از ماموریت و چشم انداز شرکت زرین‌پال تا ارائه تسهیلات مالی به پذیرندگان

از ماموریت و چشم انداز شرکت زرین‌پال تا ارائه تسهیلات مالی به پذیرندگان
از ماموریت و چشم انداز شرکت زرین‌پال تا ارائه تسهیلات مالی به پذیرندگان

«مصطفی امیری» مدیر عامل و هم‌بنیان‌گذار زرین‌ پال در ششمین قسمت از سلسله گفت‌وگوهای زنده زرین‌پال جدید، درباره‌ی مسیر آینده زرین‌پال صحبت کرد. او در ابتدای گفت‌وگو به علت به وجود آمدن نسخه‌ی پرداخت‌یاری، اشاره کرد و سپس توضیحاتی درباره‌ی سایر فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زرین‌پال از جمله زرین‌ورلد، زرین‌مارکت و امین کارت ارائه نمود. 

مصطفی امیری در انتهای سخنان خود از ارائه تسهیلات بانکی به پذیرندگان بر اساس گردش مالی خبر داد.

نسخه پرداخت‌یاری

چهارچوب پرداخت‌یاری دو سال قبل به همت معاون وقت فناوری و نوآوری بانک مرکزی شکل گرفت. جلسه‌های متعددی با بازیگران فعال حوزه شکل گرفت که احتمالا در صورتی‌که همگی تحت قوانین مشخصی فعالیت خود را ادامه دهند، مواردی مانند فیلتر شدن کسب و کارها، بسته‌شدن درگاه پرداخت و ریسک‌هایی از این دست کمتر پیش خواهد آمد. این تلاش‌ها نهایتا منجر به تشکیل چارچوب اولیه شرکت‌های پرداخت‌یاری گردید. 

از زمان تعیین این قوانین، هیچ فعالیت جدی‌ای در این زمینه انجام نشد ولی ریسک‌هایی که کسب‌وکارهایی که از خدمات زرین‌پال استفاده می‌کردند را در معرض خطر قرار می‌داد، هم‌چنان وجود داشت. اینکه به دلیل خطای یک کسب‌وکار تمامی حساب‌های بانکی و یا ترمینال‌های پرداخت یک شرکت توسط شاپرک بسته شوند از جمله این ریسک‌ها بود. بنابراین تصمیم گرفتیم در مسیری قانونی قدم برداریم که بتوانیم منافع اکثریت را تضمین کنیم. قطعا در مدل قبلی، فواید بسیار زیادی وجود داشته است و کسب‌وکارهای زیادی از آن استفاده می‌کردند. ولی در این مدل یک حسن بسیار مهم وجود دارد و به هر حال با وجود تمام اتفاقاتی که در این ۱۰ سال برای زرین‌پال افتاده است، اکنون در جایی ایستاده‌ایم که ۱۵۰,۰۰۰ کسب‌وکار فعال و متفاوت از خدمات زرین‌پال استفاده می‌کنند و عموما حفظ کردن منافع اکثریت و ارائه خدمات مورد نظر پذیرندگان به مراتب اولویت بالاتری برای ما دارد. امیدواریم با اجرای چهارچوب پرداخت‌یاری این ریسک‌ها کاهش پیدا کند و اتفاقات ناگواری که طی سال‌های قبل شاهد آن بودیم را به نحوی کنترل کنیم که منافع اکثریت در آن تامین شود.

مدیرعامل زرین‌پال در پاسخ به این سوال که زرین‌پال اکنون در چه جایگاهی در صنعت تکنولوژی پرداخت ایستاده است و چه ماموریت و چشم‌اندازی دارد می‌گوید: ما علاقه‌مندیم که زرین‌پال به عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه مالی کشور که بخشی از آن را پرداخت تشکیل می‌دهد، شناخته شود. زرین‌پال امروز یک پرداخت‌یار است که به لحاظ حجم بازار نسبت به رقبا و سایر psp ها فکر می‌کنیم جایگاه خوبی دارد. 

