روش های تشخیص درگاه پرداخت جعلی

تشخیص درگاه پرداخت جعلی
تشخیص درگاه پرداخت جعلی

در دنیایی که روز به روز در حال گسترش است و هر لحظه خدمات و ابزارهای مختلفی به آن اضافه می‌شود، بدون شک درگاه پرداخت الکترونیکی امن از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند در افزایش فروش و رشد هر کسب و کاری نقش تاثیرگذاری ایفا کند. در سال‌های اخیر که دادوستدهای مالی در بستر اینترنت و شیوه‌های کسب درآمد آنلاین، رشد تصاعدی داشته، طبعا نیازهای جدیدی نیز شکل گرفته است که از مهم‌ترین این نیازها، تامین امنیت لازم در حفظ اطلاعات‌های بانکی کاربران پرداخت‌کننده هنگام تعاملات مالی و جلوگیری از به سرقت رفتن این‌گونه اطلاعات در وب‌سایت‌های کلاهبرداری است. از این رو تشخیص درگاه پرداخت جعلی یسار حائز اهمیت است.

در حقیقت این نیاز کاربران است که منجر به خلق ابزارهای جدید، یا به‌روزرسانی و تقویت زیرساخت‌ها می‌شود. با وجود تمام تلاش‌هایی که با هدف بهبود عملکرد ابزارها اعمال می‌شود، با این‌حال خریداران همچنان یک دغدغه‌ی اساسی دارند؛ امنیت اطلاعات کارت بانکی‌‌، هنگام انجام تراکنش‌های اینترنتی.

درگاه‌ پرداخت جعلی

با وجود تمام آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های در خصوص استفاده از درگاه‌های پرداخت الکترونیکی امن هنگام پرداخت‌های آنلاین، همچنان به طور متوسط روزانه، با آمار بی‌شماری در فیشینگ و کلاه‌برداری‌های اینترنتی روبه‌رو هستیم که به دلیل ورود افراد به درگاه‌ پرداخت جعلی و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی رخ می‌دهد.  بنابراین نیاز است قبل از وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، از امنیت درگاه پرداخت الکترونیکی مطمئن شویم. در حقیقت با بررسی چند نکته‌ی ساده هنگام انجام تراکنش‌های آنلاین‌، به‌راحتی می‌توان درگاه پرداخت الکترونیکی امن را شناسایی کرد و از ثبت اطلاعات کارت بانکی در درگاه‌ پرداخت جعلی و به سرقت رفتن این اطلاعات جلوگیری کرد.

از کجا بفهمیم درگاه پرداخت امن است ؟

۱. پروتکل امنیتی انتقال اطلاعات

برای تشخیص و تفکیک درگاه پرداخت الکترونیکی امن، با درگاه‌ پرداخت جعلی چند راه‌کار ساده وجود دارد که پروتکل امنیتی SSL یکی از مهم‌ترین آن‌ها برای اعتبارسنجی و تشخیص درگاه پرداخت الکترونیک امن از درگاه‌ پرداخت جعلی است. هنگامی که برای پرداخت مبلغ یک کالا یا انواع خدمات و سرویس‌ها، در مرورگر تلفن همراه خود، به صفحه‌ی پرداخت الکترونیکی وارد می‌شوید، همان‌طور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، در قسمت بالای صفحه، در ابتدای لینک یا آدرس آن https:// درج شده است. Https مخفف عبارت Hypertext Transfer Protocol Secure و یک پروتکل ارتباطی برای انتقال امن اطلاعات است. در حقیقت این پروتکل امنیتی، اطلاعات دریافتی توسط کاربر را رمزنگاری می‌کند و پس از ایجاد لایه‌ی امنیتی در آن‌ها، این اطلاعات را به سمت وب‌سایت مقصد هدایت می‌کند.

تشخیص درگاه پرداخت جعلی

۲. بررسی و سنجش پیام‌های دریافتی در صفحه‌ی پرداخت

برای اعتبارسنجی صفحه‌ی پرداخت اینترنتی و اطمینان از امنیت آن، یک مرتبه اطلاعات کارت بانکی خود را به صورت عمدی اشتباه وارد کنید، به طور مثال چهار رقم اول شماره کارت خود را صحیح و مابقی شماره‌‌ها را نادرست بنویسید. در این حالت اگر آن صفحه‌ی پرداخت به سیستم بانکی کشور متصل باشد، بلافاصله پیامی با مضمون خطا یا نامعتبر بودن شماره کارت یا سایر عبارت‌های مشابه به شما نمایش داده می‌شود، در غیر این‌صورت، چنانچه در پیام خطا، استانداردهای رایج را مشاهده نکردید، در خصوص جعلی بودن آن صفحه‌ی پرداخت تردید نکنید.

