کد مالیاتی چیست و چگونه کد مالیاتی بگیریم؟

کد مالیاتی چیست
کد مالیاتی چیست

قطعا اصطلاح کد مالیاتی به گوشتان خورده است. اما کد مالیاتی چیست؟ چرا باید کد اقتصادی بگیریم؟ در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به بررسی کد اقتصادی بپردازیم. ادامه مقاله را با دقت بخوانید.

کد اقتصادی چیست؟

به افراد حقیقی یا حقوقی که در حوزه تولید کالا یا ارائه خدمات فعالیت می کنند، شماره ای 12 رقمی اختصاص داده می شود که کد مالیاتی نام دارد. اگر به تازگی برای دریافت دستگاه کارت خوان یا درگاه پرداخت اقدام کرده باشید؛ از شما کد مالیاتی می خواهند. حال چگونه باید کد اقتصادی بگیریم؟

دریافت کد مالیاتی به این منظور است که از پول شویی و فرار از مالیات در کشور جلوگیری شود. طبق این قانون تمامی مشاغل کوچک اعم از فروشگاه های اینستاگرامی، فروشگاه های اینترنتی، مدرس های دوره های آموزشی آنلاین، سایت های خیریه، گیمرها، تولیدکنندگان محتوا، طراحان سایت، برنامه نویسان و فریلنسرها و تمامی افرادی که برای گرفتن پول از درگاه پرداخت استفاده می کنند، باید نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام و مالیات پرداخت کنند.

دریافت کد مالیاتی با کد ملی

نحوه دریافت کد مالیاتی

دریافت کد مالیاتی شامل چند مرحله است که در مرحله نخست باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنید. سامانه آنلاین سازمان امور مالیاتی در جهت تشکیل پرونده و دریافت کد رهگیری مالیاتی ایجاد شده است. بدین صورت برای تشکیل پرونده نیاز به رفتن به اداره مالیاتی ندارید. برای ثبت نام در سامانه مالیاتی برای هرکدام از کسب و کارهایتان باید کد رهگیری جداگانه دریافت کنید.

پس از ورود به سایت سازمان امور مالیاتی کشور، کد امنیتی را در صفحه وارد کنید. پس از آن اطلاعات شخصی شامل: کد ملی، شناسه ملی و شناسه فراگیر (برای اتباع خارجی) را وارد و ثبت کنید.

در این بخش وارد سامانه پیش ثبت نام می شوید که در صورت داشتن ثبت نام قبلی کامل است و اگر نیمه‌کاره باشد می توانید لیست پرونده های مالیاتی خود را ببینید.

اگر اولین بار است که با کد ملیتان ثبت نام می کنید، پیش ثبت نام جدید را کلیک کنید و صفحه ای باز می شود که در سمت چپ آن کد ملی شما درج شده است. اکنون کدپستی محل اقامتتان را وارد کنید.

دقت کنید که کدپستی ثبت شده در سامانه امور مالیاتی با این کدپستی یکسان باشد، در غیر این صورت درخواست شما رد خواهد شد.

پس از آن شماره موبایل خود را ثبت کنید، مالکیت این شماره حتما بایستی با کد ملی فرد متقاضی هماهنگ باشد. پس از ثبت کلمه امنیتی و کلیک روی پیش ثبت نام جدید باید منتظر پیامک سازمان امور مالیاتی باشید. پس از تأیید شماره، صفحه ای جدید باز می شود که باید تاریخ تولد و تابعیت خود را ثبت کنید و روی استعلام و اطلاعات و ادامه کلیک کنید.

پس از بررسی احراز هویت، شما به صفحه ای دیگر وارد می شوید. در این صفحه می توانید اطلاعات پایه ثبت نام و اطلاعات تمامی شرکا را مشاهده کنید.

اگر خطایی در ثبت اطلاعات داشته باشید در پایین صفحه بخشی نواقص اطلاعاتی قرمز می شود که پس از تکمیل آن ها و رفع خطا، در انتهای صفحه بخش تأیید نهایی اطلاعات و دریافت اطلاعات کاربری نمایان می شود. پس از کلیک روی آن، صفحه تأیید اطلاعات پیش ثبت نام باز می شود که شماره اقتصادی شما را نمایش می دهد.

