تکنولوژی بلاک‌ چین چگونه دنیا را متحول خواهد کرد؟

تکنولوژی بلاک‌ چین
تکنولوژی بلاک‌ چین

در طی چند سال گذشته بارها واژه‌ها‌ی ارز رمزپایه، بلاک‌چین و بیت‌کوین را شنیدیم، به نظر واژه‌های ترسناک و هیجان‌انگیز می‌رسند، درست مثل ترس و هیجان روزهای اولیه‌ از شکل‌گیری کارت‌های اعتباری و یا اینترنت!

در طی چند سال گذشته بارها واژه‌ها‌ی ارز رمزپایه، تکنولوژی بلاک‌ چین و بیت‌کوین را شنیدیم، به نظر واژه‌های ترسناک و هیجان‌انگیز می‌رسند، درست مثل ترس و هیجان روزهای اولیه‌ از شکل‌گیری کارت‌های اعتباری و یا اینترنت! در این مقاله از مجله زرین پال با این واژه ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

تاریخچه‌ی کوتاهی از مبادلات ارزی

از زمان‌های بسیار دور، هر زمان که به دنبال معامله‌ی پول و یا هر چیز باارزش دیگری بودیم، نقش واسطه‌ها را ضروری و حذف آن‌ها را غیرممکن می‌دانستیم، زیرا تنها راهکار برای ایجاد قابلیت اطمینان و اعتماد برای ما بودند. آن‌ها طیف وسیعی از وظایف را انجام می‌دادند تا به انجام فرآیندهایی هم‌چون احراز هویت و ثبت اطلاعات کمک کنند.

نیاز به این واسطه‌ها، هنگام بهره‌گیری از معاملات دیجیتال بیشترو بیشتر می‌شود، زیرا دارایی‌های دیجیتال اساسا چیزی شبیه به فایل هستند و تمام موجودیت‌ها در دنیای دیجیتال مجازی می‌باشند؛ لذا مشکلاتی که در دنیای واقعی با آن‌ها مواجه بودیم، حال چندین برابر می‌شود.

امروزه یک راهکار جدید یا به عبارت ساده‌تر یک تکنولوژی جدید به وجود آمده که امکان حذف واسطه‌ها را فراهم می‌کند و مبادلات ارزی در دنیای دیجیتال نه تنها سخت‌تر نشده بلکه ساده‌تر هم می‌شود.

این راهکار جدید چیست و چگونه شکل گرفت؟

ارز رمزپایه

یک مبادله‌ی ارزی مانند همه‌ی مبادله‌های ارزی معمولی است، با این‌ تفاوت که این نوع مبادله‌ها به صورت دیجیتال انجام شده و اصول خاص رمزنگاری در آن پیاده‌سازی می‌شود. ارز رمزپایه از پروتکل‌های رمزنگاری بسیار پیچیده‌ای برای رمزگذاری داده‌ها استفاده می‌کند که شکستن آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

این ارزها اغلب یک شبکه‌ی نظیربه‌نظیر دارند و هیچ کسی به عنوان مالک یا کنترل‌کننده‌ی این سیستم‌ها شناخته نمی‌شود. ارز رمزپایه یک اصطلاح منبع باز است که دولت، بانک‌ها و سایر موسسات را از جریان مبادلات ارزی سنتی حذف کرده و به شیوه‌ای مستقل اقدام می‌کند.

ارز رمزپایه چگونه کار می‌کند؟

کدهای منبع و کدهای فنی ارز رمزپایه بسیار پیچیده و تکنیکی هستند. با این‌حال، عموم مردم به راحتی می‌توانند از چگونگی عملکرد این نوع مبادلات ارزی سر در بیاورند و به طور گسترده‌ای از آن استفاده کنند. آن‌چه که در پشت صحنه در حال فعالیت است و ارز رمزپایه را امکان‌‌پذیر می‌کند فناوری بلاک‌ چین است.

بلاک‌ چین چیست؟

تکنولوژی بلاک‌چین را می‌توان بهترین اختراع بعد از اینترنت دانست، این تکنولوژی است که امکان حذف واسطه‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد.

