کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارتخوان چیست؟

کد پذیرنده و کد پایانه
کد پذیرنده و کد پایانه

کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه دو کدی هستند که می توانند بسیاری از مشکلات شما را پس از پرداخت ناموفق و یا اشتباه برطرف کنند. این کدها اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می دهند که در صورت ندانستن آنها ممکن است دچار خسارات مالی شوید. البته پرداخت از طریق یک درگاه پرداخت امن، راحت و سریع مانند زرین پال مانع از ایجاد بسیاری از مشکلات می شود، اما گاهی مجبور هستید از طریق کارتخوان های موجود در فروشگاه ها پرداخت را انجام دهید. در این شرایط ممکن است با مشکلاتی روبرو گردید که دانستن کد پذیرنده و کد پایانه کمک زیادی برای حل آنها می کند.

کد پذیرنده چیست؟

کد پذیرنده کدی است که به فرد خریدار کارتخوان اختصاص داده می شود. افراد می توانند تعداد زیادی کارتخوان بخرند و در جاهای مختلف از آنها استفاده کنند. اما فرقی نمی کند که هر فرد چه تعداد کارتخوان داشته باشد، در هر حال کد پذیرنده او تنها یکی است. با پیگیری کد پذیرنده به اسم و فامیل مشخصی می رسید که صاحب کارتخوانی است که شما در آن کارت کشیده اید.

کد پایانه (کد ترمینال) چیست؟

دریافت کد پذیرنده

کد پایانه کدی است که مربوط به خود دستگاه کارتخوان است. هر دستگاه کارتخوان یک کد مخصوص به خود دارد. ممکن است یک کد پذیرنده دارای تعداد زیادی کد ترمینال باشد که به تعداد کارتخوان هایی که آن فرد خاص در اختیار دارد اشاره می کند. اگر شما فقط کد پذیرنده را داشته باشید و کد ترمینال را نداشته باشید، می توانید صاحب دستگاه را پیدا کنید، اما اگر او دارای چندین دستگاه کارتخوان باشد، مثلا یک فروشگاه زنجیره ای داشت باشد، نمی توانید ثابت کنید که در مغازه او کارت کشیده اید و با مشکل روبرو شده اید. اگر هم بخواهید ثابت کنید ممکن است این پروسه طولانی باشد. اما با دانستن کد پایانه، می توانید کد پذیرنده را نیز با کمی دردسر پیدا کنید. چون مشخص است که کارتخوان با شماره ترمینال خاص به چه کسی تعلق دارد.

در چه مواردی به کد پذیرنده و کد پایانه نیاز دارید؟

معمولا در شرایط معمول به کد پذیرنده و کد پایانه نیازی نیست. اما وقتی دچار مشکلی می شوید به کد پذیرنده و کد پایانه نیاز خواهید داشت. مثلا فرض کنید دستگاه کارتخوان به درستی کار نکرده، اما مبلغ از حساب شما کم شده و در 72 ساعت بعد هم به حساب شما برنگشته است. در این شرایط باید راهی برای ثابت کردن اینکه از کدام دستگاه استفاده کرده اید و چه اتفاقی افتاده است داشته باشید. کد پذیرنده و کد پایانه در این شرایط شما را از ضرر و زیان مالی نجات می دهند.
همچنین، ممکن است هنگام پرداخت در کارتخوان، یک صفر اضافه زده باشید و مقادیر زیادی پول از حساب شما به حساب فروشنده منتقل شده باشد و فروشنده نیز زیر بار نرود. در این شرایط برای پیگیری پول منتقل شده و ثابت کردن اینکه شما این مبلغ را در تاریخ خاص اشتباها به حساب فروشنده منتقل کرده اید نیاز به کد پذیرنده و کد پایانه دارید.
نیاز به کد پذیرنده و کد پایانه همیشه در شرایطی نیست که فروشنده تمایلی نداشته باشد پول شما را باز گرداند. برخی اوقات ممکن است تراکنش شما دچار مشکل شده باشد، اما ندانید که کجا کارت کشیده اید تا به آنجا مراجعه کنید. در این حالت کد پذیرنده و کد پایانه به شما کمک می کند تا از طریق بانک یا قوه قضائیه، فرد صاحب دستگاه و آدرس مغازه ای را که در آن کارت کشیده اید پیدا کنید.
خوب بیایید به سراغ پاسخ این پرسش مهم برویم که چطور می توانید کد پذیرنده و کد پایانه را پیدا کنیم؟

نحوه دسترسی و دریافت کد پذیرنده و کد پایانه

برای دسترسی به کد پذیرنده و کد پایانه چند راه دارید که در این جا آنها را بررسی می کنیم.

1. بررسی فیش

همیشه فیش کارتخوان خود را چند روز نگه دارید تا اگر دچار مشکل شدید بتوانید آن را حل کنید. معمولا کد پذیرنده و کد پایانه در بالای رسید کارتخوان نوشته شده است. گاهی تنها کد پایانه درج شده که البته با استفاده از آن می توان پذیرنده را نیز پیدا کرد.

