هوش تجاری چیست و چگونه به بهبود تصمیمات تجاری و رونق کسب و کارها کمک می کند؟

هوش تجاری چیست
هوش تجاری چیست

منظور از هوش تجاری چیست؟ (انواع، اهداف، کاربرد و آینده هوش تجاری)

بدون شک، در دنیای تجاری رقابتی امروز، توانایی استفاده از داده ها و فناوری در زمان واقعی یکی از مهمترین پارامترهای موفقیت است. مهم نیست در چه صنعتی فعالیت می کنید، مهم دسترسی سریع به اطلاعات است. هوش تجاری با ایجاد دسترسی سریع به کلان داده ها به سازمان ها کمک می کند تا با دستیابی به تصویری دقیق تر از بازار، تصمیمات مولد، تحلیلی و تأثیرگذار بگیرند. در این مطلب به چیستی هوش تجاری، اهداف، کاربرد و آینده آن می پردازیم.

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری (BI) Business Intelligence به عنوان فرآیند جمع آوری و پردازش اطلاعات تجاری برای به دست آوردن بینش و تصمیم گیری سودآور تجاری تعریف می شود. همچنین از آن به عنوان یک اصطلاح استفاده می شود که نرم افزار BI را به همراه سایر ابزارها، برنامه ها و بهترین شیوه های مورد استفاده برای جمع آوری بینش های هوشمند تجاری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای بهینه سازی عملکرد کلی کسب و کار، شامل می شود.

اگر شما قصد ایجاد یک سایت فروشگاهی و دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را دارید، نیاز به اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت کسب و کار خود دارید. در اینجا BI به کمک شما می آید چون هوش تجاری شامل جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات مربوط به کسب و کار است و اغلب به عنوان نتیجه تحقیقات تجاری در نظر گرفته می شود که اقدامات تجاری دقیق تری را قادر می سازد.

انواع هوش تجاری

انواع BI که در واقع ابزارهای آن نیز هست شامل پنج بخش است.

  1. داشبوردها

داشبورد یک ابزار تجسم و تجزیه و تحلیل داده ها است که اطلاعات قابل خواندن در مورد این داده ها را ارائه می دهد. این اطلاعات می تواند به صورت نمودار و گرافیک باشد و می تواند در وقت صاحبان مشاغل صرفه جویی کند.

داشبوردها نه تنها تعاملی هستند بلکه دارای رابط کاربری سفارشی هستند که امکان استفاده از ابزارهایی مانند ویجت ها، تصاویر و نمادها را به داشبورد اضافه می کند. استفاده از این ابزارها به شما امکان می دهد عملکردها را خودکار کنید، قابلیت استفاده و جذابیت بصری را افزایش دهید.

انواع هوش تجاری

گزارش گیری

منظور از گزارش هوش تجاری یک فرایند خودکار است که در آن داده ها با استفاده از نرم افزار برای به دست آوردن بینش جمع آوری می شوند. این می تواند پیشنهادات و مشاهدات خود را در مورد روندهای تجاری و تأثیرگذاری بر فرایند تصمیم گیری بهتر و استراتژیک ارائه دهد.

گزارش BI شامل دو دسته گزارش مدیریت شده و گزارش موقت است. گزارش مدیریت شده زمانی است که کاربران فنی مانند تحلیلگران داده ها برای کاربران غیر فنی آماده می شوند. گزارش های موقت به مواردی اطلاق می شود که کاربران غیر فنی قادر به ایجاد یا ویرایش گزارشات بدون هیچ گونه کمک فناوری اطلاعات باشند.

خدمات داده

سرویس های داده به برنامه های هوش تجاری اجازه می دهد تا در شبکه های مجازی مانند اینترنت میزبانی شوند و می تواند به سایر کسب و کارها مانند تجزیه و تحلیل کسب و کار و داشبورد دسترسی پیدا کند. هنگامی که از خدمات داده استفاده می کنید، دسترسی آسان به ذخیره سازی داده ها، منابع مرتبط با فناوری اطلاعات، برنامه ریزی منابع سازمانی و مدیریت ارتباط با مشتری از هر کجا امکان پذیر است.

تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده

تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده ابزارهایی را برای کمک به مشاغل در پیش بینی تغییرات احتمالی در بازار و نحوه انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع ارائه می دهد. این ابزارها از طریق داده های تاریخی و جاری، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به دست می آیند. سپس به تیم های رهبری در آزمایش نظریه ها کمک می کند و نتایج را قبل از اجرای آنها در زندگی واقعی پیش بینی می کند.

کشف داده ها

کشف داده یا کشف دانش، فرایندی برای یافتن الگوها، نقاط عطف، ارتباطات و همبستگی از طریق استفاده از داده ها یا تجزیه و تحلیل پیشرفته است. کشف داده ها از داده های خام استفاده می کند. با استفاده از BI می توانید داده ها را بر اساس دسته بندی های مختلف مانند منطقه یا محصول جستجو کنید و در عرض چند ثانیه به بینش های کاربردی که می تواند برای تصمیم گیری استفاده شود، دسترسی پیدا کنید.

معایب هوش تجاری

بیشتر بخوانید:انواع روش های جذب سرمایه برای استارتاپ

هدف از هوش تجاری چیست

هدف هوش تجاری جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن است. تا یک سازمان آینده نگر مانند بتواند تصمیمات تجاری بهتری اتخاذ کند. برخی از اهداف استفاده از به BI به شرح زیر است:
• افزایش سرمایه گذاری در فناوری هوش مصنوعی
• اطلاعات بزرگ
• اهمیت فزاینده حاکمیت داده ها
• افزایش نرم افزارها و ابزارهای BI سلف سرویس
• تفسیر داده ها از طریق قصه گویی
• BI مشارکتی
• BI جاسازی شده
• تجزیه و تحلیل

کاربرد هوش تجاری

BI دارای کاربردهای متعددی است که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم.