بلاک‌چین در واقع عملکردی مشابه با پایگاه‌داده‌های سنتی(هم‌چون سیستم‌های بانکی) مسلما با کارایی بالاتر دارد که کلیه‌ی اکتیویتی‌ها و فعالیت‌ها را درون بلوک‌های خود به صورت کاملا امن حفظ می‌کند.

بیت‌کوین و بلاک‌ چین: چه ارتباطی وجود دارد؟

مطمئنا شما هم نام بیت‌کوین را به دفعات بسیاری بیشتری از بلاک‌ چین شنیده‌اید، اما بیت‌کوین تنها یکی از ۷۰۰برنامه‌ای است که از سیستم‌‌عامل بلاک‌ چین استفاده می‌کنند، بیت‌کوین صرفا اولین و شناخته‌شده‌ترین آن‌هاست.

رابطه‌ی بین بلاک‌ چین و بیت‌کوین چیزی شبیه به رابطه‌ی اینترنت است با ایمیل؛ یک سیستم دیجیتالی بزرگ که می‌توانید روی آن برنامه‌های خود را بسازید، ارز و مبادلات ارزی تنها یکی از آن‌هاست.

بلاک‌ چین یک پایگاه داده‌ی غیرمتمرکز است که سوابق تراکنش‌ها هم‌چون معاملات دیجیتالی را در خود نگه می‌دارد. بنابراین با توسعه‌ی بلاک‌چین به جای بهره‌گیری از پایگاه داده‌ها‌ی سنتی(بانک‌ها، دولت‌ها و حسابداران) از یک پایگاه‌ داده‌ی توزیع شده که از طریق اینترنت هماهنگ می‌شود، استفاده خواهیم کرد.

هنگامی‌که یک معامله‌ی دیجیتالی انجام شد، اطلاعات آن معامله داخل یک بلوک محافظت شده و از طریق رمزنگاری با کلیه‌ی تراکنش‌هایی که در ۱۰ دقیقه‌ی گذشته اتفاق افتاده، گروه‌بندی شده و به کل شبکه فرستاده می‌شوند. براساس یک سری قوانین پیچیده‌ی ریاضیاتی، هر بلوک یک نسخه‌ی کامل از کل بلاک‌چین است که همین موضوع اعتماد به آن را به حداکثر میزان خود می‌رساند.

آیا بلاک‌ چین اقتصاد، سیاست و قدرت جهانی را تغییر خواهد داد؟

بلاک‌چین فناوری است که وعده داده جهان را تغییر دهد، این تکنولوژی نه تنها اینترنت را به یک ابزار فوق‌العاده اثربخش تبدیل خواهد کرد، بلکه انقلابی در اقتصاد، سیاست و قدرت جهانی پدید خواهد آورد.

یک اقتصاد جدید جهانی که دیگر واسطه‌ها نقشی در آن نخواهند داشت. اقتصادی که در آن اعتماد نه توسط واسطه‌های مرکزی بلکه از طریق اجماع کدهای کامپیوتری پیچیده ایجاد می‌شوند.

یک سیاست جدید جهانی که همه‌ی فعالیت‌ها درون آن با کدهای پیچید‌ه‌ی کامپیوتری اجرا خواهند شد و فساد به راحتی افشا خواهد شد.

دن تپ‌اسکات یکی از اساتید دانشگاه کانادا که در حوزه‌ی تکنولوژی بلاک‌ چین فعالیت دارد معتقد است: تکنولوژی تاثیر بسیار گسترده‌ای بر جهان خواهد داشت و این تاثیر نه از طریق رسانه‌های اجتماعی، نه از طریق بزرگ داده‌ها، نه از طریق رباتیک و نه حتی با هوش مصنوعی ایجاد نخواهد شد. این تغییرات بزرگ تنها با بلاک‌چین به وجود خواهد آمد.

