A/B TESTING چیست و چگونه به افزایش درآمد کسب و کارها کمک می‌کند؟

A/B TESTING چیست
A/B TESTING چیست

در ارائه‌ی یک محصول یا سرویس، هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه‌ی فراهم کردن فضایی برای تجربه‌ی کاربری بهتر سودمند و پر اهمیت باشد. بنابراین اگر قصد دارید چنین فضایی را برای کاربران خود فراهم سازید، در وهله‌ی اول می‌بایست مخاطبان هدف خود را بشناسید و با سنجش رفتاری کاربر، داده‌های دریافتی را تحلیل و پردازش کنید. یکی از راهکارهای اساسی برای شناخت و تحلیل رفتار کاربران، استفاده از ابزار تست A/B است.

A b testing چیست
 

A/B Testing چیست؟

A/B Testing یا «ای بی تست» روشی برای مقایسه‌ی عملکرد دو گزینه و بررسی بازخورد آن‌ها و در نتیجه کشف بهترین گزینه با بیش‌ترین میزان پاسخگویی است. محدودیتی در انتخاب گزینه‌هایی که عملکردشان در این آزمون مورد مقایسه قرار می‌گیرد وجود ندارد. به‌طور مثال می‌تواند دو وب‌سایت، دو Landing Page، دو CTA، دو رنگ یا حتی دو کلمه باشد. در واقع تست A/B همان‌طور که از اسم آن پیداست، یک آزمون مقایسه‌‌ای میان دو گزینه‌ی A و B و تحلیل داده‌ها و گزارش‌گیری از عملکرد هر یک از آن‌هاست، با این هدف که بدانید کدام گزینه بهترین عملکرد را داشته است و مخاطبان دقیقا به دنبال چه چیزی هستند.

ای بی تست
 

تست A/B چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شده است، تست A/B بسته به انتخاب فرد، می‌تواند از بین گزینه‌های مختلفی انتخاب شود که به قصد سنجش کاربران و تحلیل نرخ پاسخگویی دریافتی در ازای ارائه‌ی مدل‌های مختلف تبلیغاتی از آن‌ها استفاده شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، نحوه‌ی به‌کارگیری روش تست A\B در انتخاب بهترین گزینه، متناسب با نیاز کاربران است که به منظور درک بهتر و ملموس‌تر، در قالب موضوعات مختلف تبلیغاتی بیان شده است.

A b تستینگ
 

A/B TESTING در ارسال ایمیل تبلیغاتی

فرض کنید که قصد ارسال ایمیلی به ۵۰۰ نفر از کاربران‌تان را دارید اما نمی‌دانید کدام موضوع را انتخاب کنید تا علاوه‌بر این‌که بیشترین نرخ باز شدن (Open Rate) را داشته باشد، از اثربخشی مطلوبی هم برخوردار باشد.

از بین کل مخاطبان هدفی که برای ارسال ایمیل مارکتینگ استفاده کرده‌اید، یعنی همان ۵۰۰ نفر اولیه، صد نفر را انتخاب کنید و برای ۵۰ نفر آن‌ها ایمیلی با موضوع «A» و برای ۵۰ نفر دیگر ایمیلی با موضوع «B» ارسال کنید. توجه داشته باشید که از یک ایمیل-آدرس یکسان برای ارسال پیام موردنظرتان به مخاطبان هدف در این تست استفاده کنید. پس از ارسال پیام جداگانه به دو گروه A و B، بررسی کنید که کدام گروه بیشترین نرخ پاسخگویی را داشته است. به این‌صورت که چند ساعت پس از ارسال ایمیل، بازخورد ۵۰ نفری که ایمیلی با موضوع «A» دریافت کرده‌اند را با بازخورد ۵۰ نفری که ایمیلی با موضوع «B» دریافت کرده‌اند مقایسه کنید، بنابراین به سادگی متوجه خواهید شد که کدام موضوع بازدید بیش‌تری داشته است و منجر به واکنش کاربر شده است. سپس با فرض این‌که موضوع B، بیش‌ترین نرخ باز شدن و بازدید را داشته است، نتیجه این‌گونه حاصل می‌شود که موضوع A نمی‌تواند در افزایش نرخ تبدیل پرداخت، عملکرد موثری داشته باشد، پس موضوع A را برای همیشه فراموش‌ کنید.

