گیفت کارت چیست؟ و چگونه گیفت کارت بخریم؟

گیفت کارت چیست؟
گیفت کارت چیست؟

گیفت کارت‌ها نوعی کارت هدیه هستند که می‌توانید آن‌ها را در مناسبت‌های مختلف مثل تولد، موفقیت تحصیلی، جشن سالگرد یا سایر مناسبت‌ها به خانواده و دوستان خود هدیه دهید. یا حتی خودتان می‌توانید از این کارت‌ها استفاده کنید. این کارت‌ها که به دو صورت فیزیکی و دیجیتالی موجودند؛ برای خرید آنلاین یا حضوری و حتی خرید از اپ استورهای موبایل استفاده می‌شوند.با توجه به این موضوع، ما در ادامه مقاله، قصد داریم به شما توضیح دهیم که گیفت کارت چیست؟ علاوه بر این، شما را با ویژگی‌های کارت هدیه، انواع آن، دلایل استفاده کسب‌وکارها از کارت هدیه و کاربرد این کارت‌ها در ایران آشنا می‌کنیم. در نهایت، مراحل خرید گیفت کارت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گیفت کارت چیست؟

خیلی از شما ممکن است با کاربردهای گیفت کارت آشنا نباشید و دقیقاً ندانید که گیفت کارت چیست؟ ما در این بخش، شما را با گیفت کارت بیشتر آشنا می‌کنیم.

گیفت کارت (Gift Card)، همان‌طور که از نامش پیداست یک کارت هدیه اعتباری یا دیجیتالی است که با مبلغ مشخصی شارژ شده است؛ اما سؤال اینجاست که کاربرد گیفت کارت چیست؟ درواقع، شخصی که یکی از این گیفت کارت‌ها را داشته باشد می‌تواند با انتقال اعتبار آن به کیف پول خود، از آن برای خرید کالا یا خدمات آنلاین و حضوری از سایت‌ها و فروشگاه‌های خارجی یا حتی برای سفارش غذا تا سقف اعتبار کارت استفاده کند.

خرید آسان گیفت کارت

یک کارت هدیه معمولاً در انواع و اقسام مختلفی عرضه می‌شود و اغلب با ظاهری متفاوت و خاص ارائه می‌شود؛ که آن را به هدیه‌ای مناسب و ایده‌آل برای مراسم تولد، تعطیلات عید یا مناسبت‌های خاص تبدیل می‌کند.

ویژگی‌ها و مزایای خرید گیفت کارت

کارت‌های هدیه، ویژگی‌ها و مزایای متعددی دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده از گیفت کارت بسیار راحت است و در مواقعی که انتخاب هدیه برایتان سخت است می‌تواند هدیه خوبی هم برای شما و هم فرد هدیه گیرنده باشد.
• بیشتر کارت‌های هدیه حداقل تا پنج سال بعد از تاریخ فعال‌سازی، منقضی نمی‌شوند.
• این کارت‌ها، زمانی که پول نقد یا کارت اعتباری به همراه ندارید می‌توانند جایگزین مناسبی در مواقعی که نیاز به خرید دارید یا می‌خواهید به شخصی هدیه بدهید، باشند.
• بسیاری از گیفت کارت‌ها را می‌توانید با یک پیام یا طراحی خاص، شخصی‌سازی کنید و به عنوان هدیه به طرف مقابلتان بدهید.
• از کارت‌های هدیه فیزیکی می‌توانید در مراکز خرید و تفریحی و از کارت‌های هدیه دیجیتالی برای خرید آنلاین از سایت‌های خارجی یا شارژ اکانت‌های خود استفاده کنید.
• اعتبار کارت‌های هدیه دیجیتالی را می‌توانید به کیف پول موبایل خود اضافه کنید تا خرید آسان‌تر و ایمن‌تری را تجربه کنید.
• این کارت‌ها، یکبار مصرف‌اند و بعد از تمام شدن اعتبارشان قابل شارژ مجدد نیستند.
• برای تراکنش‌های انجام شده با گیفت کارت، کارمزدی از کارت شما کسر نمی‌شود؛ اما در صورتی که از کارت خود به مدت یک سال از تاریخ خرید استفاده نکنید، ممکن است هزینه عدم کارکرد از کارت شما کسر شود.
• در صورتی که کارت هدیه شما دزدیده یا گم شود به راحتی می‌توانید کارت خود را تعویض کنید؛ به دلیل این که این کارت‌ها اغلب با یک کد یا شماره منحصربه‌فرد ارائه می‌شوند که از ویژگی‌های امنیتی این کارت‌ها به حساب می‌آید.
با وجود این مزایا و ویژگی‌هایی که گیفت کارت‌ها دارند، کارت‌های هدیه، دقیقاً همان چیزی هستند که طرف مقابلتان از شما می‌خواهد.