افزایش سهم تجارت الکترونیک در تولید ناخالص ملی (GDP) ماموریت شرکت زرین‌پال است.

سایر سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های زرین‌پال

شرکت زرین‌پال اساسا بر اساس مدل کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B) تاسیس شده است. یکی از مهم‌ترین نیازهای کسب‌وکارها دریافت پول (Money Collection) است. بالطبع یک کسب‌وکار با توجه به اندازه‌ای که دارد نیازهای متفاوتی دارد که مختصات متفاوتی از خدمات مالی را احتیاج خواهد داشت. ما سعی کرده‌ایم که بر اساس این پازل و نگرش به کسب‌وکارها سعی کنیم روی نقاطی که در زنجیره‌ی نیازهای کسب‌وکارهای خرد تا بزرگ قرار می‌گیرد سرمایه‌گذاری کنیم. مدل همکاری ما با برخی از آنها به صورت شراکت، سرمایه‌گذاری و با برخی دیگر به صورت تاسیس و راه‌اندازی کسب‌ و کار جلو برویم. ولی دایره‌ی خدمات ما در زرین‌پال به صورت B2B خواهد بود و برای خدمات B2C یک مسیر جداگانه طراحی و ترسیم کرده‌ایم. ولی عمده‌ی کارهایی که تاکنون انجام شده است با تمرکز بر روی کسب‌وکارها بوده است.

خدمات ما در زرین‌پال به صورت B2B خواهد بود و برای خدمات B2C یک مسیر جداگانه طراحی و ترسیم کرده‌ایم.

زرین ورلد، درگاه پرداخت بین‌المللی

امیری در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت تاثیر گذاری کسب‌وکارهای آنلاین بر روی تولید ناخالص ملی اشاره کرد. چرا که با توجه به حوادث آبان ماه سال گذشته، می‌توان اینطور نتیجه گرفت که احتمالا اگر کسب‌وکارهای آنلاین روی تولید ناخالص ملی تاثیر بگذارند، احتمال وقوع مجدد آن حوادث کم‌تر خواهد شد. البته اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا، سبک زندگی‌ها حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز در حال تغییر است و اهمیت اینترنت بر روی اقتصاد و … بیش‌ از پیش شده است.

در هم‌چین شرایطی ما به این فکر افتادیم که دریچه‌ی جدیدی به روی کسب‌وکارها باز کنیم و آن‌ها تنها به بازار بسته‌ی ایران فکر نکنند. خدماتی که متخصصین کشور ما ارایه می‌دهند در ابعاد بین‌الملی می‌تواند هم‌پای استانداردهای جهانی باشد. این صورتی‌ است که شاید زمینه‌ی صادرات کالا زیاد وجود نداشته باشد ولی صادرات خدمات سهل‌تر است. استفاده از رمز ارزها و مدلی که در انتقال پول به سبک بین‌الملی شکل خواهد گرفت، مدل محتومی است که نمی‌توانیم از آن فرار کنیم. امیری در ادامه گفت: به نظر من در کمتر از ۵ سال کلیه‌ی قواعد انتقال پول تغییر خواهد کرد. ما در محصول زرین‌ورلد با تمرکز بر روی بازار رمز ارزها سعی داریم تا برای افرادی که داخل ایران قصد دارند محصول و یا خدمتی را صادر کنند، دریچه‌ی جدیدی باز کنیم. این محصول زمینه‌های جدید دیگری هم خواهد داشت که در مراحل نهایی‌سازی محصول هستیم.

او در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌ها بر روی انتقال وجه با زرین‌پال تاثیر می‌گذار یا خیر، پاسخ داد که زرین‌پال جز لیست تحریم‌ها قرار ندارد. ما حتی در نظر داریم مشابه مکانیزم‌های شتابدهی، به کسب‌وکارهایی که قصد فروش بین‌الملی دارند کمک کنیم.

