بهترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B کدام است و چگونه به طور بهینه از آنها استفاده کنیم؟

شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B
شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B

کدام شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B در اولویت قرار می گیرد؟

بازاریابی قلب هر تجارت به حساب می آید اما برای همه کسب و کارها نمی توان از استراتژی بازاریابی و رسانه یکسانی استفاده کرد. هر کسب و کاری با توجه ویژگی های خاص خود مثل ساختار، نوع مشتری و فرایند خرید، نیازمند طراحی یک استراتژی بازاریابی و انتخاب ابزار رسانه مناسب است. رسانه های اجتماعی به عنوان بسترهای مناسب برای بازاریابی، با توجه به نوع کسب و کارها کارکردهای دارند. در این مطلب می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چه شبکه های اجتماعی در بازاریابی  B2B در اولویت قرار می گیرند.

مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی B2B کدامند؟

مدل کسب و کار B2B  چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مدل کسب و کار شرکت به شرکت یا B2B  که مخفف Business-to-Business است نوعی معامله بین مشاغل است. مانند معاملاتی که شامل تولید کننده و عمده فروش، یا عمده فروش و خرده فروش می شود. این نوع خرید و فروش  بین شرکت ها انجام می شود و نه بین یک شرکت و مصرف کننده فردی.

فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید. اگر درگاه پرداخت اینترنتی خود را از زرین پال تهیه کنید، در این صورت، یک خرید و فروش از نوع B2B انجام شده است.کسب و کار B2B در مقابل فروش کالا و خدمات از طرف یک شرکت به مشتری حقیقی Business-to- Consumer (B2C)  و یا از طرف شرکت به دولت Business-to- Government (B2G) قرار دارد.برای طراحی استراتژی بازاریابی، یک سوال مهم این است که کدام شبکه های اجتماعی در بازاریابی  B2B را در اولویت قرار دهید؟

مناسب ترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی  B2B

با اینکه امکان خرید مستقیم در شبکه های اجتماعی وجود ندارد و معمولا برای خرید محصولات، لینک خرید وب سایت در آنها قرار داده می شود اما برای تبلیغات و بازاریابی، بستری عالی هستند. در بازاریابی، نوع مدل کسب و کار برای تعیین اولویت انتخاب شبکه های اجتماعی تعیین کننده است. بنابراین اولویت شبکه های اجتماعی در بازاریابی  B2B با بازاریابی B2C یا  B2G متفاوت خواهد بود.

ماهیت، کارکرد و مخاطبان شبکه های اجتماعی با هم متفاوت بوده و هر کدام نیازمند نوع خاصی از محتوا است. رسانه های اجتماعی که برای بازاریابی انتخاب می شوند باید با مخاطبان آن سازگار باشند تا بتوانند بیشترین کارایی و بازدهی را داشته باشند. در ادامه مناسب ترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی  B2B را بررسی می کنیم.

مناسب ترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی  B2B

لینکدین؛ گزینه برتر شبکه های اجتماعی در بازاریابی  B2B

لینکدین (LinkedIn) در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شد و قدیمی ترین پلتفرم شبکه های اجتماعی است که امروزه هنوز مورد استفاده قرار می گیرد.

شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B

بیشتر بخوانید:بهترین زمان پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی

لینکدین ۷۲۲ میلیون کاربر دارد و با اینکه بزرگترین شبکه اجتماعی جهان نیست اما مورد اعتمادترین شبکه اجتماعی است. ۷۳ درصد از کاربران لینکدین معتقد هستند که این پلتفرم امنیت بالایی دارد و کاملا از اطلاعات و حریم خصوصی آنها محافظت می کند.

لینکدین یک شبکه اجتماعی تجاری و اشتغال محور است و معمولا توسط کسب و کارها و متخصصان مورد استفاده قرار می گیرد. این پلتفرم به جویندگان کار اجازه می دهد تا رزومه خودشان را برای تقاضای شغل به کارفرمایان ارائه کنند.

