دبیت کارت چیست؟و چگونه Debit Card بگیریم؟

دبیت کارت چیست؟
دبیت کارت چیست؟

دبیت کارت، یک نوع کارت پرداخت ارزی است که با آن می‌توانید در سراسر دنیا به جز کشورهای تحریم مثل ایران، مستقیماً از حساب جاری بانکی خود پول برداشت کنید. از این کارت نقدی که با نام “چک کارت” یا “کارت بانکی” هم شناخته می‌شود، می‌توانید برای خرید آنلاین از سایت‌های خارجی یا برداشت پول نقد از دستگاه خودپرداز (ATM) استفاده کنید. هرچند استفاده از این کارت‌ها، گاهی اوقات با هزینه کارمزد همراه است اما با دبیت کارت، دیگر احتیاجی به پول نقد نخواهید داشت.

اگر تمایل دارید بیشتر درباره دبیت کارت، انواع آن، مراحل اخذ کارت نقدی و تفاوت آن با کردیت کارت بدانید، ادامه این مقاله را دنبال کنید.

دبیت کارت چیست؟

دبیت کارت (Debit Card) یا کارت نقدی، نوعی کارت اعتباری ارزی بین‌المللی است که به حساب بانکی شما متصل است. این کارت بانکی به شما امکان می‌دهد تا زمانی که حساب بانکی‌تان پول دارد بتوانید با برداشت مستقیم پول از آن، به صورت آنلاین یا حضوری، خرید ایمن و راحتی را تجربه کنید. همچنین می‌توانید از این کارت نقدی برای برداشت وجه از دستگاه‌های خودپرداز استفاده کنید.

تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت

علاوه بر این، کارت‌های نقدی با اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی مانند Apple Pay، Samsung Pay و Google Pay و همچنین با بسیاری از برنامه‌های انتقال پولی مانند Venmo و Cash App سازگارند.

دبیت کارت چگونه کار می‌کند؟

تا اینجای مطلب به خوبی متوجه شدید که دبیت کارت چیست. درواقع، دبیت کارت مشابه یک کارت بانکی ایرانی است. زمانی که یک حساب جاری در یک بانک یا موسسه مالی و اعتباری باز می‌کنید، معمولاً یک کارت نقدی هم دریافت می‌کنید. وقتی از این کارت نقدی برای خرید حضوری کالا یا خدمات استفاده می‌کنید، می‌توانید مانند کارت بانکی از کارت نقدی خود برای پرداخت مبلغ سفارش خود استفاده کنید. یا اگر خرید آنلاین دارید، با وارد کردن شماره کارت و پین کد آن، جمع مبلغ سبد خرید شما بلافاصله از حساب جاری شما برداشت می‌شود. نکته‌ای که باید آن را در نظر بگیرید این است که مقدار خرید شما بر اساس مقدار وجوه موجود در حساب بانکی شما تعیین می‌شود.

انواع دبیت کارت

در حال حاضر انواع مختلفی از کارت‌های نقدی در بانک‌های مختلف موجود است. هر کارت با توجه به نیازهای مختلف مشتریان، خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند. کارت‌های نقدی بر اساس عملکرد و کاربردشان به انواع رایج زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

1. کارت نقدی آنلاین

کارت‌های نقدی آنلاین نیاز به مجوز الکترونیکی و تأیید پین کارت برای انجام هر تراکنش دارند. این کارت‌ها به دلیل سیستم احراز هویت امنی که دارند، مشکلات مربوط به تأخیر پردازش در تراکنش‌ها را به حداقل می‌رسانند.

2. کارت نقدی آفلاین

کارت‌های نقدی آفلاین، معمولاً شامل آرم کارت‌های اصلی مانند ویزا یا مسترکارت هستند. این کارت‌ها دارای محدودیت روزانه در انجام تراکنش‌ها هستند. همچنین، تراکنش‌های انجام‌شده تا ۲ یا ۳ روز طول می‌کشد تا به حساب فروشنده واریز شوند.

3. کارت نقدی پیش‌پرداخت (Prepaid)

کارت‌های نقدی پیش‌پرداخت، کارت‌های نقدی قابل شارژ مجدد هستند. برای استفاده از این نوع کارت نقدی، ابتدا باید مبلغ مورد نظرتان را به حساب کارت وارد کنید و بعداً بنا به صلاحدید خود از آن استفاده کنید.

