کارت پیش پرداخت (PrePaid Card) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کارت پیش پرداخت
کارت پیش پرداخت

کارت پیش پرداخت ( PrePaid Card)، یک نوع کارت اعتباری ارزی بین‌المللی است که مشابه یک کارت بانکی ایرانی عمل می‌کند؛ با این تفاوت که به هیچ حساب بانکی متصل نیست و از اعتبار آن می‌توان برای خرید از سایت‌ها و فروشگاه‌های خارجی استفاده کرد. این نوع کارت‌ها که در دو نوع فیزیکی و دیجیتالی عرضه می‌شوند، به دلیل تحریم‌هایی که در ایران وجود دارد فقط به صورت مجازی برای خرید از سایت‌ها و درگاه‌‌های آنلاین خارجی و انتقال ارز قابل استفاده‌اند.
ما در ادامه این مقاله، قصد داریم به موضوعاتی همچون پری پید کارت چیست؟ انواع و کاربرد پری پید کارت، مزایا و معایب آن و همچنین نحوه دریافت کارت پیش‌پرداخت بپردازیم

پری پید کارت (PrePaid Card) چیست؟

کارت پیش پرداخت از کارت‌های پرداخت ارزی قابل شارژ است که از آن می‌توانید مشابه دبیت کارت‌ها و کردیت کارت‌ها برای پرداخت‌های آنلاین یا حضوری استفاده کنید. برای استفاده از این کارت‌ها، ابتدا لازم است تا موجودی کارت خود را از قبل شارژ کنید و بعد می‌توانید تا سقف موجودی کارت از آن برداشت کنید.

پری پید کارت چیست

پری پید کارت‌ها، یک جایگزین عالی برای کردیت کارت‌ها به شمار می‌آیند که به حساب بانکی نیاز ندارند و بدهی ایجاد نمی‌کنند. علاوه بر این، در زمان صدور کارت PrePaid، برخلاف کردیت کارت، سابقه مالی درخواست کننده کارت بررسی نمی‌شود. درواقع، این کارت‌ها بیشتر برای جوان‌ها و دانشجویانی مناسب‌اند که می‌خواهند نحوه خرج کردن پولشان را مدیریت و کنترل کنند.

انواع کارت‌ پیش‌ پرداخت

کارت های پیش پرداخت مانند ویزاکارت و مسترکارت در اشکال مختلفی عرضه می‌شوند. درک تفاوت میان کارت‌های مجازی، فیزیکی و سایر پری پید کارت‌ها می‌تواند به شما در انتخاب نوع کارت متناسب با نیازتان کمک کند.

1.کارت مجازی

کارت پیش پرداخت مجازی از راه‌حل‌های پرداخت دیجیتالی است که فقط به صورت الکترونیکی عرضه می‌شود و در تراکنش‌های آنلاین کاربرد دارد. این کارت‌ها وجود فیزیکی ندارند و در انواع ویزاکارت یا مسترکارت مجازی، امریکن اکسپرس و مینت کارت عرضه می‌شوند.

2.کارت فیزیکی

کارت‌های پیش‌پرداخت فیزیکی همانند کارت‌های بانکی ایرانی هستند که قابلیت استفاده در دستگاه پوز یا ATM خارج از کشور را دارند. این کارت‌ها نسبت به کارت‌های مجازی از مزیت‌های بیشتری برخوردارند و علاوه بر خریدهای حضوری برای معاملات آنلاین هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کارت‌ها، همچنین قابل شارژ مجدد هستند و در صورت نیاز به پول بیشتر، امکان اضافه کردن به موجودی کارت وجود دارد.
نحوه استفاده از این کارت‌ها درست مثل استفاده از کارت‌های بانکی است. به سادگی می‌توانید آن‌ها را در دستگاه پوز بکشید و در صورت نیاز، پین آن را وارد کنید.

3.کارت توکنایز

کارت پیش پرداخت توکنایز، نوع جدیدی از کارت PrePaid است که از توکن‌های دیجیتالی برای تسهیل تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این توکن‌ها به دلیل این که فقط برای یک تراکنش، معتبر هستند، امنیت بالایی دارند. این کارت‌ها، همچنین همه‌کاره هستند و می‌توانند هم برای خرید حضوری و هم آنلاین استفاده شوند.

4.کارت عمومی قابل شارژ

این کارت پیش پرداخت، قابلیت شارژ مجدد دارد و می‌توانید از آن در جاهایی که کارت‌های نقدی یا کردیت کارت پذیرفته می‌شود، استفاده کنید.

