سیستم پرداخت با موبایل چیست؟ و چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

پرداخت با موبایل
پرداخت با موبایل

در این مقاله قصد داریم شما رابا چند و چون پرداخت با موبایل و سیستم های پرداخت موبایلی آشنا کنیم. سیستم های کاملاً جدیدی که پرداخت ‌ها را کاملاً دگرگون کرده و انقلابی در صنعت پرداخت‌ های دیجیتالی رقم زده است. سیستم پرداخت موبایلی، پذیرش پرداخت ‌ها و تراکنش ها را در هر جایی و برای هر کالا یا خدماتی از طریق POS تلفن همراه یا دستگاه‌های تلفن همراه مانند تلفن هوشمند یا تبلت آسان تر می کند.

برنامه‌های پرداخت همتا به همتا (P2P) مانند Bizum نیز از فناوری پرداخت موبایلی استفاده می کنند تا به کاربران اجازه دهند برای دوستان یا اعضای خانواده پول ارسال کنند و برای خریدهای فروشگاهی از خدمات پرداخت آنلاین استفاده کنند.
در مقام تعریف، سیستم پرداخت موبایلی به هر سیستمی گفته می شود که به کاربران اجازه می دهد بدون نیاز به پرداخت نقدی، چک و کارت اعتباری، هزینه خریدهای خود را با موبایل خود پرداخت کنند. پرداخت موبایلی می تواند در قالب یک اپلیکیشن یا یک صفحه وب باشد. پرداخت با موبایل و سیستم های پرداخت موبایلی مزایای فوق العاده ای برای کسب و کارها دارند، از کاهش صف مشتریان و افزایش فروش گرفته تا ارائه گزینه های متنوع پرداخت، جذب مشتری، افزایش سرعت و امنیت بالاتر پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های پرداخت با موبایل تا انتها با ما همراه باشید.

پرداخت موبایلی چیست؟

پرداخت موبایلی

بیشتر بخوانید: سامانه پایا چیست؟

پرداخت‌های موبایلی جدیدترین روش در بین روش های پرداخت دیجیتال هستند. مزیت بزرگ پرداخت‌های موبایلی این است که تقریباً نیاز شما به پول نقد و کارت های اعتباری را از بین می برند. اگر خریدی از فروشگاه محله انجام داده اید، می‌ توانید با تلفن خود به سادگی هزینه خرید را پرداخت کنید. بدین ترتیب دیگر نیازی به همراه داشتن کیف پول یا کارت اعتباری خود نخواهید داشت.
پرداخت با موبایل که به سیستم پرداخت موبایلی نیز معروف است به انجام پرداخت با دستگاه هوشمند اشاره دارد. یک دستگاه هوشمند همراه می تواند یک موبایل، یک تبلت، یک لپ تاپ، یک گجت پوشیدنی مانند ساعت مچی، یک تلویزیون هوشمند، یک ربات متصل به اینترنت و در حالت کلی، هر دستگاه هوشمند متصل به اینترنت باشد. مشتریان می توانند یک برنامه پرداخت موبایلی را در تلفن هوشمند خود دانلود کنند و با وارد کردن جزئیات کارت اعتباری‌شان، پرداخت‌های خود را بدون مشکل و در سریع ترین زمان ممکن انجام دهند.
سیستم های پرداخت موبایلی خدمات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می دهند، از گرفتن موجودی و خرید شارژ بگیرید تا پرداخت هزینه خرید، برداشت وجه نقد از دستگاه خودپرداز، دریافت پیش پرداخت نقدی از کارت اعتباری، انجام تراکنش های مختلف مالی مانند پرداخت قبوض، بیمه و جریمه‌ها، انتقال پول، پرداخت صورت حساب رستوران و کافه و رزرو هتل و بلیط.
پرداخت‌های موبایلی با افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند، اتصالات Wi-Fi، اینترنت پرسرعت تلفن همراه و افزایش تجارت الکترونیک محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند.

