درگاه پرداخت آیدی پی (idpay)

درگاه پرداخت اینترنتی آیدی پی
درگاه پرداخت اینترنتی آیدی پی

درگاه‌های پرداخت بانکی واسطه‌هایی هستند بین فروشنده کالا یا خدمات، و خریدارانشان. با استفاده از این واسطه‌ها کل فرایند طولانی پرداخت (گرفتن شماره کارت، انتقال پول حضوری یا آنلاین و…) خلاصه می‌شوند به چند ثانیه. چند ثانیه‌ای که کافی است در آن‌ شماره کارت و اطلاعاتی مثل تاریخ و… را وارد کرده و یک دکمه پرداخت را فشار بدهید. این شکل پرداخت امن‌تر و سریع‌تر از دیگر اشکال است و خیال هر دو طرف را راحت می‌کند. یکی از ارائه‌دهندگان درگاه پرداخت که تمرکز زیادی روی سرعت و سهولت ایجاد درگاه برای مشتریانش دارد، idpay یا آیدی پی است. در این مطلب، این درگاه پرداخت را بیشتر می‌شناسیم و با امکانات آن هم آشنا می‌شویم.

درگاه پرداخت idpay چیست؟

اگر کسب‌وکار آنلاین دارید یا به هر دلیلی در روز تراکنش‌های زیادی به مقصد حسابتان انجام می‎شوند، آیدی پی یکی از بهترین و آسان‌ترین مسیرهای شما برای ایجاد درگاه پرداخت است. این سیستم، خود را یک ارائه دهنده «درگاه پرداخت شخصی» و «کارت‌خوان مجازی» معرفی می‎کند و مشتریانی مثل شرکت‌ها، نمایندگی‌های بیمه، صندوق‌های خانگی وام، مدیران ساختمان و مجتمع‌ها، مغازه‌ها و آنلاین‌شاپ‌ها دارد.

در idpay، کافیست حساب کاربری بسازید، اطلاعات حساب و شخصی را وارد کنید و یک لینک اختصاصی بگیرید. حالا می‎توانید با فرستادن این لینک به جای شماره کارت یا حساب، مطالباتتان را از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت کنید.

 آیدی پی به شرکت وب‎کاران ایمن تعلق دارد، شرکتی که از سال ۱۳۸۷ در حوزه خدمات پرداخت در کشورمان فعالیت می‌کند. این درگاه با مجوز رسمی شاپرک بانک مرکزی فعالیت کرده و خدمات مختلفی ارائه می‌دهد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

دریافت درگاه پرداخت آیدی پی

محصولات و خدمات آی دی پی

لینک پرداخت اختصاصی آیدی پی

با آیدی پی می‌توانید یک لینک اختصاصی پرداخت داشته باشید که مخاطب شما با وارد کردن مبلغ، می‎تواند به صورت مستقیم بدهی خودش را پرداخت کند.

سقف ۵۰ میلیون تومانی با آیدی پی

بعد از ثبت نام و تایید مدارکتان، با احراز هویت می‎توانید «در هر تراکنش» پنجاه میلیون تومان وجه دریافت کنید.

کیف پول آیدی پی

یک مسیر امن برای نگهداری اعتبار، که می‌توانید از موجودی آن به جای موجوی حساب بانکی خودتان استفاده کنید. همیشه می‌توانید از مسیر کیف پولتان به حساب بانکی (و برعکس) پول انتقال بدهید.

لینک اختصاصی آیدی پی برای فروشگاه ها

با استفاده از درگاه پرداخت آیدی پی می‎ توانید یک «فروشگاه الکترونیک» برای خودتان بسازید و برای هر کالای خاص، یک لینک مستقیم پرداخت ایجاد کنید.

ایجاد کمپین جمع‌آوری وجه آیدی پی

اگر یک سازمان خیریه دارید یا می‎ خواهید برای یک کمپین خاص پول جمع‌آوری کنید، با آیدی پی می‎ توانید صفحه آن را بسازید و تعداد و مبلغ کمک‌های واریزکنندگان را هم ببینید.

آیا درگاه پرداخت آیدی پی معتبر و امن است؟   

طراحان درگاه پرداخت آیدی پی، تجربه زیادی در تولید سیستم‌های تحت وب دارند و این درگاه همچنین از پروتکل‌های بروز امنیتی (https) استفاده می‎کنند. همچنین هر آپدیت بارها تست می‌شود تا کاربران مطمئن شوند که اطلاعات کارتشان در ایمنی کامل برای پرداخت استفاده می‌شود. فراموش نکنید که به جز شماره شبا و شماره حساب، هیچ‌کدام از دیگر اطلاعات بانکی پرداخت‌کنندگان در سیستم این درگاه ذخیره نخواهد شد. همه درخواست‌های بین کاربر و سرورهای درگاه پرداخت آیدی پی، تحت پروتکل‌های رمزنگاری ۲۰۴۸ بینی انجام می‎شود.

