صفر تا صد بیت کوین (هر آنچه که باید از کاربرد،استخراج بیت کوین و… بدانید)

بیت کوین چیست
بیت کوین چیست

در زمان های قدیم مردم برای دستیابی به کالاهای مورد نیاز خود مبادله کالا به کالا می‌کردند که با گذشت زمان، با مشکلات متعددی از جمله خراب شدن کالاها و تقسیم ناپذیری مواجه می‌شدند و برای رفع مشکل به اختراع پول کاغذی به عنوان وسیله‌ای برای مبادله دست زدند. اکنون نیز با افزایش تجارت بین المللی و سرعت رشد تکنولوژی، جامعه جهانی برای تجارت به چیزی بیشتر از پول رایج منتشر شده توسط کشورها نیاز دارد. حتما با جستجو در دنیای فناوری با اخبار داغ دنیای رمز ارزها روبرو خواهید شد. «بیت کوین» از معروف‌ترین ارزهای مجازی است که این روزها در حال پیشروی است. با ما همراه باشید برای پاسخ به سوال بیت کوین چیست و چگونه بدست می‌آید؟

بیت کوین و جایگزینی پول رایج کشورها

بیت کوین به وجود آمده تا جایگزینی جذاب برای پول باشد. برخلاف طلا، سکه و پول، بیت کوین ماهیت فیزیکی ندارد و تمام تصاویری که از سکه بیت کوین در فضای مجازی می‌بینید، تصاویر کامپیوتری است که به دلیل ارزش بالای این ارز دیجیتال، تصویرسازی شده است. پیدایش کریپتوکارنسی‌ها باعث ایجاد انقلابی در سیستم‌های مالی و مدیریتی در دنیا شده است که امروزه بیش از ۱۰ هزار ارز دیجیتال در حال معامله شدن در سراسر دنیا هستند. برای اطلاعات بیشتر در حوزه ای دیگر آلت کوین‌ها به مقاله “ارز دیجیتال چیست؟” مراجعه کنید.

بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

بیت کوین اولین ارز مجازی است که در سال ۲۰۰۸ توسط شخص یا گروهی با نام “Satoshi Nakamoto” ظهور پیدا کرد. ساتوشی ناکاموتو با انتشار مقاله‌ای با موضوع چگونگی کار بیت کوین، توضیحاتی ارائه داد. که بعد از یک سال شروع به استخراج و معامله با این ارز کرد. ساتوشی بیت کوین خود را اینگونه معرفی می‌کند” بیت‌کوین نسخه‌ای از پول الکترونیک هست که این امکان را به افراد می‌دهد که به صورت کاملا همتا-به-همتا و بدون هیچ واسطه مالی پرداخت آنلاین داشته باشند” bit در سال ۲۰۱۸، با رسیدن قیمتش به ۱۳ هزار دلار به شهرت رسید. بعد از “Bitcoin”ارزهای دیجیتال فراوانی ظهور پیدا کردند که ویژگی‌هایی مشابه دارند. کریپتوکارنسی‌ها دارای ظرفیت فوق‌العاده ای هستند که در ده سال گذشته به شهرت فراوانی رسیده‌اند.

بیت کوین از کجا میاد

می‌توان Bitcoin را یک واحد پولی در دنیای دیجیتال تعریف کرد که ماهیت فیزیکی ندارد و با پشت سر گذاشتن موانع قانونی و کنار زدن واسطه‌ها در امور مالی و بانکی تراکنش های مالی را در سطح بین المللی ممکن می‌سازد. بیت کوین و کریپتوکارنسی‌های دیگر، خطوطی از رمزهای رایانه‌ای هستند که با محاسبات ریاضیاتی پیچیده تولید می‌شوند و در بستر شبکه‌ای بزرگ غیر متمرکز به نام “بلاک چین” فعالیت می‌کنند که با رایانه‌های قوی و مصرف زیاد انرژی برق خلق می‌شوند. مردم می‌توانند ارزش کالاهای خریداری شده را تنها با شناسه کیف پول خود در هر جایی از دنیا، با بیت کوین بپردازند. پیش بینی می‌شود بیت کوین در آینده به عنوان ارز واحد برای پرداخت ارزش کالاها در سراسر دنیا معرفی شود.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

