متاورس (Metaverse)چیست ؟ و زندگی در دنیای متاورس چگونه خواهد بود؟

متاورس (Metaverse) چیست؟
متاورس (Metaverse) چیست؟

تکنولوژی متاورس چیست؟ آیا متاورس کلاهبرداری است؟ در ابتدا باید به شما تبریک بگویم که در اوایل کار وارد این حوزه شده اید و آن را پذیرفته اید و قصد تحقیق در این حوزه را دارید.
همیشه وقتی تکنولوژی جدیدی به دنیا عرضه می شود تمام مردم و دولت ها در برابر آن تکنولوژی حالت دفاعی می گیرند. این پدیده به دلیل ترس از تغییر است و با الفاظی همچون کلاهبرداری و حباب خود را نشان می دهد. درمورد متاورس هم همین است . دقیقا همان اتفاقی که برای بیت کوین افتاد. در ابتدا همه به آن کلاهبرداری می گفتند و وقتی شروع به پیشرفت و افزایش قیمت کرد کلمه ی حباب برای آن بکار گرفته شد . دولت ها و مردمی که انعطافی برای تغییر نداشتند شروع کردند به گفتن این که بیتکوین حباب است و قرار است به زودی بترکد و از بین برود.

اما بیت کوین هنوز هم وجود دارد و همواره درحال پیشرفت و افزایش قیمت است . آن افراد هم یا دست از موضع گیری برداشته اند، bitcoin را پذیرفته و از آن استفاده می کنند، یا هنوز هم خودشان را از این تکنولوژی بی نظیر بی بهره گذاشته اند. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۰ وبسایت بیتکوین فاست برای حل کردن یک captcha (مسائل تشخیص ربات از انسان) به کاربرانش چیزی حدود ۱۹هزارو ۷۰۰بیتکوین رایگان داد. این مبلغ در سال ۲۰۲۱ با قیمت ۶۰ هزار دلاری بیت کوین چیزی حدود ۱٫۲ میلیارد دلار است. حالا بانک ها و کشور های بزرگی را می بینیم که در این صنعت سرمایه گذاری های کلانی کرده اند. در این میان کسانی سود این بازار را گرفتند که از همان ابتدا این تکنولوژی را پذیرفتند و سرمایه گذاری کردند.

امروز از سلسله مطالب بلاگ درگاه پرداخت زرین پال به موضوع متاورس و تمام مشتقات آن می پردازیم.

متاورس چیست؟

موقعیت متاورس

متاورس هم اکنون در همان موقعیت چند سال پیش bitcoin قرار دارد اما با این تفاوت که مردم انعطاف بیشتری به آن نشان می دهند. در بحث بازار های مالی اصطلاحی به نام smart money داریم که به معنای پول هوشمند یا سرمایه گذاری شرکت های بزرگ است. وقتی کمپانی های برتر سرمایه ای را وارد حوزه ای می کنند به این معناست که به احتمال بسیار بالا آن حوزه در آینده پیشرفت بزرگی خواهد کرد. تکنولوژی متاورس الان در این محدوده قرار دارد. از شرکت های کوچک رمزارزی گرفته تا کمپانی های غول پیکری همچون فیسبوک و گوگل در این حوزه ورود کرده اند. پس می توانیم با مشاهده سبد سرمایه گذاری کمپانی های بزرگ در پروژه های متاورس همانند آن ها سرمایه گذاری کنیم و به سود خوبی برسیم.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

متاورس چیست؟

قبل از اینکه به کاربرد ها و ویژگی های Metaverse بپردازیم باید بگوییم که متاورس چیست و یک مفهوم کلی از آن ارائه دهیم. متاورس از دو کلمه Meta به معنای فرا و برتر و Verse به معنای جهان تشکیل شده است و به معنای جهان برتر یا فرا دنیا است.
اولین بار نیل استیونسن از این کلمه در کتاب “سقوط برف” خود استفاده کرد و Metaverse را یک دنیای سه بعدی بیان کرد. خیلی ها متاورس را صرفا یک بازی می دانند اما این فقط یک بازی واقعیت مجازی نیست، بلکه یک دنیای مجازی پایدار و مشترک است. یا بهتر است بگوییم، یک جهان کامل از فضاهای مجازی مشترک است که ظاهراً به هم مرتبط هستند و اساساً می توانید میان آنها از راه دور تعامل داشته باشید. متاورس را می توان به عنوان یک محیط دیجیتال شبیه سازی شده تعریف کرد که از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) استفاده می کند. همچنین در Metaverse از بلاک چین به همراه مفاهیمی از رسانه های اجتماعی برای ایجاد فضاهایی برای تعامل غنی با کاربر با تقلید از دنیای واقعی استفاده می شود.