2. بررسی حساب بانکی

بسیاری از نرم افزارهای بانکی مانند بانک سامان، اطلاعاتی را از تراکشن هایی که انجام داده اید در اختیار شما قرار می دهند. با مراجعه به ریز تراکشن ها می توانید تراکنش مشکل دار را پیدا کنید و در توضیحات شماره کد پایان ها را بیابید. کد پایانه معمولا با نام «شماره پایانه » در توضیحات تراکنش آورده شده است. ممکن است برخی از بانک ها علاوه بر شماره پایانه، شماره پذیرنده را نیز نشان دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پیدا کردن این دو کد با این روش به بانک خود مراجعه کنید

3. بررسی کارتخوان

این روش در زمانی به کار می آید که شما به کارتخوانی که از طریق آن پول را منتقل کرده اید دسترسی داشته باشید. معمولا همه انواع کارتخوان ها در منوی خود دارای بخشی برای مشاهده کد پذیرنده و کد پایانه هستند. پس اگر فیش خرید خود را ندارید، اما به دستگاه دسترسی دارید، این دو کد را از منوی دستگاه استخراج کنید.

کد ترمینال کارتخوان

بیشتر بخوانید: پایانه فروش (دستگاه POS) چیست؟

پس از پیدا کردن کد پذیرنده و کد پایانه چطور مشکل ایجاد شده را حل کنیم؟

پس از پیدا کردن کد پذیرنده و کد پایانه از یکی از سه روش زیر، می توانید مشکل تراکنش ایجاد شده را به روش های زیر حل کنید:

  1. با در دست داشتن فیش به سراغ فروشنده بروید و مشکل ایجاد شده را با او مطرح کنید. در بسیاری از مواد مشکل در همین مرحله حل می شود. اگر فروشنده به حرف شما توجه نکرد و یا آدرس فروشگاه را نمی دانید مراحل بعدی را در پیش بگیرید.
  2. دوباره به فیش خودتان نگاه کنید. در بسیاری از موارد شماره تلفن، نام فروشگاه و یا کد پستی آن روی فیش کارتخوان موجود است. با استفاده از این اطلاعات می توانید فروشنده را پیدا کنید و با نشان دادن فیش مشکل را به شکل مسالمت آمیز حل کنید. اما اگر در این مرحله هم موفق نشدید می توانید مراحل بعدی را در پیش بیرید.
  3. با داشتن کد پذیرنده و کد پایانه به بانک مراجعه کنید تا بتوانید از طریق این شماره ها تراکشن اشتباه را ثابت کرده و یا آدرس فروشنده را پیدا کنید. البته ممکن است بانک برای پیگیری بیشتر شما را به قوه قضاییه ارجاع دهد. اما در هر حال با داشتن این دو شماره می توانید از طریق مراجع قضایی مشکل را پیگیری کرده و یا آدرس پذیرنده را پیدا کنید.
  4. با در دست داشتن کد پذیرنده و کد پایانه به طور مستقیم به مراکز قوه قضائیه مراجعه کنید تا مشکل خود را به شکل مستقیم پیگیری نمایید.

آیا می توان از طریق نام فروشگاه شماره پایانه را یافت؟

یافتن نام فروشگاه از شماره پایانه

بیشتر بخوانید: علت تراکنش ناموفق چیست؟

شماره پایانه نشان دهنده دستگاه خاصی است که شما در آن کارت کشیده اید. دستگاه های کارتخوان ممکن است سیار باشند و یا ثابت. دستگاه های ثابت در مکان خاصی قرار دارند، اما دستگاه های سیار اینطور نیستند. بنابراین، اگر بخواهید از طریق شماره ترمینال نام فروشگاه را پیدا کنید، ممکن است به نتیجه نرسید، چون ممکن است کارتخوان به نام فروشگاه ثبت نشده باشد و در محل های مختلف در گردش باشد. اما گاهی برخی از کارتخوان های ثابت، مخصوصا انواعی از کارتخوان که به شکل امانی به وسیله بانک ها به صاحبان کسب و کار داده می شوند، برای محل خاصی ثبت شده باشند و شما می توانید از طریق شماره پایانه، نام فروشگاه را پیدا کنید.

البته ممکن است پیدا کردن نام فروشگاه با استفاده از شماره پایانه به شکل مستقیم امکان پذیر نباشد، اما معمولا می توانید با پیدا کردن صاحب کارتخوان، فروشگاه او را هم پیدا کنید. بسته به مشکلی که برای شما پیش آمده، ممکن است این پروسه بسیار آسان و یا بسیار سخت باشد. با این حال، پیدا کردن نام فروشگاه معمولا در اولویت نیست. همین که شما بتوانید ثابت کنید که با استفاده از دستگاه خاصی که به فرد خاصی تعلق دارد، تراکشن اشتباهی را انجام داده اید، می توانید در پیگیری های قضایی مشکل خود را حل کنید و دیگر نیازی به پیدا کردن نام فروشگاه نیست.

سخن آخر

کد پذیرنده و کد پایانه دو کدی هستند که معمولا بر روی فیش کارتخوان نوشته شده اند. کد پذیرنده کدی است که به صاحب دستگاه تعلق دارد. این کد یکتاست و هویت صاحب دستگاه را مشخص می کند. کد پایانه کدی است که به دستگاه تعلق دارد. اگر تراکنشی که با کارتخوان خاصی انجام داده اید دچار مشکل شده است و یا پول بیشتر و یا کمتری را پرداخت کرده اید، می توانید با داشتن این دو کد، کارتخوان و فرد صاحب آنرا پیدا کرده و مشکل خود را حل کنید. اگر هم صاحب کارتخوان به شما در حل مشکل کمکی نکرد، می توانید مشکل را از طریق مسیرهای قضائی پیگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.