مالیات دستگاه کارتخوان چقدر است و چگونه باید پرداخت شود؟

مالیات دستگاه کارتخوان
مالیات دستگاه کارتخوان

همه افرادی که برای کسب و کار خود از دستگاه های کارتخوان یا دستگاه پوز استفاده می کنند، باید حتما مالیات آن را هم بپردازند. اما مالیات دستگاه کارتخوان چقدر است و چگونه باید این مالیات پرداخت شود؟ دارندگان و خریداران این دستگاه ها می خواهند بدانند چگونه می توان مالیات بر دستگاه پوز را پرداخت کرد که در ادامه جریمه نشوند و در مورد استفاده از این دستگاه مشکلی پیش نیاید. در مورد استفاده از این دستگاه ها باید بگوییم که بر طبق قانون جدید مجلس در این رابطه، دارندگان دستگاه های کارتخوان نیاز به هیچ اقدام خاصی برای پرداخت مالیات ندارند. تنها اقدام لازم برای پرداخت مالیات برای دارندگان این دستگاه این است که در سامانه ای که به این منظور گرفته شده است یعنی سامانه مالیاتی  tax.gov.ir ثبت نام کنند. برطبق قوانین جدید مصوب شده، تمامی دارندگان دستگاه های کارتخوان موظف به ثبت نام در این سامانه هستند.

مالیات دستگاه پوز

نحوه محاسبه مالیات برای دستگاه کارتخوان چگونه است؟

روش محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در سال1400،1402،1401 و بعد از آن، مانند نحوه محاسبه مالیات بقیه مشاغل است و تفاوتی ندارد. طبق قانون مالیات مستقیم، مشاغل به 3 دسته تقسیم شده اند. گروه های: خدماتی، تولیدی و بازرگانی. مشاغل مختلف بر حسب اینکه به چه گروهی تعلق دارند، باید بین 10 تا 25 درصد درآمد خود را مالیات پرداخت کنند. پس به این نکته توجه کنید که مالیات جداگانه ای به نام مالیات دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز وجود ندارد. یعنی اگر صاحب کسب و کار و یا دارنده مجوز صنفی و رسمی هستید، اتصال دستگاه کارتخوان شما به سیستم مالیاتی کشور به منظور مشخص شدن درآمد و اطمینان از صحت اطلاعات و داده های ذکر شده در اظهار نامه مالیاتی است که هر سال به صورت اینترنتی پر میکنید؛ بنابراین اگر کسی به هر دلیلی دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز دارد، به این معنی نیست که باید مالیات مضاعفی پرداخت کند. این فعالیت ها صرفا برای راستی آزمایی و صحت سنجی اظهار نامه مالیاتی شخص انجام می شود.

بیشتر بخوانید: مالیات کسب و کارهای اینترنتی

مالیات دستگاه کارتخوان در سال 1402 چقدر است؟

همان طور که پیش از این گفتیم، بر طبق قوانین جدید تصویب شده در مجلس شورای اسلامی، تمامی دارندگان دستگاه پوز در کشور باید نسبت به ثبت به مالیاتی دستگاه کارتخوان خود اقدام کنند. به این ترتیب تراکنش های این دستگاه ها که برای بانک مرکزی قابل دسترسی است به عنوان فعالیت های شغلی افراد در نظر گرفته می شود. اگر بخواهیم میزان دقیق مالیات دستگاه کارتخوان را بیان کنیم، با دو شرایط متفاوت روبرو هستیم.

  1. یکی صاحبان مشاغلی که دارنده دستگاه پوز هستند و نسبت به ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان در سامانه معرفی شده اقدام کرده اند.
  2. گروه دوم آن دسته از صاحبان دستگاه کارتخوان هستند که بر طبق قوانین ثبت نام خود را در سامانه گفته شده انجام نداده اند.

مالیات برای هر کدام از این گروه ها متفاوت است که در ادامه به توضیح هرکدام می پردازیم.

مالیات آن دسته از صاحبان مشاغلی که دستگاه کارتخوان دارند و نسبت به ثبت نام اظهار نامه مالیاتی اقدام کرده اند، مانند بقیه مشاغل محاسبه می شود. گروه های متفاوت مشاغل با توجه به اینکه در کدام دسته قرار می گیرند، باید بین 0 تا 25 درصد درآمد سالانه خود را برای مالیات بپردازند. این افراد لزومی به پرداخت مالیات جداگانه برای دستگاه کارتخوان ندارند. مگر اینکه اطلاعات حاصل از تراکنش های دستگاه پوز آن ها اختلافاتی با واقعیت داشته باشد.

بنابراین ثبت نام کنندگان در سامانه اظهارنامه مالیاتی نیازی به پرداخت مالیات بر روی دستگاه پوز به صورت جداگانه نسبت به مشاغل خود ندارند. گروه دوم دارندگان دستگاه کارتخوان هستند که نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور اقدام نکرده اند. این افراد باید مالیات دستگاه کارتخوان را علاوه بر مالیاتی که برای مشاغل خود می پردازند، پرداخت کنند. به عبارتی این مالیات جریمه ای به عنوان عدم توجه این افراد به قانون و ثبت نام مالیاتی در نظر گرفته می شود.

