پایانه فروش (دستگاه POS) چیست؟ و انواع دستگاه کارتخوان کدام است؟

پایانه فروش
پایانه فروش

در این مقاله قصد داریم در مورد پایانه فروش (دستگاه POS) صحبت کنیم و از نزدیک با انواع مختلف پایانه فروش آشنا شویم. انواع پایانه فروش که با نام دستگاه پوز آنها را می شناسیم در مغازه ها، فروشگاه ها، متروها، سینماها، ورزشگاه های و مجموعه های مختلف وجود دارند و ما روزانه با آنها سروکار داریم. اساس کار پایانه فروش به زبان ساده، برداشت پول از حساب شما و انتقال آن به حساب پذیرنده یا همان مالک دستگاه پوز است. پایانه فروش انواع مختلفی دارد که هر کدام برای کسب و کارهای مختلفی طراحی و سفارشی سازی شده اند. برای آشنایی بیشتر با انواع پایانه فروش، اساس کار و ویژگی های آنها، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

پایانه فروش (دستگاه پوز) چیست؟

دستگاه پوز چگونه کار میکند

پایانه فروش یا همان دستگاه های پوز، تراکنش ها را تسهیل می کند و به مشتریان امکان خرید و پرداخت هزینه ها در لحظه با کارت اعتباری را می دهد. POS اغلب به عنوان یک پایانه فروشگاه داخلی در نظر گرفته می شود. با این حال، سیستم های پوز مجازی نیز وجود دارند که اغلب برای خرید آنلاین استفاده می شوند.
به عبارت ساده، دستگاه پوز به مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارها گفته می شود که با انواع سیستم های پرداخت، ارتباطات تلفنی و اینترنتی و سیستم های بانکی سازگار و در ارتباط بوده و امکان برداشت و انتقال خودکار مبلغ تراکنش ها از حساب خریدار به حساب مالک پایانه فروش را برای سیستم بانکی فراهم می کند.
انواع پایانه فروش به دلیل راحتی و سهولت استفاده به سرعت جایگزین صندوق‌های سنتی و قدیمی پول شده و آنها را از رده خارج کردند. امروزه کمتر فروشگاهی را در سطح شهر و حتی روستاها پیدا می کنید که به یکی از انواع پایانه فروش مجهز نباشند.
پایانه فروش مزایای بسیاری برای کسب و کارها به همراه دارد. برای مثال برخی از سیستم‌های POS سیار هستند، که امکان پرداخت هزینه خدمات و کالاها در محل مشتری (مانند درب منزل مشتری، پای میز مشتری در رستوران و هر مکانی که مشتری از شما بخواهد) را فراهم می کنند.

پایانه فروش چگونه کار می کند؟

هنگامی که از یک کارت اعتباری برای پرداخت هزینه خرید خود استفاده می کنید، پایانه فروش (دستگاه POS) ابتدا نوار مغناطیسی کارت شما را می خواند تا به اطلاعات پرداخت نظیر هزینه تراکنش و اطلاعات حساب مالک پایانه فروش و همچنین اطلاعات حساب شما دسترسی پیدا کند. این اطلاعات شامل شماره حساب بانکی، شماره کارت، موجودی کارت و مبلغ تراکنش است.
پس از بررسی موجودی کارت شما و پس از وارد کردن رمز کارت، انتقال پول از حسابی به حساب دیگر انجام می شود. تراکنش ثبت می شود و رسید چاپی یا ایمیلی و پیامکی برای خریدار ارسال می شود. انواع مختلفی از پایانه فروش سیار و ثابت وجود دارند که هر کدام برای دسته ای از مشاغل مناسب هستند.
دستگاه های پوز ثابت اغلب برای رستوران های بزرگ و فروشگاه های زنجیره ای مناسب هستند، در حالی که اکثر مشاغل متوسط و خرده فروشی از پایانه فروش سیار برای کشیدن کارت استفاده می کنند.

قیمت، عملکرد و کاربر پسند بودن معیارهای مهمی برای خریداران سیستم POS هستند. در دنیای به هم پیوسته رو به رشد، امنیت سیستم ها نیز بسیار مهم است. در ادامه با رایج ترین انواع پایانه فروش و ویژگی های هر کدام به تفکیک آشنا خواهیم شد.