فرق دبیت کارت و کردیت کارت

مهم‌ترین فرق دبیت کارت و کردیت کارت در این است که دبیت کارت مثل کارت‌های بانکی ایرانی به حساب جاری بانکی شما وصل است. تا زمانی که حسابتان موجودی داشته باشد، می‌توانید با آن خرید یا از آن پول برداشت کنید. به بیان دیگر، امکان برداشت بالاتر از سقف موجودی بانکی در کارت‌های نقدی وجود ندارد. علاوه بر این، برای دریافت کارت نقدی لازم است یک حساب بانکی داشته باشید.

در مقابل آن، کردیت کارت که به حساب جاری شما متصل نیست با شعار “الان بخرید، بعداً پرداخت کنید” به شما این امکان را می‌دهد که بعداً هزینه خرید خود را پرداخت کنید. به عبارتی، زمانی که کردیت کارت خود را از بانک صادر کننده دریافت می‌کنید؛ مقداری اعتبار از طرف بانک با توجه به سابقه مالی‌تان برای شما در نظر گرفته می‌شود که مانند وام کوتاه‌مدت می‌توانید از آن استفاده کنید. با استفاده از کردیت کارت، شما می‌توانید حتی بیشتر از میزان اعتبار کارت خود خرج کنید اما باید بدهی خود را سر موعد مقرر پرداخت کنید. در صورتی که مبلغ اعتباری را به موقع یا به طور کامل پرداخت نکنید، ممکن است مشمول هزینه تأخیر یا پرداخت کارمزد شوید.

دبیت کارت در ایران

بیشتر بخوانید:سرویس BNPL (الان بخر بعداً پرداخت کن) چیست؟و چگونه کار می کند؟

مزایای دریافت دبیت کارت

ازجمله مزایای اخذ دبیت کارت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خدمات کاربردی: با استفاده از کارت‌های نقدی می‌توانید در سراسر دنیا از خدمات پرداخت ارزی مثل خرید آنلاین یا حضوری، پرداخت با دستگاه پوز (POS) یا برداشت از دستگاه ATM بهره‌مند شوید.
  • امن‌تر از پول نقد: کارت‌های نقدی بسیار ایمن‌تر از پول نقد هستند. زمانی که پول نقد شما دزدیده می‌شود یا آن را گم می‌کنید، هیچ راهی برای پیدا کردن آن وجود ندارد. در صورتی که اگر کارت نقدی شما مفقود یا دزدیده شود، می‌توانید گزارش مفقودی آن را به بانک اعلام کنید تا آن را غیرفعال کند و اجازه برداشت وجه به سودجویان داده نشود.
  • رهگیری تراکنش‌ها: کارت‌های نقدی، جایگزین بسیار مناسبی برای پول نقد هستند. به این دلیل که کلیه تراکنش‌های انجام‌شده با کارت‌های نقدی در گزارش‌های دوره‌ای صورتحساب شما، قابل رهگیری‌اند. در این صورت، به راحتی می‌توانید متوجه شوید که هر مبلغی در چه زمانی و از کجا از حساب شما کسر شده است.
  • استفاده آسان: نحوه استفاده از کارت‌های نقدی بسیار آسان و شبیه به دیگر کارت‌های بانکی است. تنها کافی است تا شماره کارت و رمز کارت نقدی خود را برای خریدهای آنلاین یا انجام سایر تراکنش‌ها در دسترس داشته باشید. یا با استفاده از کارت نقدی فیزیکی همانند کارت‌های اعتباری از دستگاه‌های ATM استفاده کنید.
  • اضافه برداشت: برخی از طرح‌های اضافه برداشت در کارت نقدی به شما این اجازه را می‌دهند که بیشتر از موجودی حسابتان برداشت کنید؛ اما باید به سرعت موجودی اضافی را بازپرداخت کنید و کارمزد آن را بپردازید.
  • مراحل اخذ آسان: برای اخذ دبیت کارت، تنها کافی است تا یک حساب جاری داشته باشید و نیازی به مراحل درخواست کارت و تأیید درخواست شما از طرف بانک نیست.