روی دیگر سکه: معایبی که باید درباره گیفت کارت بدانید

گیفت کارت‌ها، با وجود مزایایی که دارند، معایبی هم دارند که باید قبل از استفاده از آن‌ها از آن‌ها اطلاع داشته باشید. در ادامه به بررسی مهم‌ترین معایب گیفت کارت‌ها می‌پردازیم:

  • کارمزد عدم استفاده:برخی از کارت‌های هدیه دارای کارمزد عدم استفاده هستند، به این معنی که اگر برای مدت زمان مشخصی از آنها استفاده نکنید، از موجودی شما کسر می‌شود. این کارمزد می‌تواند به مرور زمان مبلغ قابل توجهی از ارزش کارت هدیه شما را از بین ببرد.
  • تاریخ انقضا:بسیاری از کارت‌های هدیه تاریخ انقضا دارند، به این معنی که پس از تاریخ مشخصی دیگر نمی‌توان از آنها استفاده کرد. اگر کارت هدیه خود را گم کنید یا فراموش کنید از آن استفاده کنید، ممکن است پول خود را از دست بدهید.
  • هزینه‌های اضافی:برخی از کارت‌های هدیه دارای هزینه‌های اضافی مانند هزینه فعال‌سازی یا هزینه ماهانه هستند. این هزینه‌ها می‌توانند ارزش کلی کارت هدیه شما را کاهش دهند.
  • محدودیت در انتخاب:کارت‌های هدیه فقط می‌توانند در فروشگاه‌ها یا وب‌سایت‌های خاصی استفاده شوند. این موضوع می‌تواند محدود کننده باشد، به خصوص اگر گیرنده کارت هدیه به دنبال خرید چیزی خاص باشد که در آن فروشگاه‌ها یا وب‌سایت‌ها موجود نباشد.
  • خطر سرقت یا گم شدن:کارت‌های هدیه مانند پول نقد هستند. اگر آنها را گم کنید یا دزدیده شوند، جایگزینی آنها دشوار یا غیرممکن خواهد بود.
  • اطلاعات شخصی:کارت‌های هدیه دیجیتال حاوی اطلاعات شخصی مانند شماره کارت و کد CVV هستند. اگر این اطلاعات به دست افراد سودجو برسد، می‌توانند برای کلاهبرداری یا سایر جرایم سایبری استفاده شوند.
بررسی معایب Gift card

نکاتی برای استفاده از کارت‌های هدیه به طور ایمن و هوشمندانه:

  • قبل از خرید کارت هدیه، شرایط و ضوابط را به دقت مطالعه کنید.
  • کارت هدیه خود را در مکانی امن نگهداری کنید.
  • اطلاعات کارت هدیه خود را با کسی به اشتراک نگذارید.
  • تراکنش‌های خود را پیگیری کنید تا از فعالیت‌های مشکوک آگاه شوید.
  • در صورت سرقت یا گم شدن کارت هدیه خود، فوراً آن را به صادرکننده کارت گزارش دهید.

با آگاهی از این معایب، می‌توانید تصمیم آگاهانه‌تری در مورد خرید کارت هدیه بگیرید و از آنها به طور ایمن و هوشمندانه استفاده کنید.

انواع گیفت کارت

به طور کلی، انواع مختلفی از کارت‌های هدیه وجود دارند که ما در اینجا به دو نوع رایج آن اشاره می‌کنیم:

1.گیفت کارت Closed-Loop

گیفت کارت Closed-Loop که کارت هدیه حلقه بسته هم نامیده می‌شود؛ معمولاً توسط فروشندگان، مدیر رستوران‌ها یا سایر مراکز خدماتی برای مشتریان صادر می‌شوند و فقط قابل استفاده در همان فروشگاه یا مراکز خدماتی هستند که این کارت‌ها را صادر کرده‌اند.
ازجمله این کارت‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کارت هدیه فروشگاهی: برای خرید از فروشگاه‌های بزرگ یا برندها، فروشگاه‌های آنلاین و اپ استورها مثل گیفت کارت آمازون، والمارت و گیفت کارت اپل
گیفت کارت سرگرمی: برای دسترسی به انواع فیلم و سریال، موسیقی و بازی مثل گیفت کارت پلی‌استیشن، ایکس باکس، نتفلیکس و اسپاتیفای
کارت هدیه خدماتی: مثل گیفت کارت رستوران، پمپ‌بنزین

2.گیفت کارت Open-Loop

این گیفت کارت که با نام گیفت کارت هدیه حلقه باز شناخته می‌شود، برخلاف گیفت کارت حلقه بسته، در بسیاری از وب‌سایت‌ها قابل استفاده است و محدودیت خرید کالا یا خدمات ندارد. این کارت‌ها، اغلب دارای آرم شرکت‌های اصلی کردیت کارت هستند و می‌توانند برای اهداف مختلف زیر استفاده شوند:

• کارت‌های پیش‌پرداخت: این کارت‌ها مثل کارت‌های دبیت یا کردیت کارت پیش‌پرداخت عمل می‌کنند و برای خرید در هر فروشگاهی که روش پرداخت گیفت کارت دارند، استفاده می‌شوند.
• کارت‌های هدیه همه‌منظوره: این کارت‌ها توسط بانک‌ها، هلدینگ‌های پرداخت ارزی یا مؤسسات مالی صادر می‌شوند و اغلب می‌توانند برای تراکنش‌های آنلاین و حضوری استفاده شوند.
• کارت‌های هدیه مجازی: همان کارت هدیه دیجیتالی‌اند که بسته به شرکت صادرکننده می‌توانند به صورت آنلاین و گاهی در فروشگاه‌ها استفاده شوند.

