انواع روش‌های پرداخت اینترنتی

انواع سیستم های پرداخت الکترونیکی
انواع سیستم های پرداخت الکترونیکی

آن دسته از کسب و کارهایی که در دوران کرونا از انواع روش‌های پرداخت اینترنتی برای فروش محصولات خود استفاده کرده‌اند عملکرد موفق‌تری داشته‌اند.

در حالی که پیش‌بینی می‌شد درصد بسیار زیادی از کسب و کارها در فاصله‌ی ۱۰ سال آینده بر بستر اینترنت و فضای مجازی شکل گیرند، شیوع کرونا باعث افزایش سرعت پیوستن این کسب و کارها به فضای فروش آنلاین شد. به گزارش ایرنا آن دسته از کسب و کارهایی که در دوران کرونا از انواع روش‌های پرداخت اینترنتی مانند ساخت درگاه پرداخت و…برای فروش محصولات خود استفاده کرده‌اند عملکرد موفق‌تری داشته‌اند.

اغلب می‌بینیم که کسب و کارهای کوچک یا خانگی، به نسبت کسب و کارهای بزرگ یا شرکتی، کم‌تر به سمت روش‌های پرداخت الکترونیکی می‌روند و از روش کارت به کارت برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند، که همین مساله می‌تواند از مهم‌ترین دلایل کاهش فروش این کسب و کارها باشد. واقعیت این است که چه کسب و کار کوچکی داشته باشیم چه یک فروشگاه آنلاین زنجیره‌ای، این رفع نیاز مخاطب است که منجر به سود خواهد شد. بنابراین در روزگاری که سرعت و امنیت مهم‌ترین نیاز مشتری است، مقاومت در برابر تغییر ساختارهای سنتی نتیجه‌ای جز شکست پیش‌رو نخواهد داشت. آنچه در ادامه می‌خوانید انواع روش‌های پرداخت اینترنتی است که به منظور تسهیل و افزایش فروش کسب و کارها ارائه شده است.

سیستم های پرداخت الکترونیکی چیست ؟

به صورت کلی سیستم‌های پرداخت الکترونیکی عبارت‌اند از ارسال تراکنش هر پرداخت، روی یک شبکه‌ی گسترده برای خریداری یک کالای فیزیکی یا خدمات سرویس‌دهی و محصولات دیجیتال. برخلاف روش‌های فروش آفلاین، در روش پرداخت الکترونیکی تمام عناصر یک مبادله، در یک زمان مشخص، در یک شبکه‌ی واحد با یکدیگر در ارتباط و تبادل داده هستند و از یک هارمونی هماهنگ و منظم پیروی می‌کنند.

به این دو مثال توجه کنید؛ در حالت اول فرض کنید بسته‌ای به یکی از آشنایان یا دوست خود امانت داده‌اید، حالا آن شخص تصمیم دارد بسته‌ی امانتی را توسط مامور ارسال به شما برگرداند و شما از لحظه‌ی تحویل به پیک تا تحویل درب منزل‌تان، دائما با مامور ارسال در تماس هستید و دوست شما که شخص سوم محسوب می‌شود هیچ نظارتی  در این ماجرا ندارد. در حالت دوم، دوست شما بسته‌ی امانتی را نزد شخص معتمد خود به امانت می‌گذارد و شما پس از مدتی برای دریافت آن اقدام می‌کنید، که در این حالت فردی به عنوان شخص سوم برای اطمینان از ارسال بسته به شما نقش حضور دارد.

در حقیقت حالت اول تداعی‌کننده‌ی یک روش پرداخت سنتی و حالت دوم تداعی‌کننده‌ی یک روش پرداخت الکترونیکی است. گفتنی‌ست این مثال‌ها صرفا جهت انتقال هرچه بهتر عملکرد روش‌های پرداخت است، قطعا روش‌های پرداخت الکترونیکی پیچیدگی‌های مختص به خود را دارند که در مستندات فنی منتشر شده در آزمایشگاه زرین‌پال به جزییات آن‌ها پرداخته‌ایم.

