هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است؟(هر آنچه که باید بدانید)

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی
هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در عصر دیجیتالی امروز، داشتن یک وب‌سایت اینترنتی برای کسب‌وکار شما بسیار مهم است. از آنجایی که بیشتر افراد برای خرید مایحتاج خود به خرید آنلاین روی می‌آورند، راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی ضرورت پیدا می‌کند.
با وجود عوامل بسیار زیادی که در هزینه طراحی و توسعه یک وب‌سایت تجارت الکترونیک نقش دارند؛ ما در ادامه این مقاله، قصد داریم هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز، کدنویسی و سیستم مدیریت محتوای وردپرس را بررسی کنیم.

محبوب‌ترین روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی

قبل از این که بخواهیم به هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی و عوامل مؤثر بر آن بپردازیم، بهتر است ابتدا با محبوب‌ترین روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی آشنا شوید.به طور کلی، سه روش رایج برای طراحی سایت‌های تجارت الکترونیک وجود دارند که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

1.سیستم‌های مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا (CMS) از متداول‌ترین روش‌های راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، صفحات وب فروشگاهی خود را در کم‌ترین زمان ایجاد کنید و محصولاتتان را در آن بارگذاری کنید. ازجمله سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد که هر کدام با توجه به امکاناتی که ارائه می‌دهند، مخاطبان خاص خود را دارند.

هزینه های ساخت فروشگاه اینترنتی

این cms ها از قالب‌های آماده که هزینه راه اندازی فروشگاه آنلاین شما را کم می‌کنند برای ایجاد ظاهری متفاوت و از افزونه‌ها برای اضافه کردن امکانات مورد نیاز شما به سایت استفاده می‌کنند.علاوه بر این‌، مهم‌ترین مزیت cms ها این است که سازگار با موبایل هستند و به شما امکان می‌دهند تا بتوانید به راحتی و بدون کدنویسی یک وب‌سایت واکنش گرا (Responsive) ایجاد کنید.

2. فروشگاه ساز

امروزه، استفاده از فروشگاه ساز اینترنتی به دلیل کارکرد آسان و مزیت‌های زیادی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فروشگاه سازهای بسیاری مثل زرین اکسپرس، وبزی، پرتال و نمونه‌های غیر ایرانی مثل Wix و Shopify وجود دارند که برخی از آن‌ها مثل زرین اکسپرس رایگان هستند. با استفاده از این فروشگاه سازها به راحتی و در کم‌ترین زمان می‌توانید فروشگاه خود را بدون آن که نگران هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود باشید، ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید:فروشگاه ساز چیست؟ و بهترین فروشگاه سازهای ایرانی و خارجی کدامند؟

3. کدنویسی

در روش کدنویسی و طراحی از صفر تا صد، آشنایی کامل با HTML، CSS، JavaScript و زبان‌های برنامه‌نویسی مثل PHP یا Asp.Net برای توسعه فروشگاه‌های اینترنتی ضروری است. با این که امنیت و امکان شخصی‌سازی بیشتری در شیوه کدنویسی نسبت به دو روش قبلی وجود دارد؛ اما در این روش، هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی به دلیل کدنویسی اختصاصی و پروسه زمان‌بر طراحی سایت، بسیار بالا است.

عوامل مؤثر بر هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی بر اساس فاکتورهای مختلفی مثل نوع دامنه، فضای هاست، پلتفرم طراحی، امکانات پروژه و طراحی ظاهری آن متفاوت است. همچنین، این هزینه‌ها می‌تواند بسته به نیاز و اهداف تجاری هر کسب‌وکاری تغییر کند.
به طور کلی، عواملی که بر روی هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی تأثیرگذارند، به شرح زیرند:

1.ثبت دامنه و هاست

اولین موردی که باید در هزینه راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی خود در نظر بگیرید، تهیه دامنه و فضای میزبانی هاست است. تعرفه ثبت دامنه با توجه به پسوندهای مختلفی مثل ir، com، net و همچنین پلن‌های فضای میزبانی هاست بر اساس نیاز کسب‌وکار شما متفاوت است. در این زمینه، برای اطلاع دقیق از هزینه ثبت دامنه و هاست می‌توانید به شرکت‌های هاستینگ معتبر مراجعه کنید.