نرخ مالیات دستگاه کارتخوان چقدر است؟

نرخ مالیات دستگاه‌های کارتخوان با توجه به میزان کسب درآمد متفاوت خواهد بود. بر این اساس، نرخ این مالیات‌ عبارتند از:

  • 15 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 1 تا 200 میلیون تومان
  • 20 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 200 تا 400 میلیون تومان
  • 25 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 400 میلیون تومان به بالا
محاسبه مالیات کارتخوان

فرایند ثبت مالیاتی دستگاه کارتخوان

همان طور که پیش تر گفتیم، تمام افرادی که اقدام به دریافت کارتخوان کرده اند باید حتما دستگاه خود را در سایت سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنند. گفتیم که این کار به این منظور است که سازمان مالیات بتواند از درستی اظهارنامه مالیاتی افراد اطمینان پیدا کند. به این معنی است که این سازمان با بررسی میزان کار کرد دستگاه های پوز، از درآمد ماهانه دارندگان دستگاه ها آگاه می شود.

 برای ثبت مالیات کارتخوان در سامانه مالیاتی، طبق راهنمای گفته شده در زیر عمل کنید:

  1. ابتدا باید وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور شوید و روی گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک کلیک کنید.
  2. در صفحه باز شده نکات مهم و توضیحات لازم ارائه شده است. برای ادامه فرایند باید به انتهای مطالب بروید و روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
  3. پس از آن مواردی که در صفحه جدید خواسته شده را بنویسید و روی ورود کلیک کنید.
  4. در مرحله بعد برای ثبت کارتخوان مالیات روی پیش ثبت نام جدید کلیک کنید.
  5. در صفحه جدیدی که باز می شود، شماره همراه و کد پستی خود را وارد کنید و روی پیش ثبت نام جدید کلیک کنید.
  6. در نهایت نام کاربری و رمز عبور به شماره همراهی که وارد شده پیامک می شود و پیش ثبت نام پایان می یابد.

بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت چیست؟

کد مالیاتی کارتخوان چیست؟

صاحبان مشاغل مختلف یا کسب و کارهایی که متقاضی دریافت دستگاه کارتخوان هستند، حتما باید قبل از هر کار، کد مالیاتی داشته باشند. از این کد برای شناسایی مشمولین پرداخت مالیات و همچنین شفاف سازی مالیات های پرداختی استفاده می شود. با داشتن این کد مالیاتی میزان درآمد افراد قابل شناسایی بوده و به همین دلیل راه های فرار مالیاتی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی بسته است. پس تمام افرادی که برای کسب و کار خود از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند موظف به گرفتن کد مالیاتی کارتخوان هستند. چند مورد از این مشاغل عبارتند از: انواع کسب و کارهای خانگی و اینترنتی، مدرسان دوره های آنلاین و مجازی، طراحان سایت، فریلنسرها، گیمر ها، فروشندگان و….

طبق ماده 10 و 11 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، هر دستگاه کارتخوان یا پایانه فروشگاهی باید حتما دارای شناسه یکتا یا کد مالیاتی باشد. تراکنش های انجام شده توسط دستگاه های کارتخوان از طریق اتصال به حساب بانکی اطلاعات مربوط به فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی متصل است. از آنجا که کد مالیاتی عامل ارتباطی میان اطلاعات بانکی واحد های اقتصادی با اطلاعات مالیاتی آن کسب و کار است، تمام اطلاعات مربوط به تراکنش ها شامل مانده اول دوره، مانده آخر دوره، وجوه واریزی و برداشت شده در بانک مرکزی موجود است و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد. از کد مالیاتی برای شفافیت مالی، بستن راه های فرار مالیاتی و همچنین جلوگیری از پولشویی استفاده می شود. بنابراین صاحبان کسب و کارها و مشاغلی که از طریق قانونی و درست مشغول انجام فعالیت اقتصادی هستند هیچ نگرانی از بابت دریافت شناسه مالیاتی نخواهند داشت؛ چون که داشتن شناسه مالیاتی هیچ مشکلی برای آن ها ایجاد نخواهد کرد.

دستگاه کارتخوان بدون مالیات

دستگاه کارتخوان بدون مالیات

تا اینجا اطلاعاتی کامل درباره مالیات دستگاه کارتخوان و کد مالیاتی و نحوه دریافت آن گفته شد. ولی آیا کارتخوان بدون مالیات هم وجود دارد؟ آیا امکان دارد که که مالیات دستگاه کارتخوان برای بعضی از مشاغل یا گروه های خاص صفر باشد؟ چرا از یک طرف اصرار بسیار شدیدی برای ثبت نام در سامانه مالیاتی و همچنین دریافت کد مالیاتی دارد ولی از طرفی دیگر بعضی از شرکت های ارائه دهنده دستگاه کارتخوان یا افرادی که این دستگاه ها را به فروش می رسانند ادعا می کنند که دستگاه پوز آنها بدون مالیات است.

