دراپ شیپینگ(Drop shipping) چیست؟و چگونه در ایران می توان، از این روش کسب درآمد کرد؟

دراپ شیپینگ (Dropshipping) چیست؟
دراپ شیپینگ (Dropshipping) چیست؟

دراپ شیپینگ، یک مدل کسب‌وکار خرده‌فروشی آنلاین است که به واسطه آن، فروشنده نیازی به داشتن انبار برای نگهداری اقلامی که می‌فروشد ندارد؛ بلکه محصولات خود را مستقیماً از انبار تأمین‌کننده برای مشتریان ارسال می‌کند. این مدل کسب‌وکار، زمانی که عاشق فروشندگی هستید اما هزینه کافی برای نگهداری یا اجاره مغازه و سایر هزینه‌های سربار را ندارید، می‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد.

در راستای این موضوع، ما در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره دراپ شیپینگ، مراحل و مزایا و محدودیت‌های آن صحبت کنیم. در نهایت، بعد از آشنایی شما با نحوه راه‌اندازی یک کسب‌وکار سودآور با دراپ شیپینگ، آینده دراپ شیپینگ در ایران را بررسی می‌کنیم.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ، یک مدل تجاری ایده‌آل برای کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای تازه‌کار است که زمان و سرمایه کافی برای راه‌اندازی فروشگاه خود و پرداخت حقوق به کارمندان را ندارند. در این مدل کسب‌وکار، شما به عنوان فروشنده می‌توانید تنها با ساخت فروشگاه اینترنتی و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه برای خرید عمده محصولات، کار فروش خود آغاز کنید.

دراپ شیپینگ در ایران

برای این کار، تنها کافی است محصولات محبوب و پرفروشی را که می‌توانند ترافیک زیادی به سمت فروشگاه شما هدایت کنند، در فروشگاه اینترنتی خود بارگذاری کنید. سپس، با دریافت سفارش‌های مشتریان، لیست کالاهای مورد نیاز مشتری را برای تأمین‌کننده ارسال کنید تا کالاها مستقیماً از انبار تأمین‌کننده برای مشتریان ارسال شوند.

از آنجایی که این مدل کسب‌وکار می‌تواند بسیاری از هزینه‌های اضافی ازجمله هزینه انبارداری، حمل‌ونقل به یک فروشنده شخص ثالث و هزینه‌های مربوط به نیروی کار را کاهش دهد؛ یک موقعیت برد-برد هم برای فروشنده و هم برای تأمین‌کنندگان به حساب می‌آید؛ چرا که در این صورت، بهتر می‌توانند روی کارهای بازاریابی، جذب مشتری و ایجاد یک تجربه خرید آنلاین عالی تمرکز کنند.

مراحل دراپ شیپینگ

تا به اینجا با مفهوم “دراپ شیپینگ چیست” به خوبی آشنا شدید. در ادامه، مراحل دراپ شیپینگ را بررسی می‌کنیم.

به طور کلی، فرآیند dropshipping شامل چهار مرحله ساده زیر است:

  • مشتری به خرده‌فروش سفارش می‌دهد.
  • خرده‌فروش، سفارش مشتری را بررسی و پردازش می‌کند و لیست آن را برای تأمین‌کننده ارسال می‌کند.
  • تأمین‌کننده، کالاهای لیست سفارش را در انبار خود آماده‌سازی می‌کند.
  • تأمین‌کننده، سفارش را برای مشتری ارسال می‌کند.

در این روش، در صورتی که مشتری از سفارشی که دریافت کرده است، راضی باشد؛ خرده‌فروش می‌تواند از نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای ایجاد رابطه بهتر و تشویق مشتریان به ثبت سفارش جدید استفاده کند. در غیر این صورت، زمانی که مشتری از محصولات ارسال شده، راضی نیست و می‌خواهد آن‌ها را مرجوع کند؛ مشکلاتی برای فروشنده به وجود می‌آید که این از محدودیت‌های dropshipping به حساب می‌آید.

