وب اپلیکیشن چیست و چه تفاوتی با اپلیکیشن دارد؟

وب اپلیکیشن
وب اپلیکیشن

آیا به تفاوت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن تلفن همراه فکر کرده اید؟ اگرچه گاهی اوقات به نظر می رسد که این دو یکسان هستند، اما در واقعیت، دو چیز کاملاً متفاوتند، به‌خصوص در مورد فناوری هایی که استفاده می کنند و قابلیت هایی که ارائه می دهند. درک تفاوت های آنها کلید ساخت یک محصول دیجیتال موفق است. در این مقاله، به تفاوت بین وب اپلیکیشن‌ و اپلیکیشن موبایل، مزایا و معایب وب اپلیکیشن و نیز تفاوت وب اپلیکیشن با وبسایت خواهیم پرداخت تا بتوانید با بینش و شناخت بیشتر برای توسعه محصولتان تصمیم بگیرید. پس با ما همراه باشید

تفاوت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن موبایل؛ انتخاب مناسب کدام است؟

این روزها مردم بیش از هر زمان دیگری از دستگاه های تلفن همراه خود برای دسترسی به اطلاعات استفاده می کنند. این بدان معنی است که اگر کسب و کار شما از طریق تلفن همراه قابل دسترسی نباشد، به زودی توسط رقبایی که از این مزیت استفاده می کنند، کنار زده می شود. با این حال، دسترسی به کاربران خود در کانال های تلفن همراه آنقدر که به نظر می رسد آسان نیست. یک استراتژی برای تعیین بهترین رویکرد مورد نیاز است تا کاربران را قادر سازد تا از طریق دستگاه های تلفن همراه خود با کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند. برای بسیاری از شرکت ها، بهترین راه برای انجام این کار از طریق یک اپلیکیشن است.

تفاوت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن

وقتی صحبت از ایجاد و استقرار اپلیکیشن می‌شود، دو رویکرد متفاوت وجود دارد: اپلیکیشن های موبایل و اپلیکیشن های وب. قبل از سرمایه گذاری برای ایجاد اپلیکیشن خود، باید تصمیم بگیرید که کدام نوع اپلیکیشن با بودجه، الزامات و اهداف شما مطابقت دارد. این به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا باید به سمت توسعه موبایل بروید یا توسعه وب.

بنابراین، سوال این است که آیا باید برای توسعه یک اپلیکیشن موبایل سرمایه‌گذاری کرد یا باید منابع خود را روی ساخت یک وب اپلیکیشن متمرکز کنید؟ این سوال همیشگی درباره تفاوت web application و اپلیکیشن موبایل است. در ادامه با ما باشید تا با این تفاوت ها آشنا شوید. اما پیش از آن به خاطر داشته باشید که اگر فروشگاه آنلاین در قالب اپلیکیشن یا وب اپلیکشن اینستاگرام دارید، برای پرداخت امن و راحت مشتریانتان، می توانید به درگاه پرداخت زرین پال اعتماد کنید.

تفاوت وب اپلیکیشن با اپلیکیشن

گاهی اوقات تفاوت بین یک وب اپلیکیشن و یک اپلیکیشن تلفن همراه می تواند کمی سردرگمی ایجاد کند. برای روشن‌تر شدن موضوع، یک وب اپ اساساً وبسایتی است که به شیوه‌ای روان طراحی شده است، به گونه‌ای که به راحتی در مرورگر وب دیده می شود. روند ساخت وب اپلیکیشن ها دارای تفاوت ها و شباهت هایی با روند ساخت یک اپ موبایل است. با این حال بر خلاف اپلیکیشن های موبایل، اپلیکیشن های وب نیازی به دانلود ندارند، بنابراین کاربران می توانند از طریق مرورگر خود به آنها دسترسی داشته باشند.

در مجموع، اپلیکیشن‌های موبایل برای قابلیت‌های دستگاه خاصی ساخته شده‌اند و بر روی دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها اجرا می‌شوند. وب اپلیکیشن های از طریق مرورگرهای وب قابل دسترسی هستند و با هر دستگاهی که کاربر داشته باشد سازگار می شوند. بر خلاف اپلیکیشن های موبایل، اپلیکیشن های وب برای هیچ سیستم یا دستگاه خاصی بومی نیستند و بنابراین نیازی به دانلود یا نصب ندارند.از بهترین مزایای وب اپلیکیشن ها این است که آنها تقریبا در هر دستگاهی قابل استفاده هستند، به طوری که گاهی اوقات می توانند به عنوان یک اپلیکیشن تلفن همراه هم عمل کنند.

