اینتاکد مالیاتی چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

اینتا کد مالیاتی
اینتا کد مالیاتی

مالیات از آن دسته موضوعاتی است که بیشتر صاحبان کسب و کارها با آن درگیر هستند. به همین منظور سازمان امور مالیاتی کشور راهکارهایی برای بهره مندی بیشتر استفاده کرده است. کد مالیاتی هم از همین دسته راهکارها است و تا زمانی که کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه‌ها کد مالیاتی نداشته باشند، مجاز به داشتن درگاه پرداخت برای انجام تراکنش‌های بانکی نخواهند بود.

معرفی اینتاکد مالیاتی

برای هوشمند سازی مالیات کد مالیاتی ارائه شد. اینتاکد مالیاتی به مشاغل، شناسایی  و طبقه بندی آنان کمک می کند. هر واحد اقتصادی در کشور در واقع شناسه ای خاص دارد که توسط سازمان امور مالیاتی مشخص شده است.

سازمان مالیات برای هریک از فعالیت های اقتصادی و مشاغل  یک کد مالیاتی اختصاص می دهد که اینتاکد نامیده می شود. اینتاکد به شما این امکان را می دهد که تعریف دقیقی از فعالیت های خود برای سازمان مالیات داشته باشید. تخصیص اینتاکد مالیاتی برای مشاغل جهت افزایش دقت در طبقه بندی و تسهیل شدن امور مالیاتی آنان کاربرد دارد.

اینتاکد انواع مشاغل را به سه دسته تقسیم می کند: بخش تولید، بخش بازرگانی و بخش خدمات. این دسته بندی کمک می کند صاحبان کسب و کار به راحتی خود را در دسته مناسب قرار دهند و بستر تازه ای برای شناختن فعالیت های داخلی و خارجی یا واردات و صادرات ایجاد کنند. همچنین به گونه ای طراحی شده که امکان حمایت از تولیدات داخلی بهتر فراهم شده است. شرکت های بازرگانی علاوه بر اینتاکد مالیاتی برای انجام امور واردات و صادرات خود هم نیاز به کد اقتصادی دارند.

دریافت اینتا کد مالیاتی

بیشتر بخوانید:مالیات دستگاه کارتخوان

اینتاکد مالیاتی چه ویژگی هایی دارد ؟

تمامی مشاغل با اینتاکد خود می توانند از مزایای عدالت مالیاتی بهره ببرند و روز به روز به مالیات روشن و واقعی نزدیک شوند. مشاغلی می توانند اینتاکد مالیاتی داشت باشند که ابهامی در نوع فعالیت آن ها وجود نداشته باشد. مزیت اصلی این کد این است که فعالیت های قدیمی بتوانند کد های آیسیک را با کدهای طراحی شده تطابق دهند.

با داشتن کدمالیاتی می توانید از تبصره ماده ۱۰۰ بهره ببرید و اظهارنامه مالیاتی را به کمک آن ارائه دهید. درحال حاضر ارائه اظهارنامه مالیاتی بدون داشتن اینتاکد امکان پذیر نیست، به همین خاطر بهتر است تمامی بنگاه های تجاری برای گرفتن این کد اقدام کنند.

تمام معاملاتی که با اینتاکد مالیاتی انجام می شود توسط سازمان مالیاتی کشور شناخته می شود. پس از این که سازمان امور مالیاتی فعالیت جدیدی را شناسایی کرد، می تواند آن را به فعالیت های قبل اضافه کند. اگر در حیطه فعالیت های بازرگانی فعالیت کنیم طبقه بندی و کدگذاری با توجه به تولیدات داخلی صورت می گیرد و می توانیم از سیاست های حمایتی کشور استفاده کنیم.

