لین استارتاپ (Lean Startup) چیست و چگونه به رشد کسب و کار کمک می کند؟

لین استارتاپ چیست
لین استارتاپ چیست

استارتاپ به کسب و کارهای نوپا گفته می شود که هنوز در آغاز راه هستند و مدل کسب و کار آنها وضعیت مبهم و ریسک پذیری بالایی دارد. این ابهام و ریسک ها باعث می شود که بیشتر کسب و کارهای استارتاپی با شکست مواجه شوند. لین استارپ یا استارتاپ ناب روش و اصولی را ارائه می کند که علاوه بر کاهش ریسک ها، سرعت رونق کسب و کار شتاب بیشتری بگیرد. برای آشنایی با این اصول و روش های ناب و اینکه لین استارتاپ چیست ؟ با ما همراه باشید.

لین استارتاپ چیست

تاریخچه لین استارتاپ

ایده لین استارتاپ (Lean Startup) یا استارتاپ ناب برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط اریک ریس مطرح شد. ریس در سال ۲۰۱۱ کتاب استارتاپ ناب را منتشر کرد که در ایران با عنوان «نوپای ناب» منتشر شده است. ریس در این کتاب با نشان دادن اشتباهات خود می خواهد به دیگران کمک کند که از این اشتباهات خودداری کنند.

این کتاب یک نقشه راه برای راه اندازی و توسعه کسب و کارهای نوپا است. ریس بیش از هر چیز بر امتحان کردن و سنجیدن و یادگیری از طریق اقدام کردن تاکید دارد. او می نویسد: «می خواهم بگویم که شما به عنوان یک کارآفرین، هر اقدامی که انجام می دهید، از طراحی محصول گرفته تا بازاریابی، آن یک آزمایش و یک تجربه است».

او معتقد است که وقتی هر کاری را به عنوان آزمایش یک اقدام جدید انجام دهید با تلاشی بسیار کمتر، دستاوردهایی بسیار بزرگتر را تجربه خواهید کرد و این همان کاهش رسیک و خطر است که تفاوت اساسی لین استارتاپ با استارتاپ سنتی است.

استارتاپ ناب چیست

استارتاپ ناب چیست؟

ایده های موجود در استارتاپ ناب با اصول قدیمی در مورد نحوه برخورد کارآفرینان با راه اندازی یک کسب و کار جدید در تضاد است. تصور استارتاپ سنتی بر این بود که کارآفرینان باید یک مدل کسب و کار چند ساله تهیه کنند و پس از آن برنامه برای جمع آوری سرمایه برای تأمین فعالیت های توسعه محصول اقدام کنند.

به این ترتیب محصول تولید می شد و در مرحله بعد تلاش می شد که برای آن مشتری پیدا کرده و بفروشند. اما این یک روش پرخطر و با ریسک بالا بود به طوری بر اساس آمارها بعد از ۵ سال از هر ۱۰ استارتاپ فقط یکی سر پا می ماند. استارتات ناب در واقع سیستمی ارائه کرد تا بتوان این ریسک را کنترل کرد و کاهش داد.

به همین دلیل است که در استارتاپ ناب بر ابهام تاکید زیادی می شود. اریک ریس در کتاب نوپای ناب استارتاپ را یک نهاد انسانی برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید می داند که در شرایطی که ابهام بالایی دارد به وجود آمده است.

استارتاپ ناب یک رویکرد علمی و سیستماتیک برای ایجاد و مدیریت استارتاپ ها ارائه می دهد و محصول مورد نظر را سریعتر به دست مشتریان می رساند. روش لین استارتاپ به شما می آموزد که چگونه یک استارتاپ را هدایت کنید و با حداکثر شتاب یک کسب و کار را توسعه دهید. این یک رویکرد اصولی برای توسعه محصول جدید است.

اصول سنتی به کارآفرینان توصیه می کند که محصولات خود را در حالت «پنهان کاری» توسعه دهند، در نتیجه ایده های محصول خود را برای مشتری ها ناشناخته نگه دارند.