به بیان دیگر متاورس اساساً ادغام واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و دنیای فیزیکی است و مرز بین تعاملات آنلاین و زندگی واقعی شما را محو می کند. بهتر است در این بخش گریزی به تفاوت میان واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) بزنیم تا بهتر متوجه این موضوع شویم.

تفاوت واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)چیست؟

AR و VR برای Metaverse بسیار مهم هستند زیرا تجربه سه بعدی جذاب و عمیقی را در اختیار کاربران قرار می ‌دهند. این دو فناوری نقطه ورود به دنیای مجازی، متاورس یا فضاهای دیجیتال مشابه هستند. اما، تفاوت بین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی چیست؟ بیایید آن را تعریف کنیم.

واقعیت افزوده (AR) چیست؟

واقعیت افزوده یا AR از عناصر بصری و شخصیت های گرافیکی برای تغییر شکل دنیای واقعی استفاده می کند. برنامه‌ های مبتنی بر واقعیت افزوده به کاربران این امکان را می‌ دهند که محیط اطراف خود را از طریق تصاویر دیجیتالی جذاب و نزدیک به آنچه در بازی ‌هایی مانند AR Dragon و Pokemon GO دیده ایم مشاهده کنند. به کلی هر کسی که دارای یک دستگاه دیجیتال و یک دوربین هوشمند باشد می تواند به برنامه های AR دسترسی داشته باشد.

واقعیت مجازی (VR) چیست؟

واقعیت مجازی یا VR تفاوت زیادی با AR دارد و شبیه مفهوم متاورس است. VR یک دنیای دیجیتال تماما تولید شده توسط کامپیوتر را تولید می کند که کاربران می توانند با استفاده از هدست های VR، دستکش ها و حسگر های دیجیتال آن را کشف کنند.

قابلیت های اولیه AR و VR نشان دهنده طرح اولیه Metaverse است. این دو تکنولوژی به مرور زمان به بلوغ می ‌رسند و قرار است به کلی تجربیات مجازی ما را بازتعریف کنند. علاوه بر این، VR و AR سبب تبلیغات بسیاری شده اند که بزرگان تکنولوژی را تشویق می‌ کند تا در گسترش تجهیزات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سرمایه‌ گذاری کنند. به عبارت دیگر تمایز بین VR و AR به دستگاه های مورد نیاز آنها و خود تجربه باز می گردد: AR از تنظیمات دنیای واقعی استفاده می کند در حالی که VR کاملا مجازی است. VR به یک هدست واقعیت مجازی نیاز دارد، اما به AR می ‌توان با گوشی‌ های هوشمند دسترسی داشت. AR هم دنیای مجازی و هم دنیای واقعی را بهبود می‌ بخشد در حالی که VR فقط یک واقعیت خیالی را تقویت می ‌کند.

اما همه ی این ها یعنی چه؟ بلاخره متاورس واقعی است یا مجازی؟ در حقیقت Metaverse یک شبکه انبوه مقیاس‌ پذیر و قابل تعامل از جهان‌ های مجازی سه ‌بعدی ارائه ‌شده در زمان واقعی است. که می ‌تواند به طور همزمان و مداوم توسط تعداد نا محدودی از کاربران با حس حضور فردی و با تداوم داده‌هایی مانند هویت و تاریخ، تجربه شود.

آیا متاورس جایگزین اینترنت می‌شود؟

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

ارزش متاورس

تکنولوژی متاورس چه ارزشی دارد و تا چه اندازه پیشرفت خواهد کرد؟ بزرگی و کاربرد های متاورس را واقعا نمی توان با اعداد و ارقام اندازه گیری کرد. خدمتی که این تکنولوژی به بشریت خواهد کرد تریلیون ها دلار ارزش خواهد داشت. متاورس هنوز به وضوح تعریف نشده و به بلوغ نرسیده است. این تعریف در حال حاضر می‌ تواند در جمله کوچکی به اندازه «جهان‌های مجازی قابل تعامل و دسترسی از طریق هدست‌های واقعیت مجازی» خلاصه شود.

با این حال، بلومبرگ داده های چند منبع مختلف را تجزیه و تحلیل کرده و متاورس را ترکیبی از سخت افزار بازی، نرم افزار بازی، تبلیغات دیجیتالی و تجربیات زنده در دنیای دیجیتال تعریف کرده است. بر اساس این تعریف، متاورس در سال ۲۰۲۰ تقریباً ۴۷۸٫۷ میلیارد دلار ارزش داشته است. این تقریباً به اندازه صنعت خدمات خانگی در ایالات متحده است. با این حال، متاورس سرمایه بیشتری جذب می کند و بسیار سریع تر از اکثر بخش های سنتی اقتصاد رشد می کند. طبق آمار تا سال ۲۰۲۴، ارزش این بازار می تواند به ۷۸۳٫۳ میلیارد دلار برسد که تقریباً سه برابر اندازه بخش نرم افزار و خدمات بازی امروزی است.