درآمد دراپ شیپینگ

بیشتر بخوانید: فروشگاه ساز چیست؟و بهترین فروشگاه سازهای ایرانی و خارجی کدامند؟

مزایا و معایب دراپ شیپینگ

هر مدل تجاری، مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه، مزایا و معایب دراپ شیپینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای دراپ شیپینگ

ازجمله مزایای dropshipping می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هزینه راه‌اندازی پایین: با دراپ شیپینگ، شما نیازی به سرمایه‌گذاری اولیه برای اجاره یک مغازه، انبارداری یا پرداخت حقوق به کارمندانتان را ندارید. تمام آنچه شما نیاز دارید، یک فروشگاه اینترنتی آنلاین است که با آن می‌توانید مشتریان بالقوه‌تان را جذب کنید و محصولات خود را بفروشید.
  • شروع آسان: در شیوه دراپ شیپینگ با راه‌اندازی فروشگاه آنلاین، فرآیند پذیرش سفارشات، پردازش سفارشات، ارسال سفارشات به تأمین‌کننده، ارسال سفارش به مشتری و پرداخت هزینه‌ها بسیار ساده‌تر از زمانی که می‌خواهید یک مغازه اجاره کنید، انجام می‌شود.
  • عدم نیاز به مدیریت موجودی: با dropshipping، دیگر نگرانی بابت مدیریت موجودی، تأمین کالا، شیوه‌های ارسال کالا و غیره ندارید.
  • انعطاف‌پذیری در مدیریت فروشگاه: از آنجایی که فرآیند ثبت سفارش‌ها در دراپ شیپینگ به صورت کاملاً آنلاین انجام می‌شود، شما می‌توانید فروشگاه خود را از هر کجا که هستید، فقط با یک لپ‌تاپ و متصل شدن به اینترنت مدیریت کنید.
  • انعطاف‌پذیری در ارائه محصولات: با dropshipping، شما می‌توانید با تأمین‌کنندگان مختلف در ارتباط باشید و به این صورت، تنوع محصولات داخل فروشگاه خود را بیشتر کنید.
  • انعطاف‌پذیری در حجم سفارشات دریافتی: در شیوه دراپ شیپینگ، تنها کاری که شما انجام می‌دهید، تبلیغات و پذیرش سفارشات است؛ بنابراین، نگرانی در مورد حجم سفارشات و نحوه ارسال آن‌ها وجود ندارد. این تأمین‌کننده است که باید در مورد مسائلی مثل تأمین موجودی، انبارداری کالا و حمل‌ونقل به موقع کالا به خوبی عمل کند.
بهترین ایده های دراپ شیپینگ در ایران

معایب دراپ شیپینگ

از طرف دیگر، معایب دراپ شیپینگ که باعث ایجاد محدودیت‌ها و مشکلاتی می‌شوند، عبارتند از:

  • تجارت سخت در فضای رقابتی بالا: با توجه به این که dropshipping، نقطه شروع خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار است؛ اکثر افراد به این مدل تجاری روی می‌آورند. در نتیجه، رقابت میان فروشندگان برای فروش محصولاتشان، بیشتر و تجارت شما سخت‌تر می‌شود.
  • حاشیه سود کم: با توجه به رقابت سفت و سختی که در بازار وجود دارد، حاشیه سود برای کسب‌وکارهای دراپ شیپینگ بسیار کم است. این یعنی شما برای فروش محصولاتی که سایر فروشندگان هم همان محصول را ارائه می‌دهند، مجبور می‌شوید سود خود را کم‌تر در نظر بگیرید؛ بنابراین، برای این که بتوانید سود خوبی کسب کنید، باید روی پذیرش سفارشات با حجم بالاتر کار کنید.
  • محدودیت در کنترل موجودی و حمل‌ونقل کالا: از آنجایی که تأمین‌کننده، مسئول تأمین و حفظ موجودی و ارسال آن به مشتریان است؛ شما به عنوان فروشنده، کنترل زیادی بر روی محصولات و بررسی کیفیت آن‌ها ندارید.
  • سفارشی‌سازی محدود: به دلیل این که شما به عنوان فروشنده، دخالتی در مراحل بسته‌بندی و ارسال کالا به مشتریان ندارید؛ قادر به سفارشی‌سازی محصولات و بسته‌بندی آن‌ها یا تغییر شیوه حمل‌ونقل کالا نیستید؛ بنابراین، مشتریان نمی‌توانند از خدمات ویژه‌ای که برای بهبود تجربه خرید آن‌ها در نظر گرفته‌اید، بهره‌مند شوند.
  • مشکل در پشتیبانی مشتریان: همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، زمانی که مشتری تمایل دارد سفارش خود را مرجوع کند؛ در این صورت، هماهنگی با تأمین‌کننده برای دریافت کالای مرجوعی به روشی که مشتری هم رضایت داشته باشد، سخت و پیچیده می‌شود.

