حساب ارزی چیست؟ و انواع سپرده ارزی کدام است؟

حساب ارزی
حساب ارزی

حساب ارزی حسابی است که به جای ریال در آن انواع ارز مانند دلار، یورو و…. ذخیره می‌شود. این نوع حساب در برخی از شعبه های بانکی به نام شعبه های ارزی قابل بازگشایی است و مزایا، معایب و کاربردهای خاص خود را دارد. ما در این مقاله از به مسائل مختلف مربوط به حساب ارزی می پردازیم.

حساب ارزی چیست؟

با توجه به نوسانات قیمت ارز، بسیاری از افراد به دنبال این هستند که سرمایه گذاری امنی را پایه گذاری کنند. خرید دلار و ذخیره آن در خانه، خرید طلا، شمش و سکه و…. برخی از روش هایی است که افراد جامعه برای نگهداری از سرمایه های خود در پیش می گیرند. اما اقدامات ذکر شده، نه تنها سبب افزایش تورم شده، بلکه کمکی نیز به اقتصاد کشور نمی کند. این در حالی است که گشودن حساب سرمایه گذاری ارزی نه تنها راه امنی برای ذخیره سازی سرمایه های به شکل دلاری است، بلکه به اقتصاد کشور نیز کمک می کند. با استفاده از این حساب ها می توان نقل و انتقال پول به خارج از کشور را انجام داد و خرید و فروش کرد.همچنین می توان سود این پول را دریافت کرده و حتی وام ارزی نیز گرفت.

شرایط و مدارک لازم برای افتتاح سپرده ارزی

شرایط و مدارک لازم برای افتتاح حساب تقریبا مشابه با حساب های عادی است. برای باز کردن این حساب ها به مدارک زیر نیاز است:

سقف برداشت از حساب ارزی

بیشتر بخوانید: سامانه نیما چیست؟

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

افراد معمول جامعه، که به شکل فردی مایل به افتتاح حساب ارزی هستند، باید مدارک زیر را ارائه دهند.

  • اصل کارت ملی جدید
  • اصل شناسنامه
  • ارائه اصل و کپی سند محل کنونی زندگی
  • تکمیل فرم قرارداد (شامل قبول شرایط حساب سپرده ارزی)
  • تأمین حداقل موجودی مورد نیاز برای افتتاح حساب
  • نداشتن سوء سابقه در سیستم بانکی کشور

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

از آنجایی که در بسیاری از موارد حساب ارزی توسط شرکت ها یا همان اشخاص حقوقی افتتاح می‌شود، ما در اینجا مدارک لازم برای بازکردن حساب توسط اشخاص حقوقی را آورده ایم.

● مدارک هویتی صاحبان امضای مجاز شرکت
● مدارک هویتی مربوط به شرکت (شرکت‌نامه، اساسنامه، آگهی در روزنامه رسمی، آگهی مربوط به تأسیس اولیه، صورت جلسه مجمع عمومی و…)
● تعهدنامه ای که نشان دهد شركت آخرین مدارک و اطلاعات مربوطه را در اختیار بانک قرار داده است و در صورتی که تغییری در ساختار شرکت ایجاد شود آن را به اطلاع بانک خواهد رسانید.
● تکمیل فرم قرارداد افتتاح حساب و قبول شرایط
● تأمین حداقل موجودی مورد نیاز برای افتتاح حساب

انواع حساب و سپرده ارزی

حساب ارزی نیز مانند حساب های ریالی انواع مختلفی دارد. انواع حساب های ارزی رایج شامل موارد زیر هستند:

  • حساب‌ های قرض‌ الحسنه پس‌ انداز ارزی
  • حساب ‌های قرض ‌الحسنه جاری ارزی
  • حساب ‌های ارزی سرمایه ‌گذاری مدت ‌دار

اگر قصد دریافت سود را دارید، باید به این نکته توجه کنید که همانند حساب های ریالی، حساب‌های قرض‌ الحسنه پس‌ انداز و حساب ‌های قرض ‌الحسنه جاری سودی نخواهند داشت. با این حال باز هم می توانید از امکاناتی مانند دسته چک و حواله این حساب ها استفاده کنید.
در مورد حساب ‌های ارزی سرمایه ‌گذاری مدت ‌دار نیز باید بگوییم که این سپرده ها به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. انواع کوتاه مدت شامل 3 ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه هستند. سپرده ارزی بلندمدت سپرده یکساله است. قبل از پایان زمان ذکر شده مربوط به هر حساب، صاحب حساب امکان برداشت را ندارد و در صورت این کار سودی که به او تعلق می گیرد دچار مشکل می‌شود.
قوانین مربوط به هر حساب مانند درصد سود، کارمزد و…. بسته به نوع بانک می تواند متفاوت باشد. با این حال این قوانین برای تمام بانک ها در بازه نسبتا مشخصی قرار گرفته است.

کارمزد استفاده از حساب ارزی

محاسبه کارمزد حساب ارزی کمی پیچیده است. پس از واریز ارز به این حساب ها، نمی توانید تا 5 روز، هیچ پولی را برداشت نمایید. اما پس از این زمان می توانید از حساب خود پول بردارید؛ اما لازم است حداقل 100 دلار را در حساب باقی گذاشته و مابقی را برداشت نمایید.
کارمزد نیز معادل با 5 درصد مبلغ ریالی ارزی است که آن را برداشت کرده اید. برای محاسبه مبلغ ارز، قیمت ریالی ارز در همان روز به اضافه یک درصد شده و مبنای محاسبات قرار می گیرد. همان طور که می بینید در هر بار برداشت از حساب ارزی، لازم است کارمزد پرداخت نمایید. برای مثال اگر 2000 دلار از حساب خود برداشت کنید، باید 100 دلار کارمزد بدهید.