پس از بررسی دوباره اطلاعات خود در صورت صحیح بودن همه چیز، تأیید اطلاعات و دریافت کد رهگیری را کلیک کنید. یک کد رهگیری 10 رقمی برای شما تعیین و به شماره موبایلتان پیامک می شود.

در این مرحله ثبت نام به پایان رسیده است و دریافت کد مالیاتی با کد ملی شما صورت‌گرفته است.

تفاوت کد رهگیری مالیاتی و کد مالیاتی

کد اقتصادی چه کاربردی دارد؟

کد اقتصادی شما نمایانگر حضور شما در محیط کسب و کار کشور است. اغلب فعالیت های واحد اقتصادی مانند ارسال لیست حقوق و دستمزد و دریافت گواهی ارزش‌ افزوده و موارد مشابه، به کد اقتصادی نیاز دارد. ممکن است به‌زودی، تمام فعالیت های اقتصادی وابسته به این کد باشد. استفاده از کد اقتصادی اولین گام برای رسمی شدن و ورود به اقتصاد خواهد بود. تمام فعالیت های اقتصادی شما در سازمان امور مالیاتی وابسته به دریافت کد اقتصادی است.

معایب نداشتن کد مالیاتی

مودیان اقتصادی اگر از کد مالیاتی استفاده نکنند از تمامی مزایایی کاربردهای کد مالیاتی محروم می شوند.

  • در صورت نداشتن کد اقتصادی شرکت نمی‌تواند هیچ فعالیت رسمی داشته باشد.
  • وزارت اقتصاد و سازمان های تابع او، هیچ گونه خدمتی را به شرکت های فاقد کد اقتصادی ارائه نمی‌کنند.
  • نداشتن کد مالیاتی، جرم محسوب می شود و در صورت پیگیری نکردن شامل جریمه می گردد.

چرا باید کد اقتصادی (کد مالیاتی) دریافت کنیم؟

کد اقتصادی برای شناسایی شخص و شرکت در واحد مالیاتی لازم است و همه شرکت های ثبت شده، باید کد اقتصادی دریافت کنند. هر مؤسسه (شرکت) پس از ثبت و آگهی تأسیس حداکثر دو ماه فرصت دارد که نسبت به ثبت نام در اداره مالیات حوزه خودش اقدام و کد مالیاتی دریافت کند.

  • کد اقتصادی به شرکت شما اعتبار می بخشد.
  • برای شرکت در مزایده و مناقصه به کد اقتصادی نیاز دارید و همچنین برای واردات و صادرات هم داشتن آن لازم است.
  • دریافت کارت بازرگانی
  • دریافت گواهی ارزش‌افزوده

پس از دریافت کد مالیاتی، باید کد را روی فاکتورهای خرید و فروش درج کنید. یکی از دلایل اخذ کد اقتصادی محاسبه سود سالانه و تعیین میزان مالیات شرکت است.

در ادامه برای کمک بیشتر به شما، مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی را بررسی می کنیم.

آیا کد رهگیری همان کد اقتصادی است

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد مالیاتی

  • دریافت دفترچه مخصوص و تکمیل کردن آن (این دفترچه را می توانید از واحد اطلاعات و خدمات دارایی بگیرید)
  • دریافت فرم های موردنیاز اخذ کد اقتصادی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی همه شرکا
  • دو نسخه کپی از آگهی تأسیس شرکت
  • آخرین تغییرات ثبتی شرکت
  • کپی اساسنامه
  • کپی روزنامه رسمی
  • کپی پروانه و مجوز تأسیس شرکت
  • کپی سند ملک محل فعالیت
  • رسید پرداخت مالیات حق تمبر به دارایی
  • کپی نامه شروع یا عدم شروع فعالیت شرکت

هزینه دریافت کد مالیاتی چقدر است؟

باید یادآوری کنیم که تمامی مراحل دریافت کد اقتصادی بنا بر گفته های سازمان امور مالیاتی کشور رایگان است و نباید هیچ شخص حقیقی یا حقوقی جهت ثبت نام و دریافت کد مالیاتی از شما هزینه ای بگیرد. اما دقت کنید که انجام مراحل دریافت کد مالیاتی زمانبر است و اگر شما زمان یا حوصله کافی ندارید، می توانید از وکلا استفاده کنید.

کد اقتصادی چند رقمی است؟

کد اقتصادی که اکنون در کشور رایج است 12 رقم دارد که با عدد 4 شروع می شود. اما به علت بروز مشکل در سیستم مالیاتی و راه‌اندازی آن، کد اقتصادی فعلی کارایی ندارد و باید نسبت به دریافت کد جدید اقدام کنید.

