دلایل کم شدن فالوورهای اینستاگرام و نحوه‌ی جلوگیری از آن

کم شدن فالوورهای اینستاگرام
کم شدن فالوورهای اینستاگرام

با گسترش استفاده‌ی کاربران از شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام و تمرکز کسب و کارها روی این پلتفرم، یکی از مهمترین دغدغه های مدیران کسب و کار، کم شدن فالوورهای اینستاگرام است که تاثیر بسزایی در میزان نرخ فروش فروشگاه اینستاگرامی آنها می گذارد.فضای رقابت کسب و کارها در پلتفرم اینستاگرام آنقدر سنگین و پر هزینه شده که با کوچکترین غفلت و اشتباه در استراتژی تولید محتوا و بازاریابی، در مدت زمانی کوتاه بخش قابل توجهی از مخاطبان و فالوورهای خود را از دست خواهید داد.

ممکن است شما وقت و هزینه‌ی قابل توجهی را برای تولید محتوای غنی و ارزشمند در پیج اینستاگرامی کسب و کار خود صرف کنید و به صورت مستمر و روزانه انواع پست، استوری و لایو را به مخطبان و مشتریان بالقوه‌ی خود عرضه نمایید اما عدم تاثیرگذاری و ریزش فالوورهای اینستاگرام انگیزه را از شما بگیرد.
نکته‌ی دیگر اینکه ریزشی شدن دنبال کنندگان روند جذب فالوور جدید را هم با چالش روبرو کرده و بازدهی کار را پایین می‌آورد.
در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم به دلایل کم شدن فالوورهای اینستاگرام و روش های جلوگیری از آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

علت کم شدن فالوور در اینستاگرام

آیا کم شدن فالوورهای اینستاگرام طبیعی است؟

وقتی صحبت از ریزش فالوورهای اینستاگرام می کنیم منظور افت شدید و مداوم تعداد دنبال کنندگان یک صفحه است. به عبارت دیگر، اینکه تعداد انگشت شماری از دنبال کنندگان، صفحه‌ی شما را آنفالو کنند یک مسئله‌ی کاملا طبیعی بوده و برای بزرگترین و حرفه‌ای ترین کسب و کارهای اینستاگرامی هم اتفاق می افتد.

بنابراین همانطور که از واژه‌ی ریزش پیداست، هنگامی باید به دنبال ایراد کار خود بگردید که افت فالوورها شدید و محسوس به نظر بیاید. اگر پیج اینستاگرامی فروشگاه شما در حال حاضر ۱۰ هزار دنبال کننده دارد و روزانه ۱۰ یا ۲۰ آنفالو دارید جای نگرانی نیست.
تعدادی از مخاطبین با تهیه‌ی محصول موردنظر خود از صفحه‌ی فروشگاه مربوطه خارج می شوند. همچنین بخش دیگری از این کاهش موردی دنبال کننده ها مربوط به حساب های کاربری حذف شده است. افرادی که به هر دلیل اکانت خود را به طور کامل از شبکه اینستاگرام حذف می کنند.اما در صورتی که این آمار به بیش از ۱۰۰ نفر در روز رسید لازم است در سیاست کاری خود بازنگری جدی نموده و به نکاتی که در ادامه اشاره می کنیم با دقت عمل کنید.

بیشتر بخوانید: روش های دیلیت اکانت اینستاگرام

علت ریزش فالوور های اینستاگرام چیست ؟

قبل از هرچیز بهتر است بدانید توقف روند ریزش فالوورها کار چندان دشوار و پیچیده ای نیست اما مهم این است که علت این مسئله را بتوانید ریشه یابی و رفع نمایید.

۱٫اینستاگرام حساب های کاربری جعلی را حذف می کند

قبل از آنکه به سراغ بررسی و سابقه‌ی کاری خود و ایرادات احتمالی بروید بهتر است بدانید شبکه‌ی اینستاگرام دائما در حال شناسایی و حذف فالوورهای جعلی است. شناسایی حساب های کاربری توسط الگوریتم ها انجام می شود که روز به روز بر حساسیت آن افزوده شده و حجم بیشتری از اکانت های جعلی شناسایی می شود.بنابراین اگر بخش قابل توجهی از فالوورهای پیج اینستاگرام شما را مخاطبین جعلی (و احتمالا فالوورهای فیک خریداری شده) تشکیل داده احتمالا درصد بالایی از ریزش مربوط به این دسته از دنبال کننده ها است.