5.گیفت کارت

این کارت‌های پیش‌پرداخت با اعتبار مشخصی شارژ می‌شوند و اغلب در فروشگاه‌های خاص قابل استفاده‌اند که می‌توانید آن‌ها را به دوستان یا خانواده‌تان هدیه بدهید.

هزینه‌ی کارت های پیش پرداخت چقدر است؟

6.کارت سفر

این کارت پیش پرداخت برای استفاده در سفر طراحی شده است و اغلب مزایایی مثل عدم کارمزد برای تراکنش‌های خارجی و بیمه مسافرتی را ارائه می‌دهد.

کاربرد کارت های پیش پرداخت

امروزه، استفاده از کارت های پیش پرداخت به عنوان یک ابزار مالی همه‌کاره در بین عموم مردم بسیار رایج شده است. کارت پیش پرداخت همانند دیگر کارت‌های اعتباری عمل می‌کند و به طور معمول در خریدهای حضوری یا آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این کارت‌ها، کاربردهای زیادی دارند که در ادامه مطلب، برخی از محبوب‌ترین موارد استفاده آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

• خرید آنلاین: با استفاده از کارت PrePaid، امکان خرید از سایت‌های خدماتی مثل اقامتگاه‌ها، بلیط هواپیما و فروشگاه‌های آنلاین مثل آمازون فراهم می‌شود.

• خرید حضوری: از کارت پیش پرداخت می‌توان در اکثر فروشگاه‌ها یا مراکز خدماتی بین‌المللی استفاده کرد.

• هزینه‌های کمک تحصیلی: از کارت پیش پرداخت می‌توان برای ارائه هزینه‌های کمک تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده کرد.

• سفرهای خارجی: کارت‌های پیش‌پرداخت را می‌توان در سفر به عنوان راهی مطمئن و راحت برای خرید یا برداشت پول نقد استفاده کرد.

• سیستم حمل‌ونقل: سیستم‌های حمل‌ونقل بین‌المللی می‌توانند از کارت پیش پرداخت به عنوان راهی برای پرداخت کرایه به جای پول نقد استفاده کنند.

• هدایای شرکتی: کارت پیش پرداخت می‌تواند به عنوان هدایای شرکتی برای تشویق کارمندان و مشتریان به ایجاد روابط پایدار با شرکت در نظر گرفته شود.

مزایای کارت‌ پیش‌ پرداخت چیست؟

یک کارت پیش پرداخت، مزایای منحصربه‌فردی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شارژ کارت پیش پرداخت چگونه انجام می شود؟

1.عدم نیاز به بررسی سوابق مالی

برخلاف کردیت کارت‌ها، کارت‌های پیش‌پرداخت برای صادر شدن نیازی به بررسی سوابق مالی ندارند. این می‌تواند برای افرادی که سابقه مالی‌شان خیلی خوب نیست، یک گزینه مناسب باشد.

2.مدیریت هزینه‌ها

زمانی که از کارت های پیش پرداخت استفاده می‌کنید، دیگر نگرانی بابت بیش از حد خرج کردن نخواهید داشت. یک کارت پیش‌پرداخت با اعتبار از قبل شارژ شده می‌تواند به شما در کنترل بودجه و هزینه‌هایتان کمک کند.

3.امنیت بیشتر

از آنجایی که پری پید کارت‌ها به هیچ حساب بانکی متصل نیستند؛ زمانی که کارت شما دزدیده می‌شود، سارق کارت، تنها می‌تواند به موجودی کارت شما دسترسی داشته باشد و نه به کل حساب جاری شما.

4.جایگزین مناسب پول نقد

کارت‌های پیش‌پرداخت به دلیل این که در اکثر جاها پذیرفته می‌شوند، می‌توانند جایگزین مناسبی برای پول نقد باشند. همچنین، از این کارت‌ها می‌توانید برای برداشت پول نقد از دستگاه‌های خودپرداز هم استفاده کنید.

معایب پری پید کارت چیست؟

کارت پیش پرداخت با این که به عنوان یک کارت پرداخت همه‌کاره شناخته می‌شود اما با محدودیت‌ها و معایبی همراه است. ازجمله معایب این کارت‌ها عبارتند از:

1. محدودیت خرید

وقتی از کارت پیش پرداخت استفاده می‌کنید، فقط می‌توانید تا سقف موجودی کارت خود را برداشت کنید؛ این یعنی امکان خرید یا تراکنش بیشتر از موجودی کارت خود را ندارید.