حال که به سوال بیت کوین چیست پاسخ داده شد، به بررسی نحوه کار بیت کوین می‌پردازیم. بیت‌کوین مجموعه‌ای از فناوری‌ها را به کار می‌گیرد تا با استفاده از آن‌ها بتواند یک نظام پولی غیرمتمرکز و امن ایجاد کند. بیت کوین دیتابیسی شخصی است که بر بستر بلاک چین سوار شده است و می‌توان آن را در هارد درایو گوشی هوشمند یا کامپیوتر نگهداری کرد. در سیستم بانکداری فقط بانک از تراکنش‌های انجام شده و تمام جزئیات مطلع است اما در بستر بلاک چین همه افراد حاضر در شبکه، به اطلاعاتی که در دفتر کل نگهداری می‌شود دسترسی دارند.
یکی از مسائلی که این رمز ارز را از سیستم‌های متمرکز، متمایز می‌سازد روش نگهداری و بروزرسانی دفتر کل است. در بیت کوین به جای یک نهاد مرکزی، دفترکل به صورت گروهی و مشترک توسط اعضای شبکه حفظ می‌شود. به هر سیستمی که که به طور مستقیم به شبکه متصل شود و دفتر کل را دریافت کند، “نود” گفته می‌شود. Bitcoin مجموعه بسیار پیچیده‌ای است که برای بررسی نحوه عملکرد آن نیاز به نوشتن کتابی قطور است که در این مطلب به اختصار به بیان مهم‌ترین اطلاعات در این حوزه می‌پردازیم. ضمن اینکه برای استفاده از این رمز ارز محبوب نیاز به دانش فنی نیست و امروزه با وجود نرم افزارهای متعدد، خرید و فروش بیت کوین به سادگی انجام می‌شود.

آیا بیت کوین (Bitcoin) امنیت دارد؟


با توجه اینکه Bitcoin برپایه شبکه‌ی رمزنگاری شده بلاکچین سوار است، هک شدن سرور مرکزی و سرقت داده ها تقریبا غیر ممکن است. احتمال هک شدن بیت کوین، کیف پول دیجیتال و یا صرافی تقریبا غیر ممکن است اما کاربران لازم است برای حفظ دارایی های خود نکاتی را رعایت کنند.
• حفاظت از کلید خصوصی خود و ذخیره آفلاین
• استفاده از روش چند امضایی
• حفظ امنیت سیستم های شخصی(کامپیوتر و موبایل)
• گرفتن نسخه پیشتیبان کیف پول دیجیتال
• دقت در انتخاب کیف پول و انتخاب نوع صرافی

تفاوت بیت کوین با ارزهای رایج فیزیکی یا ارز فیات


بیت کوین ارزی است که برای پرداخت کالا و خدمات طراحی شده است. اما این ارز دیجیتال تفاوت‌های زیادی با ارز فیات دارد. بزرگترین مشکل سیستم بانکی تمرکز قدرت است. دولت با توجه به قدرتی که دارد با چاپ پول ارزش دارایی‌های افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و افراد هیچ کنترلی روی دارایی‌های خود ندارند. هیچ نهاد و دولتی روی رمز ارز ها نظارت ندارند و در بستر شبکه‌ای کاملا آزاد، بدون مانع فعالیت می‌کنند. در Bitcoin افراد به جای اعتماد به دولت یا نهاد متمرکز که عمدی یا غیرعمدی می‌توانند مرتکب اشتباه شوند و دارایی های مردم را از بین ببرند، شما به منطق و ریاضیات اعتماد می‌کنید.

چگونه می‌توان با بیت کوین کسب درآمد کرد؟

درآمد بیت کوین چیست

امروزه بازار رمز ارزها بسیار داغ است و روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از طریق ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین وجود دارد. شما می‌توانید در بازار رمز ارزها سرمایه گذاری کنید به طوری که وقتی قیمت پایین می‌آید بخرید و با بالارفتن قیمت بفروشید که البته مستلزم دانش کافی در حوزه کریپتوکارنسی می‌باشد. از راه های دیگر کسب درآمد از طریق Bitcoin، تولید محتوا در این حوزه است که امرزوه مخاطبان زیادی دارد. شما می‌توانید با خرید دستگاه ماینر به استخراج بیت کوین بپردازید و که باید هزینه خرید دستگاه و برق مصرفی بالا را در نظر بگیرید. البته در بسیاری از کشورها از جمله ایران استخراج بیت کوین محدودیت و موانعی از سوی دولت دارد. در ادامه به صورت موردی به بیان راه های کسب درآمد از طریق بیت کوین می‌پردازیم.