انواع و روش های پرداخت با موبایل

پرداخت‌های موبایلی به مشتریان و صاحبان مشاغل انعطاف پذیری و راحتی بیشتری در مدیریت تراکنش ها می دهند. کیف پول دیجیتال کیف پولی روی گوشی هوشمند شما است که می توانید تراکنش های خود را به کمک آن به صورت دیجیتال انجام دهید.به طور معمول سه نوع سیستم پرداخت موبایلی، به شرح زیر وجود دارد:

پرداخت‌های مبتنی بر وب و درون برنامه ای موبایل

پردازش پرداخت مبتنی بر مرورگر تلفن همراه شبیه به خرید تجارت الکترونیک مبتنی بر دسکتاپ است. این مورد به شما امکان می دهد با مراجعه به یک وب سایت با تلفن همراه خود و انجام پرداخت‌ها با استفاده از کارت اعتباری، کارت نقدی یا کارت هدیه، هزینه کالای خریداری شده را پرداخت کنید.
مشابه پرداخت‌های مبتنی بر مرورگر دسکتاپ، سیستم‌های پرداخت مرورگر تلفن همراه به مشتریان این امکان را می دهند که محصولات یا خدمات را انتخاب کرده و به سبد خرید اضافه کنند. سپس، آن‌ها جزئیات پرداخت را هنگام پرداخت وارد می کنند تا خرید را تکمیل کنند. این سیستم ‌های مبتنی بر مرورگر دارای طراحی‌ های سازگار با موبایل و واکنش‌ گرا (ریسپانسیو) هستند.

کیف پول موبایل

پرداخت با موبایل به جای کارت

کیف پول موبایل به برنامه ‌ها و نرم ‌افزارهایی اطلاق می‌شود که به مشتریان امکان می ‌دهد با استفاده از پول‌ ها و اعتبارهایی که به صورت دیجیتالی در یک کیف پول مجازی دیجیتالی ذخیره شده ‌اند، خدمات کالاهای خریداری شده را به‌طور امن از طریق تلفن همراه خود پرداخت کنند.
اصطلاحات دیگری که برای کیف پول موبایل استفاده می شود کیف پول دیجیتال و کیف پول الکترونیکی است. مشتریان مشخصات کارت خود را در کیف پول دیجیتال وارد می کنند و با تلفن همراه، تبلت یا ساعت هوشمند خود هزینه کالاها و خدمات را پرداخت می کنند. برخی از کیف‌ پول‌ های دیجیتال برتر عبارتند از Apple Pay، Google Pay و Samsung Pay.

پرداخت‌های تلفن همراه بدون تماس (mPOS)

سیستم ‌های بدون تماس تلفن همراه به کارت ‌خوان ‌هایی نیاز دارند که صاحبان کسب‌وکارها از آنها برای پذیرش پرداخت‌های ایمن از تلفن مشتریان استفاده می ‌کنند. این کارت خوان ها اصطلاحاً با موبایل یا تبلت مشتری جفت (Pair) می شوند و سپس گزینه پرداخت را در داخل گوشی مشتری نمایش می دهند.

سیستم پرداخت با موبایل چگونه کار می‌کند؟

سیستم پرداخت موبایلی دقیقا چگونه کار می کند؟ این سوال ذهن بسیاری از افراد، خصوصاً افرادی که به این سادگی ها به سیستم های پرداخت دیجیتالی و جدید اعتماد نمی کنند را به خود مشغول می کند. روند پرداخت با موبایل بسیار ساده است و تفاوت چندانی با استفاده از کارت اعتباری ندارد.
در پرداخت موبایلی مشتری با دانلود یک برنامه پرداخت روی گوشی هوشمند یا تبلت خود کار را شروع می کند. این اپلیکیشن ها یک حساب منحصربه‌فرد برای مشتری ایجاد می کنند و آن را به یکی از کارت های اعتباری یا حساب بانکی مشتری مرتبط می کنند. سپس مشتری به راحتی می تواند از اپلیکیشن برای ارسال یا دریافت پول یا پرداخت آنلاین و حضوری استفاده کند. در این روش مشتریان برای خرید نیازی به کیف پول با پول نقد یا کارت اعتباری ندارند. تنها چیزی که آنها نیاز دارند یک دستگاه تلفن همراه است.

برای خرید در فروشگاه، فروشنده به یک پایانه POS نیاز دارد که از سیستم پرداخت ‌با موبایل پشتیبانی می کند. اکثر پایانه های POS جدید را می توان برای پشتیبانی از پرداخت موبایلی پیکربندی کرد. هنگامی که مشتری می خواهد هزینه را پرداخت کند، یا وارد اپلیکیشن پرداخت با موبایل خود می شود یا دستگاه خود را نزدیک یک پایانه POS دارای قابلیت پرداخت موبایلی نگه می دارد.

