به پیوست ارسال می‌گردد!

فیلترینگ زرین پال
فیلترینگ زرین پال
peivast

ماهنامه پیوست در شماره‌ی ۳۴ خود (اردیبهشت ۱۳۹۵) اشاره‌ای به فیلتر شدن درگاه‌های واسط پرداخت داشته است که درگاه پرداخت اینترنتی زرین‌پال و فیلتر نشدن آن نیز بخشی از این نوشته را به خود اختصاص داده است.

این مطلب با عنوان “پولشویی اتهام جدید” نگاهی دارد به فیلتر شدن ۲۲ درگاه واسط که حالا از قول خودشان به پولشویی نیز متهم شده‌اند.

گذر زمان و مشخص شدن ابهامات می‌تواند جواب خوبی به حرف‌های نادرستِ گفته شده درباره‌ی زرین‌پال باشد، پس فقط بخشی که از زرین‌پال سخن به میان آمده است را برای شما عزیزان بازگو می‌کنیم.

فیلترینگ هم که نباشد، حمله‌های مکرر هست!

دفتر مرکزی کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و ریاست این کمیته بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. اعضا و نمایندگان این کمیته شامل نمایندگانی از وزارت اطلاعات، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت و درمان، وزارت ارتباطات و اطلاعات فناوری و نیروی انتظامی است.

تصمیم‌گیری درباره چگونگی فعالیت درگاه‌های اینترنتی واسط پرداخت با هماهنگی بانک مرکزی و کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی خواهد بود.

تدوین ضوابط مشخص برای فعالیت این درگاه‌ها می‌تواند تمام شبهه‌های موجود را که منجر به فیلتر شدن این سایت‌ها شده است، پایان دهد.

در این میان برخی نام‌ها مانند زرین‌پال در لیست فیلترینگ نبودند و مصطفی امیری بنیانگذار زرین‌پال علت این امر را خوش‌شانسی یا از قلم افتادن نام‌شان در لیست یا وجود قصد و غرض‌های شخصی می‌داند.

بنیان‌گذار زرین‌پال پیش از این اعلام کرده بود از ابتدای فیلترینگ، زرین‌پال اتفاقات متفاوتی را تجربه کرده که باعث لطمه خوردن این سایت اینترنتی شده است.

او معتقد است شرکت زیرساخت این درگاه‌ها را فیلتر کرده و این در حالی است که پیش از فیلتر شدن هیچ اخطار یا نامه‌ای به مسئولان سایت‌ها داده نشده بود. پیش از این شاپرک طی نامه‌ای که به PSP ها زده بود، اعلام کرده بود که آنها می‌توانند با ۲۴ سایتی که در آن نامه اعلام شده بود، همکاری کنند و این در حالی است که حالا ۲۲ سایت از ۲۴ سایت فیلتر شده‌اند.

زرین‌پال جز معدود درگاه‌هایی است که این روزها می‌تواند فعالیت کند و از حلقه فیلترینگ جسته است. با این حال امیری درباره وضعیت فعلی زرین‌پال به پیوست می‌گوید: «درگاه ما همچنان زیر حمله دی‌داس قرار دارد و مشخص نیست منشاء این حملات کجاست و چه کسانی و با چه انگیزه‌ای این کار را انجام می‌دهند.»

او اعتقاد دارد فیلترینگ توسط شرکت زیرساخت اعمال شده و کمیته فیلترینگ مشکلی با درگاه‌ها نداشته است. امیری درباره‌ی منشاء حمله‌هایی که به سایت آنها می‌شود می‌گوید: «به نظر ما منشاء این حملات یکی از سایت‌های مشابه است. این حمله‌ها تنها برای زرین‌پال اتفاق نیفتاده و سایت‌های مشابه مانند پارس‌پال نیز درگیر این حمله‌ها شده‌اند در حالی که پارس‌پال در حال حاضر فیلتر است.»

او پیش از این کلیت این کار را کار زشتی دانسته و در این‌باره گفته بود: «تمام کسب و کارها در روز‌های پایانی سال برای خود برنامه‌ریزی می‌کنند و اگر قانونی هم بوده، در این ایام وارد کردن چنین استرسی به کسب و کارها لطمه می‌زند و من فکر نمی‌کنم کسی حاضر باشد به این شکل رقبای خود را از میدان به در کند.»

امیری باور دارد ایجاد چنین استرسی به کسب و کارها در روزهایی که بیشترین گردش مالی سال در جریان است، لطمه بزرگی به آنها بوده است.

تدوین نشدن قوانین مربوط به نحوه فعالیت درگاه‌های واسط پرداخت باعث شده مسئولان این سایت‌های اینترنتی همچنان سردرگم باشند و دلیل واقعی فیلتر شدن‌شان را ندانند و پاسخی روشن برای شرایطی که در آن قرار گرفته‌اند نداشته باشند.

تدوین هرچه سریع‌تر قوانین در این زمینه می‌تواند کمک بسیار بزرگی به مسئولان سایت‌ها و تمام کسانی که با این درگاه‌ها همکاری می‌کنند، بکند. فیلتر شدن یک ماه این درگاه‌ها  آسیب‌های اقتصادی فراوانی برای کشور و مسئولان سایت‌های اینترنتی پرداخت در پی داشته است.

پیوست: تصویر اول، تصویر دوم.

Posted by
محمد عباسی‌فرد

سلام، من محمد عباسی‌فرد هستم. مدیر محتوا و روابط عمومی سابق زرین‌پال که همیشه سعی می‌کنه یاد بگیره، انجام بده و خوشحال باشه :)

1 دیدگاه

  1. یک قطره ملت

    من متن بالا را به صورت کامل نخواندم، ولی اگر پولشویی تو شهر وجود داشته باشه، مطمئن هستم در فروشگاه های زنجیره ای با 50% تخفیف تا 90% تخفیف وجود داره.
    مگه میشه یک فروشگاه جنسی رو بفروشه، زیر قیمت پخش کننده صدها نفر کارمند هم داشته باشه و باز هم سود آوری داشته باشه؟
    هایپر مارکت هایی که باعث خراب شدن کار و کاسبی های محلی شدن و مردمی که بدون اینکه بدونن هیچ ارزونی به دلیل نیست به دنبال حراج های 90% میگردن و گردش پول را از بازار خارج کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.