علاوه بر این‌ها، آیدی پی یکی از پرداختیاران «رسمی» بانک مرکزی است که در فهرست شرکت‌های مجاز به فعالیت شاپرک، می‌توانید اسمش را ببینید. 

مزایا و معایب درگاه پرداخت idpay   

پیش از شروع فرایند ثبت نام در آیدی پی، بد نیست اگر نگاهی واقع‎گرایانه به فرصت‌ها و چالش‏‌های این درگاه پرداخت داشته باشید.

مزایای درگاه پرداخت آیدی پی

امکانات مدرن پرداخت: گزینه‌هایی مانند ایجاد کمپین پرداخت، لینک اختصاصی و… مناسب کسب‌وکارهای مدرنی هستند که می‌خواهند فرایند پرداخت را برای مشتریان خود سریع و ساده کنند.

پنل شخصی برای هر صاحب درگاه: در پنلی که آیدی پی به شما می‌دهد، می‌توانید انواع گزارش‌ها را به صورت اکسل دریافت و برای دیدنشان فیلتر تعیین کنید.

ثبت نام رایگان: ثبت نام اولیه و ساخت درگاه پرداخت در آیدی پی کاملا رایگان است.

معایب درگاه پرداخت آی دی پی

نداشتن تسویه آنی: بر خلاف بعضی از درگاه‌های پرداخت، آیدی پی با چرخه شاپرک هماهنگ است و این یعنی امکان تسویه آنی (در همان روز) را به صاحب درگاه نمی‎دهد.
ممنوعیت اشتراک لینک در بعضی از اپ‌ها: طبق قوانین آیدی پی (که هنگام ثبت نام باید با آن‌ها موافقت کنید)، اشتراک‌گذاری لینک‌های پرداخت و درگاه در شبکه‎های اجتماعی و پیام‎رسان‌های خارجی (مثل تلگرام و اینستاگرام) ممنوع است. در صورت تخلف از این مقررات، حساب کاربری‌تان مسدود خواهد شد.

کارمزد درگاه پرداخت آیدی پی (idpay)

قوانین درگاه پرداخت آیدی پی، کارمزد را این‌طور تعیین کرده‌اند:

  • در بخش «درگاه پرداخت شخصی»، برای هر تراکنش با مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال تا ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال کارمزد ۷۰۰ تومان است. برای تراکنش از ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تا ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال کارمزد ۹۰۰ تومان و برای مبالغ بین ۳۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال، کارمزد ۱۵۰۰ تومان است. این کارمزد به صورت پیش‌‍فرض به عهده واریزکننده وجه است، ولی صاحبان درگاه می‌توانند این گزینه را ویرایش کنند.
  • در بخش «وب سرویس» کارمزد آیدی پی  ۱٪ است (حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۳۰۰۰ تومان).
  • کارمزد برداشت از کیف پول ۱٪ است (حداقل ۱۰۰۰ و حداکثر ۲۵۰۰۰ تومان).
  • کارمزد انتقال از کیف پول ۱٪ است (حداقل ۱۰۰۰ و حداکثر ۳۰۰۰ تومان).

دوره های تسویه حساب آیدی پی

در صورتی که کد رهگیری مالیاتی و اینماد را ثبت نکرده باشید (کسب‌وکار نباشید) زیرساخت فنی آیدی پی می‎تواند ۱۴ تا ۴۵ روزه تسویه شما را انجام بدهد. در صورت درج کد رهگیری مالیاتی و اینماد، شرایط تسویه طبق قوانین شاپرک به صورت زیر خواهد بود:

  • تراکنش‎های قبل از ساعت ۱۰ شب در ساعت ۱۴:۳۰ روز بعد واریز می‌شوند.
  • تراکنش‌های بعد از ساعت ۱۰ شب در ساعت ۱۴:۳۰ دو روز بعد واریز می‎شوند.

البته که با توجه به شرایط سامانه‌های بانکی، تسویه در روزهای تعطیل انجام نمی‌شود.

برای استفاده از آیدی پی و دریافت وجه خودتان، می‌توانید از حساب هر کدام از بانک‌های کشور و از هر نوعی (جاری، پس‎انداز، سپرده و…) استفاده کنید.

نحوه ثبت نام و مدارک مورد نیاز دریافت درگاه پرداخت از idpay   

برای شروع ثبت نام و دریافت درگاه، ابتدا به سایت آیدی پی (idpay.ir) بروید و گزینه «ثبت نام» را بزنید.

در صفحه باز شده، تلفن همراه و کد روی صفحه را وارد کنید و منتظر تماس آیدی پی بمانید. حالا کد تاییدی که برایتان خوانده شده را وارد کنید تا به صفحه بعد راهنمایی شوید.

در این صفحه اطلاعات صاحب حساب (که همان پذیرنده درگاه است) را وارد کنید و یک آیدی هم انتخاب کنید تا اسم درگاه شما باشد.

حالا درگاه پرداخت شما ساخته شده و می‌توانید آن را برای دیگران بفرستید. در پنل کاربری‌تان، می‎توانید از طریق گزینه‌های مختلف فروشگاه ایجاد کنید یا کمپین بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.