درگاه پرداخت چگونه کار می کند؟ (هر آنچه که باید بدانید)

درگاه پرداخت چگونه کار می کند
درگاه پرداخت چگونه کار می کند

با سرعت پیشرفت و آگاهی افراد از حوزه تجارت الکترونیک، بدون شک افزایش فروش محصولات و خدمات از طریق وب سایت یا فروشگاه سازها، مهم ترین هدف هر کسب و کاری است. در حقیقت کسب و کارهایی که در مسیر فروش خود، همچنان از روش های سنتی خرید و فروش استفاده می کنند، به مرور از خاطره افراد محو و فراموش خواهند شد، چراکه این روزها تمایل کاربران به خرید اینترنتی، هر لحظه در حال افزایش است و کمتر کسی را می بینیم که برای خرید مایحتاج روزانه خود یا کالای موردنظرش، به قصد خرید از خانه خارج شود. بنابراین داشتن یک فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ، یک امتیاز برجسته محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم درگاه پرداخت اینترنتی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم و اینکه یک درگاه پرداخت چگونه کار می کند؟. چنانچه پس از خواندن این مقاله پرسشی داشتید می‌توانید در بخش نظرات وبلاگ با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

درگاه سرویس چیست

درگاه پرداخت چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی که به اختصار به آن IPG یا (Internet Payment Gateway) نیز می‌گویند، درگاه سرویس پرداخت و سیستمی است که انواع تبادلات مالی بر حسب انجام تراکنش در بستر اینترنت را امکان‌پذیر می‌سازد. به صورت کلی درگاه پرداخت بهترین راه برای دریافت هزینه از مشتریان یا سایر نقل و انتقالات مالی است. در حقیقت هر یک از درگاه‌های پرداخت آنلاین به یک حساب بانکی متصل هستند.

به صورت کلی نحوه عملکرد سیستم های پرداخت الکترونیکی عبارت است از ارسال جزییات تراکنش انجام شده یا در حال انجام، روی یک شبکه‌ی گسترده در فضای اینترنت که ممکن است هر تراکنش با هدف خاصی صورت پذیرد، به عنوان مثال برای خریداری یک کالای فیزیکی، خدمات سرویس‌دهی، محصولات دیجیتال، دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط و غیره.

با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی، تمام عناصر و داده‌های یک مبادله‌ی مالی، در یک زمان مشخص، در یک شبکه‌ی واحد با یکدیگر در تعامل لحظه‌ای هستند و از یک ساختار هماهنگ و منظم پیروی می کنند. به طور قطع این‌ها تنها تعاریفی معدود از درگاه سرویس پرداخت هستند زیرا فرآیند پرداخت آنلاین پیچیدگی های بسیاری دارند که چنانچه در نظر دارید از درگاه پرداخت اینترنتی در کسب و کار آنلاین خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم در صفحه‌ی آزمایشگاه زرین پال، عنوان موردنظر خود را جستجو کنید.

فرآیند پرداخت

فرآیند پردازش پرداخت ها و تراکنش های کاربر به موارد مختلفی از جمله تنوع سرویس های پرداخت، امنیت پرداخت، ابزارها، افزونه ها و سیستم هایی که امنیت، دقت و کارآمدی بسیار زیادی دارند بستگی دارد. اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید و محصولات و خدمات خود را با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی به فروش می رسانید، حتما می دانید که پرداخت مهمترین بخش فرآیند فروش کسب و کار شما به حساب می‌آید، زیرا محله ای است که در نهایت منجر به کسب درآمد می‌شود، بنابراین هر گونه اختلال در این فرآیند باعث می شود که مشتری سبد خرید خود را نیمه کاره رها کند. یکی از اساسی ترین مشکلاتی که کسب و کارهای اینترنتی اغلب با آن روبرو می شوند انتخاب بهترین گزینه برای پرداخت مشتری است. در حقیقت هر کسب و کاری باید بداند که برای فروش اینترنتی محصولات خود و دریافت هزینه از مشتری، استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی از واجبات افزایش فروش در بستر اینترنت و دنیای مجازی است، بنابراین بهتر است از درگاهی استفاده شود که بیشترین میزان بازدهی را در تسهیل فروش و افزایش درآمد دارد.

منظور از درگاه پرداخت چیست

بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت چیست؟

نحوه اتصال درگاه پرداخت به وب‌سایت

اگر می‌خواهید در وب‌سایتی که برای فروش محصولات یا خدماتی خود دارید، از قابلیت درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنید تا مشتریان شما با یک کلیک روی گزینه‌ی خرید محصول، به صفحه‌ی پرداخت نهایی هدایت شوند، به افزونه (Plug-in) نیاز دارید. به‌راحتی می‌توانید تمام افزونه‌های موردنیاز وب‌سایت خود را به صورت کاملا رایگان از آزمایشگاه زرین‌پال دریافت کنید و به کمک راهنمای کاملِ پیاده‌سازی، این افزونه‌ها را به وب‌سایت خود متصل کنید. در این مطلب به تعریف دو عنوان بسیار رایج بسنده می‌کنیم؛
۱. Merchant Id: کد درگاه پرداخت یا Merchant Id، یک کد اختصاصی است که برای هر درگاه پرداخت به صورت کاملا مجزا و تنها یک بار صادر می‌شود. کد مرچنت این کد شامل ۳۶ کاراکتر بوده و متشکل از اعداد، حروف، و خط تیره است.
۲. IP Server: آی پی سرور یا IP Main Server یک آدرس یکتا متعلق به سرورهای وب سایت پذیرنده است که می‌بایست از طریق صفحه‌ی آزمایشگاه زرین پال، توسط کاربر دریافت شود و سپس آی پی دریافتی را به زرین پال اعلام کند.

