سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سیستم مدیریت محتوا
سیستم مدیریت محتوا

هر وب سایت یا وبلاگ باید دائما توسط محتواهای جدید و مفید تغذیه شود. وقتی چنین محتوایی در دسترس باشد مسئله بعدی سازماندهی، ویرایش، ذخیره سازی و انتشار آن است. در این مرحله آنچه نیاز داریم یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است. در این ادامه این مطلب می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم که CMS چیست، چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد، انواع آن کدام است و چگونه مناسب ترین سیستم را از میان انواع CMS انتخاب کنیم؟ پس با ما همراه باشد تا مفیدترین و کاربردی ترین اطلاعات را در مورد سیستم های مدیریت محتوا با شما در میان بگذاریم.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

به طور خیلی ساده شما برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی نیاز به یک وب سایت و یک درگاه پرداخت امن و آسان برای ایجاد امکان خرید دارید. سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) که اغلب به اختصار CMS نامیده می شود نرم افزاری است که به کاربران کمک می کند بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوایی را در وب سایت ایجاد، مدیریت و اصلاح کنند.
به زبان ساده تر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک می کند بدون نیاز به کدنویسی یک وب سایت را راه اندازی کنید. به جای ایجاد سیستم شخصی برای تولید صفحات وب، ذخیره تصاویر و سایر عملکردها، CMS تمام موارد زیرساختی اساسی را برای شما مدیریت می کند تا بتوانید بر قسمت های رو به جلو وب سایت خود تمرکز کنید.
فراتر از وب سایت ها، همچنین می توانید سیستم های مدیریت محتوا را برای سایر عملکردها – مانند مدیریت اسناد، استفاده کنید.

منظور از cms چیست؟

ویژگی های CMS

همان طور که گفتیم سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک برنامه کاربردی است که برای مدیریت محتوای وب استفاده می شود و به چندین مشارکت کننده اجازه ایجاد، ویرایش و انتشار می دهد. محتوا در CMS معمولاً در یک پایگاه داده ذخیره می شود و بر اساس مجموعه ای از الگوها نمایش داده می شود. موارد زیر ویژگی های اساسی CMS است:
• ایجاد محتوا (به کاربران امکان می دهد محتوا را به راحتی ایجاد و قالب بندی کنند)
• ذخیره سازی محتوا (محتوا را در یک مکان، به شیوه ای ثابت ذخیره می کند)
• مدیریت گردش کار (امتیازات و مسئولیت ها را بر اساس نقش هایی مانند نویسندگان، ویرایشگران و سرپرستان تعیین می کند)
• انتشار (سازماندهی و انتشار محتوا)

سیستم مدیریت محتوا اختصاصی

بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت چیست؟

سیستم مدیریت محتوا از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

در سطح فنی تر، یک CMS از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

• یک برنامه مدیریت محتوا (Control management applicant) یا همان CMA
این بخشی است که به شما امکان می دهد محتوا را در سایت خود اضافه کنید و مدیریت کنید.
• یک برنامه تحویل محتوا (Control delivery applicant) یا CDA
این فرایند که در پشت صحنه انجام می شود، محتوای وارد شده در CMA را می گیرد، ذخیره می کند و برای بازدیدکنندگان سایت قابل مشاهده می سازد.

مزایای CMS

یکی از مزایای اصلی CMS ماهیت مشارکتی آن است. چندین کاربر می توانند وارد سیستم شده و در زمان بندی یا ویرایش محتوا برای انتشار مشارکت کنند،. از آنجا که رابط کاربری معمولاً مبتنی بر مرورگر است، CMS می تواند از هر کجا برای هر تعداد از کاربران قابل دسترسی باشد.
دومین مزیت مهم CMS این است که به افراد غیر فنی که زبان برنامه نویسی نمی دانند اجازه می دهد به راحتی محتوای وب خود را ایجاد و مدیریت کنند.
وقتی شرکتی از CMS برای انتشار صفحات خود استفاده می کند، وابستگی خود را به مهندسین اصلی برای ایجاد تغییرات در وب سایت کاهش می دهد و انتشار مطالب جدید را سریعتر و آسان تر می کند.

