سامانه هاب چیست؟و نحوه ثبت کارت بانکی در هاب شاپرک

سامانه هاب
سامانه هاب

سامانه هاب سامانه‌ای است که توسط شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) برای مدیریت کارت به کارت غیر حضوری ساخته شده است. برای کارت به کارت کردن، دو روش وجود دارد.
در روش اول، افراد با استفاده از دستگاه کارتخوان یا پایانه‌ های فیزیکی بانکی اقدام به انتقال پول می ‌کنند و در روش دوم، از طریق نرم افزارهای موجود در تلفن همراه مانند «آپ» کارت به کارت را انجام می ‌دهند. این نرم افزارها در چند سال اخیر گسترش زیادی یافته اند و چون هنگام استفاده از آنها نیازی به استفاده فیزیکی از کارت نیست، شاپرک برای مدیریت و جلوگیری از خطرات ناشی از کارت به کارت کردن غیر حضوری، سامانه هاب را راه اندازی کرده است.

سامانه هاب شاپرک چیست؟

ثبت کارت بانکی در سامانه شاپرک

سامانه تابش «هاب فناوران مالی شاپرک» توسط شرکت شاپرک و به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در فرآیند های کارت به کارت غیر حضوری ایجاد شده است. این سامانه مانع از پولشویی و کلاه ‌برداری شده و اطلاعات افراد را بدون اینکه در اختیار نرم افزارهای پرداخت آنلاین قرار دهد حفظ می کند.
در گذشته و قبل از ایجاد هاب شاپرک، در ابتدا کارت به کارت آنلاین امکان پذیر نبود و یا این فرآیند تنها توسط نرم افزارهای بانکی انجام می شد. اما پس از مدتی نرم افزارهایی مانند آپ به بازار آمدند که امکان کارت به کارت را بدون نیاز به ورود به درگاه بانکی و یا مراجعه حضوری به دستگاه های ATM فراهم می کردند. ساز و کار این نرم افزارها به این شکل بود که آنها با بانک قرارداد می ‌بستند و به شکل مستقیم اطلاعات مشتری را دریافت می کردند. با توجه به اینکه این اقدام از نظر بانک مرکزی قانونی نبود، سامانه هاب شاپرک ساخته شد که در حقیقت واسطه‌ای بین بانک و شرکت های نرم افزاری مانند آپ است و مانع از این می شود که این شرکت ها به اطلاعات کارت مشتری دسترسی پیدا کنند.

مزایای سامانه هاب

سامانه هاب مانع از دسترسی پرداخت سازان به اطلاعات بانکی افراد می شود. منظور از پرداخت سازان شرکت هایی هستند که با تولید نرم افزارهای واسط، امکان خدمات بانکی مانند کارت به کارت را فراهم می کنند. با ایجاد سامانه هاب، نقل و انتقال اینترنتی پول به شکل کارت به کارت، وارد مسیر تازه و امنی شد و همه نرم افزارهای رابط ملزم شدند قبل از فراهم کردن انتقال کارت به کارت برای همه افراد، ثبت اطلاعات کارت را در سامانه هاب فراهم کنند.
ثبت نام در سامانه هاب شاپرک هزینه ای ندارد و پس از ثبت نام، سقف کارت به کارت کردن شما تا 5 میلیون تومان در روز افزایش می یابد.

