زیورآلات، حلقه‌ی گمشده‌ای در کسب درآمد جانبی

زمانی که از جواهر و بدلیجات صحبت و خبر جدیدی به میان می‌آید، انگاری در گوش‌هایمان چیزی زنگ می‌خورد و شنیدن آن موضوع را با هیجان دنبال می‌کنیم. اگر خبر مربوطه کمی چاشنی جنایی هم داشته باشد شاید یک‌سری از ما به یاد فیلم‌ها و کارتون‌هایی بیفتیم که خورجین خورجین سکه و جواهرات را از بانک و غار و چاه چگونه خارج می‌کردند و آخرش هم همه همدیگر را می‌کشتند و همه چیز حیف میشد می‌رفت پی کارش. اما یک‌سری هم حواس‌شان جمع است و می‌گویند گفتی جواهر و بدلیجات. به چه جراتی این دو را در یک دسته قرار می‌دهی و یک‌رنگ می‌بینی.

مثل این است بگویی بدل برابر اصل است. بله، دست‌های من بالاست و می‌گویم دقیقا حق با شماست. ما را سر جنگ با شما نیست!

اما از یک نظر به من حق بدهید که این دو را کنار هم قرار دهم و بگویم امروزه استفاده از بدلیجات به حدی زیاد شده که تنه به تنه‌ی استفاده از جواهرات می‌زند. حتی در زمینه خرید آنلاین جالب است بدانید که اکثر افراد حداقل یک‌بار سعی کرده‌اند زیورآلات و بدلیجات را بصورت اینترنتی خریداری کنند و یک آمار جالب دیگر این‌که بیش از ۸۰ درصد آدم‌ها هنگام خرید کادو برای دیگران، به خرید زیورآلات به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی‌شان فکر می‌کنند. پس این حرفه، بازار فروش آنلاین خوبی دارد و اگر در این زمینه تخصصی دارید چرا به فروش و کسب درآمد جانبی فکر نکنید؟

به طور کل هنر دست خیلی با ارزش است. این ارزش به خاطر حساسیت و ذوق هنری خالق اثر و در کنارش استفاده از تجربه بالای فردی برای به‌ جای گذاشتن یک اثر قابل توجه و به‌یادماندنی است.

نکته خوب در این حرفه این است که قیمت این محصولات عمدتا پایین و به‌صرفه است و از طرفی کلی وقت و ذوق و سلیقه برای ساخت آنها به‌ کار برده می‌شود و می‌توانیم انواع و اقسام اجناس را با هر طرح و نقشی پیدا کنیم.

برای شروع در این حرفه، نیازمند یک‌سری مواد اولیه هستیم، از جمله این وسیله‌ها می‌توانیم به مفتول (برنج، ورشو، نقره، طلا)، جوهر نمک، جوهر گوگرد، اسید سولفوریک، تنه‌کا، نوشادر، ورق برنج، بوره و موم اشاره کنیم.

اگر در تهیه و ساخت این نوع از محصولات می‌خواهیم با مواد شیمیایی کار کنیم، رعایت یکسری از نکات بهداشتی لازمه کارمان هست.

اگر در سطح شهر حرکت کنیم، چه در گوشه و کنار خیابان ها و چه در مغازه‌های مختلف، زیورآلات سنتی و متنوعی را مشاهده می‌کنیم. اما یقینا تمام افرادی که این حرفه را دنبال می‌کنن یا به آن علاقه دارند، امکان همکاری با این مغازه‌ها یا دست‌فروش‌ها را نداشته و شاید برای همین بیخیال این مهارت‌شان شده و به درآمد جانبی از این حرفه فکر نکنند و بگویند این هم از این، نشد که نشد.

اما کافیست به فعالیت آنلاین در این زمینه فکر کنیم و با یک جست‌وجوی ساده با انواع و اقسام سایت‌های فروش زیورآلات مواجه شویم که هم فروش خوبی دارند، هم محصولات با کیفیت تولید می‌کنند و هم قیمت‌هایشان مناسب است.

