تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر چیست و هر کدام از آنها چه نقشی در فضای مجازی دارند؟

تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر
تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر

تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر در چیست؟

با وجود بیش از ۳ میلیارد کاربر رسانه های اجتماعی، تمایز واضح بین یک بلاگر، واینر و اینفلوئنسر دشوار است. در این دنیای دیجیتالی در حال تغییر که در آن زندگی می کنیم، تعداد بیشماری فعال دیجیتالی، آژانس ها و مشاغل برای به اشتراک گذاری محتوا رقابت می کنند. بسیاری از افراد این واژه ها را به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما آنها با وجود بسیاری شباهت ها با یکدیگر تفاوت دارند. هرکس که قصد فعالیت و کسب درآمد از شبکه هایی اجتماعی دارد باید با این اصطلاحات آشنا باشد. در این مطلب قصد داریم به تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر بپردازیم.

تفاوت واینر و اینفلوئنسر

بلاگر کیست؟

وبلاگ یک مجله آنلاین یا وب سایت اطلاعاتی است که در آن نویسنده درباره علایق، ایده ها یا هر چیز دیگر می نویسد و آنها را با دیگران به اشتراک می گذارد.
از سوی دیگر، وبلاگ یک محتوای مکتوب است. وبلاگ می تواند شخصی یا مربوط به یک شرکت یا موسسه باشد. به طور مثال شما این مطلب را در وبلاگ زرین پال که یک شرکت دریافت درگاه پرداخت اینترنتی است، مطالعه می کنید.

وبلاگ نویس کسی است که یک وبلاگ را راه اندازی و کنترل می کند و موضوعات موجود در آن را می نویسد. بنابراین به کسانی که برای وب سایت/وبلاگ محتوا می نویسند بلاگر (Blogger) گفته می شود.
بلاگر ها افرادی هستند که از به اشتراک گذاشتن علایق یا تجربیات خود با دیگران لذت می برند و معمولاً این کار را برای سرگرمی انجام می دهند، اگرچه اکثر آنها با رعایت اصول وبلاگ نویسی و تبدیل وبلاگ خود به یک وبلاگ حرفه ای درآمد کسب می کنند.
اخیرا برخی وبلاگ ها صرفا با ویدئو تغذیه می شوند که به آنها وبلاگ ویدئویی یا Vlog گفته می شود. به کسانی که برای وبلاگ ها ویدئو تهیه می کنند ولاگر (Vlogger) گفته می شود.

 

تفاوت واینر و بلاگر

بیشتر بخوانید:ویدئو مارکتینگ چیست؟

واینر کیست؟

واین (Vine) یک شبکه اجتماعی اشتراک گذاری ویدئوهای کوتاه شش ثانیه ای بود که در سال ۲۰۱۲ توسط توییتر از موسسان آن خریداری شد. به مرور کسانی که در این شبکه اجتماعی ویدئوهای خنده دار و طنزآمیز منتشر می کردند به واینر (Viner) معروف شدند.
با اینکه این رسانه اجتماعی در سال ۲۰۱۷ تعطیل شد اما عنوان واینر همچنان برای تهیه کنندگان ویدئوهای سرگرم کننده و خنده دار در همه شبکه های اجتماعی به کار می رود. به خلاصه می توان گفت که واینرها کمدین های شبکه های اجتماعی هستند که با به اشتراک گذاشتن ویدئوهای طنزآمیز فعالیت می کنند.

شباهت واینر و ولاگر

شباهت واینر و ولاگر این است که هر دوی آنها برای شبکه های اجتماعی ویدیوهای کوتاه تهیه می کنند با این تفاوت که واینرها بیشتر بر تولید محتوای طنز و خنده دار متمرکز هستند در صورتی که ولاگرها هر نوع ویدئویی جالب و سرگرم کننده ای را تهیه می کنند. محبوب ترین بسترهای فعالیت هر دو گروه شبکه های اجتماعی مثل یوتیوب و اینستاگرام هستند.

