استریم چیست و چگونه لایو استریم کنیم؟

لایو استریم چیست؟
لایو استریم چیست؟

استریم به یک محتوای صوتی یا تصویری زنده گفته می شود که همزمان با ارسال آن توسط تولیدکننده، مخاطب و گیرنده می تواند به صورت زنده آن را دریافت کند. در این نوشته قصد داریم به طور کامل با لایو استریم و نحوه‌ی انجام آن آشنا شویم. لطفا تا انتهای نوشته با ما همراه باشید.بر خلاف محتواهای آفلاین و از قبل ضبط شده، محتوای زنده استریم نیازی به انتظار برای دریافت یک فایل نداشته و محتوا به صورت آنی از فرستنده به گیرنده منتقل می شود.

البته لازم به ذکر است که استریم صرفا محدود به محتوای پخش زنده نیست بلکه به هرگونه دریافت محتوای صوتی و تصویری گفته می شود که کاربر یا گیرنده در ابتدا نیاز به دریافت یک فایل کامل نداشته و به محض درخواست پخش مدیای موردنظر، فرایند دریافت داده آغاز می شود.

با شروع پخش محتوا و نمایش آن به مخاطب، بدون ایجاد وقفه داده های مربوط به قسمت های بعدی محتوا دریافت و به صورت متوالی پخش می شود. البته به این شرط که ارتباط فرستنده و گیرنده به درستی برقرار بوده و اختلالی در فرایند دریافت داده ها بوجود نیاید. سرویس دهنده هایی مانند یوتیوب، اسپاتیفای، اپل موزیک، تویچ، دیسکورد، نتفلیکس، دیزنی پلاس، اپل تی وی و نمونه های داخلی آن مانند آپارات سرویس های استریم و لایو استریم را در اختیار کاربران و مخاطبان خود قرار می دهند.

برای مثال در همه‌ی این سرویس ها، کاربر با کلیک روی دکمه‌ پخش یک محتوای صوتی یا تصویری 60 دقیقه ای بلافاصله به محتوا دسترسی داشته و پخش صوت یا ویدئو آغاز می شود بدون آنکه برای دریافت فایل کامل محتوای 60 دقیقه ای منتظر بماند.

دونیت استریم چیست؟

داده های محتوای مدنظر در خلال پخش زنده و در پشت صحنه به صورت دائمی از فرستنده به گیرنده منتقل شده و هیچگونه وقفه ای در جریان پخش بوجود نمی آید. تفاوت دیگر استریم با دانلود در این است که بر خلاف دانلود فایل، در استریم هیچ فایلی روی فضای ذخیره سازی کاربر ذخیره نمی شود و دسترسی مجدد و آفلاین به محتوا امکان پذیر نیست.

البته در برخی از سرویس های استریم، قابلیت دانلود محتوا هم در اختیار کاربران قرار می گیرد تا کاربر با دریافت یکباره‌ی محتوا به طور دائمی به آن دسترسی داشته باشد. این قابلیت بیشتر در سرویس های استریم موزیک و پادکست مانند Spotify مشاهده می شود.در سال های اخیر و با توسعه‌ی شبکه‌ی اینترنت و استقبال کاربران از محتوای استریم، سازندگان بازی های ویدئویی هم از غافله عقب نمانده و برخی از بازی های خود را به صورت استریم در اختیار گیمرها قرار داده اند.

دونیت استریم چیست؟

دونیت یا Donate به معنی حمایت است که به شیوه های بسیار مختلفی در فضای حقیقی و مجازی اجرا می شود. یکی از روش های جذب حمایت مادی که در سال های اخیر گسترش یافته، دونیت استریم است.در این شیوه شخص یا شرکت تولید کننده‌ی محتوای استریم، از مخاطبان خود درخواست می کند برای جبران هزینه های صرف شده برای تولید استریم، مبلغی دلخواه را از طریق پلتفرم مدنظر بپردازند. شخص استریم کننده یک درگاه پرداخت را به مخاطبان خود معرفی می کند تا افرادی که مایل به حمایت مادی از او هستند، مبلغ دلخواه خود را پرداخت کنند.

پلتفرم های توییچ و یوتیوب و نمونه‌ی داخلی آن یعنی آپارات محبوب ترین سرویس ها برای کسب درآمد از طریق استریم به شمار می روند. پلتفرم توییچ عمدتا توسط گیمرها استفاده می شود. برخی از گیمرهای مطرح و شناخته شده در جهان با استریم مراحل بازی های متعدد، درآمدهای باورنکردنی کسب می کنند.

بیشتر بخوانید:راهنمای کامل ساخت لینک دونیت

استریم آهنگ چیست؟

استریم زدن چیست؟

استریم زدن در واقع همان اجرا و پخش محتوای استریم است. شما با استفاده از تجهیزات لازم برای استریم و انتخاب یک پلتفرم و بستر مناسب موضوع استریم خود، محتوای زنده را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهید.اگر یوتیوبر هستید و یا قصد استریم محتوای شخصی دارید به سادگی و با استفاده از گوشی موبایل خود می توانید برنامه های مورد نیاز برای استریم روی پلتفرم خود را نصب نموده و محتوا را به شبکه ارسال کنید. نرم افزارهای مختلفی برای ارسال محتوای استریم ساخته شده اند که اکثر آنها هم رایگان و متن باز هستند.

