همکاری در فروش (Affiliate Marketing) چیست و چگونه از آن کسب درآمد کنیم؟

همکاری در فروش
همکاری در فروش

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یک روش بازاریابی مدرن است که از حدود 20 سال پیش به دنیا معرفی شد. اگر همین الان با خواندن جمله قبل به این فکر کردید که وای! بازاریابی! و یاد ساعت‌های طولانی صحبت کردن تلفنی یا تبلیغ محصول به صورت حضوری در شرکت‌ها و خانه‌ها و … افتادید، صبر کنید؛ این بازاریابی، آن بازاریابی نیست! این روش بازاریابی، نه نیازی به صحبت کردن دارد و نه رفت و آمد. فقط کافی است از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سر در بیاورید و البته به روزی چند ساعت پشت کامپیوتر نشستن علاقه داشته باشید. در ادامه این مطلب قرار است به شما بگوییم افیلیت مارکتینگ که در فارسی به سیستم همکاری در فروش می گوییم، چیست؟ چطور کار می‌کند؟ و نقاط مثبت و منفی آن کدامند؟ اگر به این موضوعات علاقه دارید با ما همراه باشید.

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش، یک روش تبلیغاتی یا بازاریابی پورسانتی است که شیوه سنتی آن در گذشته هم وجود داشت؛ اما امروز با گسترش تکنولوژی، این روش اینترنتی شده و اغلب کسب ‌و کارهای مدرن برای افزایش فروش خود از شیوه سنتی به این شیوه مدرن روی آورده‌اند. در این روش تبلیغاتی، یک کسب ‌و کار، واسطه‌ای را در دنیای آنلاین انتخاب می‌کند تا برای محصولات یا خدماتش بازاریابی کند؛ سپس در ازای اجرای شاخص‌هایی که برای این بازاریابی تعیین شده، به آن واسطه پورسانت تعلق می‌گیرد. این شاخص‌ها که واسطه به‌ازای آنها پورسانت می‌گیرد، معمولا فروش محصول و در مواردی، تعداد بازدید یا کلیک روی لینک مورد نظر هستند. سیستم همکاری در فروش، اولین بار توسط سایت آمازون در سال 1996 راه‌اندازی شد و پس از آن این روش به‌سرعت در دنیا مورد استقبال قرار گرفت و گسترش پیدا کرد؛ طوری که امروز این سیستم ارزشی چند میلیارد دلاری دارد و بر اساس آمار سال 2022 میلادی، 81 درصد برندهای دنیا تبلیغات خود را بر این سیستم متمرکز کرده‌اند.

آیا افیلیت مارکتینگ همان تبلیغات است؟

همکاری در فروش، نوعی تبلیغات است، اما روش آن با تبلیغات مرسوم متفاوت است. در این شیوه از تبلیغات، تبلیغ کننده تنها در صورتی پولی دریافت می کند که مشتری، محصول یا خدمات ارائه شده را خریداری کند یا روی تبلیغات کلیک کند. بنابراین سایت واسطه تلاش می کند کاربران خود را به انجام کاری که قرار است برای آن پورسانت بگیرد، ترغیب کند؛ درحالی که در تبلیغات معمول، ناشر تبلیغات، صرفا تبلیغی را در پلتفرمی که دارد منتشر می کند و مبلغ توافقی را دریافت می کند و به نتیجه‌ای که فروشنده از این تبلیغ می گیرد کاری ندارد.

انواع کانال‌های همکاری در فروش

همکاری در فروش چگونه کار می‌ کند؟

روش بازاریابی در سیستم همکاری در فروش، به طور کلی به این شکل است که برندها، کسب و کارها یا فروشگاه‌های اینترنتی که در این سیستم به نام merchant شناخته می ‌شوند، تبلیغات خود را که می ‌تواند به شکل بنر باشد یا نوشته یا به اشکال دیگر، به واسطه‌های تبلیغاتی که معمولا وبسایت هستند یا صفحات شبکه‌های اجتماعی، می دهند تا منتشر کنند یا گاهی نیز کسب و کار، از واسطه می خواهد که لینک خاصی را در سایت خود قرار دهد. سپس بسته به توافقی که دو طرف انجام داده‌اند، با هر خرید محصول یا هر کلیک روی لینک که از طریق سایت این واسطه انجام شود، به او پورسانت تعلق می گیرد. پس در واقع روش همکاری در فروش، سه طرف دارد:


