فریلنسر کیست؟ کسب درآمد از فریلنسینگ

فریلنسر کیست؟
فریلنسر کیست؟

طی چند سال گذشته، سرعت رشد و پیشرفت زندگی دیجیتال به‌قدری بوده که به واسطه‌ی آن مشاغل زیادی شکل گرفته و تعاریف مختلفی از روش‌های کسب درآمد به وجود آمده است. به عنوان مثال فریلنسری که یکی از مشاغل فردی و بدون وابستگیِ سازمانی است و با وجود تاریخچه‌ی طویلی که دارد، در دسته‌بندی مشاغل جدید جای دارد.

بخش اول؛ تاریخچه، تعاریف، معایب و مزایا

طی چند سال گذشته، سرعت رشد و پیشرفت زندگی دیجیتال به‌قدری بوده که به واسطه‌ی آن مشاغل زیادی شکل گرفته و تعاریف مختلفی از روش‌های کسب درآمد به وجود آمده است. در این بین بازار کار فردی نیز به شدت گسترش یافته و از شکل مشاغل دولتی و سازمانی خارج شده است. به عنوان مثال فریلنسری (Freelancing) که یکی از مشاغل فردی و بدون وابستگی سازمانی است و با وجود تاریخچه‌ی طویلی که دارد، در دسته‌ بندی مشاغل جدید جای دارد. در ادمه مقاله به موضوعاتی مانند اینکه فریلنسر کیست ، میزان درآمد از فریلنسینگ و این که فریلنسری چه مزایا و معایبی دارد میپردازیم.

اگر به دوران قبل از گسترش اینترنت و دورانی برگردیم که مردم با اینترنت آشنایی چندانی نداشتند، شاید کمتر کسی باور می‌کرد که بتواند از طریق فریلنسری درآمدزایی کند، اما امروزه با همه‌گیر شدن اینترنت و در دسترس بودن آن برای تمامی افراد، این باور کهنه از بین رفت.

تاریخچه کلمه فریلنسر

کلمه‌ی فریلنسر برای اولین بار در سال ۱۸۲۰ در رمان کلاسیک آیوانهو (Ivanhoe) توسط والتر اسکات (Walter Scott) به‌کار رفته است. وی در کتاب خود، این کلمه را به کسانی لقب می‌دهد که اصطلاحا مرد عمل هستند و برای انجام کاری هزینه‌ی بسیار بالایی را دریافت می‌کنند. نمونه‌ی دیگری از این کلمه نیز کمی قبل از ایوانهو، در کتاب دوران زندگی هیو میلر(The Life And Times Of Hugh Miller) نوشته‌ی توماس.آن براون(Thomas N. Brown) آورده شده و اشاره به یک فرد آزادی‌خواه و در عین حال یک مبارز شجاع دارد.

فریلنسری یا فریلنسینگ چیست؟

امروزه واژه‌ی فریلنسری برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهارت‌هایی مانند نویسندگی، عکاسی، ویراستاری، برنامه‌نویسی، مشاوره‌ای و غیره دارند و از این مهارت‌ها در پروژه‌های دریافتی از کارفرما استفاده می‌کنند.

فریلنسر کیست؟

فریلنسر یا آزادکار، طی چند دهه‌ی اخیر مطرح شده و بدون شک می‌توان گفت که آغاز انقلاب صنعتی، دوران شکل‌گیری به مفهوم مدرن آن بود. ساده‌ترین تعریف فریلنسر (Freelancer) این است که شخصی، بدون این‌که به سازمان یا شرکت خاصی متعهد باشد، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را برای مجموعه‌های مختلف و به صورت پروژه‌ای انجام می‌دهد و بسته به نیاز و پروژه‌های در دسترس، کارفرمای خود را تغییر می‌دهد. فریلنسر می‌تواند از طریق شرکت‌ها یا افراد واسطه به سایر شرکت‌ها معرفی شود، یا با رزومه‌ی شغلی خود و بدون نیاز به واسطه به کار کردن بپردازند.

نحوه محاسبه دستمزد یک فریلنسر

شرایط دریافت مبلغ پروژه نیز در فریلنسینگ متفاوت است. در برخی شرایط که به شخص فریلنسر بستگی دارد، ممکن است هزینه‌ی هر پروژه به صورت ساعتی و روزانه دریافت شود یا پیش از شروع آن مبلغی به عنوان دستمزد نهایی توسط فرد فریلنسر و به صورت تخمینی به کارفرما اعلام شود و قبل از شروع کار آن مبلغ را دریافت کند.

اغلب در پروژه‌های بزرگ و پیچیده شرایط کمی متفاوت‌تر است و قراردادی بین طرفین تنظیم خواهد شد و با توجه به پیشرفت کار در هر قسمت پرداختی صورت می گیرد. در نهایت می‌توان گفت که عملکرد هر فریلنسر در مقایسه با دیگری بسیار متفاوت است. بعضی از فریلنسرها از مشتریان خود قرارداد رسمی می‌خواهند،برخی دیگر کار را با یک توافق‌نامه‌ی شفاهی نیز شروع می‌کنند..لازم به ذکر است فریلنسرها می توانند با ایجاد یک درگاه پرداخت اینترنتی حقوق و مزایای خود را پس از انجام کار دریافت کنند

مزایای فریلنسری

  • به‌طور کلی فریلنسرها از تنوع کاری بسیار زیادی نسبت به کارمندان برخوردار هستند و در مقایسه با کارمندان، آزادی عمل بیش‌تری برای انتخاب زمان و مکان انجام پروژه‌های خود دارند.
  • تجربه‌ی پروژه‌های مختلف باعث می‌شود شبکه‌ای از مشتریان برای فریلنسر ایجاد شود.
  • گاها فرد فریلنسر یک شغل پاره‌وقت دارد و  هم‌زمان، به عنوان شغل دوم به صورت فریلنسینگ کار می‌کند.
  • در فریلنسینگ خبری از ارزش‌ افزوده و مالیات نیست. فریلنسر می‌تواند هر قدر که بخواهد درآمد داشته باشد بدون این‌که به نیاز باشد برای درآمد خود به سازمان‌های دارایی و مالیاتی پاسخگو باشد.
  • فریلنسر می‌تواند با در نظر گرفتن سرعت کار خود، در زمان دلخواه‌اش روی پروژه‌ی کارفرما کار کند، اما باید این زمان مطابق با یک برنامه‌ریزی قبلی باشد تا پروژه‌ی نهایی در تاریخ اعلام شده به کارفرما تحویل داده شود.

معایب فریلنسری

  • عدم وجود امنیت شغلی
  • عدم وجود درآمد ثابت
  • عدم برخورداری از مزایای بیمه، عیدی، سنوات و …
  • پیشبرد تمام کارها به تنهایی و بدون حضور فردی به عنوان همکار
  • نیاز به تلاش بی‌وقفه برای اثبات مهارت‌ها و دریافت پروژه

یکی از مشکلاتی که اغلب اوقات افراد فعال در شغل فریلنسینگ با آن مواجه می‌شوند، عدم وجود دانش کافی در انتخاب حوزه‌ی فعالیت‌شان است. اگر فرد مهارت خود را افزایش ندهد، طبیعتا درآمد او نیز افزایش چندانی نخواهد داشت. در مقالات بعدی قصد داریم به بررسی فنون و مهارت‌های موردنیاز یک فریلنسر موفق بپردازیم. با ما همراه شوید.

2 دیدگاه

  1. مقاله جالبی بود خیلی از این چیزارو نمیدونستم
    تشکر خانم حاجی زاده

  2. سایت ممنون از مقاله عالیتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.