به عنوان برنامه کاربردی قادر به انجام طیف وسیعی از عملیات هستند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • مدیریت داده ها و اطلاعات
  • مدیریت اسناد (سیستم های تبادل اسناد)
  • توسعه تصویری و ویدیویی
  • ایمیل، پیام رسان ، چت صوتی و تصویری و همکاری
  • حسابداری، امور مالی و مدیریت حقوق و دستمزد
  • مدیریت منابع سیستم های ERP و CRM
  • مدیریت منابع انسانی مانند استخدام، ادغام یا تفکیک نیروی انسانی
  • مدیریت پروژه
  • مدیریت فرآیند کسب و کار
  • نرم افزار آموزشی و سیستم های آموزش الکترونیکی (LMS)
  • نرم افزار کاربردی بهداشت و درمان

به این ترتیب اپلیکیشن ها کارها را برای کاربران گوشی های هوشمند و کامپیوترها راحت کرده اند. کاربرد اپلیکیشن گسترده است و تقریبا برای تمام نیازهای شما از خرید انواع کالاها، اطلاع از وضعیت آب و هوا، راه ها، انواع اخبار، تماشای زنده برنامه ها، تبادل پیام، تشکیل گروه ها و شبکه های اجتماعی و … اپلیکیشنی وجود دارد.

اپلیکیشن موبایل چیست

بیشتر بخوانید: وب اپلیکیشن چیست؟

کاربرد اپلیکیشن در کسب و کارها

علاوه بر مزایای اپلیکیشن در زندگی شخصی و روزمره آنها می توانند به دلایل مختلفی برای صاحبان مشاغل و شرکت ها نیز مهم باشند، از جمله:

  • می تواند به صاحبان مشاغل کمک کند تا با صرف هزینه ای کم اپلیکیشن اختصاصی ایجاد کرده و بازاریابی، فروش و ارتباط با مشتریان را بهبود بخشند.
  • مقرون به صرفه تر از سایر نرم افزارها هستند.
  • می تواند دامنه تجارت را گسترش دهد.
  • می تواند بهره وری یک شرکت را افزایش دهد.
  • کارکنان را قادر به انجام وظایف تجاری خارج از دفتر می کند.

انواع اپلیکیشن

اپلیکیشن ها از نظر نوع پلتفرم و سیستم عامل به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

اپلیکیشن برای دسکتاپ و موبایل

تا همین اواخر اپ ها قرار بود در رایانه های رومیزی استفاده شوند. با استقبال گسترده از دستگاه های تلفن همراه و اینترنت، اپلیکیشن برای سیستم عامل های تلفن همراه در حال حاضر رایج است.

در حال حاضر روند توسعه دهندگان این است که دو یا چند نسخه برنامه برای نصب بر روی دسکتاپ ، دستگاه های تلفن همراه ، سیستم عامل های وب و سیستم های جاسازی شده ایجاد کنند.

اپلیکیشن های دسکتاپ کامپیوتر معمولاً دارای بخش ها و ویژگی های زیادی هستند، در حالی که اپ های تلفن همراه دارای نسخه های کوتاه هستند. در حالی که برخی از مردم هنوز به توانایی رایانه های سنتی احتیاج دارند، تلفن های هوشمند و تبلت ها به انتخاب محبوب اکثر کاربران تبدیل شده اند.

وب اپلیکیشن چیست

بیشتر بخوانید:گجت چیست؟

انواع اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن ها از نظر نوع سیستم عامل دستگاه مورد استفاده انواع متفاوتی دارند. درست مانند رایانه شخصی، دستگاه های تلفن همراه مانند تبلت ها و تلفن های هوشمند نیز دارای سیستم عامل و نرم افزار کاربردی هستند. در حقیقت، این دستگاه های تلفن همراه از جهات مختلف فقط نسخه های کوچکتر رایانه های شخصی هستند. برنامه تلفن همراه یک نرم افزار کاربردی است که به طور خاص بر روی دستگاه تلفن همراه اجرا می شود.

این روزها ، اکثر دستگاه های تلفن همراه بر روی یکی از دو سیستم عامل اندروید ( Android) یا iOS کار می کنند.  اندروید یک سیستم عامل منبع باز (open source) است که توسط گوگل خریداری و پشتیبانی می شود.  iOS سیستم عامل موبایل اپل است.با توجه به این دو سیستم عامل، اپلیکیشن خاصی برای هر کدام وجود دارد.

اپلیکیشن اندروید چیست؟

به اپلیکیشن های که روی گوشی های با سیستم عامل اندروید قابل اجرا هستند اپلیشین اندروید گفته می شود.

