۱۴ روش تاثیرگذار برای اولین فروش آنلاین در فروشگاه اینترنتی

اولین فروش آنلاین
اولین فروش آنلاین

آیا تا به‌حال پیش آمده که وارد یک فروشگاه، رستوران یا یک کسب و کار کوچک شوید و یک اسکناس قاب شده ببینید که مثل یک نشان افتخار یا یک اثر هنری به دیوار نصب شده باشد؟ برای بسیاری از کسب‌ و‌ کارها اولین فروش و اولین پولی که به‌ دست می‌آید به یک لوح یادبود شبیه است که نشان دهنده تبدیل شدن آن کسب‌ و ‌کار به یک شرکت درآمدزا است. امروزه هم بسیاری از کسب و کارها با ساخت فروشگاه آنلاین و دریافت درگاه پرداخت اینترنتی محصولات خود را به فروش میرسانند و برای این دسته از صاحبان کار فروش آنلاین و افزایش مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما اینکه چطور به اولین فروش‌ها دست پیدا کنیم حتما روش‌های مختلفی برای کسب و کارهای متفاوت وجود دارد. ما در ادامه به تعدادی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم که می‌تواند فروش‌های اولیه را برایتان رقم بزند.

۱. به خانواده و دوستان بگویید

یکی از بهترین روش‌ها، فروش به دوستان و اشنایانی است که حاضرند محصول شما را بخرند و تست کنند. دسترسی به این افراد هم چندان سخت نیست. کافی است به لیست دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوم و توییتر اینستاگرام سر بزنید و محصول را به آنها معرفی کنید. به تمام خانواده و دوستان خود راجع به وب‌سایت تجارت الکترونیکی نوپای خود بگویید. آن‌ها را ترغیب کنید که یک یا دو لینک شما را در حساب کاربری خود به اشتراک بگذارند. به یاد داشته باشید، شما از آن‌ها نمی‌خواهید فقط یک خرید ساده انجام دهند، بلکه از آن‌ها می‌خواهید فروشگاه آنلاین شما را با شبکه آشنایان خود به اشتراک بگذارند، که می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

۲. از Google Adwords استفاده کنید

تبلیغات کلیکی در اصل به معنای خرید ترافیک برای سایت است. اگرچه ممکن است تبلیغات کلیکی تفاوت‌هایی جزئی داشته باشد، اما روش تقریباً مطمئنی برای جذب بازدیدکننده به سایت و در نتیجه فروش است. پیدا کردن مخاطب مورد نظر در بین میلیون‌ها وب‌سایت دشوار است و وقتی به ازای هر کلیک هزینه‌ای می‌پردازید، هزینه‌ها صعودی بالا می‌روند.

پیش از آنکه هزینه زیادی بکنید، حتماً برخی از بهترین شیوه‌های کار با Google Adwords را یاد بگیرید. طبیعتا در فضای کسب و کار امروزی شاید استفاده از گوگل ادوردز به صرفه نباشد. اما نگران نباشید. جایگزین‌هایی که شاید دقیقا همان کار را نکرده ولی ترافیگ برای‌تان می‌آورند (مانند اینتورک، کلیک‌یاب یا یکتانت) کم نیست. می‌توانید با عدد و رقم مناسبی از خدمات این سایت‌ها استفاده کنید.

۳. اقلام مجانی بدهید

شاید اینطور به‌نظر برسد که اهدای محصولات به‌صورت مجانی، روش هوشمندانه‌ای برای فروش نباشد، اما دو راه زیرکانه برای تبدیل اقلام رایگان به فروش‌های واقعی وجود دارد.

با میزبانی یک رقابت اهدای محصولات رایگان پیش یا پس از افتتاح فروشگاه آنلاین خود، می‌توانید صدها یا حتی هزاران مشترک ایمیل به‌دست آورید. از بازدیدکننده‌ها بخواهید برای ورود به رقابت ثبت نام کنند و به آن‌هایی که رقابت را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند یا به دوستان خود ارسال کنند، حق ورود اضافه بدهید. پس از راه‌اندازی سایت یا پس از اتمام رقابت، یک ایمیل تبلیغاتی با یک پیشنهاد تخفیفی ارسال کنید.

در گوگل تاثیرگذاران صنعتتان را جستجو کنید. فرض کنید شما یک گجت جدید و جالب می‌فروشید. خبرنگارها، بلاگ‌ها و مجلاتی که ممکن است به محصول شما علاقمند باشند را پیدا کنید و یک نمونه مجانی با شرح کوتاهی از مهمترین جنبه محصول و فروشگاه آنلاین‌تان برای آن‌ها ارسال کنید. کسب‌و‌کارهای بزرگ سال‌های زیادی است که این کار را می‌کنند و اگر درست انجام شود نتیجه‌بخش خواهد بود. اما انتظار واکنش فوق‌العاده‌ای از این شیوه نداشته باشید، حتی اگر نتیجه آن یک مقاله باشد، کمپین را باید موفقیت‌آمیز بدانید.