سرمایه لازم برای راه اندازی فروشگاه های اینترنتی

2. روش طراحی

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، هزینه ساخت فروشگاه اینترنتی بسته به این که از چه روشی برای طراحی آن (سیستم مدیریت محتوا، فروشگاه ساز، طراحی اختصاصی) استفاده می‌کنید، متفاوت است. ما در ادامه مطلب به طور کامل، هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی به روش‌های گفته شده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

3. طراحی ریسپاسیو

در طراحی ریسپانسیو فروشگاه اینترنتی، این امکان به مشتریان شما داده می‌شود تا بتوانند محصولات شما را در دستگاه‌های مختلف مثل دسکتاپ، موبایل یا تبلت بررسی کنند. این قابلیت از فاکتورهای تأثیرگذار در هزینه راه اندازی فروشگاه آنلاین است و باعث بهبود تجربه کاربری فروشگاه شما می‌شود.

4. طراحی ظاهری

طراحی ظاهری وب‌سایت تجارت الکترونیک، عامل دیگری است که می‌تواند بر روی هزینه ساخت فروشگاه اینترنتی شما تأثیر بگذارد. انتخاب یک قالب سفارشی که توسط طراحان حرفه‌ای طراحی و برنامه‌نویسی شده است در مقابل انتخاب یک قالب آماده، مسلماً هزینه بیشتری خواهد داشت.

5. امکانات فروشگاه

امکانات و قابلیت‌های اضافی فروشگاه آنلاین مثل چندزبانه بودن، فیلترهای جستجوی پیشرفته محصولات، شیوه‌های حمل‌ونقل اختصاصی، ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، بازاریابی ایمیلی و سایر موارد این چنینی، نقش مهمی در افزایش هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی شما دارند.

6. خدمات پشتیبانی

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی تنها به هزینه‌های اولیه طراحی وب‌سایت محدود نمی‌شود؛ بلکه برای رشد و توسعه مداوم کسب‌وکار خود، نیاز پیدا می‌کنید تا خدمات پشتیبانی برای مدیریت وب‌سایتتان دریافت کنید.

7.خدمات سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت

خدمات سئو و بازاریابی دیجیتالی از بهترین راه‌ها برای هدایت ترافیک آنلاین به وب‌سایت شما هستند و بر روی هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی تأثیر می‌گذارند. در صورتی که بعد از راه‌اندازی فروشگاه خود بخواهید از مشاوره سئوی متخصصان این حوزه برای ایجاد و بهبود کمپین‌های بازاریابی فروشگاه خود استفاده کنید؛ در این صورت، متحمل پرداخت هزینه بیشتری خواهید شد.

هزینه ساخت فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز

فروشگاه سازها از محبوب‌ترین پلتفرم‌های راه‌اندازی فروشگاه آنلاین به ویژه برای استارت‌آپ‌ها و فروشگاه‌های کوچک و معمولی هستند. این پلتفرم‌ها، راهی سریع و نسبتاً ارزان برای ایجاد وب‌سایت تجارت الکترونیک‌اند و ویژگی‌های مختلفی را برای مدیریت محصول، شیوه‌های پرداخت و حمل‌ونقل به شما ارائه می‌دهند.

راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام

بیشتر بخوانید:12 دلیل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب کارها که باید بدانید

فروشگاه سازهای زیادی وجود دارند که پلن‌های مختلفی برای نیازهای مختلف کسب‌وکارها در نظر گرفته‌اند. هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اکثر این فروشگاه سازها برای وب‌سایت‌های کوچک تا بزرگ، چیزی بین 2 میلیون تا 10 میلیون تومان پرداخت سالیانه است. در این زمینه، فروشگاه ساز اینترنتی زرین اکسپرس یکی از روش‌های مؤثر و مقرون‌به‌صرفه است که هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی در آن کاملاً رایگان است.