انواع سیستم مدیریت محتوا

انواع سیستم مدیریت محتوا

وردپرس، بهترین مثال از یک CMS محبوب است. در حالی که مطمئنا سایر سیستم های مدیریت محتوا وجود دارد، وردپرس بیشترین سهم بازار را در میان انواع سیستم مدیریت محتوا به خود اختصاص داده است.
غیر از نرم افزار وردپرس، سایر سیستم های مدیریت محتوای محبوب عبارتند از:
• Joomla (جوملا)
• Drupal (دروپال)
• Magento (برای فروشگاه های تجارت الکترونیک)
• Squarespace
• Wix (ویکس)
• TYPO3
همچنین بسیاری دیگر از سیستم های مدیریت محتوا کمتر شناخته شده وجود دارد.

با سیستم های مدیریت محتوا چه نوع وب سایت هایی می توانید بسازید؟

امروزه اکثر سیستم های مدیریت محتوا بسیار انعطاف پذیر هستند. در حالی که برخی از آنها بر روی استفاده خاصی تمرکز می کنند – مانند Magento و تمرکز آن بر تجارت الکترونیکی – اکثر سیستم های مدیریت محتوای رایج را می توان برای ایجاد هر نوع وب سایت استفاده کرد. به عنوان مثال، می توانید از وردپرس برای تقویت استفاده کنید:
• وب سایت های استاتیک
• وبلاگ ها
• فروشگاه های تجارت الکترونیک
• انجمن ها
• شبکه های اجتماعی
• دوره های آنلاین
• سایت های عضویت
• نمونه کارها
• و غیره.

بهترین پلتفرم CMS چیست؟

بهترین پلتفرم CMS چیست؟

هر سیستم مدیریت محتوا یا CMS ویژگی‌های خاص خودش را دارد و نمی‌توان گفت که کدام از همه بهتر یا بدتر است!این ما هستیم که بنا به نیازها و ویژگی‌هایی که انتظار داریم، بهترین CMS را برای خودمان انتخاب می‌کنیم. مثلاً همین سیستم مدیریت محتوای وردپرس که این‌قدر محبوب است، برای وب‌سایت‌های فروشگاهی گزینه مناسبی نیست.شما هم برای اینکه بهترین سیستم مدیریت محتوا را متناسب با حوزۀ کاری و نیازهایتان انتخاب کنید، باید با ویژگی‌های آن‌ها کمی آشنا شوید و چند نمونه از وب‌سایت‌هایی که با اینCMS ها ساخته شده را ببینید.

برای همین، پیشنهاد می‌کنیم به مقالۀ «انواع سیستم مدیریت محتوا؛ هر CMS برای چه کاری مناسب است؟» مراجعه و این راهنمای کامل را مطالعه کنید.

نحوه ایجاد وب سایت با CMS

اگر می خواهید کالا یا خدماتی را به صورت آنلاین بفروشید نیازمند یک وب سایت و یک درگاه پرداخت هستید. آیا می خواهید وب سایت خود را با یک CMS بسازید؟ اگر چنین است، روند کلی چیزی شبیه به این است:
۱٫ خرید میزبانی وب و نام دامنه
۲٫ سیستم مدیریت محتوای دلخواه خود را روی سرور وب خود نصب کنید.
۳٫ CMS را پیکربندی کنید تا نحوه ظاهر و عملکرد سایت شما را تعیین کند.
۴٫ شروع به نوشتن محتوا با استفاده از رابط کاربری CMS کنید.
در واقع ایجاد یک وب سایت به طرز شگفت انگیزی ساده است.