مراحل ایجاد یک کسب‌وکار سودآور با دراپ شیپینگ

هر چند، شروع و راه‌اندازی یک کسب‌وکار با dropshipping ساده است؛ اما صرف این که فقط بدانید دراپ شیپینگ چیست و چه کاربردی دارد، نمی‌توانید کسب‌وکار خود را ایجاد کنید. اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار سودآور با دراپ شیپینگ راه‌اندازی کنید، بایستی مراحل زیر را طی کنید:

مراحل راه‌اندازی دراپ شیپ

بیشتر بخوانید:مارکت پلیس چیست؟ و چه تفاوتی با فروشگاه اینترنتی دارد؟

1.بازار هدف را مشخص کنید

با توجه به فضای رقابتی که میان فروشگاه‌های مختلف وجود دارد، بهتر است برای کم‌تر شدن میزان رقابت و شناسایی مشتریان هدفتان به سراغ بخش کوچکی از بازار که نیچ مارکتینگ گفته می‌شود، بروید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید “قهوه” بفروشید، سعی کنید در ابتدا تنها بر روی فروش “قهوه وگان” تمرکز کنید تا انتظار رقبای کمتری را داشته باشید.

2.مخاطبان هدف را شناسایی کنید

شناسایی مخاطبان هدف به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید انتظارات آن‌ها را برآورده کنید. این که مخاطبانتان از چه کانال‌های بازاریابی وارد فروشگاه اینترنتی شما می‌شوند. مشتریان شما، بیشتر به دنبال چه برند و محصولاتی هستند. چه نوع محتوایی می‌تواند مخاطبان را به سمت فروشگاه آنلاین شما جذب کند. همه این موارد می‌تواند به شما در ارائه یک تجربه مشتری بهتر کمک کند.

3. به دنبال تأمین‌کننده باشید

زمانی که نوع محصول و مخاطبان هدف خود را مشخص کردید، قدم بعدی، پیدا کردن یک یا چندین تأمین‌کننده است. تأمین‌کنندگان همان عمده‌فروشان یا تولیدکنندگان محصول هستند که کالاهای مورد نیاز شما را با قیمت مناسب تأمین، انبارداری و برای مشتریانتان ارسال می‌کنند.

4.یک فروشگاه آنلاین بسازید

با در نظر گرفتن کاتالوگ محصولات خود و موجودی داخل انبار تأمین‌کننده، شما می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید. برای این کار می‌توانید از فروشگاه ساز زرین اکسپرس استفاده کنید. زرین اکسپرس یک فروشگاه ساز رایگان ایرانی و معتبر است، که با استفاده از ابزارهای آماده و امکان درگ اند دراپ، به شما توانایی ساختن یک سایت با دست خودتان را می‌سازید.

دراپ شیپینگ دلاری

5.برای فروشگاه خود بازاریابی کنید

ایجاد یک استراتژی بازاریابی برای فروشگاه آنلاینتان از حیاتی‌ترین گام‌هایی است که در فروش محصولاتتان باید در نظر بگیرید؛ چرا که شما در این مسیر، احتمالاً با فروشگاه‌هایی رقابت خواهید کرد که محصولات مشابه شما را می‌فروشند؛ بنابراین، برای به دست آوردن مشتریان بالقوه بایستی بازاریابی و تبلیغات کنید.

آیا دراپ شیپینگ در ایران ممکن است؟

در جواب به این سؤال که آیا دراپ شیپینگ در ایران ممکن است یا خیر؛ می‌توانیم بگوییم بله. dropshipping در ایران نیز مانند سایر کشورها از روش‌های عالی کسب درآمد آنلاین است که فروشندگان دراپ شیپر می‌توانند کالاهای مورد نظرشان را از تأمین‌کنندگان داخلی تأمین کنند.
تنها مشکل دراپ شیپینگ در ایران، کسب درآمد دلاری از این مدل کسب‌وکار است.

سود دراپ شیپینگ

اعمال برخی تحریم‌های جهانی که در ارائه سرویس به کاربران ایرانی وجود دارد و همچنین شیوه پرداخت رمزارز به جای پرداخت با کارت‌های اعتباری از مشکلات دراپ شیپینگ دلاری در ایران به حساب می‌آیند.

جمع‌بندی

دراپ شیپینگ از مدل‌های کسب‌وکار تجاری است که در آن فروشنده، همان محصولاتی را به فروش می‌رساند که تأمین‌کننده اصلی، داخل موجودی انبار خود دارد و از انبار، مستقیماً برای مشتریان ارسال می‌کند. این یک راه کم ریسک برای کسب‌وکارهای کوچک و تازه‌کار است که به آن‌ها این اجازه داده می‌شود تا با کم‌ترین هزینه بتوانند به کار فروشندگی بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.