چطور در سامانه هاب ثبت نام کنیم؟

برخلاف بسیاری از سامانه های دیگر که باید به طور مستقیم در آنها ثبت نام شود، استفاده از هاب شاپرک مستقیم نیست. به عبارت دیگر، لازم نیست که شما به سایت خاصی بروید و اطلاعات خود را در آنجا وارد کنید. بلکه نرم افزارهای واسط این وظیفه را دارند که شما را با هاب مرتبط کنند.
احتمالا در چند ماه اخیر هنگام کارت به کارت کردن با نرم افزار به این پیام برخورد کرده اید: «با توجه به قانون جدید بانک مرکزی، بانک شما به سامانه هاب شاپرک اضافه گردیده است. لازم است ابتدا، اطلاعات کارت خود را در این سامانه ثبت کنید. پس از ثبت می توانید به برنامه بازگردید و تراکشن را ادامه دهید»
این پیغام نشان دهنده این است که شما باید ابتدا کارت خود را در هاب شاپرک ثبت کنید. با زدن گزینه «ثبت کارت» نرم افزار، شما را به سایت هاب شاپرک وصل می کند تا اطلاعات خود را در آن ثبت کنید. ما مراحل این کار در قسمت های بعدی مقاله را به شکل گام به گام بررسی می ‌کنیم.
لازم است بدانید که اطلاعاتی که شما در این مرحله ثبت می کنید فقط در اختیار سایت شاپرک قرار می گیرد و نرم افزاری که کارت به کارت را با آن انجام می دهید به هیچ وجه از این اطلاعات آگاهی پیدا نمی کند. پس از اینکه اطلاعات خود را وارد کردید، در حقیقت ثبت نام شما در سامانه هاب شاپرک تمام شده و می توانید با بازگشت به نرم افزار به راحتی کارت به کارت کردن را انجام دهید.

لازم به تذکر است که تا زمانی که کارت خود را در این سامانه ثبت نکنید، بانک مرکزی به شما اجازه نمی دهد که عملیات کارت به کارت را از این طریق انجام دهید.
بنابراین، هر بار که اقدام به کارت به کارت کردن می کنید با همین پیام روبرو می شوید. حتی اگر از یک نرم افزار دیگر هم استفاده کنید، باز هم همین پیام را دریافت می کنید تا در نهایت فرآیند ثبت کارت در هاب شاپرک را برای آن کارت خاص انجام دهید.

نصب هاب شاپرک

بیشتر بخوانید: سامانه ساتنا چیست؟

کدام بانک ها در هاب شاپرک هستند؟

بر اساس قانون بانک مرکزی باید همه بانک ها عضو سامانه هاب شاپرک شوند. اما در حال حاضر بانک های ملی، ملت، سامان، رفاه، شهر، گردشگری، خاورمیانه و ملل در این شبکه عضو هستند. در صورتی که کارتی که قصد ارسال پول از آن را دارید، مربوط به این بانک ها باشد، باید فرآیند ثبت کارت در هاب شاپرک را انجام دهید. البته سایر بانک ها نیز به تدریج عضو این سایت می شوند. در حال حاضر کارت به کارت کردن از بانک هایی که عضو هاب شاپرک نیستند به شیوه قبلی انجام می شود؛ یعنی نرم افزار اطلاعات کارتی شما را ثبت کرده و در اختیار می گیرد.

کدام نرم افزارها در هاب شاپرک عضو هستند؟

حتما قبل از استفاده از نرم افزارهای کارت به کارت باید مطمئن شوید که شاپرک آنها را تایید کرده است. در غیر این صورت ممکن است با ارائه اطلاعات خود به نرم افزار های کلاه بردار سرمایه خود را از دست بدهید. برای این کار به قسمت شرکت ها و برنامه های مجاز در سایت شاپرک مراجعه کنید و ببینید برنامه ای که نصب کرده اید در لیست برنامه های مجاز هستند یا نه. در حال حاضر برنامه های آپ، 724، تاپ، سکه و ایوا مجاز هستند.

نحوه ثبت کارت بانکی در هاب شاپرک

برای ثبت کارت بانکی در هاب شاپرک لازم است مراحل زیر را در پیش بگیرید:

مرحله اول: مانند قبل وارد نرم افزار مجاز کارت به کارت مانند آپ یا 724 شوید و مطابق معمول اقدام به کارت به کارت کنید. وقتی پیام زیر را مشاهده کردید بر روی گزینه «ثبت کارت» کلیک کنید. البته در نظر داشته باشید که شکل زیر مربوط به نرم افزار آپ است و ممکن است این فرآیند در مورد نرم افزارهای مجاز دیگر اندکی فرق کند؛ اما در هر حال کلیت مراحل یکسان است.

