استوری تلینگ (storytelling) چیست و چه کاربردی در اینستاگرام دارد؟

استوری تلینگ (storytelling) چیست
استوری تلینگ (storytelling) چیست

استوری تلینگ یا داستان سرایی چیست؟

اگر اهل کتاب هستید، جستجوی مداوم کتاب‌های جدید و خواندن آن‌ها طبیعی است. اما احتمالا یک یا چند نویسنده مورد علاقه دارید که در خرید و خواندن همه آثار آنها تردید نمی کنید. این نویسندگان در حال حاضر از نظر جذب علاقه و ارتباط با شما نسبت به دیگران موفق‌تر هستند و مطمئناً دلیل آن این است که داستان‌های خوبی برای شما تعریف می کنند.بنابراین، چگونه می توانیم داستان سرایی یا همان استوری تلینگ را دقیقاً تعریف کنیم؟ آیا معنایش همان تعریف یک داستان از طریق هزاران کلمه است؟ بله این هم می تواند باشد اما این فقط یک طرف ماجراست. واقعیت این است که داستان ها فراتر از قطعات ادبی هستند.

داستان ها را تنها در کتاب ها نمی توان یافت. در واقع، آنها یک زبان جهانی هستند که همه می توانند از آن استفاده کنند و بفهمند. آنها در هر شکلی از ارتباطات مانند مکالمات روزانه، مقالات نوشته شده یا پست های وبلاگ به صورت آنلاین ظاهر می شوند.

در واقع داستان سرایی فرآیند استفاده از حقایق و روایت ها برای برقراری ارتباط و انتقال پیام های خاص به مخاطب است. فرایندی که با شیوه های مختلف، تخیل شنونده را فعال می کند و شامل یک تعامل دو طرفه بین یک داستان نویس و یک یا چند شنونده است. با این حال، یکی از ویژگی‌های مشترک همه اشکال داستان‌گویی این است که شنوندگان را قادر می‌ سازد تا عناصر حسی و واضح داستان را بر اساس عملکرد گوینده داستان و تجربیات و درک‌های خود تجسم کنند.با این توضیح ابتدایی، حالا می خواهیم ببینیم که مهارت storytelling در شبکه های اجتماعی و به طور خاص، اینستاگرام چطور کار می کند؟

داستان سرایی چیست

چرا استوری تلینگ در شبکه های اجتماعی مهم است؟

ارتباط با افراد دیگر یکی از عالی ترین اشکال ارتباط است و داستان سرایی خوب، کلید آن است. داستان سرایی محرک ارتباط است و به همین دلیل بسیار قدرتمند است. داستان سرایی یا استوری تلینگ دارای قدرت فوق العاده روانی است که آن را به یک ابزار بازاریابی قدرتمند تبدیل می کند؛ به این دلایل:

احساس: وقتی داستانی را می شنوید و یک ارتباط شخصی را احساس می کنید، این اتفاق بر اساس برخی از حقایق جالب عصب شناسی می افتد. در حین شنیدن یک داستان، قسمت های بیشتری از مغز شما فعال و درگیر می شود. به همین دلیل است که استوری تلینگ ارتباطات شخصی را توسعه می دهد و وابستگی های عاطفی عمیق را بهتر از واقعیات ایجاد می کند.

عمل: ارتباط و احساساتی که داستان‌ها برمی‌انگیزند، فقط وارد قلب ما نمی شوند، آنها می توانند رفتار ما را نیز به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهند. مجموعه ای از آزمایشات توسط پاول زاک، اقتصاددان عصب شناس، این واقعیت را ثابت کرد. افرادی که ویدئویی در مورد یک پسر بیمار تماشا می کردند سطوح بالاتری از اکسی توسین در مغزشان ترشح می شد که باعث می شد تمایل بیشتری به اهدای پول به یک غریبه داشته باشند.

ارزش: داستان ها احساسات و همدردی ما را برمی انگیزند و موجب می شوند عملی انجام دهیم. بیش از آن، داستان‌ها تأثیر قابل ‌توجهی بر درک ما از ارزش چیزی دارند. برندها می توانند با داستان های ساختگی، ارزش های درونی بیشتری به محصولات خود اضافه کنند.

خاطره: قصه گویی در فرهنگ ما جا افتاده است، در قلب ما حک می شود و بنابراین با حافظه ما ارتباط دارد. این باعث می شود که چیزها را با وضوح بیشتری به خاطر بسپاریم، بنابراین آنها را برای مدت طولانی به یاد می آوریم. این موضوع به عنوان «روش داستان» برای به خاطرسپاری شناخته می شود.