دلیل استفاده برندها از گیفت کارت چیست؟

بیشتر بخوانید:حساب ارزی چیست؟ و انواع سپرده ارزی کدام است؟

دلایل استفاده صاحبان کسب‌وکار از گیفت کارت‌ها

برخی از دلایلی که چرا کسب‌وکارها از کارت‌های هدیه استفاده می‌کنند:

1.تعهد شغلی:

اولین دلیلی که کسب‌وکارهای مختلف از کارت هدیه استفاده می‌کنند در راستای افزایش تعهد شغلی کارمندانشان است؛ اما ارتباط افزایش تعهد شغلی با گیفت کارت چیست؟

• پاداش: کارت هدیه به عنوان نوعی پاداش برای کارمندان و یک راه عالی برای قدردانی از آن‌ها به حساب می‌آید.
• مشوق و انگیزه: کسب‌وکارها اغلب از کارت هدیه برای انگیزه دادن به کارمندان خود و تشویق آن‌ها استفاده می‌کنند تا عملکردشان برای رسیدن به اهداف مجموعه بهتر شود.
• رفاه: کارمندان از کارت‌های هدیه می‌توانند برای خرید مایحتاج خود در راستای تأمین رفاه و رضایت شغلی خود استفاده کنند.

2.هدایای شرکتی:

گیفت کارت‌ها به عنوان هدایای شرکتی می‌توانند مزایای زیر را داشته باشند:

• ابراز قدردانی: کسب‌وکارها اغلب از کارت‌های هدیه برای قدردانی از مشتریان، شرکا یا کارمندان خود در مناسبت‌های خاص استفاده می‌کنند.
• شخصی‌سازی: کارت‌های هدیه می‌توانند مطابق با هویت سازمانی کسب‌وکار و ترجیحات کارمندان یا مشتریان، سفارشی‌سازی شوند و به یک گزینه عالی برای هدایای شرکتی تبدیل شوند.
• توزیع آسان: کارت‌های هدیه امکان ارسال از طریق ایمیل یا پیامک را دارند.

3.روابط مشتریان

کارت‌های هدیه با وفادارسازی مشتریان یا جذب مشتریان جدید باعث بهبود روابط میان کسب‌وکارها با مشتریانشان می‌شوند.در ادامه مقاله می‌خواهیم به کاربرد کارت‌های هدیه در ایران بپردازیم.

کاربرد گیفت کارت‌ها در ایران

استفاده از کارت‌های هدیه که نوعی ارز به حساب می‌آیند برای خرید از سایت‌ها یا فروشگاه‌های خارجی امکان‌پذیر است. در راستای این مسئله، ما در ادامه مطلب، می‌خواهیم موارد استفاده گیفت کارت در ایران را برای شما بیان کنیم:

انواع گیفت کارت و عملکرد آن ها

• عبور از تحریم‌ها: خرید گیفت کارت به شما کمک می‌کند تا بتوانید تحریم‌ها را دور بزنید و از شرکت‌هایی مثل اپل یا مایکروسافت برای تهیه نسخه اورجینال برخی نرم‌افزارها و بازی‌ها خرید کنید.
خرید از فروشگاه‌های آنلاین: با استفاده از کارت‌های هدیه می‌توانید از وب‌سایت‌های فروشگاهی خارجی مثل آمازون یا eBay خرید کنید.
خرید از اپ استورها: خرید اپلیکیشن‌های ضروری از اپ استورهای مختلف مثل آیتونز و گوگل پلی از کاربردهای دیگر گیفت کارت در ایران است.
• دانلود فیلم، موسیقی و انیمیشن: با خرید گیفت کارت همچنین می‌توانید اکانت پریمیوم وب‌سایت‌های دانلود فیلم و موسیقی مثل نتفلیکس و اسپاتیفای را تهیه کنید.

چگونه گیفت کارت بخریم؟

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه گیفت کارت بخریم. درواقع، کشورهایی مثل ایران که در تحریم هستند، در زمان خرید و استفاده از گیفت کارت ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوند. پس بهترین راه خرید گیفت کارت چیست؟

بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این است که برای خرید گیفت کارت به وب‌سایت شرکت‌های معتبری که خدمات پرداخت ارزی و فروش گیفت کارت ارائه می‌دهند، مراجعه کنید. سپس، با عضویت در این وب‌سایت‌ها، درخواست خود را برای خرید کارت هدیه ثبت کنید. در مراحل خرید، لازم است تا مبلغ درخواستی و ریجن گیفت کارت مورد نظرتان را انتخاب کنید و هزینه آن را با توجه به واحد ارزی همان کشور، پرداخت کنید. در نهایت، بعد از پرداخت هزینه گیفت کارت، کد آن بلافاصله در پنل کاربری شما ظاهر شده یا به ایمیلتان ارسال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.