محصول زرین‌ورلد بر اساس انتقال وجه به وسیله‌ی روز ارزها توسعه داده شده که در مراحل نهایی سازی محصول قرار داد.

حقیقت این است که داشتن درآمد ارزی تنها منوط به داشتن درگاه پرداخت ارزی نیست، اما از ناحیه‌ی پرداخت، کسب‌وکارها می‌توانند با خیالی آسوده از از زرین‌ورلد استفاده کنند.

امین‌کارت

مدیرعامل زرین‌پال ابتدا در ادامه ضمن عذرخواهی از تمامی پذیرندگان بابت دیرکرد تحویل زرین‌کارت، عنوان نمود که ما از سال قبل طبق مدلی که پیش‌بینی کرده‌بودیم با بانک‌های بزرگ تعامل کردیم که متاسفانه در قسمت اجرا  و عملیات به مشکل برخورد کردیم.

مجموعه‌ی امین‌کارت با هدف برآورده کردن چندین نیاز مشخص ایجاد شد. ما در ابتدا نیازهایی که از جنس سرویس کارت بود را در کسب‌وکارها شناسایی کردیم. برای مثال: کسب‌وکارهایی که قصد دارند تا کارت با طرح و لوگو خود را داشته باشد و بازار توریست بخشی از این بازارها بودند. اما به دلیل شرایط کرونا، در بخشی از بازار تغییراتی داشت که پیش‌بینی ناپذیر بود. ما دریافت کارت بانکی برای اتباع خارجی را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در امین‌کارت تعریف کردیم، که تاکنون به خوبی در این مسیر پیش رفته‌ایم. 

ما دریافت کارت بانکی برای اتباع خارجی را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در امین‌کارت تعریف کردیم، که تاکنون به خوبی در این مسیر پیش رفته‌ایم.

زرین‌مارکت

هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال در ادامه به اهمیت کسب‌وکارهای اینستاگرامی اشاره کرد و گفت این نوع کسب‌وکارها نیازهای مشخصی دارند که برای آن‌ها راه‌حل مشخصی وجود دارد. پیش‌تر محصول زرین‌لینک به برآورده کردن نیازهای ابتدایی این کسب‌وکارها می‌پرداخت که در زرین‌مارکت به صورت گسترده‌تر به آن پرداخته‌ شده است. دریافت سابقه‌ی خرید، تسهیل رویه‌ی ارسال کالا و ایجاد یک اتوماسیون ساده از جمله نیازهایی بود که موجب شکل‌گیری زرین‌مارکت شد. به نظر می‌رسد ماجرا کرونا چند سالی همراه ما خواهد بود و به نظر می‌رسد این بازار در حال گسترش است و این امر برای زرین‌پال اهمیت زیادی دارد.

زرین‌مارکت به صورت گسترده به رفع نیازهای کسب‌وکارهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد.

امیری در ادامه به اهمیت کیف پول در زرین‌پال اشاره کرد و آن را به عنوان مزیت اصلی زرین‌پال برشمارد. او می‌گوید: به علت نسخه‌ی پرداخت‌یاری، کیف پول عملا متوقف شده است. اما امروز با توجه به تصویب قوانین جدید توسط بانک مرکزی، امکان حضور قانون‌مند در این زمینه نیز وجود دارد.

امیری در انتهای گفت‌وگوی خود به پرسش کاربران پیرامون روش استراتژی حذف رقبا در زرین‌پال پاسخ داد و عنوان کرد که فعالیت رقبا و حتی اتحاد آن‌ها تحت فعالیت‌های انجمنی به صورت کلی موجب گسترده‌تر شدن بازار می‌شود.

هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که آیا زرین‌پال قصد ارائه تسهیلات به پذیرندگان را دارد یا نه، پاسخ داد که قصد داریم از انتهای مهرماه که آغاز صدور زرین‌ کارت جدید خواهد بود تا ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب کارت اعتباری، به پذیرندگان تسهیلات اعطا کنیم. این همکاری بر اساس مدلی است که با بانک‌ها تعریف شده است و امیدواریم که بتوانیم خدمات مناسبی عرضه کنیم. یکی از مواردی که در رتبه اعتباری پذیرنده‌ها تاثیر خواهد گذاشت، گردش مالی است که آنها نزد ما دارند و این مدل کارت اعتباری بر اساس این خواهد بود که مبلغ تسهیلات تنها صرف گسترش کسب‌وکار گردد و امیدواریم که بتوانیم خدمات بانکی را در اختیار کسب‌وکارهای خرد و متوسط قرار دهیم.

قصد داریم هم‌زمان با صدور زرین‌کارت‌های جدید، تا ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب کارت اعتباری، به پذیرندگان تسهیلات اعطا کنیم.

او هم‌چنین به این پرسش که آیا زرین‌پال به دنبال تاسیس بانک است یا خیر، این‌گونه توضیح داد که شرایط و دانش تاسیس بانک را نداریم ولی از آنجایی‌که مفهوم بانک و مدل ذهنی افراد در طول زمان تغییر کرده است، سعی داریم به عنوان یک شرکت تکنولوژی محور در کنار باقی بانک‌ها ارزش آفرینی کنیم.

قصد داریم به عنوان یک شرکت تکنولوژی محور در کنار باقی بانک‌ها ارزش آفرینی کنیم.

او در انتها به این نکته اشاره کرده که جایگاهی که امروز زرین‌پال دارد، حاصل یک تلاش ده ساله است که علی‌رغم تمام فشارها ادامه داشته است و خدمات خود را با افتخار به پذیرنده‌ها ارایه نماید، که این بزرگ‌ترین دارایی زرین‌پال است.

9 دیدگاه

  1. مرسی، خدا قوت

  2. موفق و پیروز باشید ??

  3. سلام خسته نباشید
    سایت خیلی خوبی دارید موفق و پیروز باشید

  4. مطلب خیلی خوب و مفیدی بود متشکرم

  5. سایت خیلی خوبی دارید
    موفق و پیروز باشید
    سپاس

  6. ممنون از زرین پال و محتوای جالبتون

  7. خیلی عالی بود
    برای مشاوره سئو سایت میتونین به سایت من مراجعه کنین

  8. با سلام
    علت این نمایش ها و سیاه بازی های تیم شما چیست؟
    چرا سعی دارید عملکرد رو مثبت نشون بدین؟؟؟
    چرا از عملکرد تیمتون نمیگید که پول ملت رو از رقم کوچک تا بزرگ نمیدین؟ و فقط پشتیبانی شما ملت رو سرکار میذارن و میگن به زودی درست میشه. برای نمونه یک ماه هست از ۱۸ دی سال ۹۹ بنده برداشت زدم و خسته شدم بس زنگ زدم و سرکار گذاشتن. بارها تیکت زدم تماس گرفتم. همکاراتون شاملو، اله قلی، فلاحتی، درویش نیا و … در جریان هستنو همگی میگن ارجاع دادیم به سوپروایزر آقای نورافشان. آقای نور افشان یعنی یک ماه هست وقت ندارن مشکل امثال مارو ببینن؟ مسئولیت رسیدگی دست کی هست؟ باید حضوری تو این کرونا بیایم؟؟
    دارید مارو با این رفتار تنبیه میکنید که چرا زرین پال رو انتخاب کردیم؟
    مبلغ من مهم نیست مهم دروغ هاتون و سرکارگذاشتن هست. و همینطور دارید ادامه میدین.
    چون حساب قدیمی و مشتری قدیمی هستم باید پول بلوکه بشه؟ گناه من و امثال من از عدم مدیریت شما چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.