با این معیار، دیری نمی ‌گذرد که متاورس به یک صنعت تریلیون دلاری تبدیل شود. این می تواند یک فرصت بسیار مناسب برای سرمایه گذاران باشد. ارزش امروزی متاورس را می توان به قیمت بیتکوین سال ۲۰۱۲ تشبیه کرد. برای درک بهتر این موضوع می توان گفت که اگر کشوری به نام متاورس وجود داشت اگر بزرگترین اقتصاد جهانی نبود قطعا یکی از بزرگترین ها بود.

آیا متاورس جایگزین اینترنت می شود؟

اینکه متاورس جایگزین اینترنت می شود یا نه شاید سوال مناسبی نباشد. متاورس را در اصل می توان بخشی از نسخه ی جدید و پیشرفته تر اینترنت دانست. اوایل دهه ۹۰ میلادی اینترنت web.1 با کیفیت و سرعت بسیار پایینی به شکل امروزی در اختیار مردم قرار گرفت. اینترنت در آن زمان بستری برای وبسایت ها بود و زمان بسیار زیادی طول کشید تا مردم فهمیدند که به کلی اینترنت چیست و چه کاربردی دارد. فضای web.1 کاملا یک طرفه بود و خبری از تبادل وجود نداشت. یعنی مردم با استفاده از اینترنت فقط به اطلاعات محدودی که در آن وجود داشت دسترسی داشتند.

حدودا بیش از پنجاه سال طول کشید تا فردی به نام تیم لی به همراه همکارانش www. را بوجود آوردند و اولین مرورگر را ساختند. این اختراع انقلابی را در این صنعت بوجود آورد و یک سال بعد اینترنت به شکل امروزی در دسترس عموم قرار گرفت. هنگامی که این پدیده در اختیار عموم مردم قرار گرفت با تقاضای بسیار بالایی مواجه شد و افراد علاقه شدیدی به آن نشان دادند. رفته رفته با ایجاد وبسایت های فراوان در این بستر و ورود کمپانی های بزرگ به آن web.2 بوجود آمد. Web.2 به معنای بستری دو طرفه بود که در آن امکان تبادل اطلاعات وجود داشت و مردم می توانستند در آن تولید محتوا کنند و با افراد مختلف تعامل داشته باشند. به مرور زمان web.2 پیشرفت بزرگی کرد تا به شکل امروزی در اختیار ما قرار گرفت.

امروزه با توجه به افزایش نیاز مردم و پیشرفت سریع تکنولوژی خبر از پدید آمدن فضای web.3 به میان می آید. متاورس به شکلی آینده ی Web.3 است که به فضایی سه بعدی بدل می شود که به عبارتی می توان آن را دنیایی کاملا مجازی دانست و افراد از دنیای حقیقی با ابزارهایی که در حال ساخت است می توانند به دنیای متاورس سفر کنند و در آنجا زندگی کنند. پس اینکه متاورس جایگزین اینترنت می شود سوال غلطی است. در حقیقت زمان آن رسیده که فضای اینترنت آپدیت شود و به Web.3 و Metaverse تغییر کند. در حقیقت متاورس آپدیت web.2 است.

کاربردهای متاورس

متاورس چه کاربرد هایی دارد؟

حال که با مفهوم متاورس آشنا شدیم به سراغ کاربرد های آن می رویم. خیلی از افراد می گویند «خب همه ی اینها درست، اصلا متاورس بهترین تکنولوژی دنیا، اما چه کاربردی دارد؟ تا وقتی حرکت عملی آن را نبینیم که با یک سری مفاهیم تئوری چیزی تغییر نخواهد کرد». اگر به اطراف خود نگاه کنید، همه چیز دیجیتالی شده است و حتی پرداخت ها در درگاه های پرداخت اینترنتی صورت می گیرند. بنابراین، یک واقعیت دیجیتالی مانند متاورس قطعاً پتانسیل تغییر روش درک و استفاده مردم و شرکت ها از فناوری را دارد. در اینجا برخی از کاربرد های بالقوه متاورس را آورده ایم که می تواند دنیا را برای همیشه تغییر دهد.

۱)فرصت های جدید بازاریابی

مهمترین نکته در میان موارد استفاده Metaverse، امکان باز کردن فرصت های جدید در بازاریابی است. شما یک جهان مجازی در متاورس دارید که در آن کاربران با آواتار دیجیتالی خود در فعالیت های مختلف شرکت می کنند. کاربران Metaverse می ‌توانند خرید و یا معاشرت کنند و در فعالیت‌های سرگرمی یا یادگیری شرکت کنند. برند ها می توانند در فرصت های بازاریابی انحصاری در جهان های مجازی مختلف در متاورس سرمایه گذاری کنند. امروزه بسیاری از برند ها از فرصت های بازاریابی در متاورس استفاده کرده اند. برای نمونه، اخیرا Roblox اقدام به قرار دادن چنین تبلیغاتی برای برند هایی مانند Paramount+ و WarnerMedia کرده است. تبلیغات در متاورس شبیه زندگی واقعی است و به خوبی با بازی و سرگرمی ترکیب می شود. به عنوان مثال، تبلیغات بیلبوردی در بازی یا لباس های مارکی که شخصیت های بازی میپوشند می تواند تبلیغ خوبی برای آن برند باشد.