A/B TESTING در تولید محتوای تبلیغاتی

به طور حتم تست A/B یکی از مهم‌ترین روش‌های بهینه‌سازی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌هاست، به این دلیل‌ که با اندازه‌گیری واکنش‌ کاربر و تحلیل رفتاری او، به شما کمک می‌کند هنگام تدوین استراتژی محتوایی، تنها بر موضوعاتی متمرکز شوید که کاربران به دنبال آن هستند.

فرض کنید شما فروشنده‌ی محصولات دست‌ساز محلی هستید و قصد دارید در وب‌سایت فروشگاه خود، تصویری برای یک کالای خاص قرار دهید، اما نمی‌دانید از بین چند عکسی که برای این محصول در دست دارید، کدام‌یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد. برای انتخاب مناسب‌ترین عکس، تنها یک راه‌ وجود دارد و آن تست A/B است. برای استفاده از این روش، در تبلیغ یا معرفی کالای موردنظرتان، از یک متن یکسان با تصاویر متفاوت استفاده کنید. سپس هر تبلیغ را به‌صورت همزمان در وب‌سایت‌، اپلیکیشن یا شبکه‌ی‌های مجازی فروشگاه‌تان قرار دهید. حتما توجه داشته باشید که برای اطمینان از صحت داده‌های دریافتی،هر دو تصویر را در یک نقطه و کاملا نزدیک به هم منتشر کنید. پس از این‌که چند ساعتی از انتشار محتوای تبلیغاتی کالای موردنظرتان گذشت، داده‌های دریافتی را با یکدیگر مقایسه کنید تا بفهمید کدام تصویر بیش‌ترین واکنش و بازدید را از سمت کاربران داشته است.

A/B TESTING در صفحه‌ی فرود کاربر

تستِ A/B در صفحه‌ی فرود کاربر یا همان Landing Page هم کاربردهای فراوانی دارد. به طور مثال اگر بخواهید در Landing Page خود، کاربر را به ثبت‌نام در وب‌سایت فروشگاه‌تان هدایت کنید، اما نمی‌دانید برای دکمه‌ی «ثبت‌نام»، از چه رنگی استفاده کنید که بیش‌تر در معرض دید کاربر قرار بگیرد، می‌توانید از روش تست A/B استفاده کنید. به این‌صورت که در لندینگ A، دکمه‌ی «ثبت‌نام» را با رنگ سبز، و در لندینگِ B، دکمه‌ی «ثبت‌نام» را با رنگ آبی ایجاد کنید. سپس  لندینگ A را برای بعضی‌ها از کاربرها و لندینگِ B را برای برخی دیگر ارسال کنید و پس از چند ساعت، بررسی کنید که چند نفر روی دکمه‌ی ثبت‌نام سبزرنگ و چند نفر روی دکمه‌ی ثبت‌نام آبی‌رنگ کلیک کرده‌اند.در نهایت رنگی که باعث بیش‌ترین کلیک شده است را به  عنوانم رنگی اصلیِ دکمه‌ی ثبت‌نام انتخاب کنید.

A/B TESTING در سایر بخش‌ها

علاوه‌بر موارد فوق، گزینه‌هایی مانند «عنوان صفحه»، «تصاویر»، «جایگاه فروش»، «محتوای متنی و توضیحات محصول»، «عناوین»، «بنرهای تبلیغاتی»، «اندازه قلم»، «دکمه‌های فراخوان یا CTAها»، و حتی «رنگ‌های به کار برده شده» از مهم‌ترین گزینه‌هایی هستند که انجام تست A/B در مورد هر یک آن‌ها ضروری است.

ضرورت استفاده از تست A/B

تحقیقات صورت گرفته در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ نشان داده است، کسب و کارهایی که در تجارت خود از تست A/B استفاده می‌کنند، موفق شده‌اند به نسبت گذشته، درصد بیش‌تری از کاربران بازدیدکننده‌ی وب‌سایت خود را به کاربران پرداخت‌کننده تبدیل کنند.

