چهار نکته برای ایجاد یک تجربه برند فراموش‌نشدنی

تجربه برند
تجربه برند

همانطور که بسیاری از صاحبان کسب و کار و مشتریان می‌دانند، تجربه برند برای هر شخصی منحصر به فرد است. تجربه برند شامل همه واکنش‌های احساسی یک مشتری هنگام برخورد با یک برند است. این تجربه می‌تواند به سادگی مشاهده یک لوگو و فکر کردن به این باشد که «هی، من این نماد را می‌شناسم!» یا ممکن است پیچیده‌تر باشد؛ مثلاً سر زدن به بخش‌های مختلف یک سایت و خرید کردن از آن. همه این مسائل در نحوه درک برند شما توسط مشتریان و جایگاهی که در ذهن آن‌ها در مقابل رقبا دارید، بسیار تاثیرگذار است. روش‌های بسیاری برای بهبود تجربه برند شما وجود دارد، ولی ما آن‌ها را به چند مورد برای شروع خلاصه کرده‌ایم.

۱. یک لوگوی به یاد ماندنی بسازید

لوگوی کسب و کار شما هویت برند شما است؛ در نتیجه باید لوگویی داشته باشید که به درستی نشان‌دهنده حال و هوای شرکت شما باشد. یک لوگو باید سه ویژگی داشته باشد: ساده، مقیاس‌پذیر و به یاد ماندنی. هیچکس دوست ندارد به یک لوگوی پیچیده نگاه کند، به‌خصوص اگر شلوغ و آشفته به‌نظر برسد. اگر به لوگوهای شرکت‌هایی که اینروزها در بطن جامعه به خوبی جا افتاده‌اند و عمدتا تجربه خوبی را در ذهن مشتریان ایجاد کرده‌اند نگاه کنیم همین موضوع را می‌بینیم. اسنپ، دیجی‌کالا و کسب‌وکارهای موفق دیگر از همین اصل پیروی کرده و با ساده کردن لوگوی خود در طول زمان به مخاطب خود این اجازه را می‌دهند تا به سادگی لوگوی آنها را به خاطر بسپرد.

بسیاری از شرکت‌ها روند مشابه ساده‌سازی و مقیاس‌پذیری آسان لوگوی خود را دنبال کرده‌اند. مقیاس‌پذیری اهمیت دارد چرا که اپلیکیشن یا محصول شما باید در هر اندازه‌ای قابل تشخیص باشد.

امروزه، محبوبیت دستگاه‌های همراه برای وبگردی و خرید آنلاین بیش از پیش افزایش یافته است. لوگوی شما باید روی هر گوشی یا تبلتی بدون توجه به کوچکی یا بزرگی صفحه نمایش، همچنان تمیز و متمایز باشد. به‌علاوه، لوگویی به یاد ماندنی و منحصر به فرد برای برندتان باشد. به لوگوهایی فکر کنید که به محض دیدنشان آن‌ها را تشخیص می‌دهید، در مقیاس جهانی شرکت‌هایی برای مثال Apple، Disney و Nike و در ابعاد کسب‌ وکارهای داخلی شرکت‌های بسیار زیادی که در صنعت فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند؛ مثل دیجی‌کالا، اسنپ، تپ‌سی و موارد مشابه دیگر. لوگویی که در ذهن به جا بماند، برای ماندگاری برندها در جامعه حیاتی هستند.

۲. تجربه گشتن و پیدا کردن اطلاعات در سایت خود را آسان کنید

هیچ چیز بدتر از سایتی نیست که نمی‌توان از آن سر درآورد! فرض کنید که یک مشتری هستید و می‌خواهید به سرعت راجع به یک محصول اطلاعات به دست آورید، اما برای رسیدن به آن پاسخ‌ها باید به‌طور متوالی روی ده صفحه کلیک کنید. مطمئن باشید که مخاطب بعد از چهارمین یا پنجمین کلیک منصرف شده، به گوگل برمی‌گردد و یک سایت بهتر پیدا می‌کنید. به همین دلیل، باید وب سایتی داشته باشید که گشت و گذار در آن آسان بوده و سازماندهی آن برای کاربر قابل فهم باشد.