خب، شاید الان بگوئیم مشکل که شد دوتا! حالا سایت از کجا بیاوریم در این وضع و اوضاع و اصلا این‌کار از نظر مادی چه ارزشی دارد؟ بله کاملا حق با شماست و یکبار دیگر پرچم سفید مرا بالا می‌بینید. حقیقت این است که سایت زدن برای فروش یک نوع یا چند نوع محدود از زیورآلات صرفه اقتصادی ندارد. خب فوت کوزه‌گری در این رابطه چیست؟

خیلی از این سایت‌ها با چندین هنرمند در ارتباط هستند و تمام محصولات‌شان را از یک نفر دریافت نمی‌کنند. می‌توانیم به این افراد پیشنهاد همکاری بدهیم تا با گذاشتن محصولات‌مان، برای ما سفارش بگیرند و از این طریق یک درصد مشخصی از سود را هم با ما شریک شوند.

در شبکه‌های اجتماعی هم همین قضیه برقرار است، با این تفاوت که خودمان هم می‌توانیم به راحتی یک پیج باز کنیم و از این طریق مخاطب جمع کنیم و به فروش آنلاین محصولات‌مان فکر کنیم.

همانطور که در مطالب قبلی به بررسی یک سایت جذاب موسیقی پرداختیم این هفته هم به سراغ یک سایت جذاب در زمینه زیورآلات رفتم. در بررسی این هفته، به سراغ سایت etsy رفتم.

این سایت یک پلتفرم فروش لوازم و اشیا مختلف است، اما نه هر چیزی. در یک صفحه از آن کمربندهای جذاب و برندها و قیمت‌های رنگارنگ به چشم می‌خورد و در صفحه‌ای دیگر، انواع و اقسام زیورآلات چشم را جلا می‌دهد. آدم یاد قدیم می‌افتد و انگاری دلش می‌خواهد آنها را از دل سایت درآورده و لمس و زیرو رویش کند. نکته جالب در این است که اگر سازندگان این وبسایت تنوع در اجناس و محدوده کاری خود را کوچک نگه می‌داشتند ما etsy را آنگونه که امروز می‌شناختیم نمی‌یافتیم. از طرفی اگر تنوع محصولات و دسته‌بندی‌ها از حد خود خارج می‌شد و از دستبند و بدلیجات تا کدو و مرغ و ماهی هم در آن پیدا می‌کردیم، بازهم احتمالا بازخورد بدی می‌گرفتیم.

در واقع سایت etsy در دو بخش به کاربران خود خدمات ارائه می‌دهد. دسته اول کسانی هستند که از این وبسایت خرید می‌کنند و دسته دوم کاربرانی که پس از عبور از چند مرحله مختلف مجاز به فروش محصولات خود به دیگر کاربران می‌شوند.

زیبایی استفاده از مفهوم Web Navigation یا طراحی جریان در سایت، نکته اصلی هست که می‌توانیم برای این هفته از این وب سایت بیاموزیم و شروع تفکری نو برای بیشتر کردن فعالیت خودمان در این حرفه را رقم بزنیم.

Posted by
محمدعلی قربانی

محمدعلی قربانی هستم، در بخش شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوایی همراه زرین‌پال هستم. یکی از طرفداران بی چون و چرا پادکست هستم و از گوش دادن به پادکست‌ها مختلف لذت می‌برم.

2 دیدگاه

  1. با درود بیکران
    چند وقتی است در این زمینه شروع به فعالیت کرده ام
    سایت sfand.com ، زیورآلات قلمزنی نقره بسیار زیبا و اثر هنری است و مورد استقبال مردم هم قرارگرفته، تولید این محصولات زمان بر و حساس است… امیدواریم بتوانیم خوب و عالی عمل نماییم و مورد رضایت عموم مردم عزیز قرار گیریم …
    ممنون از مطلب شما

  2. دوست عزیزم من سالهاست در زمینه زیورالات و اکسسوری تو ایران مشغول به فعالیت هستم و تیممون با سایت اتسی از همون اوایل آشنایی داشت داشت ولی همیشه فقط با چشم یک میوه ممنوعه بهش نگاه کردیم.
    با وجود اینهمه محدودیت در درگاههای پرداخت مالی پی پال و ویزا و مسترکارت و همه اینها و از اونطرف دسترسی نداشتن ما به پست ارزان جهانی و ناکارآمد بودن سازوکار پستی کشور مقتدرمون شما سایت بزرگی مثل اتسی رو که تو دنیا یکه‌تازه رو نباید مثال بزنید.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.