انواع سیستم های پرداخت الکترونیکی

انواع روش‌های پرداخت اینترنتی را می‌توان در دو دسته‌بندی مجزا بررسی کرد که دسته‌‌ی اول شامل انواع روش‌های پرداخت الکترونیکی در سیستم پرداخت اعتباری و دسته‌ی دوم انواع روش‌های پرداخت الکترونیکی در سیستم پرداخت نقدی را شامل می‌شود.

روش‌های پرداخت در سیستم پرداخت کارت اعتباری

کارت اعتباری

کارت اعتباری یک سیستم پرداخت الکترونیک است که توسط موسسات مالی برای متقاضیان صادر می‌شود و این امکان را برای دارندگان خود فراهم می‌سازد تا از کارت اعتباری خود در پرداخت‌های اینترنتی و دستگاه‌های الکترونیکی بانکی استفاده کنند.

کیف پول الکترونیکی

کیف پول الکترونیکی یک سرویس اینترنتی است که با استفاده از آن می‌توان تنوع بی‌نظیری از پرداخت‌های اینترنتی، مانند خرید شارژ، خرید بسته‌ی اینترنت، پرداخت قبض و سایر تراکنش‌های آنلاین را به وسیله‌ی گوشی موبایل یا کامپیوتر مدیریت کرد. کاربرد در حقیقت کیف پول الکترونیکی، همان کیف پول جیبی است با این تفاوت که به جای وجه نقد، حاوی اعتبار الکترونیکی است.

انواع روش‌های پرداخت در سیستم پرداخت نقدی

پرداخت مستقیم

تراکنشی مالی که در آن صاحب حساب به بانک اجازه می دهد تا مبلغ مشخصی از حساب خود را بصورت الکترونیکی، برای پرداخت کالاها یا خدمات برداشت کند.

چک الکترونیکی

یک نسخه‌ی الکترونیکی یا نسخه‌ی نمایشی مانند چک‌های کاغذی است و تمامی اطلاعات درج شده روی آن با چک کاغذی برابر است. از جمله مزیت‌های چک الکترونیکی به نسخه‌ی کاغذی، می‌توان به قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و سرعت معاوضه‌ی آن اشاره کرد.

پول الکترونیکی

پول الکترونیکی یا ارز دیجیتالی را می‌توان ارزش واحدهای پول دانست که به شکل الکترونیکی و غیر فیزیکی در بستر یک دستگاه الکترونیکی ذخیره می‌گردد.

کارت SVC

بهترین مثال این سیستم پرداخت الکترونیکی، کارت‌های هدیه‌ی بانکی با مبالغ مشخص است که می‌تواند بنا به نیاز دارنده‌ی آن، کاربردهای مختلفی داشته باشد.

ویژگی های سیستم های پرداخت الکترونیکی

  • تضمین امنیت اطلاعات بانکی افراد
  • رمزگذاری اطلاعات بانکی پرداخت‌کننده
  • افزایش سرعت مبادلات خرید و فروش
  • گزارش‌گیری از تراکنش انجام شده
  • فاکتور الکترونیکی و ارائه‌ی صورتحساب
  • تضمین صحت اطلاعات هویتی فروشنده و مشتری

سایر روش‌های پرداخت اینترنتی

کارت به کارت با دستگاه‌ خودپرداز بانکی (ATM)

انتقال وجه با استفاده از دستگاه خودپرداز (ATM)، از رایج‌ترین روش‌های کارت به کارت به‌شمار می‌رود. در این مدل از پرداخت درست مانند روش قبل، فرد برای انتقال وجه به کارت شخصی دیگر، می‌بایست از طریق مراجعه‌ی حضوری به یکی از دستگاه‌های خودپرداز عضو شتاب اقدام نماید

کارت به کارت با نرم‌افزارهای موبایلی

با گسترش و توسعه‌ی خدمات بانکداری الکترونیک، افراد می‌توانند از اپلیکیشن‌هایی که برای مدیریت و ساماندهی امور مالی ارائه شده‌اند، یا مستقیما از اپلیکیشن بانک مبدا خود که عموما با نام اصلی همان بانک، یا عناوینی نظیر «همراه بانک» شناخته می‌شوند برای عمل کارت به کارت و انتقال وجه اینترنتی استفاده نمایند. در عمل کارت به کارت با استفاده از اپلیکیشن، اولین قدم نصب برنامه‌ای است که از سمت بانک اصلی، مورد تایید قرار گرفته باشد. پس از نصب و اجرای برنامه، فرد می‌تواند با وارد کردن اطلاعاتی مانند شماره کارت، تاریخ انقضا، CVV2 یا کد امنیتی، و دریافت رمز پویا، جهت انتقال وجه به صورت اینترنتی اقدام نماید.