سیستم مدیریت محتوا

بیشتر بخوانید:کیف پول الکترونیکی چیست؟

نکات مهم برای انتخاب یک CMS

قبل از انتخاب یک CMS باید شیوه مدیریت اطلاعات مورد نیاز در وب سایت خودتان و هدف از انتشار محتوا را بررسی کنید.
ابتدا باید فهرستی از اهداف تجاری و مشکلاتی را که سعی در حل آنها دارید و همچنین الزامات خاصی که ممکن است نیاز داشته باشید، تهیه کنید. این به شما کمک می کند تا سیستم مدیریت محتوا را متناسب با سیستم مورد نیاز برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید و نه صرفا بر اساس محبوبیت یا معیارهای دیگر.
CMS ها تنوع زیادی دارند، هر کدام مجموعه ای از ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. برخی از آنها به طور ایده آل برای وبلاگ نویسی مناسب هستند. برخی ممکن است متناسب با سایت های تجارت الکترونیک با ویژگی های قیمت گذاری و عملکرد حسابداری طراحی شده باشند. خلاصه اینکه بر اساس نیازها و منابع مالی شرکت شما، مشخصات متفاوت خواهد بود.
در اینجا چند سوال وجود دارد که باید در فرایند ارزیابی مورد توجه قرار گیرد:

بودجه شما چقدر است؟

اگر منابع نامحدودی برای هزینه دارید، برخی از سیستم های مدیریت محتوا بسیار پیچیده با ویژگی هایی طراحی شده اند که کار تولیدکنندگان و ویرایشگران محتوا را آسان تر می کنند. اما با بودجه محدود، انتخاب های شما محدودتر خواهد بود.

CMS را برای پشتیبانی از چه نوع عملیات تجاری نیاز دارید؟

پس از قیمت، ملاحظات اصلی بعدی این است که CMS از کدام عملیات تجاری باید پشتیبانی کند. آیا شرکت شما نیاز به انتشار صدها ویدئوی جدید در روز دارد؟ نیاز به انتشار آمار و ارقام فراوان دارید؟ یا کار شما بر انتشار متن و تصویر متمرکز است؟

CMS برای پشتیبانی یا ادغام به چه فناوری هایی نیاز دارد؟

اگر شرکت شما قبلاً از سیستم هایی مثل برنامه های مدیریت اداری  یا برنامه تجزیه و تحلیل وب استفاده می کند، باید CMS را طوری انتخاب کنید که با نرم افزارهای موجود قابل ادغام باشد.

سهولت ایجاد و ویرایش محتوا چقدر است؟

هرچه شرکت بزرگتر باشد، کاربر نهایی CMS از شخصی که آن را اجرا می کند حذف می شود. در حالت ایده آل، استفاده از سیستم باید آسان و بصری باشد.

چند گروه مختلف از کاربران وجود خواهد داشت؟

یکی از ملاحظات، سطوح مختلف مدیریتی مورد نیاز می باشد. نقش های مختلف کاربر، از جمله نقش مدیران در بازبینی محتوای برنامه ریزی شده را باید در نظر بگیرید.

آیا پلتفرم با سئو سازگار است؟

اگر SEO برای شرکت شما مهم است، شما نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا دارید که به طور خودکار کارهای اصلی بهینه سازی روی صفحه مانند برچسب عنوان، آدرس های اینترنتی، برچسب های alt در تصاویر و ساختار لینک داخلی به درستی انجام دهد.

جامعه توسعه دهندگان چقدر است؟

برخی از سیستم عامل هایCMS ، به ویژه وردپرس و دروپال، دارای جوامع توسعه دهنده بسیار بزرگ هستند. مزیت یک جامعه قابل توجه، میزان کمک و مستندات آنلاین است که در بیشتر جنبه های سفارشی سازی به راحتی در دسترس خواهید داشت.
پاسخ به سوالات فوق می تواند به شما در انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب برای کسب و کار یا سازمان تان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.