معایب دبیت کارت

کارت‌های نقدی در کنار مزایایی که به شما ارائه می‌دهند از معایبی برخوردارند. ازجمله معایب دبیت کارت‌ها عبارتند از:

  • محدودیت در برداشت روزانه: زمانی که از کارت نقدی استفاده می‌کنید، باید بدانید که این نوع از کارت‌ها دارای سقف خرید روزانه هستند. این یعنی، بیشتر از مقدار مشخص شده نمی‌توانید در طول روز خرید کنید.
  • دریافت کارمزد: استفاده از کارت نقدی در برخی مواقع ممکن است برای شما کارمزد هم داشته باشد. به عنوان مثال، کارمزد برداشت پول زمانی که از دستگاه ATM استفاده می‌کنید.
  • امتیازات کمتر از کردیت کارت: هر چند، برخی از کارت‌های نقدی، امتیازات ویژه‌ای را برای دارندگان کارت فراهم می‌کنند اما معمولاً این امتیازات به اندازه طرح‌های ویژه کردیت کارت نیست. به عنوان مثال، شما با استفاده از کارت‌های نقدی از امتیازاتی مثل برگشت نقدی برای خرید کالا یا سفر برخوردار نمی‌شوید.
  • امکان جعل دبیت کارت: این امکان وجود دارد که هکرها و کلاهبرداران، اطلاعات کارت نقدی شما را به دست بیاورند و با جعل آن از اعتبار حساب شما استفاده کنند.

کارمزد در دبیت کارت‌ها

به طور کلی، کارت‌های نقدی، حق عضویت سالانه یا هزینه‌های پیش‌پرداخت نقدی ندارند اما هزینه‌های دیگری دارند که به شکل کارمزد از حساب شما کسر می‌شوند:

  • کارمزد دستگاه ATM: زمانی که از دستگاه خودپرداز خارج از شبکه بانکی خود استفاده می‌کنید.
  • کارمزد وجوه ناکافی: زمانی که بیشتر از مبلغی که در حسابتان دارید، برداشت می‌کنید.
  • کارمزد تعویض کارت: زمانی که کارت نقدی شما مفقود، آسیب دیده یا دزدیده شده است و نیاز به اخذ کارت جدید دارید.
  • کارمزد تراکنش خارجی: زمانی که در کشورهایی به جز کشور صادر کننده کارت، تراکنش انجام می‌دهید.

دبیت کارت در ایران

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، دبیت کارت در ایران به دلیل تحریم‌های صورت گرفته، قابل استفاده نیست. ایرانیان برای دریافت خدمات پرداخت ارزی می‌توانند با مراجعه به هلدینگ‌های ارائه خدمات ارزی در ایران برای افتتاح حساب بین‌المللی معتبر در کشورهایی مثل ترکیه یا امارات اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: ویزا کارت(Visa Card) چیست؟و چگونه در ایران ویزا کارت بگیریم؟

چگونه دبیت کارت بگیریم؟

تا اینجای مقاله، احتمالاً این سؤال برایتان به وجود آمده است که چگونه دبیت کارت بگیریم؟ مراحل کار به صورت زیر است:

• برای دریافت دبیت کارت، ابتدا باید یک حساب بین‌المللی معتبر برای خود باز کنید. اکثر بانک‌ها و هلدینگ‌های خدمات ارزی با دریافت کارت شناسایی معتبر از شما مثل گواهینامه یا پاسپورت، برایتان یک حساب ارزی رسمی ایجاد می‌کنند.

• بعد از افتتاح حساب ارزی، لازم است تا برای اخذ دبیت کارت، درخواست خود را ثبت کنید تا اطلاعات کارت به ایمیلتان ارسال شود.

• زمانی که کارت نقدی خود را دریافت کردید، تنها کافی است تا با انجام دستورالعمل‌هایی که برای فعالسازی کارت به شما داده‌اند، آن را فعال کنید و پین خود را برای استفاده از کارت یا برداشت وجه از ATM تنظیم کنید.

جمع‌بندی

دبیت کارت از انواع کارت‌های اعتباری بین‌المللی است که توسط یک بانک یا موسسه اعتباری برای دارندگان حساب جاری صادر می‌شود و امکان پرداخت ارزی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. با استفاده از این کارت‌های نقدی به راحتی می‌توانید در تمامی کشورها از فروشگاه‌های مختلف به صورت آنلاین یا حضوری خرید کنید یا از دستگاه‌های ATM پول برداشت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.