روش استارتاپ ناب از کارآفرینان می خواهد که با جستجوی مدل تجاری و سپس آزمایش ایده های خود، مشاغل خود را آغاز کنند، سپس از بازخورد مشتریان بالقوه برای تعدیل ایده های آنها هنگام حرکت به جلو استفاده می شود.

 چیست lean startup

اصول لین استارتاپ برای رشد کسب و کار

استارتاپ ها با چالش های زیادی روبرو هستند و تنها بهترین آنها به شرکت های موفق تبدیل می شوند. یکی از مسائلی که استارتاپ های سنتی را عقب می اندازد این است که آنها اغلب با یک ایده یک محصول شروع می کنند و سپس بدون اطمینان از وجود بازار برای آن، اقدام به ساخت و تولید آن می کنند. اغلب، دلیل شکست یک استارتاپ این است که چیزی را که مردم واقعاً می خواهند ارائه نمی دهد.

یک استارتاپ ناب تلاش می کند تا این مشکل را با استفاده از اصول و فرایندهای خاص به صورت علمی حل کند. برای این منظور، پنج اصل اساسی برای ایجاد استارتاپ های ناب وجود دارد:

۱٫کارآفرینان همه جا هستند

انواع مختلفی از کارآفرینان و استارتاپ ها وجود دارد. فرصت های زیادی وجود دارد که کارآفرینان می توانند از آنها برای ایجاد یک تجارت موفق استفاده کنند.

امروزه با وجود گسترش اینترنت فرصت های زیادی برای ایجاد کسب و کار نوپا فراهم شده است. فارغ از اینکه شما در کجای ایران و در چه شرایطی هستید با راه اندازی یک سایت و اتصال آن به یک درگاه پرداخت اینترنتی به طور بالقوه قادر به ایجاد یک استارتاپ و کارآفرینی خواهید بود.

پس دیگر نیازی نیست که مثل بیل گیتس کار را از یک گاراژ شروع کنید تا خود را کارآفرین بدانید. انواع مختلفی از کارآفرینان و استارتاپ ها و همچنین فرصت های زیادی در زمینه های مختلف وجود دارد؛ از فناوری گرفته تا آموزش و بهداشت.

معنای اصلی این اصل این است که کارآفرینان را می توان در همه جا یافت. آنها می توانند کارآموزان مشتاق باشند یا در یک شرکت بزرگ کار کنند. صرف نظر از موقعیت آنها یا اندازه صنعتی که در آن فعالیت می کنند، همه آنها می توانند از روش استارتاپ ناب استفاده کنند.

به طور خلاصه، رویکرد لین استارتاپ می تواند بر اساس یک ایده توسعه نیافته یا در یک شرکت تاسیس شده، صرف نظر از اندازه، بخش یا صنعت، پیاده سازی شود.

بوم لین استارتاپ

۲٫ کارآفرینی نوعی مدیریت است

به استارتاپ خود نه تنها به عنوان یک محصول بلکه به عنوان یک موسسه فکر کنید. هر موسسه ای به مدیریتی نیاز دارد که متناسب با شرایط پر ابهام بتواند شرایط را سامان دهی کند. با این حال، استارتاپ های ناب دارای نوع مدیریت منحصر به فردی هستند. داشتن مدیریت انعطاف پذیر و یادگیری محور، وجه تمایز یک لین استارتاپ است که نتایج موفق آمیز را برای آن به همراه دارد.

۳٫ یادگیری اعتبارسنجی شده

استارتاپ های ناب کار خود را با ارائه محصول اولیه (کمینه محصول پذیرفتنی یا mvp) به مشتریان آغاز می کنند. آنها با درک دقیق از آنچه که مشتریان می خواهند با نیازهای بازار هدف سازگار می شوند. آنها از طریق آزمایش و اعتبارسنجی، آنچه را که بهترین عملکرد و بازدهی را ایجاد می کند، پیدا می کنند.

