روند تسویه‌ حساب در مدل پرداخت‌ یاری چگونه است؟

روند تسویه‌ حساب در مدل پرداخت‌ یاری
روند تسویه‌ حساب در مدل پرداخت‌ یاری

این روزها کلمه‌ی «پرداخت‌ یاری» میان صاحبان کسب و کارهای آنلاین کلمه‌ی شناخته شده‌ای است. با این حال ممکن است ابهاماتی درباره‌ی مراحل و مدل تسویه‌ حساب در این روش نوین پرداخت وجود داشته باشد. در این مطلب، قصد داریم با بیان جزئیات بیش‌تر به بررسی روند تسویه‌ حساب در مدل پرداخت‌ یاری، علت اختلالات تسویه‌ حساب در مدل پرداخت یاری و بیان راه‌کارهای زرین‌ پال برای بهبود آن بپردازیم.

مراحل تسویه‌حساب در مدل پرداخت یاری زرین پال

مرحله اول:

پس از انجام تراکنش از طریق درگاه‌ پرداخت آنلاین زرین‌پال، مبلغ تراکنش در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط درگاه پرداخت الکترونیک کسر شده و بدون اتلاف وقت به حساب‌های عمومی بانک مرکزی منتقل می شود.

مرحله دوم:

سپس این مبلغ از حساب عمومی شاپرک وارد حساب پرداخت یاری می کند. این حساب نقش واسط را ایفا می‌کند و زرین‌پال قانونا حق دخل و تصرف در این حساب را ندارد. زمان‌بندی این مرحله مطابق با اولین چرخه‌ی پایای صبح است.

مرحله سوم:

 پس از تکمیل این روند، لیست اطلاعات تراکنش‌هایی که از طریق درگاه‌ زرین‌پال صورت گرفته‌اند، به همراه اطلاعات حساب پذیرنده‌ها به شاپرک گزارش شده و مبلغ‌ها از حساب واسط پرداخت یاری برداشت و جهت واریز توسط بانک مرکزی اقدام می‌گردد. مدت زمان این مرحله، یک سیکل پایا است. 

مرحله چهارم:

وجه در سیکل پایای بعدی به حساب مشخص شده توسط پذیرندگان واریز می‌گردد و رسید، شناسه‌ی واریز و تک‌تک تراکنش‌های انجام‌شده در پنل کاربری زرین‌پال قابل مشاهده خواهد بود.

گفتنی‌ست کلیه‌ی روند تسویه‌حساب در روش پرداخت‌یاری، کمتر از ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد.

نقش زرین‌پال به عنوان واسط در مدل پرداخت‌ یاری چیست؟

به جهت تسهیل در امور پرداخت و حسابداری حساب مسدودی واسط (حساب پرداخت یاری) با دستور کتبی شاپرک، افتتاح شده و به جهت تسویه‌حساب های روزانه در اختیار شاپرک قرار می‌گیرد. لازم به توضیح است که حساب پرداخت یاری «زرین‌ پال» به عنوان حساب واسط ثبت شده و عمل می‌کند و کلیه‌ی امور واریز و برداشت وجه، تماما توسط شاپرک انجام خواهد شد. در همین راستا، زرین‌پال هیچ‌گونه دخل و تصرفی در مبالغِ تراکنش‌های صورت گرفته ندارد. در واقع می‌توان گفت زرین‌ پال به صورت حسابدار واسط عمل می‌کند، به این صورت که لیستی از پرداخت‌ها و تراکنش‌های پذیرندگان، به همراه اطلاعات بانکی آن‌ها را در اختیار شاپرک قرار می‌دهد، تا روند انتقال وجه آغاز گردد. بعد انتقال وجه نیز تاریخچه تمام تراکنش‌ها را در اختیار پذیرنده‌ها قرار می‌دهد.

دلیل اختلالات در تسویه حساب پرداخت یار چیست؟

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، در طراحی مکانیزم پرداخت یاری از سوییچ پایا جهت برداشت و تسویه وجوه استفاده می‌شود. در نتیجه در صورت وجود هرگونه مغایرت عملیات تسویه حساب با یک روز کاری تاخیر اتفاق خواهد افتاد.

راهکار زرین‌پال برای بهبود عملکرد تسویه‌ حساب در مدل پرداخت یاری

از آن‌جایی که مدل پرداخت‌یاری، روشی نوین در صنعت بانکداری مجازی کشور به شمار می‌رود، بدیهی‌ست که اجرای آن در روزهای ابتدایی با اختلالاتی همراه باشد. به منظور بهبود و توسعه‌ی هر چه سریع‌تر این روش، زرین‌پال به عنوان اولین پرداخت یار رسمی و با دارا بودن صدها هزار پذیرنده، از دی ماه سال قبل با توجه به ریسک‌های موجود در روند پیش‌بینی شده توسط بانک مرکزی در مدل پرداخت یاری، پیشنهاداتی را ارائه کرده است. در مدل پیشنهادی زرین‌پال درخواست شده است که در عملیات انتقال وجه به جای استفاده از سوییچ پایا، از سوییچ ساتنا استفاده شود.  این پیشنهاد از سوی بانک مرکزی تایید شده است ولی متاسفانه به دلیل حجم بالای تغییرات از سمت شاپرک و بحران کرونا  تاکنون انجام نشده است.

گفتنی است که کارگروه اقدام سریع از سمت بانک مرکزی ایجاد شده و این موضوع سریعا در حال پیگیری است.

