سرویس BNPL (الان بخر بعداً پرداخت کن) چیست؟و چگونه کار می کند؟

سرویس BNPL
سرویس BNPL

در این مقاله قصد داریم در مورد سرویس سرویس BNPL یا همان سرویس معروف و محبوب الان بخر بعداً پرداخت کن صحبت کرده و با این سرویس و خدمات ارزنده آن آشنا شویم. اگر از آن دسته از افرادی هستید که تمایل زیادی به خرید اقساطی و اعتباری دارند، احتمالاً نام سرویس BNPL (Buy Now, Pay Later) به گوشتان خورده است. سرویس الان بخر بعداً پرداخت کن به زبان ساده یعنی شما تمام خریدهای موردنظر خود را الان انجام می دهید و هزینه خرید را در یک زمان مشخص، مانند سر ماه، به حساب فروشنده واریز می کنید. سرویس BNPL را می توان نوعی سرویس اعتباری و وام فوری و لحظه ای در نظر گرفت که امروزه در سرتاسر دنیا مرسوم شده است و پای این سرویس رفته رفته در ایران نیز در حال باز شدن است. برای آشنایی بیشتر با سرویس BNPL و مزایا و معایب آن، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

درخواست دریافت سرویس (bnpl)

سرویس BNPL چیست؟

در سرویس BNPL یک شخص یا شرکت ثالث وارد معامله شده و تمام هزینه خرید شما را به صورت نقدی و تمام و کمال به فروشنده می پردازد. سپس جزئیات پرداخت پول توسط شما به شخص ثالث را اعلام می کند. برای مثال شما می خواهید وسایلی را جمعاً به ارزش ۱۰ میلیون تومان از یک فروشگاه بخرید؛ اما تمام این ۱۰ میلیون تومان را در حال حاضر در کارت اعتباری خود ندارید.
شرکت ثالث از طرف شما این ۱۰ میلیون تومان را به فروشگاه پرداخت کرده و خرید شما را نهایی می کند. سپس این مبلغ را در طی ۱ یا چند قسط، در مدت زمان مشخص و مورد توافق، از شما دریافت می کند. شما مبلغ ۱۰ میلیون تومان را بدون سود و کارمزد طی یک قسط سر ماه یا چند قسط در موعدهای سررسید مشخص، به شرکت ثالث پرداخت می کنید.
در مورد سرویس BNPL، نام سرویس خود گویای همه چیز است. الان بخر بعداً پرداخت کن یک طرح پرداخت اعتباری است که به شما امکان می دهد تقریباً بلافاصله اقلام را خریداری کنید و بعداً هزینه آنها را پرداخت کنید. پرداخت ها معمولاً به صورت اقساطی و در یک دوره توافقی انجام می شود.
ریشه و تاریخچه سرویس BNPL به سیستم خرید اجاره ای باز می‌ گردد، جایی که پرداخت‌ ها برای خرید های بزرگ در یک دوره توافق شده توزیع می ‌شوند. سرویس الان بخر بعداً پرداخت کن در بین تمام پلتفرم‌ های تجارت الکترونیکی رتبه برتر وجود داشته و بسیار محبوب است.

سرویس الان بخر بعداً پرداخت کن چگونه کار می کند؟

سرویس BNPL به شما این امکان را می ‌دهد آنلاین خرید کنید و به مرور زمان هزینه خریدها را در اقساط هفتگی، دو هفته ‌ای یا ماهانه، به صورت اعتباری و اقساطی پرداخت کنید. این سرویس غالباً بدون دریافت سود و کارمزد ارائه می شود و به همین دلیل است که در بین مشتریان تا به این اندازه محبوب شده است. البته در برخی موارد و در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط، یک سود جزئی از مشتری دریافت می شود. نرخ بهره معمولی سرویس الان بخر بعداً پرداخت کن معمولاً بسیار پایین و نزدیک به صفر است.

در اکثر فروشگاه های بزرگ دنیا و شرکت های ثالثی که خدمات اعتباری به مشتریان ارائه می کنند، همانند Bill Me Later، PayPal Credit، Afterpay، Affirm، Klarna و FuturePay هزینه کل خرید به ۴ قسط مساوری تقسیم می شود، اولین قسط در هنگام پرداخت و سه قسط دیگر هر دو هفته یکبار از حساب مشرتی کسر شده و پرداخت می شود.