راه حل: تمرکز خود را برای تولید و انتشار محتوای ارزشمند و هدفمند بگذارید و به دنبال جذب مخاطب واقعی باشید. فالوور فیک و جعلی ارزشی را به کسب و کار شما منتقل نخواهد کرد.

۲٫به اندازه‌ی کافی پست نمی گذارید، از علل کم شدن فالوورهای اینستاگرام

با وجود رقبای قدرتمند در اینستاگرام چنانچه انتشار محتوا را مستمر و منظم انجام ندهید قافیه را باخته اید و مخاطبان انگیزه ای برای دنبال کردن صفحه‌ی شما نخواهند داشت. محتوای پراکنده و نامنظم علاوه بر اینکه کمتر در معرض دید افراد قرار می گیرد در نهایت موجب سلب اعتماد مخاطب شده و او را به Unfollow کردن شما ترغیب می کند.

راه حل: با توجه به سیاست های فعلی اینستاگرام توصیه می شود حداقل یک روز در میان پست جدید منتشر کنید. اگر هر روز محتوای جدید منتشر کنید قطعا بازدهی بهتری کسب خواهید کرد اما انتشار کمتر از ۴ پست در هفته علاوه بر بی انگیزه کردن مخاطب باعث می شود اینستاگرام هم تمایل زیادی به نمایش پست های شما در اکسپلور نداشته باشد.

علت ریزش فالوور در اینستاگرام

۳٫ برای جلوگیری از ریزش فالوورهای اینستاگرام پروفایل را بازنگری کنید

برخلاف فضاهایی مانند تلگرام و توئیتر، اینستاگرام یک شبکه‌ی کاملا مدیا محور است و مخاطبان صفحه‌ی شما را بر اساس ظاهر آن و تصاویر و ویدئوهای منتشر شده قضاوت می کنند.
راه حل: تصویر پروفایل، بیوگرافی (Bio)، تصاویر و ویدئوهای منتشر شده باید در نهایت دقت و کیفیت تدوین شود. برای طراحی کاور و ویدئوی پست های خود از طراحان و تدوینگرهای حرفه ای استفاده کنید. استفاده از برنامه های تدوین مانند Inshot هم گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

مخاطب با ورود به پیج شما ابتدا به صورت گذرا و سریع، محتوا را بررسی می کند. کاورهای ناهماهنگ و غیر حرفه ای و تصویر پروفایل نامرتبط با موضوع کسب و کار شما، کاربر را تشویق به ترک صفحه می کند.

تصاویر و ویدئوهای شما باید از کیفیت لازم و کافی برخوردار باشد تا بتواند اعتماد مخاطب را جلب نماید. استفاده از مدیای بی کیفیت و با وضوح پایین به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود. از تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در صفحه‌ی رقبای خود الهام بگیرید و کیفیت کار را ارتقاء دهید.

۴٫برای جلوگیری از کم شدن فالوورهای اینستاگرام بیش از حد تبلیغ نکنید!

اگر بخش زیادی از محتوای شما مربوط به محصولات و برند شماست و دائما در حال تشویق مخاطب به خرید محصولات خود هستید احتمالا نتیجه‌ی کار شما هدایت مشتری های بالقوه به آنفالوو کردن پیج خواهد بود. هیچ شخصی علاقه ندارد روزانه چندین بار با برند و تبلیغ محصولات شما برخورد داشته باشد. این روند واقعا خسته کننده است!

راه حل: بخشی از محتوا را به مطالب آموزشی مرتبط با زمینه‌ی کاری خود قرار دهید. نکاتی را در قالب تصویر و ویدئو انتقال دهید که به سوالات مخاطبان پاسخ داده و راهنمای آنها باشد.
اگر فروشنده‌ی کفش هستید، ارائه‌ی نکات راجع به نحوه‌ی نگهداری و شست و شوی کفش، چگونگی انتخاب کفش با دوام و با کیفیت و مواردی از این دست باعث می شود مخاطب با شما تعامل برقرار کرده و همیشه منتظر محتوای بعدی باشد.
تبلیغ و بازاریابی محصول در خلال محتوای آموزشی بازدهی فروش شما را تا حد زیادی افزایش داده و علاوه بر کاهش نرخ ترک پیج، با به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند شما از طرف مخاطبان شاهد رشد تعداد فالوورهای خود خواهید بود.

