لندتک (LendTech) چیست و چه مزایایی دارد؟

لندتک چیست
لندتک چیست

لندتک یا LendTech یک فناوری و پلتفرم دیجیتال و هوشمند است که با راه اندازی یک بستر آنلاین موجب تسهیل ارتباط بین سرمایه داران یا بانک ها و موسسات مالی با متقاضیان دریافت وام می شود. البته در برخی مواقع طرف وام دهنده اشخاص حقیقی یا شرکت های خصوصی کوچک هستند و نه بانک ها و موسسات مالی بزرگ.فرایند دریافت وام به شیوه‌ی سنتی بسیار زمان بر و خسته کننده بوده و متقاضیان باید به صورت حضوری به موسسات مالی مراجعه کرده و فرم های متعددی را تکمیل نمایند. در اغلب موارد این فرایند با یک بار مراجعه به اتمام نرسیده و شخص باید چندین بار برای انجام مراحل مختلف دریافت وام به محل موردنظر مراجعه کند.

با گسترش اینترنت و در دسترس بودن دستگاه های ارتباطی مانند تلفن های هوشمند و رایانه های متصل به اینترنت، بخش عمده‌ی امور روزانه‌ی مردم توسط شرکت های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی از حالت سنتی به شیوه‌ی نوین و آنلاین تبدیل شده است.

LendTech چطور کار می‌کند؟

با ورود تکنولوژی به کسب و کارهای مختلف، مراحل وقت گیر و پر هزینه حذف شده و فرایند را برای هردو طرف فروشنده یا سرویس دهنده و مشتری تا حد امکان تسهیل نموده است.از فواید تکنولوژی در ساده سازی فرایند کسب و کارها می توان به خرید اینترنتی، درخواست تاکسی از طریق موبایل و پیام رسان ها اشاره کرد.

فناوری لندتک هم که از زیرمجموعه های فین تک به حساب می آید به میدان آمده تا فرایند درخواست وام از سوی اشخاص، شرکت ها و کسب و کارهای کوچک را از حالت سنتی و زمان بر آن به فرایندی کوتاه، ساده و کاملا آنلاین تبدیل کند.

کاربرد لندتک چیست ؟

استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک و نوپا و حتی اشخاص حقیقی در روند کاری خود برای تامین سرمایه نیاز به دریافت وام های خرد از موسسات مالی و بانک ها دارند. انجام مراحل اداری دریافت وام عموما زمان بر و پیچیده بوده و مشکلات و موانع بسیار زیادی بر سر راه بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط قرار می گیرد.

لندتک به این دلیل بوجود آمد تا مشکلات این دسته از متقاضیان وام را از بین برده و روند اعطای تسهیلات را سرعت ببخشد.

کاربرد لندتک چیست ؟

بیشتر بخوانید: بانکداری الکترونیک چیست؟

با استفاده از فناوری لندتک معمولا دو طرف وام دهنده و وام گیرنده به طور مستقیم به یکدیگر متصل می شوند و به عبارت دیگر، واسطه گری بانک ها و موسسات مالی بزرگ از میان برداشته می شود. هرچند در مواردی هم طرف وام دهنده بانک ها و موسسات مالی بزرگ هستند اما بازهم فرایند اعطای تسهیلات نسبت به روال عادی وام دهی ساده تر اجرا می شود.

LendTech را فرایند وام دهی فرد به فرد می توان نامید. تقریبا شبیه به چیزی مانند صندوق های سرمایه گذاری خانگی و کوچک که خبری از مراحل پیچیده و پرهزینه‌ی اداری و بانکی نیست.

مزایای لندتک چیست؟

در فرایند وام دهی لندتک تمامی مراحل احراز هویت و بررسی شرایط متقاضی وام به صورت آنلاین و از طریق پرتال اینترنتی سرویس دهنده انجام می شود. بنابراین شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی وام برای ثبت درخواست و ارسال مدارک موردنیاز خود نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری نداشته و تمامی مراحل تا زمان دریافت وام را به صورت آنلاین و از طریق پرتال انجام می دهد.

در این قسمت قصد داریم به طور موردی به مزایای فناوری لندتک اشاره کنیم.

۱٫حذف بانک ها و واسطه های بزرگ

هرچند در لندتک هم در برخی موارد اعطای وام به متقاضیان تسهیلات از طریق بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بزرگ و رسمی صورت می گیرد اما در اغلب موارد، لندتک واسطی است بین وام دهندگان و سرمایه داران خرد با کسب و کارهای کوچک و نوپا.در فرایندهای وام دهی فرد به فرد دیگر خبری از سخت گیری های موسسات بزرگ مالی و سازوکار پیچیده‌ی اداری نیست و وام دهندگان با سرعت و اعتماد بیشتری سرمایه‌ی خرد خود را در اختیار متقاضیان دریافت وام های کوچک قرار می دهند.

مزایای لندتک چیست؟

۲٫ صرفه جویی در وقت و هزینه های جانبی

اگر تابحال حتی یک بار برای دریافت وام به شیوه‌ی سنتی از طریق بانک ها و موسسات مالی اقدام کرده اید حتما با چالش های آن روبرو شده اید.

نیاز به چندین نوبت مراجعه‌ی حضوری به بانک برای دریافت فرم و تکمیل آن، تحویل مدارک و تهیه‌ی ضامن علاوه بر هدر رفت چند ساعت از وقت وام گیرنده، هزینه های جانبی متعددی بر دوش فرد و جامعه می گذارد که می توان به هزینه‌ی رفت و آمد با وسیله‌ی نقلیه، مصرف سوخت فسیلی و افزایش آلودگی هوا و مصرف چندین برگ کاغذ برای تهیه مدارک و فرم ها اشاره کرد.