به عنوان مثال، سازندگان توییتر در ابتدا می خواستند پلتفرمی با تمرکز بر پادکست ها ایجاد کنند، اما با یادگیری از بازخورد مشتریان اولیه به سرعت ایده خود را تغییر دادند. در عوض، آنها تصمیم گرفتند یک شبکه اجتماعی ایجاد کنند که در آن کاربران با پیام کوتاه ارتباط برقرار کنند.

 

لین استارت آپ چیست

۴٫ حسابداری نوآوری

لین استارتاپ ها، سوابق دقیق آزمایشات و تجزیه و تحلیل را در اختیار دارند تا بفهمند چه چیزی بهترین عملکرد و کارایی را ایجاد می کند. آنها میزان آموخته های خود در مورد نوآوری را به طور دقیق اندازه گیری و حسابرسی می کنند که نوع جدیدی از حسابداری به نام حسابداری نوآوری را به وجود می آورد.

۵٫ بسازید، بسنجید، یاد بگیرید

استارتاپ های ناب با ساختن ساده ترین محصولی که کار مورد نیاز را انجام می دهد به نام  کمینه محصول پذیرفتنی Minimal Viable Product (MVP)  شروع می کنند.

سپس این محصول اولیه را در یک جامعه کوچک مشتریان به نام پذیرندگان اولیه عرضه می کنند. بعد اقدام به بازخوردگیری از این مشتریان محدود می نمایند و به این ترتیب اطلاعات بسیار مهم و تعیین کننده در مورد نقاط قوت و ضعف خود به دست می آورند. با بررسی نتایج به دست آمده از تجارب خود می آموزند و گاهی این یادگیری باعث می شود که ایده و بازار مورد نظر را رها کرده و به سوی ایده ای دیگر حرکت نمایند.

مزایای استارتاپ ناب برای توسعه کسب و کار

متدولوژی لین استارتاپ می تواند به تجارت شما کمک کند زیرا بر کاهش سه ریسک عمده که هر استارتاپ با آن روبرو است تمرکز می کند: ریسک محصول، ریسک مشتری و ریسک مدل کسب و کار. این رویکرد غیرقابل پیش بینی بودن بازار را به حداقل می رساند و شرکت شما را به سمت ایجاد خدمات انعطاف پذیر و نوآورانه سوق می دهد.

 

نوپای ناب

با نشان دادن MVP خود به پذیرندگان اولیه، می توانید داده هایی را که مشتریان واقعاً می خواهند جمع آوری کنید. می توانید از این بازخورد استفاده کنید و تصمیم بگیرید که محصول را تغییر دهید یا ادامه دهید.

اساساً با ساخت MVP یا نسخه اولیه محصول خود، این شانس را خواهید داشت که ببینید مشتریان چگونه به محصول شما واکنش نشان می دهند. می توانید بازخورد مشتری را در نسخه جدید محصول خود پیاده سازی کرده و چرخه را از نو شروع کنید. با تطبیق، تغییر و طراحی مجدد مدل کسب و کار خود، شانس ایجاد محصولی را که مشتریان آماده خرید آن هستند را افزایش می دهید.

ایده کلی این است که استارتاپ ها می توانند از مدل «ساخت – اندازه گیری – یادگیری» استفاده کنند زیرا آنها این شانس را دارند که با استفاده از معیارهای پاسخگو به جای فرضیه های آزمایش نشده، MVP  خود را به یک تجارت پایدار تبدیل کنند.

یادگیری معتبر به شما کمک می کند تا مدل کسب و کار خود را بهینه کنید و اطمینان حاصل کنید که تجارت شما در مسیر درست حرکت می کند. علاوه بر این، برای اینکه پیشرفت قابل اندازه گیری باشد، باید بر اساس حقایق باشد. حسابداری نوآورانه به شما کمک می کند تا کارها را در اولویت بندی قرار دهید، یک مرور کلی داشته باشید و موفقیت ها را ثبت کنید. این رویکرد لین استارتاپ، شما را وادار می کند تا از طریق یادگیری معتبر، آزمایش علمی و انتشار محصولات بهبود یافته، کسب و کار خود را به سرعت توسعه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.