۴. یک اینفوگرافیک درست کنید

اینفوگرافیک‌ها داده‌ها را به‌صورت تصویری و به‌شکلی نشان می‌دهند که درک آن‌ها را آسان می‌کند. این شکل از تبادل داده به‌تازگی بسیار پرطرفدار شده است. از یک طراح بخواهید اینفوگرافیکی مرتبط با محصولات موجود در فروشگاهتان بسازد. برای مثال، اگر کفش پیاده‌روی می‌فروشید می‌توانید اینفوگرافیکی در مورد طول مسیرهای پیاده‌روی باز و عمومی منتشر کنید که می‌تواند نشان دهد طول مسیرها در طول زمان یا در مقایسه با مناطق دیگر چقدر تغییر کرده است.

اینفوگرام یک شرکت طراحی است که اینفوگرافیک طراحی می‌کند. استفاده از خدمات این شرکت برای شروع می‌تواند نقطه بسیار مناسبی باشد. پس از طراحی می‌توانید اینفوگرافیک را در یک سرویس خبری مثل اخبار رسمی یا در یک بستر طراحی رایگان مثل dribbble منتشر کنید. بازخوردهایی که از این نوع انتشار محتوا می‌گیرید می‌تواند متحیرتان کند.

۵. ویدئو را با اشتیاق بپذیرید

شاید هنوز از آن دسته افرادی باشید که معتقدند مردم ویدئو نمی‌بینند چون باید حجم بالایی دانلود کنند و هزینه بپردازند، اما چندان به این موضوع اصرار نداشته باشید. امروزه حتی با شرایط اینترنت فعلی در ایران هم ویدئو می‌تواند روشی قدرتمند برای تبلیغ یک کسب و کار جدید باشد و در مورد کسب و کارهای تجارت الکترونیک ممکن است منجر به فروش شود. شما همچنین می‌توانید برای نمایش بهتر برخی از محصولات پرطرفدارتان، به افزودن ویدئوهای محصولات تجارت الکترونیک به فروشگاه آنلاین خود فکر کنید.

۶. محصولاتتان را در سایت‌های دایرکتوری قرار دهید

خرده‌فروشان آنلاین باید با فروش از طریق هر کانال‌هایی مثل سایت‌های دیوار یا شیپور یا سایت‌های مشابه راحت باشند. از گذاشتن چند مورد از محصولات خود در این سایت‌ها نترسید. حتی می‌توانید برای خرید از محصولاتتان تخفیف هم لحاظ کنید. با این روش، امکان خرید اول و دوم را به صورت همزمان به وجود می‌آورید.

۷. از تأمین کنندگان محصولتان تأیید بخواهید

توزیع کنندگان و تولیدکنندگان اغلب اسم استارتاپ ها یا خرده فروش‌های جدیدی که با آن‌ها کار می‌کنند را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خود ذکر می‌کنند تا کمکی به آن‌ها کرده باشند. هنگامی که کسب و کارتان را ایجاد می‌کنید، نگران درخواست از آن‌ها برای همکاری نباشید. از آنها بخواهید شما را در شبکه‌های اجتماعی‌شان یا حتی در کاتالوگ‌ معرفی کنند.

۸. در مصاحبه‌ای شرکت کنید

صاحبان کسب و کار معمولاً در صنعتی خاص تخصص دارند. اگر پیراهن‌های دست دوز می‌فروشید و از مد آقایان آگاهی دارید، می‌توانید کاری کنید که رسانه‌ها فرصتی برای بیان نظر تخصصی شما راجع به مد روز ایجاد کنند. گزارشگرها اغلب در جستجوی متخصصانی در زمینه صنعت هستند و اغلب این امکان را خواهید داشت از شرکتی که صاحبش هستید یا نمایندگی‌اش را دارید نام ببرید.

۹. یک وبلاگ درجه یک بسازید

بازاریابی محتوا مهارت جذب بازدیدکنندگان سایت (مشتریان بالقوه) با استفاده از ایجاد محتوای با کیفیت و خوب، مانند پست‌های وبلاگ آموزشی است. چند عامل اصلی وجود دارد تا وبلاگ فروشگاه الکترونیکی‌تان را بهبود بخشید و آن را تبدیل به چیزی کنید که ارزش انتشار دارد: محتوای مناسب و مرتبط ارائه دهید، مطمئن شوید از نگاه دیگران جذاب است، محصولاتتان را به طور عملی نشان دهید، توضیحات را مختصر و مفید نگه دارید و پشت صحنه فعالیت‌های خود را به مخاطب‌ها نشان دهید.