همین ویژگی کسب و کار محور بودن باعث شده است که ۹۷ درصد از بازاریابی B2B در لینکدین انجام شود و در این زمینه رتبه اول را در میان تمام شبکه های اجتماعی دارد.

کسب و کارهای B2B می توانند برای بازاریابی در میان شرکت های مرتبط با خود از مزایای این پلتفرم تخصصی استفاده کنند.

استفاده از این بستر راهی عالی برای مشارکت در گفتگو با رهبران صنعت و خریداران است که به دنبال توصیه هایی تخصصی در مورد محصولات و خدمات هستند. اخبار صنعت، مقالات تخصصی، نظرسنجی ها و مشاوره شغلی برخی از جذاب ترین پست ها در این پلتفرم هستند.

لینکدین همچنین به عنوان یک بستر مناسب برای کارکنان جهت ایجاد برند شخصی و به اشتراک گذاری چشم اندازهای تجاری به طور مستمر مورد استفاده قرار می گیرد.

همین ویژگی ها لینکدین را به اولویت اول شبکه های اجتماعی در بازاریابی  B2B تبدیل کرده است.

توییتر و بازاریابی B2B

بهترین راه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

توییتر نیز یکی از بهترین رسانه های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان احتمالی کسب و کارهای  B2B است. با بیش از ۳۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۵۰۰ میلیون توییت در روز، توییتر بستری مناسب برای بازاریابی B2B است.

کسب و کارهای B2B می توانند از هشتگ ها و موضوعات پرطرفدار برای مشارکت در گفتگوها استفاده کرده و نقاط قوت و نیازهای مخاطبان خود را بهتر تشخیص دهند.

هرچه شرکت شما مشارکت بیشتری در تعاملات شخصی داشته باشد، به عنوان یک مارک مفیدتر و قابل اعتمادتر شناخته می شود که منجر به وفاداری و محبوبیت بیشتر برند می شود.

بسیاری از تجارت های B2B حساب های پشتیبانی مشتری را در توییتر ارائه می دهند و روابط با مشتریان را تقویت می کنند که می تواند منجر به حمایت بیشتر از طرف مشتریان شود.

توییتر همچنین منبع خوبی برای دریافت نظرات مشتریان و سنجش احساسات آنها در مورد برند است. می توانید نام ها و اصطلاحات صنعت را جستجو کنید تا ببینید مخاطبان در مورد برند شما چه می گویند و از این طریق استراتژی تولید محتوای خود را مشخص کنید.

در بازاریابی، توسعه هویت برند، متمایز بودن و نشان دادن اصالت، اهمیت ویژه ای دارد. در توییتر به عنوان یکی از بهترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی  B2B می توانید نشان دهید که چگونه برند شما منحصر به فرد و متمایز از رقبا است و چه ارزش های خاصی را به مشتریان ارائه می دهد.

فیس بوک

دلیل اهمیت شبکه های اجتماعی برای بازاریابی B2B

فیس بوک با ۱٫۸۴ میلیارد کاربر فعال روزانه، پرکاربردترین پلتفرم اجتماعی است. اگر می خواهید مخاطبان زیادی را جذب کنید، فیس بوک جایی است که بیشترین فرصت را پیدا خواهید کرد.

فیس بوک دسترسی به یک جمعیت مهم یعنی مدیران و تصمیم گیرندگان کسب و کار را در دسترس بازاریابان B2B  قرار می دهد چون طبق آمارها تصمیم گیران مشاغل ۷۴ درصد زمان بیشتری را در این سیستم عامل نسبت به سایر افراد صرف می کنند.

محتوای ویدئویی یکی از بهترین روش ها برای جلب توجه مخاطبان در فیس بوک است. این پلتفرم دارای چندین گزینه ترغیب کننده مانند Facebook Live و Facebook Watch است که کاربران برای مدت طولانی تری با آنها تعامل دارند.