هوش فروش

یک برنامه کاربردی و کلیدی BI بر نقطه تماس کسب و کار شما با مشتری متمرکز است. مذاکره با مشتری مهارت مهمی است که بخش فروش هر سازمان باید آن را تقویت کند. از طریق کاربردهای تجزیه و تحلیل و BI ، این روند هموارتر و قابل پیش بینی تر می شود.
BI داده های خاص مانند جمعیت شناسی مشتری، نرخ تبدیل، معیارهای فروش و غیره را جمع آوری می کند و کاربران می توانند روندهای موجود در این داده ها را که بینشی در مورد رفتار مشتری و عملیات تجاری ارائه می دهند، شناسایی کنند. شناخت مشتری بدین معناست که می توانید بهتر به آنها خدمات ارائه دهید!

بصری سازی

نرم افزار هوش تجاری از طیف وسیعی از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کند که برای تجزیه و تحلیل و مدیریت داده های مربوط به عملیات تجاری شما طراحی شده است. این داده ها، که در قالب تصویری ارائه شده است، به سازمان اجازه می دهد تا بر لجستیک، فروش، بهره وری و موارد دیگر نظارت داشته باشد. برخی از سیستم عامل های BI قابلیت گزارش دهی سفارشی را ارائه می دهند که در آن کاربران می توانند پارامترهای خود را مشخص کنند.

کاربرد هوش تجاری

گزارش دهی

یکی از کاربردهای مهم تجاری BI گزارش دهی است. ابزارهای اطلاعات تجاری علاوه بر سازماندهی و استفاده از آنها برای ایجاد طیف وسیعی از انواع گزارش ها، مجموعه داده های بدون ساختار را نیز جمع آوری و مطالعه می کنند. این موارد می تواند شامل کارکنان، هزینه ها، فروش، خدمات به مشتریان و سایر فرایندها باشد.

مدیریت عملکرد

با استفاده از برنامه های BI، سازمان ها می توانند بر اساس بازه های زمانی از پیش تعیین شده یا قابل تنظیم بر پیشرفت هدف نظارت داشته باشند. اهداف داده محور ممکن است شامل مهلت های اتمام پروژه، زمان تحویل هدف یا اهداف فروش باشد. به عنوان مثال، اگر می خواهید به یک هدف فروش خاص برسید، سیستم BI شما می تواند داده های ماه های گذشته را تجزیه و تحلیل کند و هدفی منطقی را پیشنهاد کند که بر اساس عملکرد گذشته باشد.

آینده هوش تجاری

آینده هوش تجاری

یکی از گرایش های کلیدی آینده BI که بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند، رشد دنیای BI دیجیتالی به فضایی است که ابزارها و سیستم عامل ها طیف وسیع و در نهایت، مشارکت بیشتری خواهند داشت. انتظار می رود که نرم افزارهای BI در گردش کارهای تثبیت شده بیشتر استفاده شوند.

انتظار می رود نرم افزار BI در سال های آینده به صورت فزاینده ای بصری شود. پیش بینی می شود که قابلیت های پیش بینی کننده این سیستم ها به ویژگی های شناسایی که بینش را بر اساس زمینه پیشنهاد ارائه می دهند، گسترش یابد.

در نهایت، شما به جایی می رسید که دیگر نیازی به کار با هوش تجاری توسط کاربران انسانی نیست. در عین حال ، در حالی که فناوری های نرم افزاری بیشتر با داده های BI کار می کنند، ساختارهای شبکه ای جدیدی در حال ظهور است که این حجم عظیمی از داده ها را همراه با جریان آنها به داخل و خارج از سیستم های تجاری اداره می کنند.

همه اینها برخی از پیشرفت های مدرن BI را توصیف می کند، زیرا ما در عصر کلان داده (Big Data) به پیشرفت خود ادامه می دهیم. آینده BI به احتمال زیاد بسیار خودکارتر و جسورانه تر مورد استفاده قرار می گیرد و از نظر محدودیت های رابط و جریان آزاد داده ها محدودیت های کمتری خواهد داشت. روندهای آینده BI همگی بخشی از یک مدل در حال تحول سریع هستند که برای پیشرفت مشاغل مدرن ضروری است.

مراحل هوش تجاری

بیشتر بخوانید:بوم مدل کسب و کار چیست؟

BI ابزار موفقیت تجاری در قرن ۲۱

در قرن پررقابت ۲۱ تاسیس یک سایت و دریافت درگاه پرداخت اینترنتی برای موفقیت در کسب و کار کافی نیست. فرآیندهای BI به شما کمک می کند تا داده های خود را سازماندهی کنید تا به راحتی قابل دسترسی و تجزیه و تحلیل باشد. سپس ابزارهای هوش مصنوعی می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را جستجو کرده و به سرعت در اختیار کاربران قرار دهند و آنها را در تصمیم گیری آگاهانه توانمند سازند. اما بهبود تصمیم گیری تنها یکی از مزایای هوش تجاری است. BI با ارائه تحلیل سرعت، ارتقا هوش فروش، بصری سازی اطلاعات، گزارش دهی و مدیریت عملکرد، به موفقیت کسب و کارها یاری رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.