• روش فاست یا قطره‌ای، پرداخت به ازای کلیک
• تریدر، معامله کسب درآمد از بیت کوین
• فروش خدمات و محصولات خود در ازای دریافت بیت کوین
• وام دهی، بیت کوین قرض دهید و در ازا سود زیادی دریافت کنید.
• سبد گردانی و تحلیل و پیش بینی بیت کوین
• بازاریابی بیت کوین
• روش هایپ، در ازای دادن بیت کوین به سایت‌های مربوطه سود دریافت کنید.
• آموزش بیت کوین و راه های کسب درآمد آن

روش‌های بدست آوردن بیت کوین چیست؟


یکی از سوالات اساسی که در رابطه با بیت‌کوین پرسیده می‌شود این است که روش تولید بیت کوین چیست و چه کسی آن‌ها را تولید می‌کند. پاسخ به این سوال، در الگوریتم اجماع اثبات کار و فرآیند استخراج یا ماینینگ Bitcoin قرار گرفته است. همانطور که گفته شد، نودهای شبکه برای این‌که به اجماع برسند، باید توان پردازشی دستگاه‌های محاسباتی خود را در اختیار شبکه قرار دهند. این فرآیند، علاوه بر این‌که سخت‌افزارهای محاسباتی افراد مثل کارت‌گرافیک را درگیر می‌کند، منجر به مصرف مقدار زیادی برق می‌شود. امروزه تبلغ دریافت بیت کوین رایگان در سایت‌های مختلف به چشم میخورد در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

چگونه می‌توان بیت کوین رایگان بدست آورد؟


سایت و برنامه‌ای مرتبط با بیت کوین به تبلیغ بیت کوین رایگان می‌پردازند و افرادی که تبلیغات انجام می‌دهند در ازای وقتی که صرف می‌کنند، هدیه دریافت می‌کنند. عددی که چیزی بین ۱ تا چند ساتوشی است. هر ساتوشی۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است که مبلغ بسیار ناچیزی است. به عبارتی برای دریافت یک بیت کوین رایگان شما باید ۱۰ میلیون ساتوشی هدیه بگیرید که نیاز به زمان بسیار زیادی دارد و نمی‌توان یک شبه به بیت کوین رایگان برسید.

انواع روش‌های بدست آوردن Bitcoin رایگان


• دریافت Bitcoin رایگان از طریق سایت استخراج بیت کوین
• از طریق ربات‌های تلگرامی
• از روش دعوت افراد به بات
• دریافت از طریق سایت‌های به اصطلاح شیرآبی Bitcoin
• از طریق برنامه نویسی و تولید محتوا برای شرکت‌های خارجی در ازای دریافت Bitcoin
• ساخت کمپین امضا در انجمن بیت کوین تاک
• دریافت Bitcoin رایگان با گوشی

چطور می‌توان بیت کوین خرید؟

پس از شناخت بیت کوین و چگونگی تعیین قیمت گام بعدی نحوه خرید بیت کوین است که به زبان ساده به بررسی آن و دخیره امن این ارز دیجیتال می‌پردازیم.

چطور بیت کوین بخریم؟

همان طور که می‌دانید Bitcoin شکل فیزیکی ندارد و کاملا دیجیتالی منتقل می‌شود. بنابراین خرید بیت کوین کاملا اینترنتی و آنلاین از طریق درگاه پرداخت رمز ارز انجام می‌شود. درگاه پرداخت رمز ارز، یک بستر امن برای تبادلات مالی بین المللی ست که امنیت داده‌های آن توسط سیستم رمزنگاری که توسط بلاک چین مدیریت می‌شود تضمین می‌شود. برای خرید بیت کوین روش‌های مختلفی از جمله خرید از طریق صرافی‌های معتبر و یا خرید از افراد حقیقی از طریق کانال‌های تلگرامی وجود دارد. امن ترین راه، مراجعه به وب سایت یک صرافی معتبر است. سوالی که اکثر افراد تازه کار می‌پرسند این است که حداقل میزان خرید بیت کوین چقدر است؟حتما لازم نیست شما یک واحد Bitcoin بخرید. بیت کوین تا هشت رقم اعشار قابل تقسیم است و شما می‌توانید با ۵۰۰ هزار تومان نیز، بیت کوین بخرید.