چه کسانی به اینتاکد نیاز دارند؟

تمام مودیان مالیاتی که باید در نظام مالیاتی ثبت نام کنند به اینتاکد احتیاج دارند. در واقع، تمامی مودیان مالیاتی باید فعالیت اقتصادی خود را در سامانه ثبت کرده و اینتاکد دریافت کنند. تمامی مشاغل باید اینتاکد مالیاتی داشته باشند تا معاملات خود را انجام دهند و در سازمان امور مالیاتی شناخته شوند. نظام مهندسی هم از این قاعده مستثنی نیست و لازم است مهندسین هم برای گرفتن اینتاکد مالیاتی اقدام کنند و مراحل پیش ثبت نام را طی کنند.

مهندسین ناظر باید اطلاعات هویتی خود را تکمیل کرده و در سامانه اینتاکد، فعالیت خود را ثبت کنند. مشاورین املاک باید در طول سال چهار بار اظهارنامه در اداره مالیات ثبت کنند و از این طریق ۹ درصد از کمیسیون دریافتی خود را از طریق سامانه پرداخت کنند.

نحوه دریافت اینتا کد

چگونه اینتاکد بگیریم؟

متقاضی برای دریافت اینتاکد لازم است به سایت جامع مالیات رجوع کرده و با پرکردن اطلاعات هویتی در پرونده الکترونیک، فعالیت خود را با داشتن اینتاکد آغاز کند. ابتدا به سایت سازمان مالیاتی مراجعه کرده و از قسمت میز خدمت و بخش پیش ثبت نام، فرایند ثبت نام خود را تکمیل کنید. پس از ورود به سایت در مرحله پیش ثبت نام، اطلاعات پایه ای مربوط به فعالیت های اقتصادی وارد می شود و سپس پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور ارسال می شود.

درصورتی این پیامک را دریافت می کنید که اطلاعات وارد شده از طرف شما با استعلام از منابع معتبر سازمانی تایید شده باشد و با مشاهده هرگونه مغایرت، امکان رفتن به مرحله دوم را مطلقا نخواهید داشت. پس حتی الامکان سعی کنید اطلاعات خود را در تمامی مراحل با دقت وارد کنید.

درصورتی این پیامک را دریافت می کنید که اطلاعات وارد شده از طرف شما با استعلام از منابع معتبر سازمانی تایید شده باشد و با مشاهده هرگونه مغایرت، امکان رفتن به مرحله دوم را مطلقا نخواهید داشت. پس حتی الامکان سعی کنید اطلاعات خود را در تمامی مراحل با دقت وارد کنید.

اگر مودی پس از ثبت نهایی در سایت متوجه شود اشتباهی در سامانه وجود دارد برای اصلاح اشتباه باید طبق مراحل زیر عمل کند.

  1. به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کند.
  2. بخش میز خدمات عملیات الکترونیکی مالیاتی را انتخاب کرده و در قسمت ثبت نام و پیش ثبت نام الکترونیک روی گزینه ورود یا ثبت نام کلیک کند.
  3. پس از وارد کردن کدملی یا اطلاعات هویتی دیگر، می تواند پرونده ای که قصد ویرایش آن را دارد انتخاب نماید.

هدف از طراحی اینتاکد مالیاتی چیست؟

کد آیسیک که قبل از اینتاکد استفاده می شد توسط شورای اقتصادی سازمان ملل طراحی شده بود و در سطح بین الملل اجرا می شد، اما به دلیل وجود ایرادات ساختاری و محتوایی، در ایران عملکرد بهینه نداشت. به این صورت که در استفاده از کد ایسیک در سامانه های داخلی متفاوت مشکلاتی ایجاد می کرد؛ بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور اقدام به ایجاد سیستم جدیدی کرد که ایرادات موجود را برطرف کرده و فعالیت های اقتصادی کشور را بهتر شناسایی کند.