۲)گردشگری مجازی در متاورس

یکی دیگر از پاسخ های امیدوارکننده به «کاربرد های متاورس چیست؟» گردشگری مجازی در متاورس است. فناوری به حدی توسعه یافته است که می توانید از تجربه سفر بدون بازدید فیزیکی از مقاصد لذت ببرید. مهمترین تفاوت بین بازدید حضوری از یک مکان و تماشای آن در ویدئو، دیدگاه اول شخص است. متاورس، با ترکیب واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) می تواند یک محیط دیجیتالی همه جانبه ایجاد کند. با یک واقعیت دیجیتال همه جانبه با محتوای واقع گرایانه، می توانید بستر مناسبی برای بالا بردن تخیل مخاطب داشته باشید. در نتیجه، آنها می توانند موقعیت مکانی را به گونه ای تجربه کنند که گویی شخصاً در آنجا حضور دارند.

گردشگری مجازی یکی از موارد استفاده از متاورس است که پتانسیل رشد بالایی دارد. پلتفرم های محبوب پخش ویدیو مانند یوتیوب و بسیاری دیگر از سرویس های میزبانی محتوا در حال گسترش مجموعه های محتوای ویدیویی ۳۶۰ درجه هستند. اما تفاوت آنها با متاورس در این است که آنها بسیار محدود هستند. در واقع شما انعطاف پذیری لازم برای جابجایی در یک مکان گردشگری را ندارید زیرا فقط می توانید محتوای ضبط شده را مشاهده کنید.

۳)دفتر مجازی و فضاهای یادگیری

یک بیماری همه گیر جهانی موجب رشد بی سابقه دورکاری شد. متخصصان در سراسر شرکت‌ ها در بخش‌ های مختلف با تماس‌ های Skype و جلسات zoom در طول همه ‌گیری آشنا شدند. این ابزارها پشتیبانی امیدوارکننده ای را برای ارتباطات مجازی در میان متخصصانی که از راه دور کار می کردند ارائه می کرد. با این حال، متاورس چشم اندازهای زیادی برای توسعه یک فضای اداری مجازی یا محیط آموزشی ارائه می دهد. Metaverse می تواند به ارائه تجربیاتی کمک کند که در آن شما می توانید در خانه خود به یک اتاق مجازی بروید و با همکاران خود در آن اتاق کار کنید و جلسه داشته باشید.

شرکت فیسبوک در حال راه اندازی دنیایی مجازی به نام Horizon world است که احتملا در چند ماه آینده عرضه می شود و دقیقا کاربرد متاورس را در آن می توانیم ببینیم. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که Facebook بیش از شش ماه است که تمام جلساتش را در فضای متاورس Horizon world برگزار می کند. همچنین گفته شده که بازدهی افراد حاضر در جلسه بیشتر از جلسات حضوری بوده است.

همچنین از دیگر شرکت های فعال در این حوزه کمپانی Virtuworx است. این شرکت ترکیبی از محیط‌ های واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی را با آواتارهای دیجیتال ایجاد کرده است که تجربه‌ ای معنا دار و سازنده در محل کار ارائه می‌ دهد. با یک راه حل کاملاً قابل تنظیم، تیم ها می توانند به عملکردهای مختلف مانند رویدادها، دفاتر، کنفرانس ها، آموزش مجازی و نمایشگاه های تجاری در متاورس دسترسی داشته باشند.

همچنین مؤسسات آموزشی از پتانسیل کاربردی متاورس برای پر کردن شکاف های ارتباطی استفاده کرده اند. دانشگاه ها از پلتفرم های آنلاین مانند Minecraft و Second Life برای بهبود تجربیات یادگیری دانشجویان استفاده می کنند. علاوه بر این، شبیه‌ سازی‌ های VR در متاورس می ‌تواند به دانشجویان معماری و پزشکی کمک کند تا مهارت‌ های خود را تمرین دهند.
این ها فقط مقدار کمی از کاربرد های متاورس است و بسیار بیشتر از موارد گفته شده است که در هیچ بحثی نمی گنجد. اما به طور کلی همانطور که اینترنت تمام زندگی ما را فرا گرفته و همه جا از آن استفاده می شود. دقیقا متاورس هم همین قابلیت را دارد و دیری نمی گذرد که تمام دنیا را در بر می گیرد. این کاربرد ها نیاز به دنیای متاورس را ایجاد می کنند و در چند ماه یا چند سال آینده Metaverse عضو جدایی ناپذیر زندگی ما خواهد شد.