برای خرید Bitcoin از یک صرافی که کاملا آنلاین انجام می‌شود، چند گام ساده باید بردارید

  1. ثبت نام در صرافی معتبر و شناخته شده
  2. انجام احراز هویت با مدارک شناسایی
  3. نصب کیف پول بیت کوین
  4. انتخاب روش پرداخت مناسب
  5. خرید بیت کوین و دریافت در کیف پول

مزایا و معایب بیت کوین

رمز ارزها از طریق دسترسی آسان خدمات مالی می‌توانند سبب رشد اجتماعی و اقتصادی در سراسر دنیا شوند. این پول‌های دیجیتال به خصوص بیت کوین دارای مزایای جذاب و فراوانی هستند که از مهم ترین آنها می‌توان به استفاده از bitcoinدر پرداخت‌های بین المللی در شرایط تحریم، اشاره کرد. از مهم‌ترین معایب می‌توان به مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف بالای انرژی برق و امکان فعالیت‌های پولشویی در نبود نظارت بانک مرکزی اشاره کرد. در ادامه به بیان موردی مزایا و معایب می‌پردازیم.

مزایای بیت کوین

• آزادی در پرداخت
• غیر متمرکز بودن
• اطلاعات شفاف
• دیجیتالی بودن
• کنترل و امنیت با تکنیک‌های رمزگذاری بی نظیر
• حذف هزینه‌های بانکی
• خارج کردن دادوستدهای مالی مردم از زیر دست دولت‌ها و سرمایه داران
• افزایش سرعت تراکنش های مالی در سطح جهانی
• حذف واسطه‌ها
• افزایش امنیت در پرداخت‌ها
• سرعت در نقل و انتقال

معایب بیت کوین

• عدم وجود دانش و آگاهی کافی
• ریسک و نوسانات بالا
• در حال توسعه بودن
• تداخلات احتمالی دولت‌ها
• پول شویی و بازار سیاه
• فقدان ارزش ذاتی
• مصرف زیاد انرژی برق
• فراموشی رمز عبور باعث که ممکن است باعث از دست رفتن کل سرمایه شود.

قیمت بیت کوین چگونه تعیین می‌شود؟

بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد

توان محاسباتی خرج شده برای استخراج بیت کوین و میزان کل برق مصرفی برای تولید می‌تواند تعیین کننده یک مقدار حداقلی برای قیمت بیت کوین باشد که این مقدار با هزینه برق و هزینه دستگاه‌های محاسباتی تغییر می‌کند و در کل می‌توان حداقل قیمت بیت کوین را عددی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار در نظر گرفت. مکانیزم عرضه و تقاضا تنها عامل تعیین کننده قیمت بیت کوین می‌باشد. هیچ دولت یا سازمانی نقشی در تعیین قیمت بیت کوین به صورت مستقیم ندارد. اگر استخراج Bitcoin توسط ماینرها زیاد شود عرضه بالا رفته و قیمت پایین میاید و اگر به هر دلیلی استخراج کم شود، قیمت در بازار افزایش می‌یاید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین

بیت کوین را می‌توان از نظر ارزش ذاتی با طلا مقایسه کرد. دلیل با ارزش بودن طلا کمیابی و انرژی صرف شده برای استخراج می‌باشد، که این ویژگی‌ها به طور کامل در Bitcoin نیز وجود دارد. تعداد بیت‌کوین‌های قابل استخراج محدود به ۲۱ میلیون است، که تا به امروز حدود ۱۹ میلیون کوین استخراج شده و در گردش می‌باشد. بنابراین، با گذشت زمان با عرضه کمتر مواجه خواهد شد. در ادامه عوامل تاثیرگذار بر قیمت bitcoin به اختصار بیان می‌شود.