برخلاف روال سنتی و معیوب فوق، در لندتک تمامی مراحل ثبت درخواست و ارسال مدارک از طریق اینترنت انجام می شود. بنابراین شخص متقاضی به راحتی در محل کار یا سکونت خود بدون اتلاف وقت می تواند درخواست خود را ثبت کرده و تصاویر مدارک موردنیاز را روی سامانه‌ی مدنظر بارگذاری نماید.بنابراین فرایند زمان بر و پرهزینه‌ی سنتی که ممکن است چندین ساعت از وقت متقاضی را هدر بدهد در فناوری لندتک تنها در عرض چند دقیقه انجام می شود.

۳٫ کاهش نرخ بهره‌ی وام

با حذف واسطه های بزرگ مالی و اعتباری طبیعتا کارمزد واسطه هم از بین رفته و نرخ بهره ای که متقاضی وام باید به وام دهنده بپردازد تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

در روش دریافت سنتی وام، بانک به عنوان یک واسط نقدینگی را از سرمایه گذار دریافت کرده و در اختیار متقاضی وام قرار می دهد که هزینه های سنگین بانک و نهادهای مالی ناچارا از طریق دریافت بهره‌ی بیشتر از وام گیرنده تامین می شود.

اما در لندتک این واسطه‌‌ی پرهزینه حذف شده و صرفا کارمزدی بسیار جزئی برای پلتفرم لندتک درنظر گرفته می شود که در مقایسه با کارمزد بانک های بزرگ برای وام گیرنده درصد ناچیزی محسوب می شود.

۴٫ عدم وجود محدودیت جغرافیایی

در روش سنتی دریافت وام، متقاضی فقط در بانک ها و موسساتی می تواند درخواست وام ثبت کند که امکان مراجعه‌ی حضوری را داشته باشد. در صورتی که در لندتک محدودیتی بر اساس محل سکونت متقاضی وضع نشده و هر شخصی که صلاحیت دریافت وام را داشته باشد از هر نقطه‌ای از کشور می تواند درخواست خود را درون سامانه ثبت کرده و مدارک موردنیاز را ارسال نماید.

بزرگترین مزیت این شیوه‌ی وام دهی، برخورداری متقاضیان مناطق محروم و کم برخوردار از وام های فوری و با بهره‌ی پایین است.

لندتک چگونه کار می کند

در لندتک دخالت انسانی به کمترین حد ممکن رسیده و بیشتر فرایند اعطای وام شامل بررسی درخواست متقاضی، احراز هویت و سنجش شرایط وام گیرنده توسط هوش مصنوعی انجام می شود. این ویژگی باعث شده فرایند در بالاترین سرعت ممکن اجرا شده و نیاز به گذر زمان برای بررسی مدارک و شرایط وام دهنده توسط نیروی انسانی به حداقل ممکن برسد.

لندتک چگونه کار می کند

بیشتر بخوانید:رگ تک چیست؟

در لندتک شخص متقاضی درخواست و مشخصات هویتی و مالی خود را روی برنامه‌ی آنلاین ثبت کرده و منتظر می ماند تا سنجش شرایط توسط سامانه به طور خودکار انجام و نتیجه به صورت پیام به او اعلام شود.

لندتک در ایران

هرچند فناوری لندتک هنوز در ایران نوپا بوده و به اندازه کشورهای پیشرفته جای خود را در حوزه‌ی مالی و وام دهی باز نکرده اما با اینحال در سال های اخیر چند موسسه اقدام به راه اندازی این فناوری در داخل ایران نموده و در حال اعطای وام های خرد سرمایه گذاران به متقاضیان سراسر کشور هستند.شرکت های لندو، فاندولند، ایران رنتر و گوشی شاپ از نمونه های لندتک در ایران هستند.

چه کسانی از لندتک استفاده می کنند؟

هیچ محدودیتی در هویت متقاضیان وام در لندتک وجود ندارد با اینحال با توجه به خرد بودن وام های اعطایی در این بستر، بیشترین مخاطب این سیستم را اشخاص حقیقی و کسب و کارهای نوپا و کوچک تشکیل می دهد. کسب و کارهایی که با دریافت مبالغ کوچک می توانند مشکلات مالی خود را حل و فصل کنند.

لندتک در ایران

در طرف دیگر لندتک یعنی وام دهندگان، اشخاصی اقدام به سرمایه گذاری می کنند که به دلیل خرد بودن سرمایه امکان سرمایه گذاری منطقی و کسب سود مناسب در بانک های بزرگ برایشان فراهم نیست.

در بستر لندتک بخش عمده‌ی کارمزد و بهره‌ی دریافتی از وام گیرنده در اختیار وام دهنده قرار می گیرد که به نسبت سرمایه گذاری در بانک سود مناسب تری را رقم می زند.

جمع بندی

در این نوشته با تکنولوژی لندتک و مزایای آن نسبت به وام های سنتی بانک ها و موسسات مالی بزرگ آشنا شدیم. کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از این بستر می توانند در مدت زمان کوتاهی نسبت به تامین سرمایه‌ برای هزینه های خود اقدام نمایند.

اگر مالک یک کسب و کار آنلاین هستید و یا به تازگی تصمیم گرفته اید کسب و کار سنتی خود را در بستر اینترنت گسترش دهید، پیشنهاد ما استفاده از سیستم های فروشگاه ساز معتبر و پیشرفته مانند فروشگاه ساز زرین اکسپرس است.

مزیت استفاده از وب سایت فروشگاهی، امکان فعالسازی درگاه پرداخت اینترنتی است که موجب افزایش سرعت فرایند پرداخت سفارشات شده و مشتری را از مراجعه به بانک و یا پرداخت کارمزد تراکنش های بین بانکی بی نیاز می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.