توییچ یا یوتیوب: کدام یک برای استریم بهتر است؟

توییچ یا یوتیوب
توییچ یا یوتیوب

در دنیای تکنولوژی محور امروز، استریمینگ ویدئو به یکی از ابزارهای مهم برای انتقال محتوا و کسب درآمد تبدیل شده است. دو پلتفرم مهم در این زمینه، توییچ و یوتیوب هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و مدت‌ها است که به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. رقابت زیادی در فضای استریم وجود دارد و ناشی از مبارزه این دو غول فناوری با یکدیگر است تا به‌عنوان بهترین پلتفرم برای استریمرها انتخاب شوند. در این مقاله، به مقایسه توییچ و یوتیوب از نظر استریمینگ ویدئو خواهیم پرداخت تا به شما کمک کنیم انتخاب مناسبی برای استریم‌کردن محتوای خود داشته باشید. پس برای انتخاب توییچ یا یوتیوب با ما همراه باشید.

توییچ (Twitch) چیست؟

توییچ چیست

توییچ یک پلتفرم استریمینگ ویدئو آنلاین است که از زمان تأسیس تا به امروز به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌های استریم‌ها در جهان تبدیل شده است. این پلتفرم اصلی برای استریمینگ بازی‌های ویدئویی، محتوای خلاقانه و تعامل با مخاطبین است.

ویژگی‌ها و امکانات توییچ

۱. استریمینگ بازی‌های ویدئویی

توییچ به گیمرها امکان می‌دهد تا بازی‌های خود را به‌صورت زنده به اشتراک بگذارند. این امر به گیمرها اجازه می‌دهد تا تکنیک‌ها، استراتژی‌ها و تجربیات خود را با مخاطبین توییچ به اشتراک بگذارند.

۲. تعامل با مخاطبین

یکی از ویژگی‌های مهم توییچ، تعامل زنده با تماشاچیان است. این امکان شما را قادر می‌سازد تا به نظرات، پیشنهادات و سؤالات تماشاچیان در زمان واقعی پاسخ دهید.

۳. ایجاد جامعه در توییچ

توییچ به شما اجازه می‌دهد تا جامعه‌ای پایدار از طریق تعامل با تماشاچیان خود ایجاد کنید. این جامعه می‌تواند به شما در جذب تماشاچیان جدید و افزایش وفاداری تماشاچیان فعلی کمک کند.

۴. تنوع محتوا

علاوه بر بازی‌های ویدئویی، توییچ اجازه می‌دهد محتوای خلاقانه دیگری مانند استریم نقاشی، موسیقی، تجارت الکترونیکی و پادکست‌ها را به اشتراک بگذارید.

۵. کسب درآمد در توییچ

توییچ روش‌های مختلفی مانند تبلیغات، بیت‌ها و ایموجی‌ها را برای کسب درآمد فراهم می‌کند.

یوتیوب (YouTube) چیست؟

توییچ یا یوتیوب؟ کدام استریم برای گیمرها پولسازتر است؟

بیشتر بخوانید: استریم چیست و چگونه لایو استریم کنیم؟

یوتیوب یک پلتفرم ویدئویی آنلاین و یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین وب‌سایت‌های جهان است. این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد تا ویدئوهای مختلف را تماشا کنند، ویدئوهای خود را بارگذاری کرده و با دیگر کاربران در ارتباط باشند.

ویژگی‌ها و امکانات یوتیوب

۱. محتوای متنوع

یوتیوب یک محیط گسترده و متنوع از محتواها را ارائه می‌دهد. از ویدئوهای تفریحی و آموزشی گرفته تا موسیقی، پادکست‌ها، فیلم‌ها و ویدئوهای آموزشی، تمام انواع محتوا در این پلتفرم قابل دسترسی هستند.

۲. امکان کسب درآمد در یوتیوب

یوتیوب به استریمرها و تولیدکنندگان محتوا امکان می‌دهد تا از طریق تبلیغات درآمد کسب کنند. بر اساس تعداد بازدیدها و وقتی که تماشاچیان، ویدئوها را مشاهده می‌کنند، درآمد به‌صورت نقدی یا از طریق اشتراک ویژه (یوتیوب پریمیوم) به تولیدکنندگان محتوا پرداخت می‌شود.

۳. انتشار محتوای زنده

یوتیوب به کاربران امکان می‌دهد تا محتواهای زنده‌ای را ارائه دهند. این امر شما را قادر می‌سازد تا با مخاطبین خود به‌صورت زنده در ارتباط باشید و بازخورد آن‌ها را در زمان واقعی دریافت کنید.