ثبت کارت در سامانه شاپرک

مرحله دوم: نرم افزار شما را به سایت هاب شاپرک هدایت می کند. در آنجا یک کد می بینید که باید آن را وارد کرده و بر روی گزینه «ادامه» کلیک کنید.

ثبت کارت بانکی در سامانه هاب

مرحله سوم: پس از وارد کردن کد، یک رمز به شماره موبایل شما پیامک می شود. رمز را در کادر مربوطه بنویسید و علاوه بر این، شماره کارت و تاریخ انقضای آن را نیز وارد کنید. در پایان، تیک موافقت با قوانین و شرایط را زده و بر روی «ادامه» کلیک کنید.

ثبت و احراز هویت کارت در هاب شاپرک

مرحله چهارم: حالا کارت شما با موفقیت در سامانه هاب شاپرک ثبت می شود و عکس زیر را مشاهده می کنید

احراز هویت کارت بانکی در شاپرک

مرحله پنجم: بر روی گزینه بازگشت به برنامک کلیک کند تا به نرم افزار برگردید و عملیات کارت به کارت را مثل قبل انجام دهید.

ثبت کارت بانکی در هاب شاپرک با اپلیکیشن آپ

بیشتر بخوانید: سامانه پایا چیست؟

علت ثبت نشدن کارت در هاب

گاهی ممکن است همه مراحل بالا را در پیش بگیرید، اما پیام های خطا دریافت کنید. برای مثال پیام «پیغام ثبت کارت با خطا مواجه شد» یکی از خطاهای رایج است. اگر با این خطا مواجه شدید لازم است برحسب نوع سیستم عامل (اندروید و یا ios) اقداماتی را انجام دهید.

علت ثبت نشدن کارت در سامانه هاب در سیستم اندروید:

  1. مرورگر پیش فرض خود را آپدیت کنید، گاهی به دلیل مشکلاتی که در نسخه های قدیمی مرورگر وجود دارد، امکان ثبت کارت در سامانه هاب شاپرک وجود ندارد.
  2. اگر مشکل حل نشد مرورگر را تغییر دهید. برای این کار به لیست برنامه های خود در قسمت تنظیمات رفته و مرورگر پیش فرض خود را به مرورگر دیگری تغییر دهید.

پس از این مراحل مجددا مراحل ثبت کارت را اجرا کنید. احتمال زیاد مشکل شما حل می شود.

علت ثبت نشدن کارت در سامانه هاب در سیستم ios:

  1. کش مرورگر سافاری خود را خالی کنید.
  2. سیستم عامل گوشی خود را به آخرین ورژن به روز رسانی کنید. گاهی ممکن است اشکالات نرم افزاری در گوشی مانع از ثبت کارت در هاب شاپرک شود.

پس از این مراحل مجددا ثبت کارت را تکرار کنید. احتمال زیاد مشکل شما حل می شود.

سخن آخر

سامانه هاب شاپرک، سامانه ای است که رابط بین بانک و نرم افزارهای کارت به کارت می باشد. این سامانه که مورد اعتماد بانک مرکزی است اطلاعات کارت شما را ثبت کرده و برای کارت به کارت کردن استفاده می کند. با روی کار آمدن سامانه هاب، نرم افزارها، دیگر به اطلاعات بانکی شما دسترسی ندارند و شما می توانید به راحتی از نرم افزارهای مجاز برای کارت به کارت کردن استفاده نمایید. تا زمانی که کارت شما تغییر نکرده و یا تاریخ انقضای آن به سر نیامده است لازم نیست، دوباره آن را ثبت کنید و می توانید از همان اطلاعات قبلی ثبت شده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.