2. دریافت کارمزد

برخی از کارت‌های پیش‌پرداخت در زمان فعال‌سازی، شارژ موجودی کارت، بررسی موجودی یا حتی در خرید و انجام تراکنش‌ها، از کارت شما کارمزد کسر می‌کنند. این کارمزدها، زمانی که زیاد می‌شوند می‌توانند موجودی کارت شما را به سرعت کم کنند.

مزایای استفاده از کارت پیش پرداخت چیست؟

3. محدودیت پذیرش در برخی مکان‌ها

کارت های پیش پرداخت، ممکن است در همه جا پذیرفته نشوند و این می‌تواند برای افرادی که فقط پری پید کارت دارند، یک محدودیت بزرگ به حساب بیاید.

4. حمایت کمتر از دارنده کارت

زمانی که کارت پیش پرداخت شما گم یا سرقت می‌شود، تمهیدات لازم برای تعویض این کارت‌ها یا صدور کارت جدید به خوبی سایر کارت‌های اعتباری صورت نمی‌گیرد.

شرایط دریافت کارت‌ PrePaid

انواع کارت پیش پرداخت را می‌توانید با توجه به نیاز مالی خود از بانک‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت ارزی دریافت کنید. از آنجایی که این کارت‌ها متکی به حساب بانکی نیستند و مانند کارت هدیه هستند؛ مراحل اخذ آن‌ها ساده‌تر از دریافت کارت‌های بین‌المللی مثل مسترکارت یا ویزاکارت است.

در ادامه، شما را با نحوه خرید، فعال‌سازی و شارژ کارت‌های پیش‌پرداخت آشنا می‌کنیم:

1. خرید کارت

برای اخذ این کارت‌ها، ابتدا باید در شرکت‌های واسطه پرداخت ارزی، درخواست خود را مبنی بر صدور پری پید کارت مورد نظرتان ثبت کنید. سپس با ارسال مدارک هویتی مثل تصویر گذرنامه و کارت ملی و همچنین پر کردن فرم بانکی برای پرداخت مبلغ پیش‌پرداخت، مدتی را منتظر می‌مانید؛ تا مدارک ارسالی شما بررسی شود. بعد از تأیید اطلاعات ارسالی شما، دستور صدور کارت مجازی برای شما صادر می‌شود و اطلاعات کارت به صورت پیامکی یا از طریق ایمیل برایتان ارسال می‌شود.

نکته‌ای که در زمان خرید کارت پیش پرداخت باید در نظر بگیرید این است که حتماً قبل از خرید کارت به مواردی مثل نوع کارت، میزان هزینه و کارمزد، محدودیت‌های استفاده، مدت زمان اعتبار و نحوه شارژ مجدد کارت توجه کنید. تا مطمئن شوید کارتی که خریداری می‌کنید، نیازهای مالی شما را به خوبی برآورده می‌کند.

2. فعال‌سازی کارت

قبل از این که بتوانید از پری پید کارت خود استفاده کنید، باید آن را فعال‌سازی کنید. معمولاً این کار را می‌توانید به صورت آنلاین و با تأیید هویت شخصی خود انجام دهید.

کارت پیش پرداخت چگونه کار می کند؟

3. شارژ کارت

زمانی که کارت خود را فعال‌سازی کردید، برای استفاده از کارت بایستی مبلغی را به کارت خود اضافه کنید. این کار را می‌توانید به صورت آنلاین یا با مراجعه به بانک یا شرکت واسطی که کارت شما را صادر کرده است، انجام دهید. برخی از کارت‌ها دارای محدودیت موجودی هستند؛ بنابراین، برای شارژ کارت خود باید به حداکثر مبلغی که می‌توانید به کارتتان اضافه کنید، توجه داشته باشید.

جمع‌بندی

کارت پیش پرداخت، یک کارت پرداخت بین‌المللی قابل شارژ و بدون نیاز به حساب بانکی است که برای خرید از سایت‌های خارجی و انتقال ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این کارت‌ها به دلیل مزایایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم و سهولت استفاده‌ای که دارند، بسیار رایج است. نکته قابل توجه در مورد پری پید کارت‌ها این است که در زمان استفاده از این کارت‌ها، فقط می‌توانید به اندازه مبلغی که قبلاً کارت خود را شارژ کرده‌اید، خرج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.