در ادامه بپردازیم به اینستاگرام و کاربرد استوری تلینگ در جذب و نگه داشتن مخاطبانتان. اما پیش از آن یادتان باشد که اگر اینستاگرام شاپ دارید باید بدانید که داشتن یک درگاه پرداخت امن می تواند منجر به افزایش فروش شما شود.

مهارت استوری تلینگ

بیشتر بخوانید: بهترین ابعاد استوری و پست در اینستاگرام

چگونه از استوری تلینگ برای ارتباط با مخاطبان خود در اینستاگرام استفاده کنید

استوری تلینگ همیشه بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی دیجیتال و به طور کلی بازاریابی بوده است و این موضوع، دلیل خوبی هم دارد.

در حالی که عصر دیجیتال، دسترسی به اطلاعات را افزایش داده است، هضم همه آنها به زمان و انرژی نیاز دارد. از آنجایی که مشتریان بیش از هر زمان دیگری به جستجوهای آنلاین اعتماد دارند و می توانند محصولات یا خدمات را بین دو برند با یک کلیک مقایسه کنند، بازاریاب ها باید توضیح دهند که چرا برند آنها ارزش توجه کردن را دارد. استوری تلینگ در بازاریابی، وسیله ای برای برندها است تا ایده های پیچیده را برای ارائه، ساده سازی کنند.

مهم‌تر اینکه این روش جواب می دهد. زمانی که صفحات محصول نوعی داستان از روند تولید محصول، روایت می‌کنند احتمال بیشتری وجود دارد که افراد به مشتری تبدیل شوند.

آیا می خواهید استراتژی اینستاگرام خود را از طریق استوری تلینگ بازسازی کنید؟ در ادامه سه ​​عنصر کلیدی را که باید در نظر داشته باشید، برایتان آورده ایم:

  • ارزش های خود را بشناسید

مهارت storytelling عالی با درک روشنی از تاریخچه و ارزش های برند شما آغاز می شود. توضیح تاریخچه توسعه برند که به راحتی می تواند با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند، به آنها بینشی می دهد که چرا از ارزش هایی که دارید دفاع می کنید. به ماموریت و چشم انداز شرکت خود مراجعه کنید تا دریابید که از چه زاویه ای با داستان‌هایی که می گویید به استراتژی بازاریابی خود نزدیک شوید.در مورد اینستاگرام، مهم است که بتوانید نه تنها همه اینها را بنویسید، بلکه آنها را به محتوای بصری تبدیل کنید.

یکی از مثال‌های خوب، شرکت زیبایی ریحانا، Fenty Beauty است. بازاریابی این شرکت که بر پایه طیف گسترده‌تری از سایه‌های آرایشی به وجود آمد، بر تنوع تأکید می‌کند و برخلاف برندهای رایج لوازم آرایشی، در همان ابتدای لانچ شدن، ۴۰ طیف مختلف سایه را ارائه داد.

اینجا جایی است که راهنمای سبک رسانه‌های اجتماعی وارد می‌شود. تمام محتوای شما باید بر اساس ارزش‌های شرکت شما هدایت شود و یک راهنمای سبک خاص رسانه‌های اجتماعی، به شما یک نقطه مرجع به راحتی قابل دسترسی به آن ارزش ها می‌دهد که به روشی برای اداره حساب کاربری شما تبدیل می شود.

راهنمای شما باید شامل این موارد باشد: نحوه بهینه‌ سازی پروفایل، لحن برند هنگام نوشتن متن و پاسخ دادن به نظرات، قالب‌بندی مورد استفاده برای هر پست، هشتگ‌های برند شما و دستورالعمل‌های بصری برای حساب شما مثل رنگ‌ها، فونت‌ها، جای لوگو و غیره.

  • حفظ هماهنگی بین تصویر و متن

بله، مردم همچنان کپشن ها را در اینستاگرام می خوانند. به همین دلیل است که، به‌خصوص برای برندها، نباید از نوشتن متن بیشتر ابایی داشته باشید، مگر اینکه استراتژی شما به طور خاص خلاف آن را بطلبد.از راهنمای سبک شبکه های اجتماعی خود برای کمک در این مورد استفاده کنید، این همان چیزی است که به شما کمک می کند.