دقت داشته باشید که به خودی خود هیچ مالیاتی برای دارندگان این دستگاه ها که در سامانه مربوط به مالیات دستگاه پوز ثبت نام کرده باشند، جدا از مشاغلشان در نظر گرفته نمی شود؛ بنابراین سعی کنید دستگاه کارتخوان خود را از شرکت های معتبر تهیه کنید. بعد از ثبت نام هیچ گونه نگرانی درباره مالیات اضافی نداشته باشید. طبق سخنان مسئولان مربوطه، شرکت هایی که ادعا می کنند دستگاه بدون مالیات به شما می دهند سخنی کاملا بی اساس می گویند. چون برای دریافت دستگاه های کارتخوان لازم است شماره ملی و شماره همراه شما ثبت شود.

پس از آن سازمان امور مالیاتی اطلاعات مربوط به مالیات را در قالب پیامک مالیاتی برای شما ارسال می کند. ولی این شرکت ها کد ملی شما را با شماره تلفنی که مربوط به خودشان است ثبت می کنند. بنابراین ابلاغیه های سازمان امور مالیاتی برای شما فرستاده نمی شوند. شما هم با فکر اینکه مالیات دستگاه پوز برای شما صفر است از آن استفاده می کنید. در نتیجه، علاوه بر مالیات مربوط به دستگاه کارتخوان که اضافه بر مالیات شغل تان در نظر گرفته می شود، امکان جریمه شدن و روبرو شدن با مشکلاتی بیشتر در آینده وجود دارد. پس سعی کنید فریب این افراد و اینگونه شرکت ها را نخورید.

کد مالیاتی کارتخوان

آیا دستگاه کارتخوان سیار نیز شامل مالیات می شود؟

چون حمل اینگونه از دستگاه ها بسیار آسان است و نیاز مستقیم به برق ندارد، استفاده گسترده ای از این دستگاه ها صورت می گیرد. ولی آیا دستگاه های پوز سیار هم درمورد مالیات قوانینی مثل سایر دستگاه ها دارند؟ در جواب این سوال باید بگوییم که مالیات دستگاه پوز چه برای انواع ثابت و چه برای انواع سیار آن یکسان است.پس تمامی دستگاه های پوز از جمله دستگاه های بی سیم نیز مشمول پرداخت مالیات سالیانه می شوند.

مشاغل معاف از مالیات کارتخوان

با اعلام بانک مرکزی از ۴ تیرماه دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها و پایانه‌های فروش اینترنتی آغاز شده است.

طبق تأکید بانک مرکزی، تا اطلاع ثانوی پذیرندگان برخی صنوف مثل نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنا شده‌اند و سهم این صنوف همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد.

فهرست تفصیلی صنوف مستثناشده در گام نخست عبارتند از:

‌۱ ـ نانوایی‌ها ۲ ـ سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محصولات غذایی و خواروبارفروشی ۳ ـ داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و خدمات درمانی ۴ ـ جایگاه‌های سوخت اتوماتیک و فروشندگان سوخت ۵ ـ فروشگاه‌های تجهیزات ساخت کاردستی و صنایع دستی هنری ۶ ـ حمل‌ونقل درون و حومه شهر، تاکسیرانی و کرایه اتومبیل ۷ ـ مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ۸ ـ روزنامه‌فروشی‌ها و دکه‌های روزنامه ۹ ـ دفتر خدمات مخابراتی محلی و راه‌دور ۱۰ ـ انجمن‌ها و اتحادیه‌های مدنی، اجتماعی و مؤسسات خیریه ۱۱‌ ـ فروشگاه محصولات رسانه‌ای، کتاب، روزنامه، فیلم، موسیقی ۱۲ ـ عوارض راه، پارکینگ، پارکومتر و گاراژ ۱۳ ـ وجوه دولتی، قوه قضاییه و شرکت‌های خدماتی (آب، برق، گاز).

به خانواده‌ی یک میلیونی زرین‌پال بپیوندید.

یک ماه رایگان، هدیه‌ی عضویت زرین‌پال به شما

مالیات دستگاه کارتخوان درسال 1401چقدر است؟

روش محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در سال 1400 و 1401 و بعد از آن، مانند نحوه محاسبه مالیات بقیه مشاغل است و تفاوتی ندارد. طبق قانون مالیات مستقیم، مشاغل به 3 دسته تقسیم شده اند. گروه های: خدماتی، تولیدی و بازرگانی. مشاغل مختلف بر حسب اینکه به چه گروهی تعلق دارند، باید بین 10 تا 25 درصد درآمد خود را مالیات پرداخت کنند.برای اطلاع از جزئیات حتما مقاله را مطالعه نمایید.

ثبت نام مالیات دستگاه کارتخوان (پوز) به چه صورت است؟

دارندگان دستگاه کارتخوان برای پرداخت مالیات باید در سامانه ای که به این منظور گرفته شده است یعنی سامانه مالیاتی  tax.gov.ir ثبت نام کنند. برای آشنایی با مراحل ثبت نام حتما مقاله را مطالعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.