و شاید یکی از اصلی ترین معایب web application این باشد که حتما نیاز به اتصال به اینترنت دارد، در حالی که اپلیکیشن های تلفن همراه اغلب می توانند در حالت آفلاین هم کار کنند.از دیگر موارد تفاوت وب اپلیکیشن‌ و اپلیکیشن تلفن همراه، این است که اپلیکیشن ها سریع‌تر و کارآمدتر از وب اپلیکیشن‌ها هستند، اما در عین حال برای حفظ عملکرد بهینه اپلیکیشن ها، کاربران باید مرتباً به‌روزرسانی‌ها را دانلود کنند، در حالی که وب اپلیکیشن‌ها خودشان به‌روزرسانی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: گجت (Gadget) چیست ؟

مزایای وب اپلیکیشن

اکنون که تفاوت‌های بین اپلیکیشن‌های تلفن همراه و اپلیکیشن‌های وب را درک کرده‌ایم، اجازه دهید به طور تیتروار نگاهی به مزایا و معایب وب اپلیکیشن بیاندازیم.

مزایای وب اپلیکیشن

  • در مرورگر کار می کند و بنابراین نیازی به دانلود یا نصب نیست
  • نگهداری آنها آسان است، زیرا بدون در نظر گرفتن پلت فرم موبایل، یک پایگاه کد مشترک دارند
  • به‌روزرسانی‌ها می‌توانند به‌طور خودکار انجام شوند و بدون نیاز به انجام کاری، به اپلیکیشن‌های وب عملکرد بیشتری ارائه می‌دهند
  • ساخت آنها راحت تر و سریع تر از اپلیکیشن های تلفن همراه است
  • تأیید فروشگاه های اپلیکیشن مورد نیاز نیست، بنابراین اپلیکیشن های وب می توانند سریع تر راه اندازی شوند

معایب وب اپلیکیشن

  • بدون اتصال به اینترنت کار نمی کند
  • کندتر از اپلیکیشن های موبایل هستند
  • پیدا کردن آنها ممکن است دشوار باشد زیرا آنها در یک پایگاه داده خاص مانند یک بازار اپلیکیشن میزبانی نمی شوند
  • ریسک های بالاتری دارند ازجمله اینکه امنیت را نمی توان تضمین کرد زیرا نیازی به تأیید فروشگاه های اپلیکیشن ندارند

تفاوت وب اپلیکیشن با وبسایت

تفاوت وب اپلیکیشن با وبسایت

در ادامه به تفاوت وب اپلیکیشن و وبسایت می پردازیم. چندین نکته وجود دارد که بین این دو تمایز ایجاد می کند؛ مهم ترین این موارد عبارتند از:

  • تعامل

اولین نکته برای شروع تمایز «وب اپلیکیشن در مقابل وب سایت» تعامل است. یک وبسایت محتوای بصری و متنی را ارائه می دهد که کاربر می تواند ببیند و بخواند، اما به هیچ وجه نمی تواند روی آن تاثیری بگذارد. در مورد یک web application، کاربر نه تنها می تواند محتوای صفحه را بخواند بلکه می تواند داده های موجود در این صفحه را نیز اداره کند. این تعامل به شکل یک گفتگو است: کاربر روی دکمه کلیک می کند یا یک فرم را ارسال می کند و از صفحه پاسخ می گیرد. این پاسخ ممکن است به شکل دانلود سند، چت آنلاین، پرداخت الکترونیکی و موارد دیگر باشد.

یک مثال گویا از تعامل وب اپلیکیشن کاربردی، یک اپلیکیشن بانکداری آنلاین است که معاملات را بر اساس ورودی مشتری انجام می دهد. یا مثلا یک فروشگاه آنلاین که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد در کاتالوگ جستجو کرده و اقلام را فورا خریداری کنند. شبکه های اجتماعی یکی دیگر از نمونه های تاثیرگذار است. آنها کاربران را از طریق چت و پلتفرم‌های وبلاگ به هم متصل می‌کنند، محتوای فید را بر اساس ترجیحات کاربران تولید می‌کنند و امکان اشتراک‌گذاری تقریبا نامحدود محتوا را فراهم می‌کنند.

البته امروزه به ندرت می توان با یک وب سایت بدون هیچ تعاملی روبرو شد. وب‌سایت‌های مدرن معمولاً حاوی عناصر کوچکی از وب اپلیکیشن هستند. برای مثال، وب‌سایت یک رستوران ممکن است حاوی یک المان گوگل مپ باشد که مسیر رسیدن به این رستوران را نشان می‌دهد. با این حال، در مورد وبسایت ها، ترازو بین محتوای اطلاعاتی و تعامل، به سمت اولی سنگین تر است. یک وبسایت معمولی حاوی عناصر تعاملی بسیار کمتری نسبت به محتوای اطلاعاتی است و کاربر معمولاً بیشتر وقت خود را صرف خواندن، مشاهده یا گوش دادن به وبسایت می کند، برعکس وب اپلیکیشن ها که عملکرد اصلی آنها بر اساس تعامل است.