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر

اینفلوئنسر کیست؟

اگر می خواهیم بدانیم اینفلوئنسر کیست، بهتر است از معنی این کلمه شروع کنیم. کلمه Influencer در زبان فارسی به معنی “تأثیرگذار” است و به طور کلی به کسی گفته می شود که قدرت تأثیرگذاری بر نظر دیگران و هدایت افکار آنها را دارد.
در دنیای واقعی، افراد تأثیرگذار واقعی در اجتماع شامل گروه هایی مانند استادان دانشگاه، نویسندگان و روزنامه نگاران، فعالان احتماعی و دانشمندان هستند، اما در دنیای مجازی قضیه متفاوت است. در دنیای مجازی اینفلوئنسرها افرادی هستند که توانسته اند پیروان زیادی را به خود جلب کرده و در تصمیم گیری های آنان تأثیرگذار باشند.

تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر

در بررسی تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر باید به این نکته توجه داشته باشیم که یک بلاگر یا واینر ممکن است بتوانند به یک اینفلوئنسر تبدیل شوند. به ویژه واینرها معمولا به عنوان زیرمجموعه ای از اینفلوئنسرها به حساب می آیند اما به طور کلی تاثیر اینفلوئنسرها را بر مخاطبان خود ندارند.
برای اینکه تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر را مشخص کنیم باید جنبه های مختلف فعالیت آنها را باهم مقایسه کنیم.

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر

فضای فعالیت بلاگر، واینر و اینفلوئنسر 

به طور کلی، یک تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر در فضای فعالیت آنهاست. بلاگر در وبلاگ از طریق تولید محتوای متنی و عکس فعالیت می کند در حالی که واینر با اشتراک گذاری ویدئوهای کوتاه طنزآمیز در شبکه های اجتماعی مثل یوتیوب و اینستاگرام کار می کند. اما یک اینفلوئنسرها از تمام پتانسیل های موجود برای معرفی خود و زمینه ای که در آن فعالیت می کنند، استفاده می کنند.

نوع فعالیت بلاگر، واینر و اینفلوئنسر 

جنبه دیگر از تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر در نوع فعالیت هر یک از آنها است. بلاگر معمولا کسی است که دارای دانش یا مهارتی است. او معمولا نویسنده خوبی است و مخاطبان او بیشتر از مطالعه محتوای متنی او را دنبال می کنند.
یک واینر بیشتر یک آدم خلاق و خوش ذوق و دارای قریحه طنزپردازی است که به خاطر ویدوئوهای خنده دار و جذابش مورد توجه قرار می گیرد. یک تفاوت کار واینر با بلاگر این است که بلاگرها اکثرا در زمینه ای خاص و تخصصی کار می کنند در صورتی که در محتواهای ویدئویی واینر به جای اینکه موضوع مهم باشد، جنبه کمدی و طنز آن مهم است. به همین دلیل واینرها معمولا مخاطبان بیشتری نسبت به بلاگرها دارند.
اینفلوئنسرها هر یک به دلیلی در شبکه های مجازی معروف و محبوب هستند. آنها در واقع سلبریتی های شبکه های اجتماعی هستند و فالووهای بسیار زیادی دارند. اینفلوئنسر بیشتر به خاطر یک جنبه از امتیازاتش مثل زیبایی، یا داشتن هنر یا توانایی خاص مثل خوانندگی، نوازندگی، هنرپیشگی، برجستگی در ورزش و غیره مورد توجه هستند. به دلیل محبوبیتی که دارند، موضع گیری ها و رفتار این گروه در مخاطبان آنها تاثیرگذار است.

قدرت نفوذ بلاگر، واینر و اینفلوئنسر 

یک تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر نگرش پیروان و فالوورهای آنها است. در این زمینه تعداد دنبال کنندگان تعیین کننده نیست. برخلاف بلاگر و واینر، اینفلوئنسر حتی اگر پیروان کمتری داشته باشد، می تواند تأثیر زیادی بر تصمیمات آنها داشته باشد. یک بلاگر یا واینر حتی با وجود دنبال کنندگان زیاد، معمولا نمی تواند به اندازه یک اینفلوئنسر بر تصمیمات مخاطبان خود موثر باشد.
بنابراین اگر بخواهیم دقیق تر باشیم یک تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر در قدرت نفوذ است. اینفلوئنسر با ترفندها و مطالبی که تا به امروز به اشتراک گذاشته است، به تدریج توانسته اعتماد و اطمینان مخاطب را جلب کرده و به نوعی بر بر تصمیمات و زندگی افراد تأثیر بگذارد.
اما بلاگر یا واینر معمولا در انتقال و بیان یک سری مسائل یا اشتراک گذاری ویدئوی طنز فعال است و درگیری و تماس خاصی با مخاطب ندارد. بلاگر نقش نویسنده را ایفا می کند و مخاطب مثل خواننده کتابی است که او نوشته است. ممکن است هرگز در طول زندگی خود نویسنده کتاب مورد علاقه خود را ملاقات نکنید یا با او صحبت نکنید. واینر هم مثل یک کمدین است که لزوما تاثیر زیادی بر تصمیمات و زندگی مخاطبان خود ندارد.