کارت به کارت با کد دستوری (USSD)

در این روش کاربران می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری و ارسال آن به اپراتورهای عضو شبکه، در کسری از ثانیه فرآیند انتقال وجه از کارتی به کارت دیگر را ثبتِ نهایی کنند. در این مدل پرداختی استفاده از کدهایی که توسط بانک اصلی ارائه شده است بسیار حائز اهمیت بوده که معمولا این کدها در وب‌سایت بانک جهت دسترسی سریع‌تر و تضمین پرداخت افراد قرار گرفته است.

واریز به حساب بانکی با روش کارت به کارت

هر فرد به وسیله‌ی کارت بانکی عضو شبکه‌ی شتاب خود، می‌تواند مبلغ مشخصی را به حساب شخص دیگری واریز کند که بسته به انتخاب خود می‌تواند از روش کارت به کارت با مراجعه‌ی حضوری به شعب بانکی یا کارت به کارت از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی استفاده کند.

پرداخت در محل با دستگاه کارتخوان یا به صورت نقدی

در سرویس پرداخت در محل (Cash On Delivery) که به اختصار به آن COD نیز گفته می‌شود، پس از این‌که مشتری کالای موردنظر خود را مستقیما به فروشنده سفارش می‌دهد یا در وب‌سایت یک فروشگاه آنلاین ثبت می‌کند، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند تا زمانی که کالای موردنظر او از طریق مامور ارسال به او تحویل گردد. پس از هماهنگی زمان ارسال و مراجعه‌ی مامور پست به آدرس اعلام شده توسط مشتری، مبلغ آن کالا از طریق کارتخوان یا به‌صورت وجه نقد پرداخت شده و کالا به مشتری تحویل داده می‌شود. لازم به ذکر است که این روش تنها برای فروش کالاهای فیزیکی کاربرد داشته و در مورد کالاهای دیجیتالی به هیچ‌ عنوان قابل استفاده نیست.

این نوع از تبادل مالی در ازای فروش محصول، در بیش‌تر مواقع به وسیله‌ی شرکت‌های پستی یا سامانه‌های حمل و نقل، انجام می‌شود. در روش پرداخت در محل، کاربر می‌تواند از دو روش برای پرداخت وجه کالای خریداری شده استفاده کند؛ پرداخت نقدی یا پرداخت با استفاده از دستگاه کارتخوان. این روش بیشترین کاربرد این روش، در فروش محصولات فروشگاه‌های آنلاین است و یکی از موثر‌ترین راه‌کارها برای جلب اعتماد مشتری و تشویق او به تکرار خرید است. امکان پرداخت در محل، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های پرداخت است که با وجود روی‌ کار آمدن روش‌های پرداخت الکترونیکی متنوع، همچنان مخاطبان خاص خودش را به همراه دارد.

مقایسه روش های پرداخت الکترونیکی با شیوه های سنتی پرداخت

روش‌های پرداخت الکترونیکی و راه‌کارهای پرداخت مبتنی بر فناوری‌های نوین مالی، در مقایسه با شیوه‌های سنتی پرداخت، از امکانات و قابلیت‌های بیشتری برخوردار هستند. در دنیایی که سرعت حرف اول را می‌زند، با وجود تمام پیشرفت‌های حاصل شده در مدیریت زنجیره‌ی معاملات آنلاین و الکترونیکی، اهمیت فرآیند‌های مالی در دادوستدها، همچنان آن‌طور که می‌بایست مورد توجه کسب و کارها قرار نگرفته است، در صورتی‌که حرکت به سمت نهادینه‌سازی فرآیند پرداخت‌های، از مهم‌ترین اقداماتی است که هر کسب و کاری می‌بایست در دستور کار خود قرار دهد.

3 دیدگاه

  1. عالی بود و موفق باشید

  2. بسیار عالی و کامل بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.