موثرترین روش پرداخت با هدف افزایش نرخ تبدیل کاربران پرداخت‌کننده

موثرترین روش پرداخت با هدف افزایش نرخ تبدیل کاربران پرداخت‌کننده
موثرترین روش پرداخت با هدف افزایش نرخ تبدیل کاربران پرداخت‌کننده

اگر کمی دقیق‌تر به اطراف‌مان نگاه کنیم، به‌ راحتی درمی‌یابیم که به لطف زندگی در عصر ارتباطات، میزان استفاده‌ی افراد در به‌کارگیری از ابزارهای هوشمند برای مدیریت و کنترل فعالیت‌های روزمره‌ به سرعت در حال تغییر است و نسبت به گذشته‌ای نه چندان دور، سرعت رشد چشمگیری داشته است که به دنبال آن، دیگر کم‌تر کسب و کاری است که حداقل یک فروشگاه اینترنتی برای معرفی و فروش محصولات خود نداشته باشد.

با این فرض که در عادات خرید افراد، شاهد تغییرات بی‌شماری بوده‌ایم، قطعا فروش آنلاین کسب و کارها نیز روند صعودی داشته است و به طبع پیچیدگی‌ها و شاید مصائب بسیاری برای صاحبان این کسب و کارها رقم زده باشد. یکی از مهم‌ترین این مشکلات، درست لحظه‌ی پرداخت مبلغ محصولی است که کاربر قصد خرید آن را دارند، زیرا با این تصور که هنگام پرداخت وجه، از سریع‌ترین، مطمئن‌ترین و معتبرترین روش‌ها بهره‌مند خواهند شد اقدام به ثبت سفارش کالای مدنظر می‌کنند اما بر خلاف انتظارشان، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند که در نهایت یا از خرید منصرف می‌شوند یا چنان‌چه مبلغ آن محصول را پرداخت کرده باشند، تقاضای عودت وجه می‌کنند و هرگز تجربه‌ی خرید مجدد از آن فروشگاه را تکرار نمی‌کنند.

بنابراین هر شخصی که صاحب کسب و کاری آنلاین است، می‌بایست بهترین روش‌ را از بین روش‌های پرداخت رایج بسنجد و برای مشتریان خود تدارک بیند. پیش از آن‌که به انتخاب بهترین و موثرترین روش به منظور افزایش نرخ تبدیل کاربر بازدیدکننده به پرداخت‌کننده بپردازیم، در وهله‌ی اول نیاز است جامعیت روش‌های پرداخت را بررسی کنید و با معایب و مزایای آن‌ها آشنا شوید. سپس می‌توانید متناسب با حوزه‌ی فعالیت کسب و کارتان و شناختی که از مخاطبان هدف خود دارید، روش‌های پرداخت را با یکدیگر مقایسه کنید، و مناسب‌ترین راه‌کار پرداخت را انتخاب نمایید.

روش پرداخت در محل

در سرویس پرداخت در محل (Cash On Delivery) که به اختصار به آن COD نیز گفته می‌شود، نوعی تراکنش مالی است که در آن، هزینه‌ی محصولی که کاربر به صورت آنلاین سفارش داده است، درب منزل و هنگام تحویل کالا دریافت می‌شود. گفتنی است که این روش تنها برای کالاهای فیزیکی قابل اجراست و در مورد کالاهای دیجیتالی به هیچ‌ عنوان قابل استفاده نیست. این نوع از تبادل مالی در ازای فروش محصول، در بیش‌تر مواقع به وسیله‌ی شرکت‌های پستی یا سامانه‌های حمل و نقل، انجام می‌شود. در روش پرداخت در محل، کاربر می‌تواند از دو روش برای پرداخت وجه کالای خریداری شده استفاده کند؛ پرداخت نقدی یا پرداخت با استفاده از دستگاه کارتخوان. این روش بیشترین کاربرد این روش، در فروش محصولات فروشگاه‌های آنلاین است و یکی از موثر‌ترین راه‌کارها برای جلب اعتماد مشتری و تشویق او به تکرار خرید است.

امکان پرداخت در محل، هم برای شخص فروشنده، هم کاربر، فواید بسیاری دارد. به عنوان مثال، در صورتی‌که مشتری به کارت بانکی خود دسترسی نداشته باشد یا به هر دلیلی امکان استفاده از کارت‌های بانکی عضو شبکه‌ی شتاب را نداشته باشد، همچنان می‌تواند کالای موردنظر خود را خریداری کند. از دیگر محاسنی که روش پرداخت در محل دارد، جلب اعتماد و رضایت خریدار و افزایش اعتبار فروشنده نزد مشتری است که در نهایت منجر به افزایش فروش می‌شود. با این‌حال ممکن است شخص خریدار، هنگام دریافت کالا توسط مامور ارسال، به دلایل مختلف از دریافت مرسوله منصرف شود و آن را مرجوع کند. در این موقعیت، فروشنده به نوعی متضرر خواهد شد، زیرا زمانی که صرف آماده‌سازی و ارسال کالا کرده است کاملا هدر رفته است، ضمن این‌که موظف است هزینه‌ی برگشت کالا را نیز تقبل کند. همچنین با توجه به این‌که برخی از فروشگاه‌های آنلاین، امکان پرداخت در محل را تنها برای یک شهر خاص اعمال کرده‌اند، می‌توان محدودیت‌های جغرافیایی را به دیگر معایب این روش اضافه کرد که در نتیجه باعث می‌شود مشتریان سایر شهرها، از ثبت سفارش و خرید منصرف شوند.