البته تکنولوژی بلاک‌ چین فراتر از انتقال پول و ارزهای دیجیتالی است. رای‌گیری‌های الکترونیکی، قراردادهای هوشمند، مدیریت پرونده سلامت بیمار از جمله کاربردهای بلاک‌چین هستند. علاوه بر این‌ها کلیه‌ی صنایعی که براساس واسطه‌ها از جمله بانکداری، بیمه، دانشگاه‌ها و بخش‌های دولتی فعالیت می‌کنند، عمیقا تغییر خواهند کرد. این امر منجر به از دست دادن شغل بسیاری از افراد و دگرگونی کامل این صنایع خواهد شد.

اما با وجود این آثار نامطلوب، حذف واسطه‌ها بیشتر منافع مثبت را به ارمغان خواهد آورد. به عنوان مثال، امکان تجارت آزاد برای افراد و شرکت‌ها به صورت آزاد فراهم خواهد شد، در واقع محدودیت‌هایی که موسساتی مثل بانک‌ها و یا دولت‌ها برای تجارت ایجاد می‌کردند، با این فناوری از بین خواهد رفت.

فناوری بلاک‌ چین هم‌چنین هزینه‌های زیادی را که واسطه‌ها بر افراد و کسب‌وکارها تحمیل می‌کردند را نیز از بین خواهد برد.

وعده‌ی بزرگ‌تری که توسعه‌دهندگان بلاک‌چین می‌دهند، دموکراتیک کردن سیستم مالی جهانی است، یعنی دسترسی بهتر به سیستم‌های مالی و پرداخت و هم‌چنین جلوگیری از فساد و استثمار.

از بین تمام مزیت‌های بلاک‌چین، شاه‌کلید به Brock Pierce کارآفرین آمریکایی می‌رسد که گفت:

با تکنولوژی بلاک‌ چین، هر فردی که به تلفن همراه دسترسی داشته باشد، به سادگی قادر به استفاده از خدمات خواهد بود و این یعنی گسترش ۴ برابر بازار خدمات.

اثرات تکنولوژی بلاک‌ چین بر جامعه و اقتصاد جهانی بسیار قابل‌توجه خواهد بود، همه چیز حاکی از آن است که هنوز اول راهیم.

بسیاری از برنامه‌های هیجان‌انگیز و سیستم‌عامل‌ها هنوز اختراع نشده‌اند…

با تکنولوژی بلاک چین بیشتر آشنا شوید

 
Posted by
مهری سیاه‌ریش

کارشناس ارشد مدیریت کسب وکار (MBA) وبلاگ‌نویس کسب و کار و محقق حوزه بازاریابی محتوا

10 دیدگاه

  1. جریان چیه هربار که میخوام سایتام رو به زرین پال وصل کنم فیلتر میشه؟ :دی

  2. بلاک چین آینده است

  3. سلام
    آیا امکان افتتاح حساب در بیت کوین از طریق بلاک چین هست یا نه؟
    توضیحات کاملی بود – ممنون از شما
    ممنون میشم که پاسخ سوال بنده رو هم بدید

    1. بله می توانید به آدرس بلاک چین مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را انجام دهید و کیف پول خود را ایجاد کنید من ۴ سال قبل اینکار رو کردم . همچنین می توانید از نرم افزارهایی که روی سیستم نصب میشوند نیز استفاده کنید مانند مولتی بیت. در ضمن به سایت های ماینیگ زیاد اعتماد نکنید و گرنه ممکن است که پول خود را از دست بدهید . ابتدا اطلاعات کاملی را در ضمینه بیت کوین و دیگر پول های دیجیتالی بدست آورید .

  4. زرین پال واقعا عالیه من فقط به زرین پال اعتماد دارم موفق باشید

  5. احمدیان

    ما که هیچی نمیفهمیم

  6. مطلب بسیار خوبی بود ممنون.

  7. سلام خیلی ممنون از سایت بی نظیرتان
    آموزش های سایت شما بسیار روان و خوانا نوشته شده است
    به امید موفقیت های بیشتر

  8. سلام ممنونم مطلب بسیار عالی بود

  9. بلاک چین فوق العادس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.