POS داده ها را برای انتقال اسکن و رمزگذاری می کند و سپس به مشتری اجازه می دهد تا هزینه را به صورت اعتباری به حساب فروشنده منتقل کند. بانک مشتری اطلاعات را دریافت می کند و تراکنش را تأیید یا رد می کند. همانند کارت های اعتباری، فرآیند تراکنش پرداخت موبایلی تنها چند ثانیه طول می کشد. پرداخت‌های موبایلی همانند کارت های اعتباری تسویه می شوند.

مزایای پرداخت موبایلی برای کسب و کارها

انواع روش‌های پرداخت با موبایل

بیشتر بخوانید: سامانه پل چیست؟

مزایای پرداخت با موبایل تمامی ندارد. مزایایی که منجر به پدیرش جهانی و استقبال بی نظیر مشتریان و فروشنده ها از این سیستم پرداخت شده است. در حالت کلی، مزایای سیستم پرداخت با موبایل را می توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

1. کاهش هزینه ها: سیستم پرداخت از طریق تلفن همراه از چند طریق می تواند به شما در کاهش هزینه ها کمک کند. به دلیل امکان ارسال ایمیل، نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت POS یا کاغذ و جوهر ندارید و از آنجایی که می توانید از تبلت یا تلفن هوشمند به عنوان پایانه فروش خود استفاده کنید، تنها هزینه خارجی که برای راه اندازی آن نیاز دارید کارتخوان است.
۲. بهبود جریان نقدینگی: هنگام استفاده از پرداخت‌های تلفن همراه، وجوه مشتری فوراً یا ظرف چند ساعت به حساب شما منتقل می شود.
۳. مشتریان بالقوه را به مشتریان وفادار تبدیل کنید: از آنجایی که اطلاعات مشتری در برنامه‌ های پرداخت موبایلی ذخیره می‌ شود، کوپن ‌ها یا تخفیف ‌ها می‌ توانند به سرعت و به راحتی برای مشتریان خاص ارسال شوند تا به خریدهای تکراری پاداش دهند. برنامه های وفاداری امتیاز تخفیف به ازای هر تراکنش و برنامه های وفاداری سطحی که پس از انجام تعداد مشخصی خرید، ردیف جدیدی از امتیازها، پاداش ها و تخفیف ها را برای مشتری باز می کند، از جمله این برنامه ها هستند.
۴. دسترسی فوری و ایمن به اطلاعات کلیدی مشتریان (شامل تعداد دفعات خرید مشتریان، میانگین هزینه آنها، روش های پرداخت ترجیحی و محصولاتی که بیشتر خریداری می کنند.): این داده ‌ها می‌ تواند به شما کمک کند تا از رفتار خرید مشتریان فعلی‌ تان مطلع شوید و به شما این فرصت را بدهد که محصولات، خدمات یا قیف کلی فروش خود را بهتر تنظیم کنید.
۵. بهبود تجربه خرید مشتری
۶. توانایی رقابتی بالاتر با ارائه روش های پرداخت متنوع تر (مانند گزینه پرداخت با QR کد ): با ارائه روش ‌های متعدد به مشتریان برای پرداخت از طریق موبایل، از رقبای خود پیشی بگیرید.
۷. امنیت پرداخت بهتر و بالاتر: برنامه های پرداخت موبایلی از یک کد رمزگذاری شده یا محافظت شده برای محافظت از اطلاعات شخصی مشتریان استفاده می کنند. این بدان معنی است که شماره کارت واقعی مشتریان هرگز در دستگاه شخصی شما (اعم از تجهیزات یا نرم افزارهای پرداخت شما) ذخیره نمی شود.
۸. ساده سازی حسابداری و حساب رسی برای فروشنده ها از جمله اطلاعات فروش، سوابق پرداخت و به روز رسانی موجودی.
۹. به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید

سخن پایانی

سیستم های پرداخت با موبایل آینده تراکنش های مالی هستند و بدون شک در آینده ای نزدیک، سهم عمده ای از پرداخت‌ها و تراکنش ها را به خود اختصاص خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.