راه های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی چیست و چگونه از آنها برای درآمدزایی استفاده کنیم؟

کسب درآمد از شبکه های اجتماعی
کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

صفر تا ۱۰۰ کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

فراگیر شدن اینترنت و دسترسی گسترده به گوشی های تلفن هوشمند باعث شده است که شبکه های اجتماعی کاربران روزافزونی پیدا کنند. با همه گیری کرونا و فاصله گذاری های اجتماعی، استفاده مردم از این رسانه های اجتماعی به طور چشمگیری افزایش یافته است. به همین دلیل این رسانه ها به منبع اصلی درآمد برخی از افراد تبدیل شده است. اما چطور می توان به کسب درآمد از سوشیال مدیا رسید؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به انواع راه های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی بپردازیم.

کسب درآمد از اینستاگرام

چرا کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

نگاهی به آمار استفاده مردم از رسانه های اجتماعی کافی است تا به این نتیجه برسیم که چرا باید به فکر کسب درآمد از شبکه های مجازی باشیم. ابتدا نگاهی به آمار کاربران شبکه های اجتماعی در جهان می اندازیم.

فیس بوک با برتری آشکار نسبت به سایر رسانه های اجتماعی، بزرگترین پلتفرم شبکه های اجتماعی در جهان است. یوتیوب، واتس آپ و اینستاگرام در رده های بعدی قرار دارند. آمار محبوب ترین شبکه های اجتماعی در جهان تا ژانویه ۲۰۲۱ به شرح زیر است:

فیس بوک (۲٫۷۴ میلیارد کاربر)

یوتیوب  (۲٫۲۹ میلیارد کاربرد)

واتس آپ (۲ میلیارد کاربر)

اینستاگرام (۱٫۲۲ میلیارد کاربر)

اما در ایران ترتیب محبوبیت رسانه های اجتماعی با آمار جهانی متفاوت است.

درآمد شبکه های اجتماعی از کجاست

باتوجه به آمارها در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران کاربر شبکه اجتماعی واتس آپ بوده اند. این رقم برای تلگرام ۴۹ میلیون نفر و برای اینستاگرام ۴۷ میلیون نفر بوده است.

فیس بوک، یوتیوب، لینکدین، توییتر و شبکه های اجتماعی ایرانی مثل آپارات، سروش و بله نیز از دیگر رسانه های اجتماعی هستند که بسته به علاقه و نوع فعالیت خود می توانید از آنها برای کسب درآمد استفاده کنید.

دقت در این آمار نشان می دهد که شبکه های اجتماعی چه حجم بزرگی از بازار بالقوه را به خود اختصاص می دهند. طبق آمارها حجم بازار کسب و کارهای اینترنتی در ایران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن بیش از دو برابر رشد داشته است.

شبکه های اجتماعی بخش بزرگی از این بازار را به خود اختصاص داده اند. در حال حاضر این رسانه های اجتماعی منبع اصلی درآمد بسیاری از کاربران را تشکیل می دهند. پس اگر شما هم در فکر درآمدزایی از این فرصت بزرگ هستید برای آشنایی با انواع راه های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید.

چگونه از شبکه های اجتماعی کسب درآمد کنیم

بیشتر بخوانید:بهترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B

راه های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

برای کسب درآمد از سوشیال مدیا روش های زیادی وجود دارد. ما در ادامه بهترین و کاربردی ترین راه های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی را توضیح می دهیم.

از مخاطبان موجود خود کسب درآمد کنید

بسیاری از مشاغل، اینفلوئنسرها، ستاره های یوتیوب، آپارات و کارآفرینان در حال حاضر در رسانه های اجتماعی حضور دارند. آنان مخاطبان اختصاصی دارند که آنها را دنبال می کنند، فعالیت آنها را دوست دارند و به محصولات آنها علاقه مند هستند.

اگر شما فردی هستید که فالوورهای قابل توجهی در شبکه های اجتماعی خود دارید تنها چیزی که باید یاد بگیرید این است که چگونه می توانید از مخاطبان موجود خود استفاده کرده و آنها را به منبع کسب درآمد خود تبدیل کنید.