به عنوان مثال، اگر در حال خرید ۲۰۰ دلاری هستید، ممکن است گزینه پرداخت BNPL را مشاهده کنید که به شما امکان می دهد برای آن کالا در چهار قسط بدون بهره ۵۰ دلاری بپردازید. امروز ۵۰ دلار می پردازید و کالای خود را دریافت می کنید، سپس ۵۰ دلار دیگر هر دو هفته یکبار پرداخت می کنید تا اقساط شما تمام شود. اگر پرداخت های خود را به موقع انجام دهید، هیچ کارمزد و بهره ای از شما دریافت نخواهد شد.

مزایای سرویس BNPL

الان بخر بعدا بپرداز

بیشتر بخوانید: پرداخت با QR کد

سرویس BNPL مزایای بسیاری هم برای خریداران و هم برای فروشندگان دارد. فروشندگان فروش بیشتری در ماه تجربه می کنند، چرا که دیگر خبری از نیمه کاره رها کردن خرید توسط مشتری به دلیل موجودی پایین نیست و نیازی نیست برای خریدهای مشتری، تا زمان پرداخت حقوق آنها صبر کنند.
مشتریان نیز بدون نیاز به ضامن، چک، سفته و داشتن موجودی کافی، تمام خریدهای خود را انجام می دهند و بدون پرداخت ریالی اضافه، هزینه خرید خود را به صورت اعتباری و اقساطی پرداخت می کنند.
برخی از مزایای برجسته و قابل ذکر سرویس BNPL را می توان در موارد زیر دسته بندی کرد:

بدون نیاز به بررسی اعتبار مشتری

زمانی که فروشگاه یا شرکتی اقدام به ارائه سرویس BNPL می کند، حساب های بانکی شما برای ثبت نام در این سامانه مورد کندوکاو قرار نمی گیرد و خبری از حسابرسی های سخت و چند لایه نیست، کاری که بانک ها و مؤسسات مالی در آن استاد هستند. به عنوان فرایند تأیید اعتبار، چند سوال از شما پرسیده شده و پاسخ های شما امتیازبندی می شود. سوالاتی که به مراتب آسان تر از مراحل دریافت وام و اعتبار از بانک ها و مؤسسات مالی است.

ارائه خدمات با دوره های بدون بهره با سرویس BNPL

اگر به دنبال یک پیشنهاد بدون بهره هستید و اگر در دسته مشتری های خوش حسابی قرار دارید که اقساط خود را به موقع پرداخت می کنند، سرویس BNPL می تواند معامله بسیار ایده آلی برای شما باشد. شما می توانید خرید خود را تمام و کمال در لحظه انجام داده و به مرور زمان هزینه آن را بپردازید. در این بین هیچ نیازی به پرداخت پول به عنوان بهره نخواهید داشت. البته به شرطی که اقساط خود را به موقع پرداخت کنید.
پرداخت اقساطی برای خرید کالاها اغلب به مبلغی بیشتر نیاز دارد، چرا که فروش اقساطی شامل کارمزد و بهره است. در حالی که سرویس BNPL با دوره های بدون بهره ارائه شده و شما می توایند کالای خود را بدون هزینه اضافی خریداری کنید.

راحت و سریع

استفاده از خدمات اعتباری سرویس BNPL بسیار ساده و آسان است. این خدمات به هیچ برنامه یا زمان پردازش جداگانه ای نیاز ندارند و شما برای دریافت اعتبار از این شرکت ها نیازی به ماندن در صف و تحمل ماه ها صف را ندارید. برخلاف گرفتن وام و اعتبار از بانک که باید تشکیل پرونده داده و وارد یک صف طویل شوید تا شاید پس از چند ماه، مبلغی پول با کارمزد و بهره بالا در اختیار شما قرار بگیرد.

بدون نیاز به ضامن معتبر

برای گرفتن وام و اعتبار از بانک ها، مؤسسات مالی و برخی از فروشگاه ها همانند دیجی کالا، شما به ضامن های معتبری نیاز دراید که فیش حقوقی، کسر از حساب و چک هایی را در ازای خرید اعتباری شما به فروشنده تقدیم کنند. این در حالی است که در سرویس BNPL، ضامن معتبر شما، بازپرداخت های منظم و به موقعی است که در خرید اعتباری دوره قبل انجام داده اید!واضح است، اقساط خود را به موقع پرداخت کنید، خوش حساب و منظم باشید تا هر ماه تا سقف مشخصی اعتبار دریافت کنید، آن هم بدون نیاز به ضامن!

کاربری آسان و در دسترس بودن سرویس BNPL

سهولت و دسترسی که پلتفرم های سرویس BNPL ارائه می دهند، قابل انکار نیست. با فشار دادن یک دکمه می توانید یک کالا را خریداری کرده و با اقساط بلندمدت و دلخواه خود هزینه آن را بپردازید. خریدهای خود را بدون تحمل دود و ترافیک و سردرد انجام داده و کالاها را درب منزل تحویل بگیرید.