۳.  URL صفحات پرداخت اینترنتی

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اگر در صفحه‌‌ی پرداخت اینترنتی، به آدرس آن توجه کنید، متوجه خواهید شد که در تمام صفحات موردتایید سیستم بانکی کشور، عبارت shaparak.ir وجود دارد. نکته‌ی بسیار مهمی که وجود دارد توجه به شیوه‌ی نوشتن shaparak.ir و بررسی تعداد حروف و املای آن‌هاست. توجه و دقت به این مساله، از این جهت حائز اهمیت است که برخی از وب‌سایت‌های متصل به درگاه پرداخت جعلی، این عبارت را با ایجاد تغییراتی نامحسوس در حروف shaparak.ir به صورت‌های دیگری می‌نویسند؛ به طور مثال shaparaak.ir یا shapaarak.ir یا shaaparak.ir که همگی نشانه‌ی درگاه پرداخت جعلی است، با این‌حال به دلیل ایجاد خطای چشمی، و استفاده از نشان شناخته‌ی شاپرک، کاربر از امنیت اطلاعات کارت بانکی او مطمئن می‌سازد ولی در پشت پرده او را فریب می‌دهد و از اطلاعات او سوءاستفاده می‌کند.

تشخیص درگاه پرداخت جعلی

۴. صفحه‌ی کلید امن

اگر در پرداخت‌های اینترنتی، حتی یک مرتبه از درگاه پرداخت الکترونیکی امن استفاده کرده باشید، حتما می‌دانید که هنگام وارد کردن اطلاعات بانکی می‌توانید از صفحه کلید مجازی و پیش‌فرض آن صفحه‌ی پرداخت استفاده کنید. این صفحه کلید‌ها به منظور افزایش امنیت پرداخت‌های اینترنتی تعبیه شده‌اند که از جمله روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید امنیت و اعتبار آن صفحه‌ی پرداخت، یا جعلی بودن آن را تشخیص دهید. برای این‌کار نیاز است تا روی آن کلیک کنید و نگاهی اجمالی به اعداد و محل قرارگیری آن‌ها در صفحه‌ کلید بیاندازید. سپس یک مرتبه صفحه را Refresh کنید و دوباره روی آن کلیک کنید.

در صورتی‌که محل فعلی قرارگیری اعداد با محل قرارگیری قبلی آن‌ها (قبل از Refresh کردن)، هم‌خوانی نداشت و بین آن‌ها یک جابه‌جایی صورت گرفته باشد، آن درگاه، یک درگاه پرداخت الکترونیکی امن و معتبر بوده و در صورتی‌که هیچ تغییری رخ نداده باشد، و تمام اعداد در محل قبلی خود باشند، بدون شک شما در یک درگاه پرداخت جعلی هستید.

درگاه پرداخت امن

۵. بررسی نشان اعتماد

اگر قصد دارید محصول موردنظر خود را از وب‌سایت فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنید، بررسی نشان اعتماد زرین‌پال، یکی از مطمئن‌‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای اطمینان از امنیت پرداخت و جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات کارت بانکی افراد است. توجه داشته باشید که تنها وب‌سایت‌هایی که از نشان تایید زرین‌پال با ساختار تصویری زیر استفاده می‌کنند در امنیت اطلاعات بانکی توسط زرین‌پال ضمانت می‌شوند و هر گونه مغایرت با بج تایید زرین‌پال، نشانگر عدم صحت کارکرد آن فروشگاه اینترنتی است.

نمونه‌ی صحیح از بج تایید زرین‌پال

با این‌حال، پیشنهاد می‌کنیم جهت اطمینان از صحت بج تایید زرین‌پال، در وب‌سایت فروشگاه، روی بج تایید زرین‌پال کلیک کنید. 

سپس یک پنجره مطابق تصویر زیر به‌صورت جداگانه باز خواهد شد که اطلاعات کلی فروشنده و تاییدیه‌ی زرین‌پال را به شما نمایش می‌دهد.

تشخیص درگاه پرداخت جعلی

چنانچه تصویری مطابق نمونه‌ی بالا مشاهده کردید، می‌توانید با اطمینان و آرامش خاطر، ضمن حفظ اطلاعات بانکی و تضمین امنیت پرداخت اینترنتی، محصول موردنظر خود را انتخاب و با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی‌تان، خرید خود را نهایی کنید. 

تشخیص درگاه پرداخت جعلی

 نکات مهم استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی :

  • از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی دارای نشان تایید پرداخت خرید کنید.
  • در ابتدای آدرس صفحه‌ی پرداخت در مرورگر خود، به عبارت  https توجه نمایید.
  • با وارد کردن عمدی شماره کارت، صحت صفحه‌ی پرداخت را اعتبارسنجی کنید.
  • با رفرش کردن صفحه‌ی پرداخت، تغییر محل قرارگیری اعداد در صفحه کلید امن را بررسی کنید.
  • هنگام تکمیل فرآیند پرداخت، مطمئن شوید به شاپرک منتقل شده‌اید.

همچنین می‌توانید لیست شرکت‌های پرداخت الکترونیک دارای مجوز بانک مرکزی را در وب‌سایت شاپرک در این صفحه مشاهده نمایید.

4 دیدگاه

  1. بدون باگ و عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.