مزایای درگاه پرداخت اینترنتی


روزانه انرژی و زمان زیادی برای مدیریت امور مالی و بررسی جزئیات پرداخت های انجام شده صرف می شود چه بسا که به دلیل خطای انسانی، ممکن است این گزارش ها، از دقت بسیار پایینی نیز برخوردار باشند. درگاه پرداخت اینترنتی، با تجزیه و تحلیل پرداخت های موفق و ناموفق، این امکان را فراهم می‌سازد تا از صحت تراکنش ها و تطابق هر تراکنش بر اساس مشخصات پرداخت کننده مطمئن شویم.

درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال، به گونه ای پیاده سازی شده که قادر است تمام نیاز کسب و کارهای آنلاین را پوشش داده و امکانات دیگری نیز در اختیار آن‌ها قرار دهد. به عنوان مثال با درگاه پرداخت زرین پال شما می توانید یک درگاه پرداخت اختصاصی برای کسب و کار خود بسازید و فرم پرداخت خود را سفارشی‌سازی کنید. علاوه بر این می‌توانید برای فروش سریع محصولات خود از طریق اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ یا سایر کانال‌ها و شبکه‌های مجازی، از لینک پرداخت در شبکه های اجتماعی یا زرین لینک استفاده کنید.

تضمین امنیت اطلاعات بانکی افراد با قابلیت رمزگذاری اطلاعات بانکی پرداخت کننده، افزایش سرعت مبادلات خرید و فروش، گزارش گیری از تراکنش انجام شده، فاکتور الکترونیکی و ارائه‌ی صورتحساب، تضمین صحت اطلاعات هویتی فروشنده و مشتری، از دیگر مزایای درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال هستند که با هدف امنیت خاطر کاربران برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

درگاه پرداخت اینترنتی چگونه کار می‌کند؟

بیشتر بخوانید: زرین لینک چیست؟

درگاه پرداخت رمزارز

درگاه پرداخت رمزارز یک بستر امن برای تبادلات مالی یا دارایی‌های دیجیتال است که امنیت داده‌های آن، از طریق سیستم رمزنگاری تامین می‌شود. درگاه پرداخت رمزارزی توسط بلاکچین مدیریت می‌شود و تمام جزئیات تراکنش  های رمزارزی، به صورت خودکار در آن ثبت می‌شود. تجارت بلاکچین، با ارائه‌ی اکوسیستم هوشمند، به رشد و توسعه‌ی شرکت‌ها کمک می‌کند. به معنای دیگر درگاه پرداخت رمزارزی سیستمی است که امکان تراکنش های بین‌المللی را تسهیل و امنیت آن‌ها را تضمین می‌کند و بر حسب «توکن‌های» مجازی که توسط ورودی‌های داخلی سیستم نشان داده می‌شوند، مشخص می‌گردند.

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه‌های پرداخت اینترنتی در دو دسته‌بندی مختلف با عنوان درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط ارائه می‌شوند. انتخاب بهترین گزینه از بین درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط، متناسب با نیاز و خواسته‌ی شما از درگاه پرداخت آنلاین تعریف می‌گردد. بنابراین نوع فعالیت کسب و کارها و درگاه پرداختی که انتخاب می‌کنید ارتباط مستقیم خواهد داشت. از جمله تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و واسط می‌توان به نوع خدمات، تنوع محصولات و سرویس‌ها، دسترسی‌ها، سرعت دریافت درگاه و غیره نیز اشاره نمود.

به صورت کلی درگاه پرداخت مستقیم توسط شرکت‌های PSP متصل به بانک‌ها، به متقاضیان دریافت درگاه پرداخت واگذار می‌شود، به طور مثال درگاه پرداخت تاپ که وابسته به بانک پارسیان است. از سوی دیگر درگاه پرداخت واسط که به شرکت‌های موسوم به پرداخت‌یاری هستند و مجوز رسمی فعالیت از بانک مرکزی دارند تعلق می‌گیرد، مانند درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال. به زبان ساده‌تر شرکت های پرداخت‌یاری مانند زرین پال، به عنوان واسطه بین بانک‌ها و افراد عمل می‌کنند، بنابراین به عنوان یک رابط معتبر بانکی، امکان استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی را برای شرکت های کوچک‌تری که برخی مجوزهای مورد نیاز اخذ درگاه پرداخت مستقیم را ندارند فراهم می‌سازنند و فرآیند دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را برای این دسته از کسب و کارها و افراد تسهیل می‌کند.

نحوه ی ساخت درگاه پرداخت اینترنتی

دریافت درگاه پرداخت زرین پال

فرآیند دریافت درگاه پرداخت اینترنتی در زرین پال بسیار ساده و سریع است، به گونه‌ای که اگر متقاضی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال باشید، برای دریافت درگاه سرویس آنلاین و فعال سازی سریع آن، کافی‌ست در زرین پال ثبت‌نام کنید و از طریق پنل کاربری خود برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی اقدام نمایید، سپس با گذراندن مراحل بسیار کوتاه احراز هویت، به راحتی می‌توانید درگاه پرداخت خود را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.