تنها راه ممکن برای انجام این کار در یک دنیای رقابتی دیجیتالی، ایجاد محتوایی است که برای مخاطب بسیار جذاب باشد. این استراتژی رسانه های اجتماعی شما خواهد بود که از آن برای بازاریابی محتوای خود استفاده خواهید کرد و باعث می شود که مخاطبان هدف شما را در رسیدن به هدف یاری رسانند.

اما چطور می توانید از این مخاطبان کسب درآمد کنید. فروش مستقیم، همکاری در فروش و تبلیغات از روش های کسب درآمد از کاربران صفحات شبکه های اجتماعی شماست که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

از تبلیغات برای کسب درآمد از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

از مشاغل کوچک خانگی گرفته تا شرکت های بزرگ، همه می توانند از طریق استراتژی های بازاریابی مناسب و استفاده از نوع مناسب تبلیغات در رسانه های اجتماعی، بیشترین حضور را در رسانه های اجتماعی داشته باشند.با داشتن مخاطبان زیاد، دریافت سفارش تبلیغات در رسانه های خود، یکی از بهترین راه های کسب درآمد برای شما است.

کسب درآمد از طریق یوتیوب

فروش مستقیم محصولات یا خدمات در رسانه های اجتماعی

از رسانه های اجتماعی برای ارتباط با افراد علاقه مند به خرید محصولاتی که ارائه می دهید استفاده کنید. چنین شبکه هایی مشتریان زیادی دارند و گروه های خرید و فروش زیادی برای این منظور استفاده می شود.

شما می توانید خدمات خود را در آنجا بفروشید و مبلغ نسبتاً خوبی کسب کنید. این نیز زمان خوبی برای بررسی بازاریابی تأثیرگذار است. اطمینان حاصل کنید که محصولات و خدمات خود را به خلاقانه ترین و جالب ترین وجه ارائه می دهید.

اگر فعالیت شما مربوط به مشاغل خانگی است، به عنوان مثال، در کار تجارت مواد غذایی هستید، باید همه محصولات و خدمات خود را در صفحه تان به نحوی عالی نمایش دهید و محتوای خود را برای چشم بازدیدکنندگان جذاب کنید.اما با توجه به شرایط ایران بهتر است برای فروش محصولات خود روی کدام شبکه اجتماعی تمرکز کنیم؟

آموزش کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

محصولات خود را از طریق  اینستاگرام بفروشید

با توجه به محبوبیت زیاد، کاربران میلیونی و فلیتر نبودن شبکه اجتماعی اینستاگرام، بسیاری از کسب و کارهای فضای مجازی در این رسانه اجتماعی متمرکز شده اند. پس اینستاگرام انتخابی عالی برای فروش محصولات شماست.برای اینکه به طور حرفه ای در اینستاگرام فعالیت کنید باید آموزش اینستاگرام را در اولویت برنامه های خود قرار دهید.

با توجه به اینکه اینستاگرام دارای درگاه پرداخت اینترنتی نیست شما می‌توانید به دو طریق پول کالای خود را از مشتری دریافت کنید.

یک روش این است که شماره کارت بانکی خود را به مشتریان اعلام کنید تا پول را به حساب شما کارت به کارت کنند. این روش کمی دردسر دارد و بسیاری از مشتریان از این روش استقبال نمی کنند.

روش دوم این است که شما در وب سایت خود یک درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید. در این صورت کافی است که لینک پرداخت را به مشتریان اعلام کنید تا مشتری از این طریق خرید خود را به طور اتوماتیک انجام دهد.

همکاری در فروش از طریق شبکه های اجتماعی

یکی از راه های کسب درآمد از سوشیال مدیا فروش محصولات دیگران در رسانه های اجتماعی خودتان است.

همکاری در فروش (affiliate marketing) در واقع همان بازاریابی پورسانتی از طریق شبکه های اجتماعی است. در این روش شما تبلغ کالاهای فروشنده های دیگر را در صفحات اجتماعی خود قرار می دهید و از هر خریدی که از طریق صفحه شما انجام شود، پورسانت دریافت می کنید.