جدول اینتا کد مالیاتی

بیشتر بخوانید:معافیت مالیاتی چیست؟

نکات مهم درباره اینتاکد مالیاتی

  • دقت کنید که شما مسئول صحت تمامی اطلاعات وارد شده هستید؛ بنابراین هریک از اطلاعات شما که تغییر کرد بهتر است نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.
  • یک فرد با یک کد ملی می تواند کد های مالیاتی متعددی برای کسب و کار های مختلف خود دریافت کند.
  • درصورتی که  از یک کد مالیاتی برای چند کسب و کار مختلف استفاده شود نوعی فرار مالیاتی و جرم تلقی می شود.
  • چون اینتاکد پیچیدگی ها را کمتر می کند، قطعا مزایای بسیاری دارد.
  • مشاغل با این کد کاملا شناخته می شوند و هیچگونه ابهامی در مورد نوع فعالیت باقی نمی ماند.
  • اینتاکد طوری طبقه بندی شده است که بر پایه حمایت از تولیدکنندگان داخلی بنا شده است.
  • ممکن است فعالیت شما در لیست اینتاکد قرار نداشته باشد. اگر فعالیت شما در لیست مشاغل اینتاکد نباشد باید گزینه متفرقه را انتخاب کرده و سپس نامه ای به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده و اطلاع آن ها برسانید و سپس یکی از این سه مورد برای شما ارائه می شود:
  1. زیر مجموعه فعالیتی جدید برای شما اضافه می شود.
  2. زیر شاخه مرتبط با فعالیت شما معرفی می شود
  3. ممکن است در زیر مجموعه متفرقه قرار بگیرید.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندیم سازمان امور مالیاتی برای تسهیل در روند مالیات کسب و کارها کد مالیاتی ارائه کرده است، که در واقع جایگزین کد آیسیکی است که در مجامع بین المللی استفاده می شود. سازمان مالیات برای هوشمند سازی و دسته بندی مشاغل شناسه ای خاص برای هر واحد اقتصادی تعریف کرده که در واقع جایگزینی برای نمونه ی مشابه خارجی است. با اینتاکد مشاغل به سه دسته تقسیم می شود. سازمان مالیات هر فعالیت اقتصادی را با اینتاکد مالیاتی می شناسد. تمام کسانی که در نظام مالیاتی ثبت نام کنند به اینتاکد نیاز دارند. برای دریافت اینتاکد لازم است به سایت جامع مالیات وارد شده و اطلاعات هویتی خود را ثبت کنید.

از مزیت های این کد شناخته شدن صادرات و واردات توسط سازمان مالیات است. با کمک این کد می توان اظهار نامه مالیاتی را ارائه داد. دقت کنید که یک فرد می تواند با یک کدملی کسب و کارها و کدهای متقاوتی داشته باشد ولی چند کسب و کار نمی توانند یک کد مالیاتی داشته باشند. باید دقت شود اطلاعات هر صفحه درست وارد شود تا به ویرایش نیازمند نباشد. در آخر کد رهگیری دریافت می شود که همان اینتاکد است. اگر فعالیت شما جزو لیست اینتاکد نباشد گزینه متفرقه را انتخاب کنید. یا زیر مجموعه فعالیتی جدیدی برای شما اضافه می شود.

اینتاکد مالیاتی چیست؟

سازمان مالیات برای هریک از فعالیت های اقتصادی و مشاغل  یک کد مالیاتی اختصاص می دهد که اینتاکد نامیده می شود.اینتاکد به شما این امکان را می دهد که تعریف دقیقی از فعالیت های خود برای سازمان مالیات داشته باشید.

چه کسانی به اینتاکد نیاز دارند؟

تمام مودیان مالیاتی که باید در نظام مالیاتی ثبت نام کنند به اینتاکد احتیاج دارند. در واقع، تمامی مودیان مالیاتی باید فعالیت اقتصادی خود را در سامانه ثبت کرده و اینتاکد دریافت کنند. تمامی مشاغل باید اینتاکد مالیاتی داشته باشند تا معاملات خود را انجام دهند و در سازمان امور مالیاتی شناخته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.