این فروشگاه ساز به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی مدرن، بدون نیاز به مهارت برنامه‌نویسی و در عرض 5 دقیقه برای خودتان ایجاد کنید. همچنین، استفاده از این فروشگاه ساز بسیار آسان است؛ به طوری که تنها با ایجاد اکانت کاربری و ورود به صفحه فروشگاه خود می‌توانید محصولات خود را در دسته‌بندی‌های مختلف به همراه تصاویر و قیمت آن‌ها اضافه و با یک کلیک آن‌ها را منتشر کنید. علاوه بر این، فروشگاه ساز زرین اکسپرس با ارائه درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال، شما را از طی کردن مراحل زمان‌بر اخذ اینماد برای فروشگاهتان خلاص می‌کند.

هزینه راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی با استفاده از کد نویسی

هزینه راه اندازی فروشگاه آنلاین که طراحی اختصاصی و از صفر تا صد دارد با توجه به شرکت طراحی سایتی که به آن مراجعه می‌کنید و سابقه‌ای که آن شرکت در حوزه طراحی و برنامه‌نویسی وب دارد، متغیر است. معمولاً، هزینه تاسیس فروشگاه اینترنتی در این شرکت‌ها که وب‌سایت‌های فروشگاهی توسط گروهی از برنامه نویسان و گرافیست‌ها از پایه، شروع به طراحی و کدنویسی می‌شوند، بسیار بالا است؛ چرا که این گونه وب‌سایت‌ها کاملاً منطبق با نظر شما طراحی می‌شوند و می‌توانند امکانات یک فروشگاه آنلاین ایده‌آل را به شما ارائه دهند.

هر چند طراحی فروشگاه آنلاین اختصاصی، تعرفه یکسان و مشخصی ندارد؛ اما به طور میانگین، هزینه ساخت فروشگاه اینترنتی اختصاصی، چیزی بین 10 میلیون تا 50 میلیون تومان است.از طرف دیگر، به دلیل این که این وب‌سایت‌ها نیاز به پشتیبانی مداوم از طرف برنامه‌نویس شرکت دارند، هزینه پشتیبانی سالیانه 2 تا 3 میلیون تومان را هم باید در نظر داشته باشید.

هزینه راه اندازی فروشگاه آنلاین با وردپرس

هزینه ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس در بهترین حالت که بتواند امکانات کامل فروشگاهی را در اختیارتان قرار دهد، معمولاً از 10 میلیون تومان شروع می‌شود. هر چند، وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای رایگان شناخته می‌شود؛ اما برای راه‌اندازی یک فروشگاه وردپرسی با کم‌ترین هزینه و بدون تهیه قالب اختصاصی و افزونه‌های پولی، باز هم نیاز به تهیه دامنه و هاست دارید. این یعنی هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی در کم‌ترین حالت با دامنه بین‌المللی و هاست لینوکس با امکانات مناسب حدود 2 تا 3 میلیون تومان می‌شود.

از طرف دیگر، باید این مورد را هم در نظر داشته باشید که همه افزونه‌های وردپرس رایگان نیستند. شما ممکن است بسته به اهداف کسب‌وکارتان، نیاز به افزونه‌های تخصصی غیر رایگان هم داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید افزونه‌های فیلتر محصولات ووکامرس، ویرایش گروهی محصولات، حمل‌ونقل پیشرفته، درگاه‌های پرداخت، صدور فاکتور، کیف پول، ثبت‌نام کاربران با شماره موبایل و مواردی از این دست را تهیه کنید. همان‌طور که گفتیم این افزونه‌های تخصصی، پولی هستند و لازم است آن‌ها را از مارکت های وردپرس مثل ژاکت یا راست‌چین تهیه کنید.

جمع‌بندی

راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی برای هر کسب‌وکاری که محصولی را می‌فروشد یا خدمتی را ارائه می‌دهد از ضروریات است. ما در این مقاله، سعی کردیم به یکی از پرتکرارترین سؤال‌های شما در زمینه هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی پاسخ دهیم. همچنین محبوب‌ترین روش‌های ساخت وب‌سایت‌های فروشگاهی و عوامل مؤثر بر هزینه طراحی این گونه وب‌سایت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید دید بیشتری برای سرمایه‌گذاری اولیه در ایجاد وب‌سایت فروشگاهی خود به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.