چه افرادی معاف و ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند؟

افرادی که در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند، مشمول دریافت کد اقتصادی نمی‌شوند. لیست کسانی که معاف از دریافت کد اقتصادی هستند شامل موارد زیر است:

  • مساجد، حسینیه‌ها، تکیه ها و هیئت ها
  • اشخاص حقیقی فعال در زمینه هنری و ادبی (فرهنگی) مانند نویسندگان.
  • پیمانکارهایی که ارزش پیمان های سالانه آن ها به 50 میلیون ریال نرسد. (دریافت کد اقتصادی برای تمام مودیان مالیاتی اعم از حقیقی و حقوقی لازم است. افرادی که در حوزه اقتصادی و تجاری فعالیت دارند، باید این کد را دریافت کنند.)
  • تمامی شرکت هایی که در زمینه تولید، مونتاژ، توزیع و پخش کالا و خدمات فعالیت می کنند.
  • تمامی شرکت هایی که در زمینه ارائه خدمات فعالیت دارند.
  • تمامی اشخاص حقیقی که جواز کسب و پروانه فعالیت از اداره اصناف را دارند و مکانی جهت فعالیت دارند.
کد مالیاتی چند رقمی است

تخلفات کد مالیاتی چیست؟

اگر شخصی از کد مالیاتی دیگری استفاده کند، این کار غیرقانونی است و مالیات را باید کسی که کد اقتصادی به نام اوست، پرداخت کند. جعل کد مالیاتی خلاف قوانین است و در صورت رویت با شخص برخورد می شود.

جریمه تخلفات کد مالیاتی

در صورت وقوع جرم توسط یک شرکت، به روش زیر مشمول جریمه می شود:

  • برای اولین‌بار مبلغی معادل دوبرابر مبلغ مورد معامله جریمه می شوند.
  • در صورت مشاهده دوم تعطیلی کسب و کار یا توقف فعالیت به مدت سه ماه
  • برای بار سوم حبس تعزیری از سه ماه تا شش ماه

اینتا کد مالیاتی چیست؟

در راستای هوشمند سازی نظام مالیاتی فعالیت های شغلی مودیان طبقه بندی شده اند که یکی از اقدامات سازمان های مالیاتی است. سازمان های مالیاتی به یک کدگزاری دقیق اقدام کرده است که به آن اینتا می گویند. کد اینتا مالیاتی به سازماندهی و دقت در طبقه ‌بندی فعالیت های اقتصادی مختص شده است. اینتاکد مالیاتی فعالیت ها را به سه قسم، تولید، بازرگانی و خدمات تقسیم می کند. از زمان بارگذاری کد اینتا در سازمان مالیاتی کشور تمام مودیان موظف به ثبت بر ساس شغل خویش شدند.

ویژگی های کد اینتا

از ویژگی هایی که کد اینتا دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت های ثبت شده بر اساس کد اینتا برای سازمان امور مالیاتی کشور شناخته شده‌اند.
  • اگر فعالیت جدیدی صورت گیرد، می توان آن را اضافه کرد.
  • فعالیت های بازرگانی طبق تولیدات و واردات طبقه می شوند. یعنی مشمول سیاست های حمایتی می شوند.
  • امکان تطبیق و ارتباط کدهای اینتا با کدهای آیسیک وجود دارد.

نتیجه گیری

تا اینجا آنچه را که می بایست از کد مالیاتی بدانید گفته‌ایم. کد اقتصادی برای سازمان دهی های اقتصادی شرکت شما ضروری است. پس به شما توصیه می کنیم که هر چه سریع تر نسبت به دریافت آن اقدام کنید.

کد مالیاتی چیست؟

به افراد حقیقی یا حقوقی که در حوزه تولید کالا یا ارائه خدمات فعالیت می کنند، شماره ای 12 رقمی اختصاص داده می شود که کد مالیاتی نام دارد.

تخلفات کد مالیاتی چیست؟

اگر شخصی از کد مالیاتی دیگری استفاده کند، این کار غیرقانونی است و مالیات را باید کسی که کد اقتصادی به نام اوست، پرداخت کند. جعل کد مالیاتی خلاف قوانین است و در صورت رویت با شخص برخورد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.