فرآیند بازپرداخت آسان

پرداخت هزینه کالای شما به آسانی خرید آن است. کسر خودکار از حساب شما در موعد سررسید پرداخت انجام می شود. این کار از استرس رفتن به بانک یا پیگیری تاریخ های بازپرداخت برای شروع خرید جدید صرفه جویی می کند.

برخی دیگر از مزایای استفاده از سرویس الان بخر بعداً پرداخت کن به شرح زیر هستند:

  • گزینه‌های پرداخت انعطاف پذیر
  • جایگزینی عالی برای کسانی است که کارت اعتباری ندارند
  • بهبود تجربه خرید مشتری
  • تسهیل فروش محصولات گران قیمت
  • راه‌اندازی سریع و آسان پلتفرم و حساب کاربری به همراه تأیید سریع
  • امکان شارژ خودکار بدون مراجعه به شرکت‌های ارائه دهنده سرویس BNPL
  • افزایش وفاداری مشتری

معایب سرویس الان بخر بعداً پرداخت کن

سرویس BNPL در کنار تمام مزایای عالی و شگفت انگیزی که دارد، دارای معایبی نیز هست. معایب سرویس BNPL به شرح زیر هستند:
کارمزد تأخیر: اگر فراموش کردید بازپرداختی را انجام دهید یا وجه کافی در حساب بانکی مرتبط خود ندارید، احتمالاً از شما کارمزد تأخیر دریافت می شود. بسیاری از ارائه دهندگان، کارمزدهای معقولی با نرخ ثابت و مطابق با هزینه ‌های ارزیابی شده توسط کارت‌ های اعتباری می گیرند، اما این کارمزدها می‌تواند در طول زمان افزایش یابد، بنابراین پرداخت به موقع بهترین راه برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی است.
محدودیت های اعتباری کوچک: برخی از برنامه های BNPL برای خرید های کوچکتر چند صد هزار تومانی در نظر گرفته شده اند، در حالی که برخی دیگر می توانند تا چند میلیون تومان را پشتیبانی کنند.
• بازپرداخت های به موقع تأثیری در سوابق مالی شما ندارد، نه تأثیر مثبت و نه تأثیر منفی
• باعث ایجاد بدهی می شود.

BNPL چه تفاوتی با روش‌های سنتی خرید مانند خرید اقساطی یا استفاده از کارت‌های اعتباری دارد؟

  • نوع پرداخت: در BNPL، برخلاف خرید اقساطی که باید هر ماه مبلغ ثابتی را پرداخت کنید، شما باید کل مبلغ خرید را در یک بازه زمانی مشخص (مثلاً 30 روز) پرداخت کنید.
  • نرخ سود: نرخ سود BNPL معمولاً از سایر روش‌های پرداخت مانند کارت‌های اعتباری پایین‌تر است.
  • فرآیند ساده: برخلاف خرید اقساطی که نیاز به ارائه مدارک و ضامن دارد، فرآیند BNPL بسیار ساده و سریع است و شما می‌توانید بدون نیاز به هیچ گونه ضمانتی، خرید خود را انجام دهید.

سرویس اعتباری BNPL در ایران

سرویس bnpl در ایران

بیشتر بخوانید:سیستم پرداخت با موبایل چیست؟

سرویس BNPL در ایران نیز وجود دارد؛ اما تقریباً تمام ارائه دهندگان این سرویس، هزینه خریدهای شما را در ۵ روز اول ماه بعد به صورت یکجا از حساب شما کسر می کنند. برخی از شرکت های ایرانی که سرویس BNPL را به مشتریان ارائه می دهند به شرح زیر هستند:
• شرکت دیجی‌پی؛ خرید اقساطی تا ۳۰ میلیون تومان
• شرکت اعتبار تالی برای خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای
• شرکت از کی وام برای خرید انواع وسایل دیجیتالی و لوازم خانگی
• شرکت اسنپ‌پی برای خرید موتور، خودرو، سفارش غذا، سفارش از سوپرمارکت، داروخانه، پزشک و مشاوره پزشکی
• شرکت لندو برای خرید اقساطی از ۱۰۰۰ فروشگاه آنلاین کشور

سخن پایانی

در این مقاله با سرویس BNPL یا همان سرویس الان بخر بعداً پرداخت کن آشنا شدیم. متوجه شدیم که این سرویس نوعی سرویس اعتباری است؛ اما با تخفیف، وام و خرید اقساطی تفاوت هایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.