• فروشنده یا مرچنت که سایت یا کسب و کاری است که می خواهد از این طریق فروش خود را افزایش دهد.
• واسطه که به آن همکار فروش یا ناشر تبلیغات هم می گویند و بستری دارد که تبلیغات یا محصولات فروشنده در آن قرار می گیرد تا به فروش کمک کند و پورسانت بگیرد. این ناشر تبلیغات ممکن است یک سایت، یک اینفلوئنسر با صفحه پرمخاطبی در شبکه‌های اجتماعی یا حتی شرکتی باشد که چندین پلتفرم و روش بازاریابی، مثلا لیستی از ایمیل‌های مشتریان بالقوه دارد و از طریق آنها در افیلیت مارکتینگ فعالیت می کند.
• مشتری یا کاربر که محصول یا خدمات را می خرد یا روی لینک خاصی کلیک می کند و باعث می شود پورسانت به واسطه فروش تعلق بگیرد.

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ نیز مانند هر شیوه بازاریابی دیگری نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد؛ اما باید دانست که کفه ترازو به نفع مزیت های آن سنگین تر است. در این بخش به طور تیتروار به مزایا و معایب شیوه بازاریابی همکاری در فروش می پردازیم که هم کسب و کارها و فروشندگان را شامل می شود و هم واسطه ها یا ناشران تبلیغات.

اصلی ترین مزایای همکاری در فروش برای کسب و کارها:

  • هزینه نسبتا پایینی دارد و کاملا مقرون به صرفه است؛ چون صرفا زمانی که خروجی مد نظر را داشته باشید، هزینه را پرداخت می کنید.
  • بازخوردها کاملا عینی و مشخص است و می توانید بازخورد موثری از میزان استقبال مشتریان و کاربران از محصول و خدمات خود دریافت کنید.
  • بر اساس عملکرد ناشر، هزینه پرداخت می کنید؛ بنابراین ناشر تبلیغات سعی می کند برای فروش هرچه بیشتر شما تلاش کند.
  • به معرفی و برندسازی کسب و کار شما کمک می کند؛ چون مخاطبان نام برند شما را در فضاهای مختلف و توسط افراد یا شرکت های مختلف می شنوند و در ذهنشان می ماند.
  • گاهی خود واسطه های فروش، تبدیل به مشتری می شوند که اگر این واسطه ها شرکت های بزرگی باشند، می تواند منجر به موفقیت مالی بسیار زیادی شود.
  • افزایش ترافیک پلتفرم و در نتیجه، افزایش فروش را سرعت می دهد. هرچه ناشران بیشتری برای شما بازاریابی کنند، این نتیجه، سریع تر و بیشتر به دست می آید.

اصلی ترین مزایای افیلیت مارکتینگ برای ناشران تبلیغات:

  • محدودیتی برای همکاری در فروش وجود ندارد و شما می توانید با هر تعداد کسب و کاری که مایلید همکاری کنید. همچنین اینکه چه مقدار از زمان خود را به این کار اختصاص دهید یا با چند برند و کسب و کار همکاری کنید نیز به خودتان بستگی دارد و می توانید متناسب با شرایط خودتان، برنامه ریزی کنید.
  • بودجه چندانی برای کسب و کارتان نیاز ندارید؛ نه دفتر کار لازم است و نه امکانات فراوان یا کارمندان حقوق بگیر. کافی است یک رایانه یا لپ تاپ داشته باشید و یک اینترنت مناسب.
  • به تخصص یا تجربه خاصی نیاز ندارید. تنها لازم است وظایف خود و اینکه چه انتظاری از شما می رود را بدانید و نیز درباره اینکه چطور می شود در این شیوه بازاریابی موفق بود، مطالعه کرده یا با افراد با تجربه مشورت کنید.
  • در سیستم همکاری در فروش، ارتباطات مفیدی ایجاد می شود. در این شیوه با برندها و کسب و کارهای مختلف آشنا می شوید که هم می تواند در گسترش فعالیتتان در افیلیت مارکتینگ به شما کمک کند، هم در امور دیگری که نیاز به افراد یا اطلاعات آنها پیدا می کنید.
انواع همکاری در فروش

معایب افیلیت مارکتینگ

سیستم همکاری در فروش، می تواند چالش ها و مشکلاتی داشته باشد که اغلب مربوط به ناشران تبلیغات است. شاید جدی‌ترین مشکلی که ممکن است برای تبلیغ دهندگان پیش بیاید، این باشد که ناشری به علت عملکرد نامناسب خود، اعتبار برند را به خطر بیندازد که البته این مورد با بررسی و تحقیق کافی، قبل از سپردن کار به ناشر تبلیغات، قابل پیشگیری است.