متاورس و دنیای بازی ها

امروزه می بینیم که دنیای بازی ها به متاورس روی آورده و کمپانی های بزرگی در این حوزه سرمایه گذاری و فعالیت می کنند. همیشه وقتی تکنولوژی جدیدی قرار است به دنیا معرفی شود با ورود به حوزه سرگرمی اینکار را می کند. بدلیل اینکه پذیرش آن برای عموم آسان تر خواهد بود. متاورس هم از این قائده مستثنا نیست و با ورود به دنیای بازی ها خود را معرفی کرد. بازی های بسیاری هستند که می توان آنها را نسخه اولیه ای از متاورس تلقی کرد.

متاورس و دنیای بازی‌ها

برای شما مثالی می زنم تا بهتر با این فضا و دلیل وجودش آشنا بشوید. اگر fortnite بازی کرده باشید می دانید که در این بازی افراد با آواتار شخصی در دنیایی دیگر زندگی می کنند و با افراد مختلف تعامل دارند. چند وقت پیش بود که خواننده ای به نام travis scott در این بازی کنسرت برگزار کرد و مردم در هر جای دنیا با آواتار های خودشان در این کنسرت شرکت کردند. تعداد شرکت کنندگان این کنسرت به بیش از ۱۲ میلیون نفر رسید، که درآمد فوق العاده بالای ۲۰ میلیون دلاری را برای این خواننده به همراه داشته است.

می بینید که افراد دقیقا همان حس کنسرت واقعی و حضور در آن را از پشت یک مانیتور دو بعدی دارند. تصور کنید اگر با هدست های واقعیت مجازی حس سه بعدی آن فضا را دریافت می کردند چه اتفاق جذابی رخ می داد. جالب است بدانید که تعداد کاربران بازی fortnite در تنها سه سال به بیش از ۳۵۰ میلیون نفر رسیده. این آمار تقاضا و علاقه ی مردم به این فضا را نشان می دهد. گفتنی است که ارزش صنعت Gaming تا به امروز چیزی حدود ۱۶۰ میلیارد دلار است. یعنی تقریبا چهار برابر صنعت فیلم سازی! این در حالی است که هنوز متاورس و دنیای سه بعدی و تجهیزات آن به این صنعت ورود نکرده است.

امروزه می بینیم که دنیای بازی ها با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و کاربران هزینه های زیادی برای game ها انجام می دهند. برای مثال در بازی roblox افراد مبالغ بالایی برای خاص کردن آواتار خود در این بازی هزینه می کنند. عملا پول واقعی را برای متمایز شدن در دنیای مجازی خرج می کنند. قابلیت جذاب متاورس در بازی ها این است که حس های بیشتری را درگیر می کند و افراد از سرتاسر دنیا می توانند در آن تعامل داشته باشند.

تاریخچه پول و بازی

حال که صحبت از هزینه شد بهتر است نگاهی به تاریخچه پول و بازی داشته باشیم.
• Earn to play
در سال های اولیه ای که بازی ها بوجود آمدند برای بازی کردن باید مبلغی را پرداخت می کردیم و در واقع این ما بودیم که هزینه می کردیم.
• Free to play
بعد از اینکه صنعت گیمینگ رونق گرفت و باعث اشباع بازی ها شد دیگر نیازی برای هزینه کردن نبود. بازی هایی که امروزه انجام می دهیم اکثرا رایگان هستند و یا مبالغ خیلی کمی دریافت می کنند.
• Play to earn
اما امروزه این صنعت دچار انقلاب و پیشرفت عجیبی شده است. حالا که بازی ها با صنایعی مانند ارز دیجیتال و بلاک چین گره خورده، نه تنها دیگر نیاز به هزینه ای نیست بلکه به ازای بازی کردن پول دریافت می کنیم. این برای علاقه مندان به صنعت گیمینگ بسیار جذاب است. تصور کنید که شما با تفریح و بازی بتوانید درآمد زایی کنید. خبر خوب این است که هم اکنون این امکان فراهم شده و با بازی هایی مثل Crazy Defence heros می توانید بدون پرداخت هیچ پولی کسب درامد کنید.

از بحث دور نشویم. همه ی ما هنگام بازی کردن علاقه به درگیر شدن احساس بیشتر در بازی داریم. در گذشته بازی ها تک بعدی بودند و هنگامی که بازی های دو بعدی ساخته شد با تقاضای بسیاری مواجه شد و اکنون دیگر کسی علاقه به بازی تک بعدی ندارد. امروزه متاورس قابلیت سه بعدی شدن را به این عرصه وارد کرده است. با metaverse شما می توانید در یک دنیای مجازی با آدم های واقعی کاملا تعامل داشته باشید و وجود آن افراد را بدلیل درگیر بودن حس های زیاد درک کنید.