  • یکپارچه سازی

یکپارچه سازی به معنای گرد هم آوردن اجزای مختلف برای ساختن یک سیستم جامع تر است. هم وبسایت ها و هم اپلیکیشن های تحت وب را می توان با نرم افزارهای دیگر (CRM، ERP و غیره) ادغام کرد. با این حال، یکپارچه سازی برای وب اپلیکیشن معمول تر است، زیرا عملکرد پیچیده آنها اغلب نیاز به تعامل با سیستم های اضافی دارد.

ادغام یک وب اپلیکیشن تجاری (مثلاً یک فروشگاه الکترونیکی) با یک سیستم CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) را در نظر بگیرید. یک CRM تمام داده های مشتری را در یک مکان ذخیره می کند و دسترسی آسان به آنها را برای کارمندان فراهم می کند. این یکپارچه سازی امکان جمع آوری خودکار داده های کاربر وب اپلیکیشن و ذخیره آن در CRM را فراهم می کند. به این ترتیب، تیم شما به مجموعه ای کامل از داده ها در مورد مشتریان، سوالات، ارتباطات و بازخورد آنها دسترسی خواهد داشت. این امر امکان بررسی رفتار مشتری و عادات خرید و همچنین تسویه سریع تر مطالبات آنها را فراهم می کند. علاوه بر این، هر گونه تغییر در داده های مشتری بلافاصله در CRM منعکس می شود. با به روز ماندن در مورد ترجیحات مشتری خود، نرخ ریزش را کاهش داده و فروش را افزایش خواهید داد.

یک وبسایت هم می تواند با CRM ادغام شود. این موضوع اجازه می دهد که محتوای شخصی شده تری به کاربران ارائه شود. با این حال، برای یک وبسایت، این یک ویژگی به ندرت اجرا می شود.

  • احراز هویت

احراز هویت روشی است که شامل وارد کردن لاگین و رمز عبور کاربر برای دسترسی به سیستم است. احراز هویت برای وب اپلیکیشن که به هر گونه اطلاعات شخصی نیاز دارد، ضروری است. حساب‌های کاربری باید برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و نشت داده‌های حساس، ایمن باشند.

معایب وب اپلیکیشن

بیشتر بخوانید: تفاوت گجت و ویجت چیست؟

وب اپلیکیشن ها عمدتاً به احراز هویت نیاز دارند، زیرا دامنه گزینه های بسیار گسترده تری نسبت به وبسایت ها ارائه می دهند. نمونه ای از شبکه های اجتماعی را در نظر بگیرید. هنگام ثبت نام، یک حساب کاربری ایجاد می کنید و یک شماره شناسایی منحصر به فرد دریافت می کنید. اگر لاگین و رمز عبور شما ضعیف باشد، سیستم به شما هشدار می دهد. اگر آنها را بدون تغییر رها کنید، هکرها ممکن است به حساب شما دسترسی پیدا کنند و اطلاعات شما را بدزدند و همچنین با ایمیل های ناخواسته تحت نام شما سایر کاربران را آزار دهند.

اما احراز هویت معمولا برای وبسایت ها اجباری نیست. ممکن است به کاربر پیشنهاد شود که ثبت‌نام کند تا به گزینه‌های دیگری که برای بازدیدکنندگان ثبت‌نام نشده در دسترس نیست، دسترسی پیدا کند. به عنوان مثال، می توانید بدون زحمت ثبت نام، اخبار و مقالات برجسته در یک وبسایت خبری را بررسی کنید. با این حال، اگر می خواهید نظری بگذارید، باید ثبت نام کنید. به این ترتیب، کاربران هویت خود را تأیید می کنند و به سیستم اجازه می دهند هرزنامه ها را مسدود کند.

همانطور که می بینید، هم وبسایت ها و هم وب اپلیکیشن ها ممکن است نیاز به احراز هویت داشته باشند. اما این کار برای اپلیکیشن های تحت وب به دلایل امنیتی اجباری است.

چند نمونه وب اپلیکیشن

در اینجا ۱۰ نمونه وب اپلیکیشنی که در سال اخیر میلادی، بسیار پرطرفدار بوده اند را نام می بریم تا اگر به دلایل پیشرفتشان علاقه مند بودید بیشتر درباره شان جستجو کنید و بخوانید:

  • استارباکس
  • برند دبن هامز
  • بی ام و
  • فیلیپ برد
  • ساندزلایس
  • بازی ۲۰۴۸
  • اوبر (تاکسی اینترنتی)
  • پینترست
  • یامی
  • اسپاتیفای

کلام آخر

اکنون که یک درک اساسی از تفاوت‌های وب اپلیکیشن، اپلیکیشن موبایل و وبسایت دارید، باید در کنار در نظر گرفتن مقرون به صرفه بودن، در نظر داشته باشید که کدام یک از این فناوری های مورد بحث برای مخاطب هدف شما مناسب تر است، شاید هم به دو یا هر سه نیاز داشته باشید. تصمیم با شما و اولویت هایتان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.