زرین پال در تلاش است تا با پیگیری راه‌کارهای ارائه شده، هرگونه اختلال در تسویه‌حساب مدل پرداخت‌یاری را به حداقل میزان ممکن رسانده و تجربه‌ی دلنشینی از حضور در نسخه‌ی پرداخت‌یاری برای پذیرندگان خود رقم بزند.

امیدواریم این مطلب به پرسش‌های شما در زمینه روند تسویه حساب پاسخ داده باشد. اگر در این زمینه سوال دیگری دارد در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

7 دیدگاه

  1. راهکار جدید احراز هویت زرین پال یعنی تماس ویدیویی همکاران زرین پال از کی شروع به کار میکنه و اینکه میشه الان از این راه کار درخواست داد و استفاده کرد؟

  2. سلام. چند سوال در این رابطه داشتم:
    ۱٫ چرا امکان باقی ماندن روی پنل قبلی نبود؟ اگر کسی از ساز و کار و کم‌امکاناتی پنل جدید ناراضی باشد، امکان بازگشت به پنل قبلی نیست؟
    ۲٫ چرا تسویه اتوماتیک که بعد از ساعت ۰۰:۰۰ زده می‌شود، حاوی مبالغ واریزی تا ساعت ۲۰ است؟ اگر محدودیتی در این زمینه هست، چرا همان ساعت ۲۰ تسویه اتوماتیک انجام نمی‌شود؟

  3. اگر بجای پایا ساتنا بشه چه اتفاقی می افته

  4. زرین پال واقعا عالیه و یه جواریی در نبود و نداشتن ای نماد! داشتنش بهم کمک کرده که بتونم به مشتریانم این اعتماد رو بدم که کارم مطمئن هست و خب جای تشکر داره خدا قوت….. فقط در نسخه جدید یه چیزایی مثله انتقال وجه به حساب دیگر زرین پالی ها برداشته شد و این خیلی ضدحال بود!! کاش بازم اضافه بشه

    1. حسین رستمی

      مکانیزم مورد تایید بانک مرکزی برخی محدودیت ها ایجاد کرده که در حال تلاش هستیم تا بتونیم راه حل های متفاوتی رو پیش بینی و اجرا کنیم که به زودی ارائه خواهد شد
      ممنون از همراهی تون

  5. با سلام
    بنده بتاریخ ۹۹/۰۵/۲۳ از طریق همین درگاه یک خرید اینترنتی از فروشگاه متلب تولز به مبلغ ۴۸۳۰۰تومان داشتم و طی تماسها و مکاتبات مکرر با مدیریت سایت,طبق اعلام ایشان موجودی کالای مذکور در فروشگاه وی صفر بوده و از آن تاریخ از برگشت وجه واریزی اینجانب به بهانه های گوناگون سرباز میزند و جواب سر بالا میدهد,یادآور میشوم که اینجانب حتی به درخواست ایشان به ایشان لطف کرده و منت نهادم و مهلت دادم تا تکلیفش را مشخص نماید و یا جنس سفارشی را بدهد یا وجه واریزی بنده را برگشت دهد و مدارک مستند واریزی را دقیقا و خط به خط به شماره تماس مندرج در سایت فروشگاه برایش پیامک کردم و مدام بهانه واتساپ و تلگرام را می آورد و بنده به ایشان عرض کردم که بنده هیچکدام از برنامه های چت را ندارم و مدارکی را که میخاستی برایت نقطه به نقطه پیامک نمودم که طبق آن میتوانی بروی از بانک خود یا زرین پال حرفهایم را تصدیق و تطابق نمایی , اما از آن تاریخ وی هیچگونه اقدام موثری انجام نداده و قصدش کلاهبرداری آن هم در مقابل قانون است!!حال شما اگر میتوانید از حساب ایشان وجه واریزی بنده را با احتساب خسارت تاخیر و کوتاهی ایشان برداشت نمایید یا به وی تذکر شدید بدهید که تا حداکثر ۱۲ ساعت آینده از تاریخ ثبت این تیکت وجه بنده را بعلاوه خسارت حاصل از تاخیر و کوتاهی به اینجانب برگرداند,در غیر اینصورت با اقدامی که انجام خواهد شد بخاطر یک فرد کلاهبردار سابقه شما عزیزان زرین پالی هم مخدوش خواهد گردید..
    چون طبق قانون پرداخت امن اینترنتی,اگر تا یک و نهایت دو ساعت از زمان واریز و انتقال وجه به حساب طرف مقابل,وجه را نگهداشته و اگر طی این مدت سیگنالی از طرف مقابل دریافت نشد,درگاه پشتیبانی کننده اینترنتی موظف است و میتواند وجه را به واریز کننده برگرداند,در صورتیکه در مورد بنده از آن تاریخ تا ثبت این پیام حدود ۶ روز است از دو طرف مقابل اقدامی انجام نشده است .. حال با این توصیف خواهشمند است اقدامات لازم را طبق عرایضم انجام داده تا حقی از کسی ضایع نشود..با تشکر و سپاس فراوان..
    شماره کارت بنده که با آن وجه از طریق خرید اینترنتی به حساب فروشگاه واریز شد عبارتست از :
    ۵۸۵۹۸۳۱۰۹۰۶۵۸۱۴۶
    بانک تجارت-بنام مجتبی قربانی فریاد

    شماره مدیریت فروشگاه متلب
    تولز:
    ۰۹۳۶۳۸۴۴۶۲۴‏ حصاری

  6. محمدمهدی قاسمی

    سلام …
    من احساس میکنم پنل قبلی کلن بهتر بوده …
    توی پنل جدید گزینه ای به اسم درخواست زرین کارت وجود نداره
    حذف شده کلن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.