شرکت‌های مختلفی که کسب و کارشان آنلاین است آنچنان در این مسئله مهارت پیدا کرده‌اند و به شکلی محصولاتشان را طبقه‌بندی می‌کنند که حتی ممکن است مشتریان کالایی را پیدا کنند که تا وقتی روبروی آن‌ها قرار نگرفته از نیاز خود به آن آگاه نباشند! این اتفاق نرخ پرش از سایت یا Bounce Rate را کاهش داده و مشتریان را برای مدت بیشتری نسبت به برند شما مشتاق نگه می‌دارد.

۳. پالت رنگ لذت بخشی ایجاد کنید

ترکیب رنگی که برای سایت خود انتخاب می‌کنید حالت کلی سایت شما را نشان می‌دهد. رنگ‌ها باید با یکدیگر و با نوع محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید مطابقت داشته باشند. برای مثال، اگر سایت مرتبط با بچه‌ها است، رنگ‌های پر جنب و جوش و سرگرم کننده استفاده کنید. در صورتی که سایت برای یک شرکت حقوقی بود، رنگ‌بندی باید بسیار خنثی و حرفه‌ای باشد. ابزارهای مختلف آنلاینی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند این ترکیب رنگ‌ها را پیدا کنید. به این ترتیب مجبور نخواهید بود که رنگ‌ها را جداگانه انتخاب کرده و با کنار یکدیگر قرار دادن و مقایسه آن‌ها با هم، به ترکیب رنگی دلخواه دست پیدا کنید.

۴. یکپارچگی را حفظ کنید

پس از اینکه لوگو و رنگ‌های خود را انتخاب کردید، حفظ یکپارچگی آن‌ها در تمام سایت نقشی مهمی از نظر مشتری نسبت به شرکت شما به‌عنوان یک واحد کامل دارد. اطمینان حاصل کردن از اینکه تمام فونت‌ها، اندازه آن‌ها، رنگ‌ها و لحن محتوا یکپارچه هستند، باعث می‌شود که حس حرفه‌ای بودن شما در ذهن مشتریان شکل گرفته و در عین حال مشتاق برند شما شوند.

این توصیه برای همه صفحات سایت شما حتی دروازه‌های پرداخت آنلاین، صورت‌حساب‌ها و رسیدها هم صادق است و نمی‌توان آنها را جدا در نظر گرفت. وقتی یک ارائه کننده خدمات مالی یا یک درگاه پرداخت اینترنتی، فرآیند پرداخت‌های شما را مدیریت می‌کند، بسیاری از اوقات مشتریان به صفحه‌ای هدایت می‌شوند که ممکن است هیچ شباهتی با بقیه صفحات پیش از آن نداشته باشد. مسائل ریزی از این دست می‌تواند منجر به ترک صفحه توسط مشتریان بالقوه شود، چرا که حتی اگر در آستانه پرداخت هم باشند، این مشکل آن‌ها را سردرگم می‌کند.

یک درگاه آنلاین پرداخت مثل زرین پال به شما کمک می‌کند تمام صفحاتی را که مشتری در طول فرآیند پرداخت مشاهده می‌کند، سفارشی سازی کنید. در واقع وجود یک درگاه پرداخت مناسب و یکدست بودن تم صفحات قبل از ورود به درگاه و پس از تایید پرداخت می‌تواند یکپارچگی را در سایت حفظ کرده و به مشتری شما احساس اطمینان بیشتری القا کند.

چرا این مساله مهم است؟

داشتن تمام این فاکتورها مهم است؛ چرا که باعث می‌شود مشتریانتان به برند شما اعتماد کرده، از جستجو در سایت لذت ببرند و استفاده از خدمات یا محصولات شما را به دیگران پیشنهاد ‌کنند! این کار نه تنها فروش را افزایش می‌دهد بلکه به شناخت بیشتر برند نیز کمک می‌کند. در عصر امروز، عملکرد سایت شما و ظاهر آن برای موفقیت شرکتتان بسیار حیاتی است. از این رو، هر فردی که می‌خواهد به عنوان یک کارآفرین موفق شناخته شود یکپارچگی برند قطعاً باید اولویت او باشد. از لحظه‌ای که مشتری سایت را باز می‌کند تا زمانی که مشغول سفارش دادن و دریافت رسید است تجربه برند باید یکپارچه و وفادار به خود برند باشد!

شما از چه نوع ابزار یا روش‌هایی در ساختن نام برند تجاری خود استفاده کرده‌اید؟ تجربه‌تان را در این موضوع با ما در میان بگذارید.