با توجه به میزان محبوبیت و تعداد کاربران رسانه اجتماعی شما این روش می تواند درآمد مشخصی را برایتان به همراه داشته باشد. اگر تجربه ای در این زمینه ندارید بهتر است ابتدا در مورد بازاریابی و آموزش اینستاگرام و سایر شبه های اجتماعی تحقیق کنید.

بهترین مهارت های خود را در شبکه های اجتماعی به بازار عرضه کنید

وقتی به دنبال کسب درآمد از شبکه های اجتماعی هستید، مهم این است که مهارت های خود را بشناسید و از آنها برای جذب مخاطب ایده آل یا بازار هدف خود استفاده کنید.

در اینجا ایده این است که مخاطبان خود را تا حدی تحت تأثیر قرار دهید که آنها محصولات شما را بخرند یا از طریق به اشتراک گذاری پست های شما در ایجاد درآمد به شما کمک کنند.

به عنوان مثال، اگر احساس می کنید می توانید ویدئوهای بسیار جالبی بسازید، از این مهارت استفاده کنید و آن ویدیوها را در شبکه های اجتماعی خودتان به اشتراک بگذارید.

نقاط قوت و ضعف خود را کشف کنید و از بهترین مهارت خود استفاده کنید و آن را از طریق تولید محتوای شگفت انگیز در رسانه های بفروشید یا از طریق آن با جذب مخاطبان بیشتر به طور غیرمستقیم کسب درآمد کنید.

وقتی افراد از خلاقیت و ایده های شما استقبال می کنند، آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارند و هنر و در نتیجه درآمد شما را از طریق همان شبکه های اجتماعی گسترش می دهند.

بیشتر بخوانید: ویدئو مارکتینگ چیست؟

مزایا و معایب استفاده از رسانه های اجتماعی برای کسب درآمد

کسب درآمد از شبکه های اجتماعی مزایای خاص خود را دارد. اولین مزیت رایگان بودن ایجاد حساب کاربری و فعالیت در رسانه های اجتماعی است.

مزیت دیگر این است که برای فعالیت تجاری در شبکه های اجتماعی نیاز به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی ندارید.

مزیت بعدی افزایش نیاز مردم به سوشیال مدیا نسبت به وب سایت ها است. یعنی محبوبیت رسانه های اجتماعی بسیار زیاد است و بنابراین بازار بالقوه بسیار بزرگی است.

اما شبکه های اجتماعی معایب خاص خود را هم دارند. یکی اینکه در مقایسه با وب سایت کمتر قابل اعتماد هستند. یک مشکل بزرگ شبکه های اجتماعی عدم امکان مستقیم خرید از آنها است. در حال حاضر شبکه های اجتماعی درگاه پرداخت اینترنتی ندارند و پرداخت ها یا به صورت کارت به کارت انجام می شود، یا فروشنده لینک پرداخت خود را اعلام می کند تا شما با مراجعه به وب سایت کار خرید اینترنتی را انجام دهید.

اما در کل می توان گفت که با توجه به تنوع راه های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی شما می توانید از چند روش به طور همزمان استفاده کنید تا بتوانید به درآمد دلخواه خود دست یابید.

2 دیدگاه

  1. شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام خیلی مفید هستن برای فروش تا جایی که الان همه از اینستاگرام خرید میکنن ای کاش شما هم به فکر درگاه پرداخت شبکه های اجتماعی باشین زرین پال از قدیمی ترین و بهترین درگاهای پرداخت ایرانه

    1. زرین پال

      الهام عزیز سلام
      کاملا نکته‌ درستی رو اشاره کردین و در مورد درگاه پرداخت؛ ما برای کسب و کارهای مبتنی بر شبکه اجتماعی سرویس زرین‌لینک رو داریم که میتونن هر جایی با دریافت لینک پرداخت فروشگاه‌ها بفروشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.