اولین قدم این است که عکس‌های خود را طوری ویرایش کنید که با شخصیت برند شما مطابقت داشته باشند. لازم نیست که رنگ های شدید و غلیظی برای عکس انتخاب کنید، اما مراقب باشید که بین آنچه برای مفهوم عکس در نظر گرفته شده و نحوه ویرایش آن ارتباط وجود داشته باشد. برای مثال، برندی که برای کودکان خردسال و والدین طراحی شده است، ممکن است مایل نباشد عکس‌های خود را طوری ویرایش کند که تاریک و تامل برانگیز باشد.

برای ویرایش عکس‌های خود و تغییر رنگ‌ها، می‌توانید از فیلترهای متعددی که توسط خود اینستاگرام ارائه می‌شوند استفاده کنید یا از اپلیکیشن های ویرایش عکس استفاده کنید. یکی از برنامه‌هایی که ارزش بررسی دارد Instasize است که دارای یک جعبه ابزار خلاقانه با فیلترهای مدرن است که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید، همچنین سایر ابزارهای حاشیه‌ای جذاب و گزینه‌های فونت که می‌توانند به برجسته کردن تصاویر شما کمک کنند و در عین حال به برند خود وفادار بمانند.

مرحله دوم این است که کپشن اینستاگرام خود را بنویسید. برای نمونه می توان به صفحه اینستاگرام National Geographic اشاره کرد.تیم نشنال جئوگرافیک از زیرنویس‌های طولانی اجتناب نمی‌کند، زیرا بخشی از هویت برند آن‌ها مجله‌ای است که داستان‌هایی از سرتاسر جهان را به نمایش می‌گذارد. آنها با به اشتراک گذاشتن حقایق مربوط به هر عکسی که پست می کنند، آن را به یک قالب مناسب برای اینستاگرام تبدیل کرده اند و به مکان و عکاس، هر دو اعتبار می دهند. این به حساب اینستاگرامشان احساسی مشابه ورق زدن یکی از نشریات چاپی آنها می دهد و تجربه برندشان را در رسانه ها ثابت نگه می دارد.

کپشن را بنویسید و در مورد تصاویری که پست می کنید نظر دهید، کلمات یا نقل قول ها را با دقت انتخاب کنید تا با تصاویری که ارائه می کنید به راحتی ارتباط برقرار کند.

داستان سرایی در بازاریابی

بیشتر بخوانید:ریلز اینستاگرام چیست؟

  • از داده ها برای بهبود مستمر استفاده کنید

این کافی نیست که انتقال پیام برندتان را صرفا بر اساس نظر تیم‌تان انجام دهید. باید ویژگی های مخاطبان خود را نیز در نظر بگیرید، جایی که داده ها و ابزارهای تجزیه و تحلیل شما وارد می شوند.

تحقیقات خود را انجام دهید و تجزیه و تحلیل های موجود در حساب اینستاگرام خود را بررسی کنید. چه شخصیت هایی بیشتر با محتوایی که پست می کنید ارتباط برقرار می کنند؟ چه کسی و چه زمانی محتوای شما را مشاهده می کند؟ به جز سن و موقعیت مکانی، چه نوع اطلاعاتی می توانید در مورد مخاطبان خود بیابید؟ کنار هم قرار دادن همه این موارد می تواند به شما کمک کند پیام خود و نحوه برقراری ارتباط با فالوورها را از طریق نظر دادن یا فرستادن پیام در دایرکت مشخص کنید.

همچنین باید از ابزارهای اینستاگرام استفاده کنید تا بررسی کنید که کدام پست بیشتر پخش می شود. این به شما بستگی دارد که ترجیح می دهید گزارش های هفتگی ایجاد کنید یا ماهانه، اما بررسی منظم محتوایی که کار می کنید به شما امکان می دهد استراتژی شبکه های اجتماعی خود را به طور مداوم بهبود بخشید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که مردم می خواهند ارتباط را احساس کنند. انسان ها موجوداتی اجتماعی و عاطفی هستند و بیشتر آنها دوست دارند با برندی که محصولات و خدمات آن را ترجیح می دهند، ارتباط داشته باشند. درک اینکه کدام مخاطب را به سمت حساب اینستاگرام خود جلب کنید، و ایجاد پست هایی پیرامون آن، به شما کمک می کند تا با هرکسی که تصمیم دارد در پروفایل شما بچرخد، پیوندی فوری برقرار کنید.

از آنجایی که این روزها مردم بیشتر از همیشه در مورد محصولاتی که انتخاب می‌کنند هوشیار هستند، برقراری ارتباط با چیزی که باعث می‌شود شما ارزش توجه آنها را داشته باشید، در کمترین زمان، می‌تواند تفاوت را ایجاد کند و این همان راز استوری تلینگ است که نباید از آن غافل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.