مزایا و معایب حساب ارزی

مزایا و معایب حساب ارزی

بیشتر بخوانید: نرخ ارز سنا چیست؟

حساب ارزی نیز مانند سایر حساب های بانکی دارای معایب و مزایایی است که استفاده از آن را برای افراد خاصی توجیه پذیر و برای افراد دیگر نامناسب می‌ سازد. مزایا و معایب این نوع حساب ها به شرح زیر است:

مزایای حساب ارزی

  • نگهداری سرمایه: این نوع حساب به شما کمک می‌کند تا پول های خود را به شکل ارز دلخواه در بانک ذخیره نمایید و از مشکلاتی مانند دزدی، آتش سوزی و مواردی از این قبیل در امان باشید. تا زمانی که برداشتی از حساب خود نکرده باشید، لازم نیست کارمزد بدهید. پس اگر قصد ذخیره امن ارز خود را برای طولانی مدت دارید، این حساب ها مناسب هستند.
  • سود: به انواع سپرده های بلند مدت ارزی، سود تعلق می گیرد. اگرچه این سود نسبت به سود ریالی کمتر است، اما اگر قصد شما ذخیره سرمایه باشد، با استفاده از این سود می توانید کارمزد بانک را به راحتی بدهید. سود تعلق گرفته به سپرده های ارزی در بانک های مختلف معمولا چیزی بین 3 تا 6 درصد است.
  • راه اندازی کسب و کار: اگر می خواهید کسب و کار جدیدی راه بیندازید که با خارج از کشور مبادلات ارزی برای خرید و فروش داشته باشید، حساب ارزی می تواند کمک زیادی به شما بکند.
  • جلوگیری از افت ارزش پول: درسال های اخیر، افرادی که سرمایه خود را به شکل ریال در بانک ها ذخیره کردند، با افت چشمگیری در ارزش سرمایه خود روبرو شدند. این در حالی است که افرادی که سرمایه خود را به شکل دلار ذخیره کرده بودند، رشد زیادی در سرمایه خود داشتند.

معایب حساب ارزی

  • کارمزد بالا: همان‌طور که دیدید، کارمزد سپرده های ارزی بالا است. اگر به نرخ کارمزد و سودی که دریافت می کنید توجه نکنید، این کارمزد بالا ممکن است در بلند مدت سرمایه شما را کاهش دهد. برای همین هم لازم است با توجه به نرخ کارمزد و سودی که از سپرده ارزی شما حاصل می شود، اقدام به سپرده گذاری ارزی نمایید.
  • سود کم: سود سپرده ارزی کم است. سود 2 تا 4 درصدی ارزهای یورو، درهم و دلار برای هر ماه معمول است. همان‌طور که می بینید این سود کمتر از مبلغ کارمزد است و ممکن است در صورت عدم توجه و نقل و انتقال مداوم پول،  سرمایه شما را در معرض خطر قرار دهد.
  • عدم امکان استفاده روزانه: سپرده های ارزی را نمی توان به شکل روزانه و در زندگی روزمره به کار گرفت و استفاده کرد.

در نظر داشته باشید چنانچه مایل به حفظ و نگهداری سرمایه خود به صورت ارز هستید خرید و نگهداری تتر نیز میتواند یکی از گزینه های شما باشد. در این صورت از قید و بند معایب ذکر شده رها خواهید شد و میتوانید به صورت لحظه‌ای تتر را به ریال و بالعکس تبدیل کنید.
برای این منظور شما نیاز به افتتاح حساب در یک صرافی معتبر دارید که میتوانید از طریق زرین دکس نسبت به ثبت نام و انجام سریع معامله اقدام نمایید.

بالاترین سود حساب ارزی

بالاترین سود حساب ارزی در حال حاضر مربوط به حساب درهمی بانک صادرات است. این نوع حساب 5.75 درصد سود در انواع یکساله حساب را ارائه می‌دهد که از همه بانک ها بیشتر است. پس از آن بانک سینا و ملی سود 5 درصدی را به حساب های دلاری اختصاص می دهند. نرخ سود بقیه بانک ها و سایر سپرده ها از این کمتر بوده و محدود 2 تا 4 درصد است.

سقف برداشت از سپرده ارزی

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۱۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پول‌شویی سقف برداشت از سپرده ارزی توسط خود بانک مرکزی تعیین می شود. این سقف بر اساس فعالیت های مشتری مشخص شده و در دوره های زمانی مشخص بازنگری می شود. همان طور که پیش تر گفتیم نیز لازم است حداقل 100 دلار پس از برداشت وجه در داخل حساب باقی بماند.

سخن آخر

حساب ارزی حسابی است که به جای ریال در آن ارز ذخیره می شود. این حساب ها در شعب خاصی از بانک ها افتتاح شده و هم به افراد حقیقی و هم افراد حقوقی تعلق می گیرند. سپرده ارزی تحت نظر بانک مرکزی قرار دارد و برای جلوگیری از پولشویی و تامین ارز برای حساب های تروریستی به دقت بررسی می شود. این نوع سپرده برای افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در خارج از کشور را دارند مفید است؛ همچنین به شما کمک می کند تا سرمایه خود را بدون دستبرد و افت ارزش حفظ نمایید. با این حال باید به مبلغ سود و کارمزد توجه نمایید تا دچار ضرر در سرمایه اصلی نگردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.