مزایای متاورس

استفاده از بازی های متاورسی نیازی به تجهیزات خاصی ندارد و با یک کامپیوتر می توانید به آن ورود کنید. البته که تجهیزات بسیاری در این زمینه در حال ساخت است که موجب درگیر شدن حواس بیشتری می شود. از عینک های واقعیت مجازی گرفته تا دستکش هایی که قابلیت لمس یک شی مجازی را به ما می دهد. متاورس باعث همه ی این پیشرفت ها شده و تا چند سال آینده ابزاری می بینیم که اکنون حتی تصور آن را هم نمی توانیم بکنیم. برای اینکه بهتر با فضای متاورس و بازی های آن آشنا شوید دو فیلم Ready player one و Free guy را می توانید تماشا کنید. هردو فیلم فضای متاورس، زندگی در دنیای Metaverse و تاثیرات آن بر دنیای واقعی را به ما نشان می دهد و تماشای آنها خالی از لطف نیست.

متاورس و بلاک چین

ممکن است فکر کنید که متاورس مجموعه ای از فضاهای مجازی به هم پیوسته خواهد بود که در شبکه جهانی وب است. این تا حد زیادی درست است، ولی متاورس از طریق واقعیت مجازی قابل دسترسی است. اما یک جنبه اساسی و کمی مرموز تر نیز برای متاورس وجود دارد که آن را از اینترنت امروزی متمایز می کند و آن هم بلاک چین است.وب ۳٫۰ پایه و اساس متاورس خواهد بود. این شامل برنامه های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که از اقتصاد دارایی ها و داده های رمزنگاری متعلق به کاربر پشتیبانی می کند.

بلاک چین یک فناوری است که به طور دائم تراکنش ها را معمولاً در یک پایگاه داده غیرمتمرکز و عمومی به نام دفتر کل ثبت می کند. بیت کوین شناخته شده ترین ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است. برای مثال، هر بار که مقداری بیت کوین می‌ خرید، آن تراکنش در بلاک چین بیت‌ کوین ثبت می‌ شود، به این معنی که ثبت آن در هزاران رایانه شخصی در سراسر جهان توزیع می ‌شود. فریب دادن یا کنترل این سیستم ثبت غیرمتمرکز بسیار دشوار است. بلاک چین های عمومی، مانند بیت کوین و اتریوم ،برخلاف بانکداری سنتی، شفاف هستند و همه تراکنش ها در اینترنت برای مشاهده در دسترس هستند.

اما این دارایی های رمزنگاری بلاک چین چه ربطی به متاورس دارد؟ در واقعا تماما بهم مربوط هستند! برای شروع، بلاک چین به شما این امکان را می دهد که در دنیای مجازی صاحب کالاهای دیجیتال شوید. شما نه تنها در دنیای واقعی مالک NFT خواهید بود، بلکه در دنیای مجازی نیز مالک آن خواهید بود. علاوه بر این، متاورس توسط هیچ گروه یا شرکتی ساخته نمی شود. گروه‌ های مختلف جهان‌ های مجازی متفاوتی را خواهند ساخت و در آینده این جهان‌ ها با یکدیگر قابل اجرا خواهند بود و متاورس را تشکیل می ‌دهند. یعنی اگر دو دنیای مجازی قابل همکاری باشند، بلاک چین گواهی مالکیت کالا های دیجیتال شما را در هر دو دنیای مجازی تأیید می کند.
اساساً، تا زمانی که بتوانید به کیف پول رمزنگاری خود در دنیای مجازی دسترسی داشته باشید، می توانید به تمام چیز های رمزنگاری خود دسترسی پیدا کنید.

متاورس و بلاک چین

ارز های دیجیتال در متاورس

در متاورس، ارزهای دیجیتال قرار است نقشی محوری ایفا کنند. تمرکز زدایی از طریق ارز های دیجیتال به افراد امکان می ‌دهد دارایی‌ های دیجیتالی را در اختیار داشته باشند، و به این ترتیب، دنیای متاورس را از حاکمیت انحصارطلبی نجات ‌دهند. کارشناسان iStock گفته اند متاورس انقلاب بزرگ بعدی در دنیای ارزهای دیجیتال است. همانطور که دنیای واقعی با مداخلات بلاک چین در بانکداری قابل سکونت تر می شود، باید به دنیای دیجیتال از طریق ارزهای دیجیتال نیز امکاناتی داده شود.

به گفته سینا کیان، معاون استراتژی Aleo، “نقشی که ارزهای دیجیتال بزرگ می توانند ایفا کنند، به نظر من نادیده گرفته شده است. ارزهای دیجیتال برای استفاده به عنوان یک سیستم پرداخت بین طرف های مختلف در یک قلمرو دیجیتالی شبیه به متاورس آماده هستند.” دسترسی، دموکراتیزه شدن، امنیت و سرعت ترمیم همگی از مزایای بلاک چین هستند. همانگونه که در دنیای دیجیتال معامله می کنید، می توانید با دانستن اینکه دارایی های دیجیتال شما به لطف رمزنگاری و فناوری رمزگذاری قدرتمند بلاک چین ایمن هستند، آرامش داشته باشید. شما تحت نظارت مقامات مرکزی نیستید زیرا هر تصمیم بر مبنای فردی گرفته می شود.