روش پرداخت کارت به کارت

هر فردی که دارای یک حساب بانکی است، یک کارت بانکی عضو شبکه‌ی شتاب نیز دارد که با استفاده از آن، به‌راحتی می‌تواند مبلغی مشخص را به حساب شخص دیگری واریز کند. این روش از پرداخت، خود شامل روش‌های مختلفی است که در ادامه شرح مختصری از هر یک از آن‌ها آورده شده است.

  • کارت به کارت با مراجعه به شعب بانکی

سنتی‌ترین روش انتقال وجه، مراجعه‌ی حضوری به شعبه‌ی بانک اصلی کارت مبدا است. در این روش، پس از احراز هویت شخص با استفاده از کارت شناسایی ملی، فرد می‌تواند نسبت به انتقال وجه موردنظر خود، مطابق با سقف مجاز روزانه، اقدام نماید.

  • کارت به کارت با عابربانک (ATM)

انتقال وجه با استفاده از دستگاه خودپرداز (ATM)، از رایج‌ترین روش‌های کارت به کارت به‌شمار می‌رود. در این مدل از پرداخت درست مانند روش قبل، فرد برای انتقال وجه به کارت شخصی دیگر، می‌بایست از طریق مراجعه‌ی حضوری به یکی از دستگاه‌های خودپرداز عضو شتاب اقدام نماید.

  • کارت به کارت با اپلیکیشن‌ها

با گسترش و توسعه‌ی خدمات بانکداری الکترونیک، افراد می‌توانند از اپلیکیشن‌هایی که برای مدیریت و ساماندهی امور مالی ارائه شده‌اند، یا مستقیما از اپلیکیشن بانک مبدا خود که عموما با نام اصلی همان بانک، یا عناوینی نظیر «همراه بانک» شناخته می‌شوند برای عمل کارت به کارت و انتقال وجه اینترنتی استفاده نمایند. در عمل کارت به کارت با استفاده از اپلیکیشن، اولین قدم نصب برنامه‌ای است که از سمت بانک اصلی، مورد تایید قرار گرفته باشد. پس از نصب و اجرای برنامه، فرد می‌تواند با وارد کردن اطلاعاتی مانند شماره کارت، تاریخ انقضا، CVV2 یا کد امنیتی، و دریافت رمز پویا، جهت انتقال وجه به صورت اینترنتی اقدام نماید.

  • کارت به کارت با کد دستوری (USSD)

 در این روش پرداخت، کاربران می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری و ارسال آن به اپراتورهای عضو شبکه، در کسری از ثانیه فرآیند انتقال وجه از کارتی به کارت دیگر را نهایی کنند. در این مدل پرداختی استفاده از کدهایی که توسط بانک اصلی ارائه شده است بسیار حائز اهمیت بوده که معمولا این کدها در وب‌سایت بانک جهت دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر کاربر قرار گرفته است. 

روش پرداخت اینترنتی

این‌روزها پرداخت مبلغ کالا به صورت اینترنتی و غیرحضوری، به یک روش رایج و مرسوم میان کاربران شبکه‌های مجازی و فروشندگان تبدیل شده است. در این روش پرداخت، کاربر محصول موردنظر خود را از یک فروشگاه آنلاین انتخاب می‌کند و پس از افزودن آن به سبد خرید و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود مانند شماره‌ی کارت، رمز دوم یا رمز پویا، تاریخ انقضاء کارت و کد اعتبارسنجی، سفارش خود را ثبت کرده و مستقیما به مرحله‌ی تکمیل خرید منتقل می‌شود. پس از پرداخت مبلغ کالا از طریق درگاه پرداخت اینترنتی، یک کد پیگیری دریافت می‌کند که ضمانتی است برای تایید صحت پرداخت کاربر.

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کرده‌ایم، انتخاب این‌که کدام روش برای شما و مشتریان‌تان مناسب‌تر است کاملا به تصمیم شما بستگی دارد، با این‌حال با توجه به سنجش تجربیات کاربران و مطالعات به دست آمده، بهره‌گیری از روش پرداخت آنلاین تجربه‌ی به مراتب بهتر و موثرتری را برای مشتریان دربردارد. بدیهی است بررسی همه‌ جانبه‌ی این موارد، سهم قابل توجهی در رشد درآمد و افزایش نرخ تبدیل کاربر بازدیدکننده به کاربر پرداخت‌کننده خواهد داشت.

10 دیدگاه

  1. باسلام و درود

    بدون شک تجربه سه ساله ای که ما از پرداخت اینترنتی به کمک درگاه پرداخت زرین پال داریم، یکی از شیرین ترین و لذت بخش ترین تجربیات ماست.

    باتشکر فراوان از تیم محبوب زرین پال و آرزوی موفقیت روزافزون

  2. ایا پرداخت با اپلیکیشن هایی مثل آب میتواند خطر ناک باشد ؟

  3. سلام . پرداخت اینترنتی بهترین وسیله برای انتقال پول هست .ممنون از پست های خوبتون

  4. روش پرداخت انلاین یکی از بهترین روش ها برای دوران کرونا بوده است . باتشکر از تیم شما

  5. سلام ممنون از مطالب خوب و مفیدتون .

  6. سلام . چرا برخی پرداخت های اینترنتی بحاب برمیگردند ؟

  7. آیا پرداخت اینترنتی کارمزدی بجر بانک دارد ؟>

  8. آیا اپلیکیشن اپ از لحاظ امنیت مطمین هست ؟

  9. یک دنیا ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.