واینر اینستا چیست

بیشتر بخوانید:اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

انگیزه بلاگر، واینر و اینفلوئنسر 

بخش دیگر از تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر به انگیزه آنها مربوط است. همه ما انگیزه هایی در پشت اعمال خود داریم. دو نفر می توانند یک هدف را در ذهن داشته باشند اما انگیزه های کاملاً متفاوتی داشته باشند.
اگر با طرز فکر ارسال محتوای اصلی که فکر می کنید دیگران دوست دارند، وارد شوید، شما یک بلاگر محسوب می شوید . انگیزه شما می تواند ناشی از اشتیاق باشد، تمایل به اشتراک گذاری چیزی که فکر می کنید “جالب” است یا عشق شما به نوشتن.
یک واینر معمولا می خواهد مردم را بخنداند و سرگرم کند اما در عین حال می تواند دنبال شهرت یا کسب درآمد از طریق تبلیغات باشد.
اگر انگیزه شما از تبلیغ یک نام تجاری یا محصول، کسب فالوور و پسندیده شدن در رسانه های اجتماعی یا افزایش مشارکت ناشی می شود، شما یک فرد تأثیرگذار محسوب می شوید. در حالی که برخی از اینفلوئنسرها ممکن است در واقع از محصول یا شغلی که تبلیغ می کنند استفاده کنند، انگیزه مستقیم آنها می تواند از پاداش های خارجی یا سایر اشکال جبران باشد.

شباهت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر

علاوه بر تفاوت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر برخی شباهت ها نیز میان آنها وجود دارد.

تولید محتوا

اولین شباهت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر می تواند مربوط به تولید محتوا باشد. هر سه گروه سعی می کنند با تولید محتوای مناسب در زمینه فعالیت خود، مخاطبان را به وبلاگ یا صفحه خود در شبکه های اجتماعی جذب کنند. به این ترتیب، با افزایش تعداد فالوورها و ارتباط و ارتباط آنها با وبلاگ یا صفحه، این گروه فرصت تبلیغات برای سایر مارک ها و کسب درآمد از آن طریق را به دست می آورند.

مهارت ها

دومین شباهت بلاگر با واینر و اینفلوئنسر این است که همه باید مهارت های خاصی داشته باشند، از جمله:
• خلاقیت و نوآوری
• آشنایی با رفتار مشتری و مخاطب
• تسلط بر روشهای تولید محتوا
• آشنایی با عکاسی
• تهیه ویدیو و پادکست
• آشنایی با ترفندهای خاص برای جذب مخاطب در فضایی که در آن فعالیت می کنند.

سخن آخر

هر نقشی مثل واینر، بلاگر یا اینفلوئنسر در فضای مجازی نقش خاص خود را دارد. به طور مثال اگر با دریافت درگاه پرداخت برای سایت خود یک فروشگاه مجازی ایجاد کرده اید، متناسب با زمینه فعالیت خود از هر یک از این سه گروه می توانید برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنید.
یا اینکه خودتان سعی کنید در قالب یکی از این نقش ها از طریق تبلیغات به کسب درآمد بپردازید. اما فقط ایجاد یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی یا یک وبلاگ و وب سایت نمی تواند شما را به یک بلاگر، واینر یا اینفلوئنسر موفق تبدیل کند. لازم است قبل از ورود به این رشته ها مهارت های خود را به خوبی شناسایی کرده و به همه جنبه های موضوع مسلط باشید.

1 دیدگاه

  1. خیلی جالب بود به بهترین شکل تفاوت این دو را شرح دادید موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.