اصلی ترین معایب و چالش های افیلیت مارکتینگ برای ناشران تبلیغات عبارتند از:

  • رقابت در این روش بازاریابی بالاست. شما به عنوان ناشر تبلیغات، ممکن است از رقبا عقب بمانید، چون آنها شیوه های موثرتر و خلاقانه تر و هزینه های کمتری دارند و نتیجه بهتری می گیرند.
  • ناشر تبلیغات باید بر اساس قوانین و مولفه های تبلیغ دهنده عمل کند و مثلا اگر در میانه کار متوجه شد که نمی تواند با این مولفه ها کنار بیاید یا با این قوانین مشکل دارد، امکان تغییر دادن آنها یا کنار کشیدن از برنامه را ندارد.
  • ناشر تبلیغات مدام باید به دنبال مشتری جدید باشد؛ چون اغلب کاربرانی که روی لینک تبلیغات کلیک می کنند و حتی از مشتری بالقوه تبدیل به مشتری بالفعل می شوند، وارد سایت فروشنده اصلی شده و دیگر به سایت واسط برنمی گردند.
  • ناشر تبلیغات باید به طور مداوم، دانش و آگاهی خود را از سیستم همکاری در فروش به‌روز کند و بتواند رقبا را کنار بزند تا به درآمد برسد. بنابراین هیچ تضمینی نیست که، مخصوصا در اوایل کار، درآمد خوبی نصیب شما شود.
  • به جای گسترش کسب و کار خودتان، به ارتقای کسب و کار دیگران کمک می کنید. البته این نکته الزاما منفی نیست، اما اگر فرد جاه طلبی باشید یا علاقه مند باشید که کسب و کاری از خودتان داشته باشید، ممکن است بعد از مدتی دچار ناامیدی یا پشیمانی شوید.
  • احتمال تقلب در شیوه همکاری در فروش بالاست. ممکن است اسپمرها یا ترافیک دزدها به شما حمله کنند و کلیک های غیرواقعی انجام دهند یا حتی با روش‌هایی، پورسانت شما را صاحب شوند.

چرا در سیستم همکاری در فروش مشارکت کنیم؟

با همه آنچه از مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش گفتیم، در نهایت این شما هستید که باید با توجه به شرایط، توانایی‌ها، محدودیت‌ها و روحیات خود، تصمیم بگیرید که این کار برایتان مناسب است یا نه. مزایای این سیستم ممکن است چراغی را در ذهن شما روشن کند که احساس کنید همین شغل رویایی شماست و از طرفی، معایب گفته شده، ممکن است برایتان زنگ خطری باشد که متوجه شوید نباید پا در این حیطه بگذارید. اما به طور کلی، همان طور که گفته شد، مزیت های این شیوه بازاریابی به مشکلات و چالش‌های آن برتری دارد و اگر کسی به دنبال شغلی فریلنسری است که با امکانات کم و فقط به پشتوانه مطالعه، به‌روز بودن و تلاش و پشتکار بتواند کارش را گسترش دهد و در بلندمدت به درآمدزایی خوبی برسد، سیستم همکاری در فروش می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

چگونه از افیلیت مارکتینگ کسب درآمد کنیم؟

سیستم همکاری در فروش (Affiliate Marketing) زرین‌‌ پال

زرین‌پال، اولین پرداخت‌یار پیشگام کشور، با به‌کارگیری سبک و استانداردهای جدید در ارائه‌ی خدمات درگاه پرداخت اینترنتی، سرویس‌های متنوعی در حوزه‌ی پرداخت الکترونیک را برای کسب و کارها ارائه کرده است؛ با این هدف که در افزایش سهم تجارت الکترونیکی در تولید ناخالص ملی و کمک به رشد و توسعه‌ی کسب‌وکارها، نقش سازنده‌‌ای ایفا کند. از جمله این سرویس ها سرویس افیلیت مارکتینگ است.

در سرویس همکاری در فروش زرین‌پال (Affiliate Marketing)، افراد به‌راحتی می‌توانند با عضویت در زرین‌پال و ورود به حساب کاربری خود، کسب درآمد کنند و با معرفی محصولات و امکانات زرین‌پال به سایرین، ۲۰ درصد از مجموع کارمزدهای انجام شده توسط کاربران به عضویت درآمده را به‌صورت ماهانه دریافت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.