۴. تعامل با مخاطبین

تماشاچیان می‌توانند نظرات خود را در زیر ویدئوها ارسال کنند و با تولیدکنندگان محتوا در ارتباط باشند. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا در بحث‌ها و تبادل نظرها شرکت کنند.

تفاوت توییچ و یوتیوب

درآمد از توییچ

در مقایسه توییچ یا یوتیوب باید بدانید که در ابتدا توییچ بر فضای پخش تسلط داشت، زیرا این کار را بهتر انجام می‌داد. در مقابل، یوتیوب همیشه در بالای جدول در فضای میزبانی محتوا قرار داشته و به‌عنوان پلتفرمی عمل می‌کند که کاربران می‌توانند محتوای سبک «ویدئو برحسب تقاضا» را به اشتراک بگذارند؛ اما، از زمانی که یوتیوب در سال ۲۰۱۱ استریمینگ را معرفی کرد، نشانه‌های ثابتی از رشد وجود دارد که اساساً یوتیوب را به موقعیت برتر در هر دو دسته می‌کشاند.

در واقع، در دو یا سه سال گذشته بود که یوتیوب در مقایسه با توییچ به یک مقصد واقعی برای استریمرها تبدیل شد. با این حال، اساساً تفاوت‌های کلیدی بین این دو پلتفرم چیست؟ اگر می‌خواهید بین توییچ یا یوتیوب انتخاب کنید، چرا باید یک بحث طولانی در میان باشد؟
اگر از ابتدایی‌ترین منظر به آن نگاه کنیم، تفاوت‌های بسیار کمی بین توییچ یا یوتیوب وجود دارد. اگر استریمر هستید، تنظیمات مورد نیاز برای استریم ویدئو بدون توجه به پلتفرم، یکسان بوده و نحوه تعامل بینندگان با محتوای شما عمدتاً یکسان خواهد بود. ویژگی‌های بسیار مشابهی در هر دو پلتفرم وجود دارد؛ از گزینه‌های اشتراک پولی گرفته تا کمک‌های مالی و از تنظیمات کیفیت ویدیو گرفته تا تعامل مخاطبین.
بنابراین، وقتی نوبت به پاسخ به این سؤال می‌رسد، «تویچ یا یوتیوب؛ کدام یک برای استریم بهتر است»، شباهت این دو پلتفرم کمک زیادی به یافتن راه‌حل نمی‌کند.
اگرچه شباهت‌های زیادی بین توییچ و یوتیوب وجود دارد؛ اما تفاوت‌های زیادی نیز بین این دو پلتفرم وجود دارد.
قابل توجه‌ترین تفاوت بین توییچ و یوتیوب، علاقه مخاطبان است. توییچ به استریم‌های زنده پاسخ می‌دهد و بزرگترین پلتفرم پخش زنده در جهان است. از طرف دیگر، یوتیوب برای محتوای ماندگار طراحی شده است و دارای یک موتور جستجوی عالی برای کمک به علاقه‌مندان به یک موضوع خاص است. توییچ درها را به روی ویدئوهای غیرمرتبط با بازی می‌گشاید و یوتیوب یک سیستم زنده نسبتاً جدید برای استریم دارد.چندین تفاوت دیگر نیز بین این دو پلتفرم وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم:

تفاوت جستجو در یوتیوب و توییچ

هر دو توییچ یا یوتیوب به نوعی موتورهای جستجو هستند؛ یعنی در هر کدام یک تابع جستجو تعبیه شده است. روشی که این دو پلتفرم ویدئوها را به جستجوکنندگان ارائه می‌دهند، کمی متفاوت است.
توییچ استریمرهای محبوب‌ را توصیه می‌کند، در حالی که یوتیوب موتور جستجویی دارد که یافتن افراد تازه‌کار را آسان‌تر می‌کند.

یکی از مواردی که می‌تواند برای استریمرهای جدید در توییچ مضر باشد، همین تعصب توییچ نسبت به کانال‌های محبوب‌تر است. برخلاف یوتیوب که ممکن است کانال جدیدی پیشنهاد شود، توییچ تمایل دارد فقط آن استریمرهایی را توصیه کند که تعداد بازدیدکنندگان بالایی دارند.

قوانین

قوانین محتوا برای توییچ و یوتیوب تا حدودی متفاوت است. یوتیوب در رابطه با محتوای ویدئویی بسیار ملایم برخورد می‌کند. در عین حال، توییچ قوانین سرسختی دارد و حتی ممکن است بدون هرگونه هشداری، حساب استریمرها را مسدود کند. یوتیوب برخلاف توییچ، پیش از مسدود کردن حساب کاربری، چندین بار هشدار می‌دهد.