مانند لینکدین، گروه های فیس بوک هم اغلب منابع ارزشمندی برای کسب و کارهای B2B جهت مشارکت در مکالمات با مدیرانی هستند که مستقیماً برای دریافت توصیه ها و نظرات به هم متصل می شوند.

بیشتر بخوانید: اکسپلور اینستاگرام چیست؟

یوتیوب

 روش‌ها برای بازاریابی B2B در شبکه‌های اجتماعی

محتوای ویدئویی به عنوان یکی از رسانه های محبوب برای بازاریابان درآمده است. تعداد مشاغلی که از ویدئو به عنوان ابزار بازاریابی استفاده می کنند از سال ۲۰۱۶ تاکنون بیش از ۴۱ درصد افزایش یافته است.

یوتیوب پرکاربردترین پلتفرم رسانه های اجتماعی B2B برای ویدئو است و ۸۷ درصد از بازاریابان ویدیویی آن را رسانه ای موثر در بازاریابی می دانند.

یوتیوب بیش از ۲ میلیارد کاربر ماهانه دارد و مردم روزانه یک میلیارد ساعت ویدئو در این پلتفرم مشاهده می کنند.

نمایشی از محصولات و توضیحات ویدیویی در مورد آنها راهی عالی برای اطلاع رسانی به خریداران بالقوه است. اگر خلاق باشید یک فیلم کوتاه می تواند ارزش محصولات شما را در قالبی بسیار سرگرم کننده و جذاب نمایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که ۴۳ درصد از خریداران B2B از ویدئوهای آنلاین برای تحقیق در مورد محصولات یا خدمات مورد نیاز در مشاغل خود استفاده می کنند.

 داستان سرایی برند در فضای B2B اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. پس فیلم های کوتاه داستان برند خود را به اشتراک بگذارید که به مشتریان شما نشان دهد شما کی هستید و چه کار می کنید. مصاحبه با کارمندان نیز برای افزودن عنصر انسانی به برند تجاری ایده ای بسیار موثر است.

سایت آپارات نمونه ایرانی یوتیوب است که در کنار آن می تواند در بازاریابی B2B موثر و مفید باشد.

اینستاگرام

اینستاگرام یکی دیگر از گزینه های برتر برای بازاریابان B2B است. بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در اینستاگرام روزانه حداقل از یک صفحه تجاری بازدید می کنند.

برای اینستاگرام باید از جذاب ترین محتوای بصری خود استفاده کنید. عکس های با کیفیت بالا، اینفوگرافیک جالب و ویدئو در اینستاگرام بهترین عملکرد را دارند.

اینستاگرام یک بستر عالی برای ارائه انواع کارهای خلاقانه ای است که برای تبلیغ و بازاریابی کسب و کارهای B2B  انجام می شود و افراد را با فیلم هایی از جشن های دفتر یا دورهمی تیم شرکت ها به پشت صحنه جذاب می برد.

بسیاری از جذاب ترین مارک های B2B در اینستاگرام از محتویات تولید شده توسط کاربران برای به اشتراک گذاشتن محتوای شخصی و معتبر در این پلت فرم استفاده می کنند.

مشارکت دادن افراد با مسابقات، نظرسنجی و هشتگ باعث افزایش تعاملات در صفحه شما می شود و خلاقیت برند تجاری شما را نشان می دهد.

اگر در حال حاضر از حضور خود در این رسانه برای بازاریابی B2B راضی نیستید باید برای آموزش اینستاگرام به تیم بازاریابی کسب و کار خود برنامه ریزی کنید.

سخن پایانی

هر پلتفرم شبکه های اجتماعی دارای ویژگی های متفاوتی است که آنها را منحصر به فرد می کند. بنابراین هر کدام از آنها می تواند برای بخشی از کسب و کار B2B موثرتر از بقیه باشد.

شرکت هایی که کارکنان خود را تشویق و مجهز به ایجاد حساب کاربری و به اشتراک گذاری تجربیات کاری خود در رسانه های اجتماعی می کنند، با این استراتژی ساده موفقیت بیشتری در بازاریابی B2B کسب می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.