برداشت با pos یعنی چه

بیشتر بخوانید: مالیات دستگاه پوز چقدر است؟

انواع دستگاه پوز و ویژگی های هر کدام

انواع مختلفی از POS (نقطه فروش) وجود دارد. با این حال تکنولوژی، روش استفاده و اجرای سیستم پوز را تغییر داده و انقلابی ایجاد کرده است.
بسیاری از شرکت ها از سیستم های پوز سنتی به سیستم های پوز مبتنی بر ابر (Cloud-based POS system) کوچ کرده اند. سیستم‌های POS سنتی داده‌ها را در سرویس‌های محلی در محل کارتخوان ذخیره می‌کنند. سیستم‌های پوز مبتنی بر ابر اکنون داده‌ها را روی سرورهای راه دور با سطوح بالایی از امنیت ذخیره می‌کنند. این داده ها را می توان در چندین دستگاه جستجو کرد و به راحتی قابل دسترسی هستند. قبل از انتخاب نوع دستگاه کارتخوان، بدانید که آیا یک پوز سنتی می خواهید یا یک POS مبتنی بر ابر.
۵ نوع رایج و مختلف از سیستم های پوز که کسب و کار شما می تواند از آنها استفاده کند، به صورت زیر هستند:
• سیستم POS دسکتاپ
• سیستم POS دستی
• سیستم POS تلفن همراه
• دستگاه پوز ابری (Cloud-based POS system)
• POS چند کاناله

سیستم پوز دسکتاپ یا رومیزی (Desktop POS System)

سامانه پایانه فروشگاهی چیست

یک پایانه فروش رومیزی در اصل یک کامپیوتر است که از نرم افزار POS استفاده می کند و به کشوی پول متصل است. سیستم های پوز رومیزی بسیار قابل تنظیم هستند و انواع مختلفی از نرم افزارهای POS را اجرا می کنند.
شما به اینترنت دسترسی خواهید داشت و می توانید سیستم را با به روز رسانی های جدید یا سخت افزار خارجی ارتقا دهید. سیستم‌های پوز رومیزی «plug and play» نیستند. در حالی که آنها تطبیق پذیری بالایی داشته و خدمات متنوعی را ارائه می دهند، اغلب به پشتیبانی IT نیاز دارند و ممکن است مدتی طول بکشد تا کارکنان با نحوه کار با دستگاه آشنا شوند.
پایانه فروش رومیزی یا دسکتاپ برای مشاغل بزرگ مانند فروشگاه های زنجیزه و مراکز خرید شلوغ عالی است.

POS دستی (Handheld POS System)

POS دستی یک دستگاه پوز سیار است که می تواند توسط کارکنان برای پردازش تراکنش ها از نقطه ای به نقطه دیگر جاب‌جا شود. این پایانه فروش که رایج‌ترین نوع آن است و شما با انواع آنها در نانوایی ها و سوپرمارکت ها سروکار داشته اید، می توانند سفارش ها را دریافت کنند، پرداخت های کارتی را پردازش کنند و رسید تراکنش را چاپ کنند. این دستگاه POSها گزینه های عالی برای رستوران ها، سوپرمارکت ها، نانوایی ها، میوه فروشی ها، کامیون های حمل غذا و مشاغل سیار هستند.

سیستم پوز موبایل (Phone POS System)

سیستم POS موبایل یک سیستم پوز قابل حمل و مدرن است. در این نوع از دستگاه پوز، نرم افزار پایانه فروش بر روی سخت افزار موبایل مانند تبلت یا گوشی هوشمند اجرا می شود. یک سیستم پوز موبایلی برای ارائه خدمات به مشتریان در حین خرید عالی است. همکاران فروش می توانند محصولات و پروفایل های مشتریان را از یک POS دستی برای بررسی موجودی و ارائه توصیه های شخصی جستجو کنند.

با این نوع سیستم POS، مشتریان مجبور نیستند برای تکمیل خرید، فرایند خرید را متوقف کنند. در عوض، هر کارمندی که دارای سیستم تلفن همراه است می‌تواند مشتریان را از هر نقطه‌ای در فروشگاه سرویس دهی کند. سیستم‌های پوز تلفن همراه برای تجربه‌های فروش پاپ‌آپ مانند بازارها عالی هستند.