توییچ یا یوتیوب؛ کدام یک برای استریم‌کنندگان جدید بهتر است؟

فرض کنید شما یک استریمر مشتاق هستید و می‌خواهید همین الان تصمیم بگیرید که در کدام پلتفرم فعالیت کنید؛ توییچ یا یوتیوب.
بر اساس مواردی که در مورد این دو پلتفرم بیان کردیم، هر دو می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای شما باشند؛ اما این کاملاً به شما بستگی دارد که بر اساس حوزه کاری و اولویت‌های خود، کدام یک را انتخاب کنید. می‌توانیم بگوییم که توییچ پلتفرم مناسبی برای استریمرها است؛ اما یوتیوب با سرعت بالایی در حال پیشرفت و پیشی‌گرفتن از توییچ است.
اگر استریمر حرفه‌ای هستید، یوتیوب می‌تواند گزینه بهترین برای شما باشد. اگر از آن دسته از استریمرهایی هستید که می‌خواهید محتوای درخواستی را آپلود کنید و همچنین استریم زنده داشته باشید، مطمئناً در یوتیوب عملکرد بهتری خواهید داشت؛ اما، اگر در این بازی کاملاً تازه کار هستید و فقط می‌خواهید گیم‌پلی داشته باشید، توییچ احتمالاً پلتفرم بهتری برای شما است.

کسب درآمد از توییچ یا یوتیوب

کدام یک برای پخش زنده بهتر است: توییچ یا یوتیوب؟

بیشتر بخوانید:کسب درآمد از یوتیوب چگونه است؟ و میزان درآمد از آن چقدر است؟

نحوه کسب درآمد از توییچ

تبلیغات
بیت‌ها: استریمرها می‌توانند کمک‌های مالی مستقیم از بینندگان دریافت کنند.
سابسکرایبر: اینجاست که توییچ در مقایسه با یوتیوب هیجان‌انگیزتر می‌شود. توییچ از هر سابسکرایبر ۵ دلار ماهانه هزینه اشتراک دریافت کرده و ۵۰ درصد آن را به استریمر پرداخت می‌کند.
فروش کالا: در توییچ امکان فروش کالا به‌صورت زنده در یک استریم وجود دارد و بیننده مجبور نیست به صفحه دیگری برود. البته فروش کالا در سایت علاوه بر توییچ می‌تواند به رسیدن به موفقیت کمک کند.

نحوه کسب درآمد در یوتیوب

تبلیغات: مشابه کسب درآمد از تبلیغات در توییچ، یوتیوب اجازه تبلیغات را زمانی می‌دهد که استریمر به تعداد خاصی سابسکرایبر برسد. تفاوت توییچ یا یوتیوب در این است که تبلیغات یوتیوب مبلغ بیشتری به استریمر پرداخت می‌کند.
اعضا: اعضا در یوتیوب معادل سابسکرایبر در توییچ است. اگرچه، بسیاری از افرادی که به طور منظم از یوتیوب استفاده می‌کنند، اصلاً نمی‌دانند سطح عضویتی وجود دارد. یوتیوب ۷۰ درصد از هزینه‌های عضویت را به استریمر می‌پردازد و به او اجازه می‌دهد سطوح عضویت را با قیمت از پیش تعیین‌شده، مشخص کند. با این حال، استریمر باید تعداد خاصی عضو داشته باشد. برای مثال، کانال‌های بازی باید حداقل ۱۰۰۰ مشترک داشته باشند.

توییچ یا یوتیوب؛ کدام یک برای استریم بهتر است؟

در این مقاله به بررسی مقایسه توییچ یا یوتیوب پرداختیم. اگر شما یک استریمر جدید هستید، ما توییچ را توصیه می‌کنیم. این پلتفرم، محیطی برای محتوای بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیکی است و علی‌رغم برخی تغییرات کلی در شرایط خدمات آن در طول ماه‌ها، از نظر مخاطبان عملکرد بسیاری عالی دارد. گزینه‌های سفارشی‌سازی زیادی در دسترس است، استریم‌ها را می‌توان با کیفیت بالا پخش کرد و ویژگی‌های تعدیل زیادی دارد که استریم و جامعه شما را ایمن نگه می‌دارد.
با این حال، اگر یک استریمر حرفه‌ای هستید یا می‌خواهید نمونه کارهای خود را گسترش دهید، یوتیوب برای شما گزینه بهتری است. با یوتیوب می‌توانید محتوای مورد نظر خود را به اشتراک گذاشته و همچنین استریم‌های با کیفیت بالا را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. در نهایت انتخاب توییچ یا یوتیوب به نحوه فعالیت و اولویت‌های شما بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.