۵٫برای جلوگیری از ریزش فالوورهای اینستاگرام، از موضوع کسب و کار خود خارج نشوید

بعضی مدیران بازاریابی به اشتباه تصور می کنند با تولید محتوای مربوط به حوزه های مختلف می توانند اقشار مختلف را جذب نمایند. این برداشت کاملا اشتباه بوده و جز کم شدن فالوورهای اینستاگرام حاصلی نخواهد داشت.
افرادی که یک کسب و کار فعال در زمینه‌ی فروش گل های تزئینی را دنبال می کنند هدفشان صرفا دسترسی به محتوای مربوط به همین موضوع بوده و تمایلی به روبرو شدن با محتوای متفرقه و خارج از موضوع مورد علاقه‌ی خود ندارند.

راه حل: تمرکز شما باید صرفا روی موضوع کسب و کارتان معطوف شده و از پراکنده گویی پرهیز نمایید. اگر فروشنده‌ی موبایل و لوازم جانبی آن هستید، انتشار محتوایی با موضوع انتخاب کاپشن باکیفیت هیچ توجیهی نخواهد داشت.

جلوگیری از کم شدن فالوور

بیشتر بخوانید: بهترین ابعاد پست و استوری اینستاگرام

۶٫از هشتگ های مناسب استفاده کنید

هشتگ ها نقش موثری در نمایش محتوای شما در نتایج جستجوی کاربران ایفا می کند و بدون استفاده از هشتگ مناسب و مرتبط با محتوای پست، شانسی برای جذب مخاطب جدید و افزایش تعداد دنبال کنندگان نخواهید داشت.
راه حل: در انتهای کپشن پست حتما از هشتگ های پرکاربرد و مرتبط به محتوای پست استفاده کنید. زیاده روی در تعداد هشتگ ها و استفاده از هشتگ های نامرتبط با موضوع پست نه تنها به رشد فالوورهای شما کمکی نکرده بلکه ممکن است باعث ریزش مخاطبین فعلی شود.
مخاطب انتظار دارد محتوایی که در اختیارش قرار می گیرد با آنچه توسط هشتگ جستجو کرده همخوانی داشته و او را به هدفش برساند.
سعی کنید تعداد هشتگ های هر کپشن از ۷ عدد فراتر نرود. توجه داشته باشید الزامی مبنی بر اینکه هر پست باید ۷ هشتگ داشته باشد وجود نداشته و کیفیت همواره بر کمیت ارجحیت خواهد داشت. اگر برای یک پست فقط ۳ هشتگ پرکاربرد و هدفمند به ذهنتان می رسد به همین اندازه اکتفا کنید.

چگونه می توان جزئیات تعامل فالوورها را بررسی کرد؟

ابزارهای مختلفی برای این منظور توسعه داده شده و در اختیار مدیران پیج های اینستاگرامی قرار گرفته که جزئیات مربوط به فالوورها و شیوه‌ی تعامل آنها با محتوای منتشر شده را بررسی و نمایش می دهد. سرویس Hypetrace یکی از این ابزار است.

جمع بندی

در این نوشته به مهمترین نکات در جذب فالوور جدید و جلوگیری از ریزش فالوورهای اینستاگرام پرداختیم و برای هر مورد یک یا چند راه حل مناسب ارائه دادیم.
استفاده از درگاه پرداخت نقش موثری در رشد فروش و اعتماد کاربر به کسب و کار اینترنتی شما ایفا نموده و فرایند خرید را تسهیل می کند. علاوه بر این، با هدایت مخاطبان اینستاگرامی خود به وب سایت فروشگاهی می توانید جزئیات بیشتری از محصول و برند خود را عرضه کرده و پیشنهادات جذاب را در اختیارش قرار دهید.
استفاده از سرویس های فروشگاه ساز مانند فروشگاه ساز زرین اکسپرس شما را از درگیر شدن با مباحث فنی و برنامه نویسی وب سایت بی نیاز کرده و تمرکزتان را روی بازاریابی و فروش محصول معطوف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.