ویژگی ها و مزایای کلیدی پایانه فروش موبایلی به شرح زیر است:

• سخت افزار شیک و قابل حمل
• قابلیت های خط شکن
• هر کارمند می تواند به عنوان یک نقطه پرداخت عمل کند
• در بسیاری از موارد دارای کارتخوان داخلی است
• مجموع خرید، از جمله مالیات و تخفیف را محاسبه کنید
• پردازش پرداخت برای انواع پرداخت ها
• سخت افزار آشنا و آسان برای استفاده
• می تواند همراه با یک اسکنر بارکد داخلی باشد که شمارش موجودی را آسان می کند
• ویژگی های مدیریت موجودی
• گزینه های مختلف انجام خرید، مانند ارسال به خانه یا پرداخت در محل و جمع آوری
• ادغام با ابزارهایی که از قبل در سیستم فروشگاهی شما حضور دارند
• قابلیت های گزارش دهی و تحلیلی که به اطلاع رسانی تصمیمات تجاری کمک می کند

دستگاه کارتخوان چیست

بیشتر بخوانید: پرداخت با QR کد

سیستم POS مبتنی بر ابر (Cloud-based POS system)

سیستم POS مبتنی بر ابر سیستمی است که در آن داده‌ها به جای یک دستگاه یا شبکه محلی در فضای ابری ذخیره می‌شوند. این بدان معنا است که شما می توانید از هر جایی به داده های کسب و کار دسترسی داشته و تغییراتی ایجاد کنید.
اکثر سیستم های POS مدرن مبتنی بر ابر هستند. از آنجایی که می توان به داده ها از هر جایی دسترسی داشت، این سیستم نسبت به سیستم پوز قدیمی در برابر نقض های امنیتی آسیب پذیرتر است. همچنین از آنجایی که برای ارسال داده‌ها به اتصال اینترنت متکی است، ممکن است در صورت قطع شدن اینترنت، سیستم از کار بیفتد.مانند دیگر سیستم‌های پوز مدرن، این سیستم معمولاً بر روی سخت ‌افزار قابل حمل کار می‌کند.

ویژگی ها و مزایای کلیدی پایانه فروش ابری به شرح زیر است:

• داده های کسب و کار در فضای ابری ذخیره می شوند، به این معنی که می توانید از هر کجا به آن دسترسی داشته باشید
• می توانید از هر جایی در کسب و کار خود تغییراتی ایجاد کنید
• سخت افزار شیک و آشنا
• پردازش پرداخت برای انواع پرداخت ها
• ویژگی های مدیریت موجودی
• گزینه های مختلف انجام خرید
• ادغام با ابزارهایی که از قبل در سیستم فروشگاهی شما هستند
• گزارش گیری و ویژگی های تحلیلی پیچیده

POS چند کاناله (Multichannel POS)

دستگاه pos چیست

سیستم های POS چند کاناله به شما امکان می دهد فروش را به صورت آنلاین و در فروشگاه انجام دهید. این بدان معنا است که دستگاه پوز با ویژگی های آنلاین شما (وب سایت) و ویژگی های فیزیکی شما (POS موبایلی و تبلتی) یکپارچه می شود. کسب و کار شما از دریافت سفارشات آنلاین باز نمی ماند و مجبور نیستید برای خرید آنلاین در سیستم پوز دیگری ثبت نام کنید. همه چیز را می توان در یک نرم افزار گنجاند. به این معنی که می توانید داده ها را استخراج کنید و به راحتی گزارش گیری کنید. دستگاه کارتخوان چند کاناله عالی برای مشاغل خرده فروشی یا رستوران های متوسط است.

جمع بندی

در این مقاله با انواع دستگاه پوز یا همان پایانه فروش آشنا شده و مشخصات و ویژگی های هر کدام را بررسی کردیم. اکنون که با کاربردهای مختلف انواع پایانه فروش آشنایی دارید، بهتر می توانید دستگاه پوز مناسب برای کسب و کارتان را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.