۱۰. کارت ویزیت بدهید

همه صاحبان فروشگاه‌های آنلاین باید کارت ویزیت داشته باشند. تعدادی کارت شیک و باسلیقه چاپ کنید که هم‌راستا با طراحی فروشگاهتان باشند. به یاد داشته باشید، آدرس اینترنتی فروشگاهتان باید در مرکز کارت باشد.

۱۱. استفاده از رسانه‌های اجتماعی

پست‌های وبلاگ بسیاری راجع به بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی وجود دارد آن هم به یک دلیل: این نوع بازاریابی جواب می‌دهد. حتماً حضور قدرتمندی در رسانه‌های عادی مثل توییتر، فیسبوک، و پینترست داشته باشید. گفتگوهایی درمورد صنعت‌تان آغاز کنید و در گفتگوهایی که قبلاً شکل گرفته وارد شوید! خواهید دید که به سرعت تأثیر گذار و رهبر فکری می‌شوید. اینکه می‌توانید چه مقدار ترافیک از طریق رسانه‌های اجتماعی جلو ببرید شگفت انگیز است. اگر حضور اجتماعی خود را پیشرفت دهید، طولی نخواهد کشید تا دنبال کنندگان‌تان تبدیل به مشتریان‌تان می‌شوند.

۱۲. کد تخفیف ایجاد کنید

همه به تخفیف علاقه دارند. شاید نتوانید تصور کنید چه تعداد افراد با سرچ عبارت «کد تخفیف….» در گوگل خرید می‌کنند. برای فروشگاه آنلاین خود یک کد تخفیف ایجاد کنید به مشتریان خود اجازه دهید اولین تجربه خود را با اطمینان بیشتری به دست بیاورند. فقط مراقب باشید که مشتری شما به این کدها عادت نکند و انتظار داشته باشد که همیشه کد خرید به او بدهید.

۱۳. به برنامه همکاری در فروش فکر کنید

می‌توانید از طریق یک برنامه همکاری در فروش، به افراد پول دهید تا محصولات شما را به اشتراک گذاشته و تبلیغ کنند. همکاری در فروش یا affiliate marketing عنصر مهمی در افزایش فروش و سهیم کردن دیگران در این موضوع است.

۱۴. صبور باشید

اگر یک مغازه فیزیکی یا رستوران باز می‌کنید، احتمالاً انتظار ندارید که از همان اول کسب و کارتان سودآور باشد. فروشگاه آنلاین هم همینطور است – زمان می‌برد، صبور باشید.

Posted by
محمد عباسی‌فرد

سلام، من محمد عباسی‌فرد هستم. مدیر محتوا و روابط عمومی سابق زرین‌پال که همیشه سعی می‌کنه یاد بگیره، انجام بده و خوشحال باشه :)

11 دیدگاه

  1. سلام
    مطالبی که در سایت هست واقعا کاربردی و مفیده
    امیدوارم همیشه موفق باشید.

  2. ۱۳. به برنامه همکاری در فروش فکر کنید
    سلام این قسمت از موضوع متن شما خیلی به کار بنده اومد و دید تازه ای در کار به من داد با تشکر از مطالب خوبتون.

  3. مطلبتون خیلی خوب و کامله اما یک نکته این که وقتی بازار اشباع شده و صدها فروشگاه آنلاین وجود داره چطور باید کنار اونها به رونق رسید، به نظرم این مشکل همه کسب و کارهای آنلاینه

  4. سلام وقت بخیر
    مورد دوم شما استفاده از گوگل ادوردز بود. آیا سیستم های مشابهی مانند تبلیغات اینستاگرام، فیسبوک و یا تبلیغات کلیکی از سایت های ایرانی چقدر پاسخگو هستند؟ خصوصا تبلیغات اینستاگرام که در ایران کاربر بسیار زیادی داره.

  5. مطلب خیلی جالبی بود ، واقعا با توجه به اینکه هر روز تعداد فروشندگان انلاین رو به افزایش هست خیلی کار سختی هست رقابت و آشنا کردن مردم با خدمات و محصولاتمون ، بهرحال با تلاش و دانش همه چیز ممکن هست

  6. ممنون از نکاتی که جهت فروش اینترنتی ارائه دادین ممکنه هر کسی بهش توجه نکنه

  7. با سلام و قدرانی از شما . مطالبتون بسیار کاربردی و مفید بود قطعا بسیاری از افراد این نکات را نمی دانستند.

  8. با سلام. ممنونم از سایت خوب شما . پاینده و پیروز باشید.

  9. ممنونم از شما. به راهکارهای خوبی در مورد فروش یک محصول اشاره کردید.

  10. مطلب خیلی کاربردی بود ممنون

  11. خیلی ممنون از سرویس خوبتون.
    من یک سوال داشتم ، میخواستم بدونم که زرین پال این امکان را دارد که از طریق api به کارتخوان وصل شود ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.