Posted by
محمد عباسی‌فرد

سلام، من محمد عباسی‌فرد هستم. مدیر محتوا و روابط عمومی سابق زرین‌پال که همیشه سعی می‌کنه یاد بگیره، انجام بده و خوشحال باشه :)

43 دیدگاه

  1. بسیار عالی
    ان شالله زرین پال روز به روز پیشرفت داشته باشه

  2. سلام جناب عباسی‌فرد، بابت انتشار مطالب خوبتون از شما متشکرم.
    به رسمیت شناختن یک برند، به اندازه ای تاثیر گذار هست که شما پست های با رتبه بالا در صفحه اول گوگل را رد کنید و بر روی برند مورد نظر خود کلیک کنید. فکر میکنم بهتره، اهمیت برندینگ در سئو سایت رو توی بخش آخر مقاله تون یعنی “چرا این مساله مهم است” بیارید.
    شاد و پیروز باشید.

  3. مقاله مفیدی بود
    ممنون از تیم تحریریه زرین پال

  4. بسیار عالی
    ولی خلق یک برند متفاوت نیازمند ارائه خدمات با کیفیت هم هست

  5. مقاله بسیار خوبی بود و به نظرم یکی از مهمترین نکات در برندینگ همین ساخت لوگوی به یاد ماندنیه

  6. این بخش که ” تجربه گشتن و پیدا کردن اطلاعات در سایت خود را آسان کنید ” روی سئو سایت تون هم خیلی تاثیر میذاره. صفحات مرتبط رو پیدا کنید و از اونا بهم لینک بدید. مثلا من صفحه دستگاه چاپ بنر و صفحه مراقبت های دستگاه چاپ بنرم بهم مرتبطن

  7. ۳ ساله که از زرین پال استفاده میکنم و میتونم بگم تنها درگاهیه که نه باگ داره نه قطعی داره و خیلی خیلی کم پیش بیاد تراکنش برگشت بخوره و در کل عالیه، ممنونم

  8. هیچوقت اینقدر به اهمیت لوگو فکر نکرده بودم، ولی خب طراحی لوگو مناسب هم کلی باید هزینه کرد که همه از پسش بر نمیان. سرویسای طراحی لوگو هم خیلی گرونن. امیدوارم یه سرویس ایرانی بوجود بیاد واسه طراحی فوری لوگو

  9. سلام عرض ادب و خسته نباشید
    سایت بسیار عالی با مطالب مفید و ارزشمندی دارید
    سپاسگذارم بابت مطالب کاربردیتون

  10. خیلی عالی بود

  11. بسیار محتوای مفید و مناسبی بود ممنون

  12. عالی است
    موفق باشید

  13. سلام عرض ادب و خسته نباشید
    سایت بسیار عالی با مطالب مفید و ارزشمندی دارید

  14. بسیار عالی بود متشکرم

  15. بسیار عالی و کامل بود
    مخصوصا بخش لوگو برای من بسیار کاربردی بود.
    سپاس از زحمات شما

  16. سلام مطلب خوبی ممنون

  17. سلام
    ممنون
    مخصوصا بخش لوگو رو دوست داشتم

  18. بسیار عالی و کامل بود

  19. بسیار محتوای مفید و مناسبی بود ممنون

  20. بسیار محتوای مفیدی بود ممنون

  21. از مقاله خوبتون متشکرم

  22. خیلی مفید بود

  23. ممنون مفید بود

  24. ممنون از سایت خوبتون

  25. ممنون از سایت و اطلاعات خوبتون

  26. مقاله مفیدی بود
    ممنون از تیم تحریریه زرین پال

  27. سلام عرض ادب
    سایت فوق العاده با مطالب بسیار مفید و سودمندی دارید

  28. ممنون برای طراحی لگو الگو گرفتم

  29. بله درسته . تجربه من هم نشون داده لوگو خیلی اهمیت داره

  30. سلام ممنون به خاطر مطالب مفیدتون

  31. بسیار مفید و ارزشمند بود منتظر مطالب به روز دیگه هستیم. ممنون از شما

  32. مطالب این سایت همیشه جزو بهترینهاست ممنون از اینکه برای مخاطبتون وقت میذارین.

  33. عالی بود ممنون از مطالب مفیدی که کار می کنین.

  34. استفاده کردیم از این مطالب با کیفیت ممنون از ادمین عزیز و تشکر از شما

  35. با قفل دیجیتالی، هوشمند سازی را از درب خانه شروع کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.