• عرضه و تقاضا
• رویدادهای سیاسی و اقتصادی
• اخبار رسانه‌ها (توییت های منتشر شده توسط سرمایه‌دارن بزرگ و مشهور)
• قانون گذاری دولت‌ها
• دسترسی (قابلیت خرید و فروش راحت)
• قیمت رمز ارزهای رقیب
• فورک و ثبات
• هزینه استخراج بیت کوین
• پاداشی که به ماینرها تعلق می‌گیرد.

استخراج بیت کوین یا ماینر چگونه است؟

ساده ترین تعریف برای چگونگی استخراج بیت کوین این است که استخراج Bitcoin مانند حفاری طلا است، اما به صورت آنلاین که به آن “MINE” گفته می‌شود. بیت کوین تنظیم کننده مرکزی ندارد و به هر کسی امکان استخراج بیت کوین با دستگاه های محاسباتی و مصرف برق داده می‌شود. با افزایش نودهای جدید به شبکه، باعث می‌شود تمرکز قدرت در Bitcoin وجود نداشته باشید و در نهایت ارزش این ارز را بالا می‌برد. ماینرها برای حل مشکلات ریاضی استخراج، از یک نرم افزار ویژه استفاده می‌کنند که به دنبال حل معادلات بلوک و رسیدن به اجماع برای تایید و ثبت تراکنش‌ها هستند که در ازای حل مسئله صحیح، تعداد مشخصی بیت کوین تولید می‌کند. شبکه بیت کوین برای اینکه کاربران را تشویق به انجام این کار کند، پاداشی را به عنوان حق الزحمه فعالیت در اختیار آنها قرار می‌دهد.

پاداشی که bitcoin به نودهای خود می‌دهد به این صورت است که سکه‌های جدیدی در طی فرآیند ثبت تراکنش ها ایجاد می‌شود که هر کاربری که زودتر از بقیه، مقدار نانس خود را حدس بزند، برنده رقابت ماینیگ شناخته می‌شود. طبق الگریتم تکنولوژی بلاک چین به ازای هر بلوک جدید ساخته شده، تعدادی bitcoin تولید می‌شود که به برنده رقابت تعلق می‌گیرد که این مقدار تعلق گرفته در هر ۴ سال یکبار طی رویدادی به نام “هاوینگ” نصف می‌شود. حدود ۹۰ درصد از کل ۲۱ میلیون بیت کوین موجود، تاکنون استخراج شده است.

مزرعه بیت کوین (bitcoin) چیست؟

به فرآیند تولید و پردازش بیت کوین، استخراج یا ماینینگ گفته می‌شود. برای استخراج bitcoin باید از دستگاه ماینر استفاده شود که به آن “اسیک” (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) گفته می‌شود. ماینر بیت کوین انواع گوناگونی دارد که اصطلاحا به دستگاهی گفته می‌شود که مخصوص استخراج این رمز ارز است. در گذشته با کامپیوتر های شخصی هم عده ای به استخراج بیت کوین می‌پرداختند اما با بالا رفتن تعداد ماینرها سختی استخراج بیشتر شده و تنها با سیستم‌های خاصی می‌توان به ماینینگ bitcoin پرداخت. زمانیکه تعداد زیادی دستگاه استخراج هم زمان در محدوده‌ی خاصی در خارج از شهر، شروع به فعالیت برای استخراج بیت کوین کنند، اصطللاحا به آن مزرعه bitcoin می‌گویند که نیازمند داشتن دستگاه‌های قدرتمند و برق است.

بیت کوین چیست و چگونه بدست می آید

جمع‌‌بندی

فناوری غیر متمرکز بلاکچین‌ و پیدایش رمزارزها ورژن جدید و بدون‌ مرزی‌ از پول، برای اقتصاد بین الملل به ارمغان آورده است که زیر نظر هیچ کشور و دولتی نیست و افزایش تولید آن بی قاعده نبوده و مستلزم به کارگیری تخصص و صرف انرژی برق قابل توجه است. انقلابی که بیت کوین در دنیای ما به وجود آورده آنگونه است که باید انتظار داشت در آینده برای خرید بلیط هواپیما و یا تعمیر ماشین نیاز به پرداخت بیت کوین داشته باشید و ارزش کالاها و خدمات با این رمز ارز محبوب تعیین شود. بدون درک ماهیت بیت کوین ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید پس برای فعالیت در بازار پر رمز و راز کریپتوکارنسی‌ها نیاز به یادگیری آموزش‌های لازم دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.