کاربرد تست A/B
 

نکاتی برای اطمینان از صحت تست A b

در تست‌های متوالی از یک زمان‌بندی دقیق، مطابق برنامه‌ریزی پیشروی کنید.

  • بسته به میزان اهمیت، گزینه‌های بیش‌تری را مورد تست و بررسی قرار دهید.
  • در آزمون A/B از متغیرهای بزرگ و کوچک به یک اندازه استفاده کنید.
  • پس از تست A/B و انتخاب بهترین گزینه‌، در فواصل زمانی مشخص مجددا همان داده‌ را در چرخه‌ی آزمون با گزینه‌های دیگر قرار دهید.
  • پیش از شروع تست A/B، قیف فروش خود را اندازه‌گیری کنید تا مقایسه‌ی داده‌های کلی امکان‌پذیر باشد.
  • زمان خود را با تست و مقایسه‌ی گزینه‌های کم‌اهمیت هدر ندهید.
  • شاخص‌های غیرقابل اندازه‌گیری را در چرخه‌ی آزمون‌های متوالی وارد نکنید.
  • پس از انجام تست‌ها، داده‌های دریافتی را به همراه تمام جزییات تست، در پوشه‌ای ذخیره کنید.

جمع‌بندی

آزمون A/B بهترین روشی است که با بررسی و کشف گزینه‌های نامطلوب و برنامه‌ریزی برای حذف و جایگزینی آن‌ها با گزینه‌های موثرتر، و در نهایت بهبود متغیرهای تاثیرگذار در رفتار کاربر، به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و دارندگان درگاه پرداخت اینترنتی کمک می‌کند تا ضمن ایجاد تغییرات اساسی در وب‌سایت یا اپلیکیشن خود، تجربه‌ی کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان خود فراهم کنند و با ثبت داده‌های نهایی و تدوین استراتژی مرتبط با آن، نرخ تبدیل کاربران پرداخت‌کننده در فروشگاه آنلاین خود را افزایش دهند.

12 دیدگاه

  1. سلام
    اگر قرار بر ایجاد پرونده مالیاتی برای درگاه دارها باشه که من ترجیح میدم به کل سایتم رو تعطیل کنم چون پرونده مالیاتی هم وقتم رو میگیره هم هزینه رفت و امد ب اداره مالیات و… هم اعصابم رو خرد میکنه چون باید باهاشون سر و کله بزنم

    مگه چقدر این کار سود داره که بخوام اعصابم رو بخاطرش بهم بریزم

    ما را به خیر اینا امیدی نیست فقط شر مرسانن

  2. ممنونم برای مطلب خوب تون
    خیلی ممنون می شم راهنمای ابزار هایی مثل گوگل اپتیمایز رو هم بزارید تا اونجایی که اطلاع دارم یکی از بهترین ابزار ها برای تست A/B روی سایت است.

    1. حسین رستمی

      بله یکی از ابزارهای کارآمد گوگل اپتیمایز است
      در سری محتواهای جدید به صورت کامل و جزئی تر به این مبحث خواهیم پرداخت.

      1. میشه یه راه دیگه هم بگید، گوگل آپتیمایز فکر کنم پولی باشه

  3. واقعا مفید بود من که همیشه در کمپین هام ازش استفاده میکنم

  4. ممنون از راهکارهای فوق العادتون، بسیار مفید بود.

  5. اگه ممکنه یه کتاب جامع معرفی کنید که مطالعه کنیم اطلاعاتمون بره بالا

  6. واقعا از محتویات خوبتون ممنون

  7. خیلی ممنون بخاطر مطالب خوبتان

  8. باسلام . مثل همیشه بهترین ایده هارو بیان میکنید .

  9. A / B تستینگ واقعا یکی از ملزومات برای کسب و کاری هستش و همه کسب و کارها باید این تست رو انجام بدن تا بخونن با توجه به بازخوردی که دریافت میکنن کسب و کارشون رو رشد بدن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.