ارزهای دیجیتال در متاورس

علاوه بر این، قابلیت چند وظیفه ‌ای بلاک‌ چین، که امکان تکمیل و تایید بسیاری از تراکنش‌ ها را در زمان واقعی فراهم می‌ کند، همراه با امکانات مقیاس ‌پذیری ارزهای دیجیتال، امکان تراکنش‌ های سریع را فراهم می ‌کند. این موضوع بلاک‌ چین و ارز دیجیتال را به یکی از جنبه‌های ضروری متاورس تبدیل می ‌کند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

مزایا و معایب متاورس

تا به اینجا در مورد متاورس و تمام مشتقاتش صحبت کردیم. حال که فهمیده اید Metaverse چیست و چه کاربردی دارد وقت آن است که به مزایا و معایب متاورس بپردازیم. اگر چند سال پیش در مورد مزایای متاورس فکر می کردید، شاید جواب های زیادی پیدا نمی کردید. با این حال، زمانه تغییر کرده است و میلیون ها نفر در سراسر جهان از فضاهای مجازی و راه های ارتباطی دیجیتال برای اجتماعی شدن از راه دور استفاده می کنند. مزایای metaverse می‌تواند تجربیات دیجیتال موجود کاربران را در کنار معرفی قابلیت‌ های دنیای واقعی در جهان‌ های مجازی تقویت کند.

مزایای متاورس

۱)نوآوری در بهداشت و درمان

Metaverse چشم اندازهای مطلوبی را برای فعال کردن تعامل بین بیماران و متخصصان مراقبت های بهداشتی، صرف نظر از موقعیت جغرافیایی، ارائه می دهد. متاورس می‌ تواند به متخصصان مراقبت‌ های بهداشتی کمک کند تا در محیط‌ های مجازی بلادرنگ با بیمار تعامل داشته باشند. علاوه بر این، شبیه ‌سازی واقعیت مجازی در متاورس می‌ تواند تجربیات یادگیری جذاب و جامعی را برای دانشجویان پزشکی ارائه دهد که به آن اشاره کردیم.

۲)متاورس و بازی های جدید

متاورس در ها را به روی نسل جدیدی از بازی ها با مدل های بازی برای کسب درآمد (Play-to-earn) باز کرده است. با مدل‌ های اقتصادی غیر متمرکز، توسعه‌ دهندگان و ناشران می‌ توانند به کاربران این امکان را بدهند که از تجربیات بازی خود درامد کسب کنند. گیمرها می ‌توانند از ارزش استقلال در بازی‌ های متاورس لذت ببرند و مالکیت دارایی‌ ها و تجربیات درون بازی خود را اعمال کنند. به عبارت ساده، مزایای غیرمتمرکز بلاک چین متاورس می ‌تواند بخش بازی را متحول کند.

۳)تسهیل در اقتصاد

در میان بسیاری از مزایای متاورس، برجسته ترین آنها تسهیل در اقتصاد است. Metaverse تجارت دارایی ها را بین افراد در جهان های مختلف متاورس آسان می کند. به عنوان مثال، می توانید یک NET ایجاد شده در یک بازی Metaverse را بر روی پلتفرم دیگری بفروشید. پتانسیل اقتصادی مرتبط با موارد استفاده از بلاک چین متاورس مانند DeFi، NFT ها و بازی های بلاک چین نیز نشان می دهد که چگونه می تواند به یک اقتصاد کاملاً جدید منجر شود.

همچنین این تکنولوژی این قابلیت را به ما می دهد که بتوانیم حس های بیشتری را در دنیای مجازی درگیر کنیم. مثالی می زنیم تا بهتر متوجه این قضیه بشوید. در سال های گذشته فقط از طریق تلفن های خانگی می توانستیم با یکدیگر ارتباط داشته باشیم و صدای یکدیگر را با کیفیت پایینی بشنویم. با پدید آمدن تلفن همراه امکان صحبت در هرجایی با یک دستگاه کوچک بدون نیاز به پریز برق وجود داشت. در چند سال اخیر گوشی های هوشمند بوجود آمدند و انقلابی را در این صنعت به پا کردند. با موبایل هوشمند توانایی ارتباط تصویری هم بوجود آمد و به انسان احساس بیشتری را منتقل می کرد(دیداری و شنیداری).