برخی از پلتفرم ها مثل یوتیوب و توییچ برنامه‌ی مختص خود را هم ارائه داده اند که کاربران را به استفاده از برنامه های متفرقه بی نیاز کرده است.با نصب برنامه‌ی استریم و ورود به حساب کاربری پلتفرم خود می توانید استریم را آغاز کرده و بدون نیاز به هرگونه سخت افزار جداگانه و پرهزینه، محتوا را روی پلتفرم منتشر کنید.

در مواردی مانند رویدادهای بزرگ، کنسرت ها و همایش های مهم که فیلم برداری با گوشی موبایل ممکن نیست، محتوای دریافتی از دوربین ها توسط کارت استریم و یا نرم افزار انکودر بر روی پلتفرم موردنظر منتقل شده و به صورت زنده در اختیار مخاطبین رویداد زنده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که استفاده از این تجهیزات و برنامه های جانبی صرفا برای سازنده‌ی استریم مورد نیاز است و مخاطبان صرفا با متصل شدن به پلتفرم پخش استریم مانند یوتیوب، توییچ، اینستاگرام و… می توانند محتوای زنده‌ی شما را تماشا کنند.

فایل استریم چیست

از زمان معرفی قابلیت لایو استریم در اینستاگرام با نام تجاری Live Story این قابلیت به سرعت مورد توجه تولیدکنندگان محتوا و مخاطبان آنها قرار گرفت. در لایو اینستاگرام علاوه بر مخاطب، سازنده‌ی محتوای پخش زنده هم بجز یک دستگاه گوشی موبایل هوشمند و اپلیکیشن اینستاگرام و اتصال پایدار اینترنت به هیچ نرم افزار و سخت افزار جانبی دیگری نیاز ندارد. در اغلب پلتفرم های استریم مانند اینستاگرام، یوتیوب، توییچ و آپارات امکان تعامل مخاطب با استریمر وجود دارد. کاربران می توانند سوالات، نظرات و احساسات خود را با سازنده‌ی استریم به اشتراک بگذارند. بنابراین استریم بر خلاف شبکه های تلویزیونی یک طرفه نیست و تعامل مخاطب با سازنده‌ی لایو استریم باعث شده این قابلیت به سرعت گسترش یافته و در بین جوامع محبوب شود

در سال های اخیر و به خصوص بعد از شیوع جهانی ویروس کرونا، بخش زیادی از کلاس های آموزشی دانشگاهی، جلسات کاری و اداری از حالت سنتی و مکان محور خارج و جای خود را به جلسات آنلاین داد. در این پلتفرم ها مانند Adobe Connect تعامل بین تمامی افراد حاضر در جلسه امکان پذیر است و هر شخص می تواند تصویر و صوت خود را به صورت زنده و بدون وقفه با سایر حاضرین به اشتراک بگذارد.

بیشتر بخوانید:استریم بازی چیست ؟

استریم زدن چیست؟

استریم آهنگ چیست؟

به پخش فایل های صوتی و آهنگ بدون نیاز به دانلود فایل، استریم آهنگ یا صوت گفته می شود. اپلیکیشن Spotify به عنوان محبوب ترین پلتفرم استریم آهنگ در جهان شناخته شده که پلتفرم هایی مانند Sound Cloud با آن به رقابت پرداخته اند.

در این پلتفرم ها کاربران می توانند به صورت آنلاین و بدون نیاز به دانلود فایل موزیک ها، به چند هزار موسیقی دسترسی لحظه ای داشته باشند. با جستجوی نام آهنگ مدنظر یا استفاده از پیشنهادات پلتفرم و تنها با کلیک روی آن به سرعت پخش موزیک شروع می شود.

در این حالت کاربر مجبور نیست منتظر بماند تا فایل کامل آهنگ دانلود و سپس پخش آن آغاز شود بلکه بلافاصله استریم صوت آغاز شده و دریافت داده‌ های مربوط به قسمت های بعدی آهنگ در پشت زمینه و بدون آنکه کاربر متوجه فرایند شود تا پایان آن ادامه می یابد.

فایل استریم چیست؟

فایل استریم مشابه همان استریم آهنگ است با این تفاوت که محدود به موزیک نبوده و استریم هر محتوای صوتی یا تصویری را شامل می شود.

به طور کلی استریم به دو دسته‌ی زنده و غیر زنده تقسیم می شود. در استریم زنده یا لایو همانطور که از نامش پیداست، یک رویداد فردی یا جمعی به صورت زنده و مستقیم استریم شده و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد اما در فایل استریم، یک محتوای صوتی یا تصویری که قبلا ضبط شده به صورت لحظه ای و بدون نیاز به دانلود فایل عرضه می شود.

جمع بندی

در این نوشته به طور کامل با تعریف استریم و لایو استریم آشنا شدیم و معروف ترین پلتفرم های پخش استریم جهانی را نام بردیم. با گسترش اینترنت و پیشرفت پلتفرم های استریم، این سرویس با سرعت رشد فزاینده ای در بین مخاطبان تولید کننده های محتوا محبوب شده و کاربران ترجیح می دهند محتوای مدنظر خود را به صورت زنده دریافت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.