اپلیکیشن اندروید با بارگیری و نصب فایل APK برنامه (بسته اَپ اندروید) یا بارگیری آنها با استفاده از یک برنامه فروشگاه اپلیکیشن که به کاربران امکان نصب، به روز رسانی و حذف را می دهد، دریافت می شود.

فروشگاه گوگل پلی (Google Play Store) اصلی ترین برنامه کاربردی نصب شده بر روی دستگاه های اندروید است که با الزامات سازگاری گوگل مطابقت دارد و به نرم افزار خدمات تلفن همراه گوگل مجوز می دهد. فروشگاه گوگل پلی به کاربران امکان می دهد برنامه های منتشر شده توسط گوگل و توسعه دهندگان شخص ثالث را بررسی، بارگیری و به روز کنند.

طراحی اپلیکیشن چیست

در حال حاضر پلی استور برای ایرانی ها مسدود است. این باعث شده تا مارکت های ایرانی توسعه پیدا کنند.از فروشگاه های ایرانی معروف اپلیکیشن های اندروید می توان به کافه بازار، مایکت و اندروید اپس اشاره کرد.

کافه بازار در حال حاضر بزرگترین فروشگاه ایرانی اپلیکیشن های اندروید است که بعد از دیجی کالا باارزش ترین شرکت اینترنتی ایران به حساب می آید. مایکت و ایران اپس نیز کاربران قابل توجهی را برای خرید اپ های اندروید جذب کرده اند. از دیگر فروشگاه های ایرانی اپ های اندروید می توان به پارس هاپ، کندو، پلازا و اپنیک اشاره کرد.

اپلیکیشن iOS چیست؟

اینها اپلیکیشن هایی هستند که برای استفاده در دستگاه های آیفون مجهز به iOS اپل توسعه یافته است. برنامه های آیفون از طریق فروشگاه اپ اپل (Apple App Store) در دسترس هستند و طوری طراحی شده اند که بر روی سیستم عامل تلفن همراه iOS اپل کار کنند، که به آیفون و دستگاه های آیپاد و آیپاد تاچ اپل کارایی و قدرت بیشتری می بخشد.

اپل توسعه دهندگان را تشویق می کند تا برنامه های آیفون خود را برای بارگیری از طریق اپ استور اپل برنامه ریزی کنند و این شرکت بسته های نرم افزار اپلیکیشن با نمونه پروژه های کد را برای کمک به توسعه دهندگان در شروع کار منتشر کرده است. برنامه های آیفون در فروشگاه اپ آن می توانند به صورت رایگان بارگیری یا خریداری شوند، در حالی که درآمد آنها بین اپل (۳۰٪) و توسعه دهنده نرم افزار (۷۰٪) تقسیم می شود. پشتیبانی از خریدهای درون برنامه ای در برنامه های آیفون، گزینه درآمد اضافی را به توسعه دهندگان ارائه می دهد.

چند اپلیکیشن معروف و پرکاربرد

اپ ها کاربردهای مختلفی دارند و شما بسته به نیاز خود و جستجو در اینترنت می توانید به تعداد متنوعی از آنها دسترسی پیدا کنید. ما در اینجا به برخی از معروف ترین و پرکاربردترین اپلیکیشن ها اشاره می کنیم.

واتساپ

واتساپ یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن ها در ایران است و امکانات زیادی مثل چت شخصی، چت گروهی، تماس تصویری، تماس صوتی، امکان اشتراک گذاری انواع فایل را در اختیار شما قرار می دهد.

اینستاگرام

این نیز یکی از محبوب ترین اپلیکیشن ها در ایران است که برای اشتراک عکس مناسب ترین ابزار است. در حال حاضر یکی از اپ های اصلی کسب و کارهای اینترنتی در ایران به حساب می کند.

ادوب کانکت

یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن ها برای برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی یا کنفرانس های مجازی است که بویژه در شرایط همه گیری کرونا با استقبال گسترده ای مواجه شده است.

بام بانک ملی

این اپ نیز امکان های متعددی از جمله استعلام موجودی، پرداخت قبوض، انتقال وجه، خرید بسته های اینترنتی، خرید شارژ تلفن همراه و پرداخت اقساط تسهیلات را فراهم کرده است.

در این مطلب به اینکه اپلیکیشن چیست و همچنین کاربرد و مزایا و انواع آن و چند نمونه معروف پرداختیم. اپلیکیش ها در امور کسب و کار و برای کسب درآمد نیز بسیار مفید هستند. اپلیکیشن درگاه پرداخت زرین پال نیز امکانی است که علاوه بر داشتن تمام ویژگی های یک وب سایت با محیط  ساده و بومی سازی شده، تجربه کاربری بهتری را برای شما فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.