حال فرض کنید قابلیتی به وجود بیاید که افراد بتوانند با یک هدست واقعیت مجازی یکدیگر را در یک دنیای غیر واقعی به شکل سه بعدی ببینند، با هم صحبت کنند و حتی همدیگر را لمس کنند. امروزه گجت هایی در حال ساخت است که امکان لمس کردن یک شی مجازی را به ما می دهد. متاورس این قابلیت را به ما می دهد که از هر جای دنیا همگی به یک جهان دیگر برویم و حضور یکدیگر را در کنار هم حس کنیم. جلسات می توانند در دنیای متاورس برگزار شوند .از دیگر مزایای این کار می توان به نیاز نداشتن به حضور فرد در مکان اشاره کرد که نتیجه آن مواردی همچون:
• کاهش هزینه ها
• صرفه جویی در وقت
• کاهش ترافیک
• تقلیل آلودگی هوا
• کاهش گرمایش زمین خواهد بود.

معایب متاورس

معایب متاورس

بهرحال هر تکنولوژی معایبی هم دارد. اما بعلت زیاد بودن فوایدش، معایب آن نادیده گرفته می شود. در ادامه با بعضی از معایب متاورس آشنا می شویم.

۱)کمرنگ شدن روابط انسانی

مهمترین عیب متاورس را می توان کمرنگ کردن روابط انسانی دانست. با متاورس عملا دیگر نیازی به ارتباط فیزیکی در هیج جایی ندارید. اریک اشمیت مدیر اجرایی سابق گوگل نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و گفته «متاورس لزوما بهترین چیز برای جامعه بشری نیست و جهانی لذت بخش تر از دنیای واقعی است». این موضوع سبب می شود که علاقه به دنیای واقعی کمرنگ و کمرنگ تر بشود و دیگر علاقه ای به حضور در آن نباشد. در نتیجه باعث پدید آمدن مشکلات و بیماری های فراوانی می شود.

۲)خطرات امنیتی

پلتفرم‌ ها و برنامه ‌های مرتبط با متاورس به دلیل نفوذ بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفته‌ اند. به‌ ویژه به این دلیل که داده‌ های زیادی را از کاربران خود جمع ‌آوری می ‌کنند که خطرات امنیتی و حریم خصوصی را ایجاد می ‌کند. علاوه بر آن، این داده ‌ها جمع ‌آوری و برای تبلیغات آنلاین فروخته می شوند، و همچنین برای سرقت هویت و سایر جرایم مرتبط با سایبری استفاده می شوند.

۳)کمبود فناوری کافی

یکی از معایب متاورس این است که اجرای آن مستلزم معرفی فناوری های پیشرفته است. البته چندین فناوری و استاندارد یا پروتکل وجود دارد که از قبل به صورت تجاری در اختیار پیاده‌ کنندگان قرار گرفته است. با این حال، این مفهوم به سرمایه گذاری های اضافی در توسعه فناوری های جدیدتر نیاز دارد. به عنوان مثال metaverse نیاز به انتقال سریع داده دارد که احتمالا با پهنای باند فعلی اینترنت ۵G به خوبی عمل نکند.

نتیجه

موارد استفاده متفاوت از متاورس در کنار مزایای مختلف مرتبط با آن، چشم انداز مطلوبی را برای آینده Metaverse ارائه می دهد. از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ ها تازه شروع به سرمایه‌ گذاری در فضای متاورس کرده‌ اند، کمی زمان می خواهد تا شاهد جریان اصلی آن باشیم. این به ایجاد فضاهای اداری مجازی و محیط های یادگیری با ارتباطات لحظه ای و تجربیات حضوری کمک می کند. برند ها همچنین می‌ توانند از متاورس برای کشف فرصت‌ های بازاریابی جدید استفاده کنند.

همه چیز در مورد آینده متاورسبه کلی مزایای متاورس را می توان در دو کلمه ی “دسترسی و ارتباط” خلاطه کرد. به عنوان جایگزینی برای دنیای واقعی، متاورس اساساً نحوه درک ما از همه ی چیز های دیجیتالی اطرافمان را تغییر می دهد. همچنین یکی از مهمترین موارد در شروع یک تکنولوژی پیشرفت سهام شرکت های مربوط با آن است. اگر قصد سرمایه گذاری در آن را دارید می توانید با خرید سهام یا توکن شرکت های پیشرو در متاورس به سود مناسبی دست یابید. البته تمام موارد گفته شده برای آینده است و یقینا اتفاق خواهد افتاد اما بستگی به کمپانی های پیشرو در این زمینه و دولت ها دارد که تصمیم بگیرند دیر تر یا زودتر این اتفاق بیوفتد.
همچنین بعید نیست که در چند سال آینده شاهد افزایش ادغام این صنعت باشیم، به طوری که متاورس به عنوان یک موجودیت منفرد و غیر متمرکز شناخته شود. در این مقاله سعی شد کامل و جامع ترین تعریف از متاورس و تمام مشتقات وابسته به آن در اختیار شما قرار گیرد. امید است مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.